پدال/ کرمان‌خودرو کار خود را با مونتاژ محصولات شرکت دوو کره جنوبي در کشورمان آغاز کرد. خودروهايي چون سي‌يلو و ماتيز که به فروش و محبوبيت بالايي هم در بازار دست پيدا کردند؛ اما پس از ورشکستگي دوو و خريداري کامل آن توسط جنرال موتورز آمريکا، امکان ادامهٔ همکاري کرمان‌خودرو با دوو وجود نداشت و به همين دليل مونتاژ محصولات اين شرکت در ايران پايان يافت. سپس کرمان خودرو به سراغ يکي ديگر از خودروسازان کره جنوبي يعني هيونداي رفت و شروع به مونتاژ دو خودروي ورنا و آوانته از اين شرکت نمود درحالي‌که دراين‌بين با شعبهٔ برزيلي فولکس‌واگن نيز همکاري‌هايي را آغاز نموده و به مونتاژ فولکس‌واگن گل نيز پرداخت؛ اما در سال 1390 و همزمان با وضع تحريم‌ها عليه صنعت خودروسازي ايران، توليد اين خودروها هم در کرمان خودرو متوقف شد. بدين ترتيب اين شرکت به خودروسازان چيني ليفان و جک روي آورد تا شرکتي که روزگاري با شرکت‌هاي معتبر هيونداي و فولکس‌واگن همکاري مي‌کرد حال خود را در کنار خودروسازان چيني با فقط چند ده سال سابقه ببيند! اما پس از توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌ها بار ديگر خودروسازان معتبر جهاني به کشورمان بازگشتند و کرمان‌خودرو نيز دوباره دست همکاري به‌سوي شريک قديمي خود يعني هيونداي دراز کرد. بدين ترتيب در گام نخستِ شروع همکاري مجدد ميان هيونداي و کرمان‌خودرو، دو محصول i10 و i20 براي مونتاژ در ايران انتخاب شدند و پس از انجام اقدامات مقدماتي در اين زمينه، چندي پيش کرمان‌خودرو اقدام به پيش‌فروش اين دو ماشين نمود که با استقبال بالايي هم مواجه شدند و ظرفيت فروش آن‌ها سريعاً پُر شد. کرمان‌خودرو امسال هم مثل سال‌هاي گذشته در نمايشگاه خودروي اصفهان حضور يافته بود اما امسال برخلاف سال‌هاي قبل در کنار طيف گسترده‌اي از خودروهاي چيني ساخت ليفان و جک، دو محصول مونتاژي جديد خود يعني هيونداي i10 و i20 را هم به نمايش درآورده بود؛ بنابراين در نمايشگاه فرصتي دست داد تا اين دو سوغات جديد کرمان خودرو را موردبررسي قرار دهيم؛ بنابراين در ادامهٔ اين مطلب نگاه دقيق‌تر و کامل‌تري به اين دو مهمان جديد بازار کشورمان خواهيم داشت. I10 يک هاچ‌بک سگمنت A است که کوچک‌ترين محصول هيونداي محسوب شده و پلت‌فرم مشترکي با کيا پيکانتو دارد. توليد نسل نخست اين ماشين در سال 2007 و به‌عنوان جايگزين مدل Atos آغاز شد و هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که سال 2013 معرفي شده است. در نمايشگاه اصفهان يک دستگاه i10 سفيدرنگ به نمايش درآمده بود که دقايقي به بررسي آن پرداختم. هيونداي i10 يک هاچ‌بک کوچک شهري است و مطمئناً نبايد انتظار فضاي جادار و صندوق باري بزرگ را از آن داشت اما وقتي بحث پرداخت 70 ميليون تومان مطرح باشد سطح انتظارات بالا مي‌رود! در نماي بيروني i10 شاهد طراحي جذاب و بروزي هستيم که کاملاً هماهنگ و زيبا به نظر مي‌رسد. در جلو، چراغ‌هاي مثلثي و جلوپنجره‌اي بسيار باريک جلب‌توجه مي‌کند درحالي‌که درون سپر نيز ورودي هواي بزرگي تعبيه شده است. در بخش عقبي چراغ‌هايي با فرمي جالب به چشم مي‌خورند درحالي‌که پروژکتورها درون سپر عقب قرار گرفته‌اند که کمي بزرگ به نظر مي‌رسند. البته i10 سال گذشته فيس‌ليفتي جزئي را تجربه کرده است که نمونه‌هاي توليدي کرمان‌خودرو هم از نوع فيس‌ليفت شده هستند اما شخصاً پروژکتورهاي عقب نسخهٔ پيش از فيس‌ليفت را زيباتر ميدانم. بااين‌حال از عقب گذشته و نگاهي هم به نماي جانبي اين هاچ‌بک کره‌اي مي‌اندازم که در آن زه‌هاي مشکي‌رنگي در قسمت پاييني درها، فرم جالب رينگ‌ها و دنباله‌اي از شيشهٔ عقب که روي ستون‌هاي C کشيده شده است جلب‌توجه مي‌کند حال به داخل خودرو هم سري مي‌زنم. برخلاف بيرون، نماي داخلي i10 چندان جذاب نيست و کاربرد فراوان پلاستيک خشک در سراسر کابين واقعاً به چشم مي‌آيد. فرم غربيلک فرمان زيبا و خوش‌دست است اما محل قرارگيري دسته‌دنده انسان را به ياد خودروهاي ون يا MPV مي‌اندازد. رو دري‌ها نيز طراحي مناسبي دارند اما بازهم به‌کارگيري پلاستيک خشک در آن‌ها آزاردهنده است و به همين دليل مي‌توان ميتسوبيشي ميراژ را از اين لحاظ برتر از هيونداي i10 دانست. به قسمت عقب خودرو که مي‌روم، درصورتي‌که صندلي‌هاي جلو کمي به سمت عقب کشيده شده باشند، فضاي پا کاملاً کم و محدود است و به‌هيچ‌عنوان نمي‌تواند در مسيرهاي نسبتاً طولاني راحت باشد هرچند که اين ماشين صرفاً براي استفاده‌هاي شهري طراحي شده است. بااين‌حال فضاي صندوق بار با 252 ليتر حجم براي خودرويي در اين کلاس پذيرفتني و مناسب است. اين هاچ‌بک کوچک شهري 3.66 متر طول، 1.66 متر عرض و 1.5 متر ارتفاع دارد درحالي‌که فاصلهٔ محوري آن 2.38 متر است. همان‌طور که گفته شد کرمان‌خودرو تصميم دارد اين خودروها مونتاژ کند و بنابراين طبق رسم سازندگان داخلي در اين صورت تعدادي از تجهيزات و آپشن‌هاي آن‌ها حذف خواهد شد. بااين‌وجود تجهيزات هيونداي i10 از سوي کرمان‌خودرو مواردي چون دو ايربگ، سيستم HAC يا کنترل حرکت در سربالايي، سيستم ESC يا کنترل پايداري الکترونيکي، ترمز ABS و EBD، کامپيوتر سفري، کنترل سيستم صوتي از روي فرمان، تهويه اتوماتيک، فرمان برقي، رينگ‌هاي آلومينيومي، ترمزهاي ديسکي در هر چهارچرخ، دي‌لايت و سنسور پارک عقب اعلام شده است که مناسب بوده و خودروي نسبتاً کاملي محسوب مي‌شود. هيونداي اين خودرو را با پيشرانه‌هاي مختلف سه و چهار سيلندر و بنزيني، ديزل و LPG عرضه مي‌کند که کرمان‌خودرو قوي‌ترين آن‌ها يعني يک واحد 1.2 ليتري بنزيني چهار سيلندر را براي بازار ايران انتخاب کرده است که 86 اسب بخار قدرت و 121 نيوتن متر گشتاور دارد. قدرتي که براي وزن نزديک به يک تني i10 کافي به نظر مي‌رسد. کرمان‌خودرو همچنين هردوي اين هاچ‌بک‌هاي کره‌اي را با گيربکس چهار سرعتهٔ اتوماتيک تيپ‌ترونيک توليد خواهد کرد که نکتهٔ مثبتي محسوب مي‌شود. اما وقتي به بحث قيمت‌گذاري هيونداي i10 مي‌رسيم تمامي نقاط مثبت آن رنگ مي‌بازد چراکه سازندهٔ داخلي قيمت 71,900,000 تومان را براي اين خودرو اعلام کرده است که کاملاً براي خودرويي در اين کلاس و آن‌هم مونتاژ داخل گران بشمار مي‌رود. اين در حالي است که پسرعموي i10 يعني کيا پيکانتو که به‌صورت وارداتي در کشورمان عرضه مي‌شود، حدود 75 ميليون تومان قيمت دارد. بااين‌حال هيونداي i10 با چنين قيمت غيرمعقولي در بازار کشورمان در برابر رقبايي چون ام‌جي 3، ميتسوبيشي ميراژ و همين کيا پيکانتو قرار مي‌گيرد درحالي‌که وجود رقباي بزرگ‌ترين چون رنو سيمبل و کيا سراتو مونتاژ سايپا کار را براي i10 بسيار سخت مي‌کند. هيونداي i20 حال بپردازيم به برادر بزرگ‌تر i10 يعني i20. اين خودرو يک هاچ‌بک سگمنت B است که پلت‌فرم آن با کيا ريو مشترک است. آغاز توليد نسل نخست اين ماشين به سال 2008 بازمي‌گردد که به‌عنوان جايگزين مدل Getz معرفي شد و همانند i10 هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در سال 2014 معرفي شده است؛ اما i20 برخلاف i10 به‌صورت هاچ‌بک سه‌در هم توليد مي‌شود. در نمايشگاه اصفهان دو دستگاه هيونداي i20 به رنگ‌هاي نقره‌اي و قرمز حضور داشتند که يکي از آن‌ها روي سکوي چرخاني قرار گرفته بود اما ديگري در مکاني مناسب قرار داشت و امکان بررسي آن فراهم بود. نسل دوم i20 در طراحي بيروني پيشرفت قابل‌توجهي نسبت به نسل اول داشته و کاملاً زيباتر شده است. در جلو، چراغ‌هايي کشيده به چشم مي‌خورند که نوار دي‌لايت در قسمت بالايي آن‌ها جلب‌توجه مي‌کند درحالي‌که بازهم جلوپنجره‌اي کاملاً باريک در بين چراغ‌ها قرار گرفته است. قسمت عقبي خودرو نيز با چراغ‌هايي که تا روي درِ صندوق کشيده شده است کاملاً زيبا و هماهنگ به نظر مي‌رسد. در بخش جانبي اما شاهد فرم ساده‌تري نسبت به i10 هستيم و تنها نکتهٔ قابل‌ذکر، ستون‌هاي C مشکي‌رنگ آن هستند. پاي که به داخل هيونداي i20 مي‌گذارم با نمايي زيبا و چشم‌نواز روبرو مي‌شوم که کاملاً برتر از i10 است. در اين قسمت تريم دورنگ داشبورد، وجود نمايشگر لمسي و قرارگيري دسته‌دنده در مکاني بهتر، به زيبايي کابين افزوده است؛ اما در i20 هم همچنان کاربرد وسيع پلاستيک خشک در همهٔ قسمت‌هاي کابين آزاردهنده است به‌گونه‌اي که رو ردي‌ها هم عليرغم اينکه طراحي زيبايي دارند اما کاملاً از پلاستيک ساخته شده و اثري حتي از پارچه در آن‌ها ديده نمي‌شود؛ بنابراين مي‌توان گفت کاربرد اين حجم از پلاستيک در کابين خودرويي در اين کلاس چندان جالب به نظر نمي‌رسد. در قسمت عقب اما به لطف 37 سانتيمتر طول بيشتر و 19 سانتيمتر فاصلهٔ محوري بيشتر نسبت به i10، فضاي پاي بيشتري وجود دارد هرچند که هنوز هم با بهترين‌هاي اين کلاس فاصله دارد. صندوق بار نيز با حجم 326 ليتر براي يک هاچ‌بک سگمنت B کافي به نظر مي‌رسد. طول، عرض و ارتفاع هيونداي i20 به ترتيب برابر با 4.03 متر، 1.73 متر و 1.47 متر است. در بخش تجهيزات و آپشن‌ها، هيونداي i20 بسيار کامل‌تر از برادر کوچکش است به‌گونه‌اي که دو ايربگ، صفحه‌نمايش 7 اينچي، دوربين ديد عقب، سنسور پارک عقب، دي‌لايت، سيستم ره‌ياب و بلوتوث، ترمز ABS و EBD، سيستم HAC يا کنترل حرکت در سربالايي، سيستم ESC يا کنترل پايداري الکترونيکي، سيستم ESC يا هشدار فشار باد چرخ‌ها، سنسور نور و باران، محفظهٔ خنک نگه‌دارنده، فرمان برقي، رينگ‌هاي آلومينيومي، ترمزهاي ديسکي در هر چهارچرخ، کنترل سيستم صوتي از روي فرمان، تهويهٔ اتوماتيک، سيستم صوتي با شش بلندگو و آينه‌هاي جانبي برقي با گرم‌کن براي آن ارائه شده است که کاملاً مناسب به نظر مي‌رسد. همانند i10، براي i20 هم در بازارهاي جهاني پيشرانه‌هاي گوناگوني ارائه شده است که کرمان‌خودرو موتور 1.4 ليتري چهار سيلندر 16 سوپاپ را براي توليد در ايران انتخاب کرده است. اين موتور 98 اسب بخار قدرت و 134 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌کند که تا حدودي براي خودرويي با وزن بين 1.1 تا 1.2 تن، کم به نظر مي‌رسد. همان‌طور که اشاره شد، وظيفهٔ انتقال اين نيرو به چرخ‌هاي جلو نيز بر عهدهٔ يک گيربکس چهار سرعتهٔ اتوماتيک تيپ‌ترونيک است. کرمان‌خودرو براي هيونداي i20 قيمت 86,900,000 تومان را اعلام کرده است که 15 ميليون تومان بيشتر از i10 است اما در عوض کابين بزرگ‌تر، تجهيزات بيشتر و موتور قدرتمندتري را ارائه مي‌کند و قابل‌قبول‌تر از قيمت نرديم به 72 ميليون توماني i10 است خصوصاً با توجه به اين نکته که کيا ريو وارداتي به‌عنوان خويشاوند نزديک i20 در بازار ايران 107 ميليون تومان قيمت دارد که اختلاف قابل‌توجهي را با قيمت i20 نشان مي‌دهد درحالي‌که اين اختلاف ميان قيمت کيا پيکانتو و هيونداي i10 وجود ندارد. در کل هرچند همکاري دوبارهٔ کرمان‌خودرو با شرکت معتبري چون هيونداي رويداد مثبتي است اما بسيار بهتر بود اگر اين دو خودرو که اولين محصولات هيونداي در دوران جديد فعاليتش در ايران هستند، با قيمت مناسب‌تري به بازار عرضه مي‌شدند. بااين‌حال گفته شده که در آينده هيونداي اکسنت نيز به توليدات کرمان خودرو افزوده خواهد شد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد