ايران جيب/ بالاخره شاسيبلند جمعوجور پژو شکل يک شاسيبلند واقعي به خود گرفت! اين تعبيري بود که بيشتر رسانهها هنگام رونمايي نسل دوم اين فرانسوي از آن استفاده کردند.
نسل دوم 3008؛ انقلاب فرانسوي
نسل اول 3008 محصول خاص و پرفروشي نبود و شايد به همين دليل نيز پژو سال 2008 ميلادي نسل اول اين خودرو را در کشور کرواسي رونمايي کرد! نسل اول 3008 در فرانسه، چين، آرژانتين و مالزي توليد ميشد و طبق عرف بينالمللي خودروسازان، که محصولات جديدشان را يا در کشور توليدکننده يا در بازار استراتژيک آن محصول رونمايي ميکنند، همه انتظار داشتند که پژو محصول جديدش را در يکي از اين چند کشور رونمايي کند نه در کرواسي.
به هرحال اين اتفاق افتاد و 3008 در 2008 متولد شد! اين خودرو از آن تاريخ به مدت 8 سال روي خط توليد پژو باقي ماند تا آنکه نوبت نسل دومش رسيد. نسل دوم اين فرانسوي چيزي از نسل قبلياش به ارث نبرده است و همهچيزش جديدند. برخلاف نسل اول 3008، که فقط در برخي بازارهاي خاص فروخته ميشد، حالا پژو با نسل دوم 3008 محصولي ساخته است که همه بازارهاي جهان منتظرش هستند.
بزرگتر و خشنتر
نسل قبلي 3008 با اينکه در کلاس شاسيبلندهاي جمعوجور قرار داشت، در ظاهر بيشتر شبيه ونها و اندکي هم شبيه استيشنها بهنظر ميرسيد. اما در نسل جديد اين خودرو ديگر همه ميدانند با چه خودرويي سروکار دارند! فرانسويها در 3008 جديد قبل از هرچيزي، ابتدا با حفظ کلاس آن، دست به افزايش نسبي ابعاد و اندازهها زدهاند، طوري که ديگر با چشم غيرمسلح نميتوان تشخيص داد که از ميان شاسيبلندهاي 3008 و 4008 پژو کداميک بزرگتر است! اين افزايش ابعاد همچنين باعث شده فضاي پا و فضاي سر در رديف عقب حدود 3 سانتيمتر افزايش يابد. گنجايش فضاي بار هم 90 ليتر بيشتر شده و به 520 ليتر رسيده است که با خواباندن صندليهاي عقب به 1824 ليتر ميرسد.
براي ساخت 3008 جديد از شاسي EMP2 پژو استفاده شده که قبلا هم در هاچبک 308 به کار رفته بود، با اين تفاوت که در 308 فاصله محوري 2620 ميليمتري داشت، ولي در 3008 اين عدد به 2675 ميليمتر رسيده است. استفاده از EMP2 يک مزيت ديگر هم داشته: طبق گفته پژو، وزن خودرو، عليرغم بزرگترشدن ابعاد، حدود 100 کيلوگرم کمتر از نسل قبلي است.
بعد از بزرگتر شدن ابعاد، نوبت به تغيير چهره ميرسد. چهره اين خودرو برخلاف صورت افسرده و دلنچسب نسل قبلي (که البته يک بار در 2013 فيسليفت شده بود) حالا به لطف چراغ و جلوپنجره جديد پژو که نخستينبار در 2008 جديد (مدل 2017) آن را ديديم، خشنتر و جسورتر شده است. همچنين بزرگترشدن وروديهاي هواي سپر به همراه وروديهايي که زير مهشکنها خودنمايي ميکنند، چهره 3008 را باابهتتر از 2008 نشان ميدهد. در قسمت عقب خودرو نيز چراغهاي عمودي جديد پژو قرار دارد که آنها را هم اولينبار در مدلهاي 2016 هاچبکهاي 208 و 308 ديده بوديم. از اين تغيير چهره انقلابي ميتوان پيشبيني کرد که بهزودي نسخههاي جديد شاسيبلند 4008 و حتي ون جمعوجور 5008 نيز از اين زبان طراحي بهره ميبرند.
کابين ديجيتالي
در ليست مهمترين تغييرات 3008 جديد بايد کابين جديد خودرو را هم افزود که کاملا تغيير کرده است و هيچ شباهتي به گذشته ندارد. پژو در 3008 جديد از نسل تازه کابينهايش يعني i-Cockpit بهره گرفته که فوقالعاده زيبا و صدالبته مدرن و هيجانانگيز است.
مانيتور 8 اينچي لمسي بالاي داشبورد آن شبيه تبلتهاست و صفحه کيلومتر تمام ديجيتالي 12.3 اينچياش نيز رقيب جديدي براي صفحه کيلومترهاي آئودي محسوب ميشود. فرمان جديدي که قسمتهاي پايين و بالاي آن تخت شده به همراه کليدهاي خلباني کنسول، که بالاي اهرم گيربکس 6سرعته جاخوش کرده است، و همچنين روکشهاي تزئيني طرح کرومي کابين به راننده چنين القا ميکنند که در خودرويي اسپرت نشسته، نه شاسيبلندي معمولي.
قلب 4 سيلندر
پيشرانههاي تاييدشده براي 3008 در بازار اروپا همگي جديدند و استاندارد يورو 6 دارند. اين پيشرانهها شامل دو انجين بنزيني و سه انجين ديزلي است که در جدول زير مشخصات پيشرانه بنزينياش را مشاهده ميکنيد.
چه زماني؟ با چه قيمتي؟
توليد نسل جديد 3008 از اواخر 2016 آغاز شده است و از ابتداي 2017 نيز به دست مشتريانش ميرسد. اما ظاهرا مشتريان ايراني هم فرصت سوارشدن بر اين شير فرانسوي را دارند! آنطور که منابع مطلع خبردادهاند، ايران خودروييها تمايل دارند تا نيمه دوم سال آينده 3008 را به بازار ايران بياورند.
قيمت پايهاي پژو 3008 در فرانسه حدود 26000 يوروست؛ يعني 3000 يورو گرانتر از قيمت پايهاي پژو 2008. البته 3008 مانند ساير شاسيبلندهاي پژو يک تيپ گرانتر با نام GT Line هم دارد که قيمت پايهاي آن از 32000 يورو آغاز ميشود. 3008 در صورت ورود به کشورمان بايد با دياس6، اسپورتيج QL و توسان TL رقابت کند.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد