نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

کدام تیپ از «پژو 206» بهتر است؟

منبع
ايران جيب
بروزرسانی
ايران جيب/ اکنون که حدود 15 سال از ورود پژو 206 به بازار ايران مي گذرد، تعداد مدل هاي عرضه شده اين خودرو به حدي رسيده که بسياري از مشتريان هنوز نمي دانند که بالاخره کدام پژو 206 را براي خريد انتخاب کنند؟ براي اين دسته از افراد، بايد بگوييم که کلاً 12 مدل پژوي 206 در بازار ايران وجود دارد که شش مدل آن، مربوط به گروه هاچ بک ها، چهار مدل آن مربوط به گروه صندوقدارها و دو مدل ديگر نيز مربوط به خانواده 207 مي‌باشد. صرف نظر از اينکه تيپ هاي يک، سه ، چهار و شش از گروه هاچ بک‌ها ديگر توليد نمي‌شود و بايد نمونه هاي دست دوم آنها را در بازار بيابيم، بد نيست بدانيد که تعميرکاران و نمايشگاهداران در مورد بهترين ها از ميان اعضاي خانواده پژو 206، نظرات جالبي دارند. آنها معتقدند: کلاً کيفيت پژو 206هاي SD يا صندوقدار از گروه پژو 206هاي هاچ‌بک بهتر است و مدل‌هاي 207 نيز با توجه به اينکه فقط ظاهر و داشبوردشان با مدل هاي ديگر فرق مي‌کند ارزش خريد ندارند. بنابر اين آنها در يک رأي کلي معتقدند: در ميان گروه هاچ بک‌ها، تيپ پنج و تيپ دو انتخاب مناسبي است زيرا از شتاب خوب و سادگي در تعميرات برخوردارند. همچنين آنها از ميان گروه صندوقدارها، مدل V8 را انتخاب مي کنند چون هم آپشنال‌تر است و هم کيفيت مونتاژ آن نسبت به بقيه مناسب‌تر. صاحب نظران همچنين مي گويند: اگر قرار شد از ميان 207ها انتخابي داشته باشيم بهتر است به سراغ گيربکس دستي آن برويم زيرا گيربکس اتومات پژو 207 همان گيربکس تيپ شش هاچ‌بک است که در دنده دو ضربه مي‌زند و صدا مي‌دهد. در ادامه شما را با ويژگي هاي ديگر اعضاي 12 نفره خانواده پژو 206 آشنا مي کنيم: بي شک ورود و توليد پژو 206 به صنعت خودروي ايران را بايد يکي از بهترين اتفاقات تاريخ اين صنعت بدانيم. پژو 206 به دليل برخورداري از تکنولوژي روز دنيا (در زمان توليد) باعث شد خودروسازان و قطعه سازان کشور با تکنولوژي جهاني آشنا شوند. اين خودرو در اواخر سال 1998 ميلادي از سوي کمپاني پژوي فرانسه به منظور جايگزيني با محصول پا به سن گذاشته اين برند يعني مدل 205 وارد بازار شد. پژو 206 به دليل برخورداري از طرحي مدرن و جلوتر از زمانش بسيار مورد توجه جوانان قرار گرفت. البته تنها شکل ظاهري اين خودرو نبود که فاکتور برتري‌اش نسبت به رقبا بود. اين خودرو از ديناميک حرکتي خوب، ارگونومي کابين جذاب و مناسب، مصرف سوخت پايين و انبوهي از موتورها و گيربکس ها به صورت آپشن برخوردار بود. مجموع آنچه که ذکر شد و بهره جستن اين خودرو از سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز و سيستم برق کاملاً مدرن مالتي پلکس باعث شد فروش اين خودرو تا آخر سال 2008 به بيش از پنج ميليون دستگاه در دنيا برسد. توليد پژو 206 در سال 2010 از سوي کمپاني مادر متوقف شد ولي توليدش در چند نقطه از دنيا از جمله ايران کماکان ادامه دارد. اين هفته سعي کرده ايم نظر متخصصين و اهل فن را نسبت به اين خودرو منعکس کنيم. پژو206 هاچ‌بک : تيپ يک ايراني‌ها پژو 206 را براي اولين‌بار از نزديک در اوايل سال 1380 در خيابان ها ملاقات کردند. محصولي که در ميان مردم به پژوي چشم گربه اي معروف شد در زمان خودش به روزترين محصولي بود که در بازار خودرو ايران قابل خريد بود. بسياري از ما پژو 206 را با نام تيپ 2 و تيپ 5 مي‌شناسيم اما بايد بدانيد که اولين مدل هاي پژو 206 تيپ يک بودند که 12217 دستگاه از اين تيپ ساخته شد. مي توانيد تيپ يک ها را از روي فرمان دوشاخه و يا ساعت ديجيتالي که در داشبورد قرار دارد بشناسيد. البته سيستم صوتي اين مدل ها نيز فقط از نوار کاست استفاده مي‌کنند (يافتن همچين مدلي در بازار بسيار سخت است). اما تيپ 2 در واقع تيپ دو را بايد يک تيپ يک ارتقا يافته ناميد. اين مدل در ابتدا همان تيپ يک بود که فقط سيستم برق مالتي پلکس را به آن اضافه کردند ولي تيپ دو واقعي تجهيزاتش با تيپ 3 يکسان بود و فقط آينه هاي جانبي و شيشه بالابر عقبش برقي نبود. ترمز ABS هم در ليست تجهيزات اين مدل قرار نداشت که از سال 1390 به آن اضافه شده است. اما از نظر فني همان موتور TU3 تيپ يک که 75 اسب بخار نيرو توليد مي‌کرد با گيربکس 5 سرعته دستي درون سينه‌اش قرار داشت. اين مدل تا سال 1390 پرفروش ترين محصول از خانواده 206 بود که از آن سال به بعد اين مقام را به تيپ 5 واگذار کرد. تيپ 3 درباره اين تيپ بايد گفت که اين خودرو در واقع يک تيپ پنج است که موتور و گيربکسش را با يک تيپ 2 تعويض کرده‌اند! اين مدل بيشتر تجهيزاتي که در تيپ 5 نصب مي شد را با خود به همراه داشت ولي موتورش همان نمونه 75 اسبي TU3 بود که 1.4 ليتر حجم دارد. اين خودرو در زمان خودش يکي از آپشنال‌ترين خودروهاي بازار بود چرا که سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، آينه‌هاي گرمکن‌دار برقي، دو کيسه هوا، ترمز ABS،EBD، سيستم صوتي کلاريون و ... از جمله آپشن هاي اين تيپ بودند که البته با قيمتي مناسب عرضه مي‌شدند. تيپ 4 موتور 1.6 ليتري TU5 روي اين مدل نصب شد. اين موتور با انجين TU3 که قبلاً از سوي پژو بر روي مدل 205 بکارگيري شده بود تفاوت هايي داشت. موتور TU3 در واقع فقط سرسيلندرش براي نصب سيستم انژکتور تغيير کرد ولي موتور TU5 را بايد يک موتور جديد به حساب آورد. اين موتور حجم بيشتر و قدرت 110 اسب بخار را به خريداران هديه مي کرد. گيربکس مورد استفاده هم ديگر منوال 5 سرعته نبود و جايش را به يک گيربکس 5 سرعته اتوماتيک داد به نام Al4. کمتر از 200 دستگاه تيپ چهار مخصوص جانبازان به بازار آمد که امکاناتي مثل حسگر باران، فضايي مخفي در زير صندلي شاگرد، و توري نگه دارنده اشياء داخل صندوق عقب را به همراه داشتند. اين مدل ها مستقيماً به کشور وارد شدند و به دليل تنظيمات سيستم تعليقشان که مخصوص جاده‌هاي اروپا بود، ارتفاع کمتري نسبت به محصولات مونتاژ داخل دارند. ترمزها نيز در اين مدل در هر چهار چرخ ديسکي هستند. (اين مدل نيز در بازار بسيار ناياب است) تيپ 5 اين مدل از آن دسته خودروهايي است که طيف خريدارانش گسترده است. ممکن است شما در پارکينگ منزلتان يک هيونداي آزرا داشته باشيد ولي براي خريد يک تيپ 5 اقدام کنيد. اين خودرو به دليل امکانات مناسب و قيمت مناسبش (البته نه براي امروز) بود که طرفداران خاص خودش را داشت. اين فلفل تند و تيز با گيربکس دستي 5 سرعته، ترمزهاي ديسکي ABS چهارکاناله، ارتفاع کمتر سيستم تعليق و از همه مهم تر موتور TU5 با 110 اسب بخار نيرو هنوز هم در خيابان‌ها جولان مي‌دهد. اين مدل هم اکنون پرفروش ترين مدل 206 در بازار ايران به حساب مي‌آيد. تيپ 6 اين مدل را در ابتداي عرضه بايد برگرفته از دو تيپ چهار و پنج برشمرد چرا که موتور 1.6 اين خودرو با گيربکس اتوماتيک تيپ چهار و آپشن‌هاي تيپ پنج وارد بازار شد. اما چندي بعد ايران خودرو تيپ شش را به گيربکس پيشرفته تيپ ترونيک مجهز کرد که يک سر و گردن بالاتر از ديگر رقيبانش مثل فولکس گل بود. متاسفانه اين مدل به دليل ضربه‌هايي که هنگام تعويض دنده به اتاق وارد ميکرد چندان براي مشتريان جذاب نبود. پژو 206 صندوقدار : پژو 206 به رغم همه جذابيت هايش يک ضعف بزرگ داشت. اين خودرو نمي توانست يک خودروي ايده آل براي يک خانواده باشد زيرا فضاي صندوق عقب آن کوچک است. به همين دليل محصولي با استفاده از پلت فرم پژو 206 هاچ‌بک با همکاري ايران خودرو و پژوي فرانسه ساخته شد که در ابتدا نام آريان را يدک مي کشيد، اما بعدها اين نام به پژو 206 SD تغيير کرد. اين خودرو در خلال نمايشگاه سال 2005 فرانکفورت به جهان معرفي شد. ايران خودرو اين خودرو را به دو موتور TU5 و TU3 مجهز کرده است که با تغييراتي که در آن ها اعمال شده است حتي مي توانند با بنزين بدون سرب نيز کار کنند و در ضمن امکان استفاده از گاز طبيعي نيز در آن ها ايجاد شده است. برخي از نمونه‌هاي اين خودرو به صورت دوگانه‌سوز نيز در بازار قابل رويت هستند. پژو206 صندوقدار سيستم تعليق عقب اين خودرو مورد بازنگري قرار گرفته است تا تحمل وزن بيشتر اين قسمت را در مواجه با ناهمواري ها داشته باشد. از جمله محاسن اين خودرو مي توان به هندلينگ بهتر و سواري نرم تر آن در مقابل پژو 206 هاچ‌بک نام برد به طوري که فضاي صندوق عقب آن در حدود 325 متر مکعب است که براي خودرويي در اين کلاس بسيار عالي است. بسياري عقيده دارند حتي کيفيت مونتاژ مدل SD از نمونه هاچ‌بک بهتر است. همان طور که مي‌دانيد اين خودرو در 8 تيپ به توليد رسيده که در مدل V20 تجهيزات و مشخصات فني در سطحي پايين‌تري قرار داشت و مدل V9 کامل‌ترين نمونه در بين صندوق‌دارها است. پژو 207i اين خودرو را بايد فرزند تازه متولد شده خانواده پژو در ايران دانست. البته 207 از نظر فني و پلت فرم با پژو 206 تيپ پنج و شش تفاوتي ندارد ولي نماي ظاهري اين خودرو با توجه به سن و سال پژو 206 به روزتر است و يک سر و گردن بالاتر از مدل هاي پژو 206 قرار مي گيرد. البته فضاي داخلي اين خودرو هم زيباتر از پژو 206 است و به همين دليل جوانپسندتر هم هست. در اين بخش سعي کرديم نظرات متخصصين و تعميرکاران را در خصوص همه اعضاي خانواده پژو 206 در بازار ايران جمع آوري کنيم و در نهايت با استفاده از چکيده اين نظرات اعضاي اين خانواده را رده بندي کنيم. ناصر خادم حسيني که از تعميرکاران زبده پژو 206 است مي گويد: يکي از نکات منفي ما ايراني‌ها توجه نکردن به دفترچه راهنماي خودرو است که البته در توليدات دو سال گذشته خودروسازان زياد هم کامل نيست. بسياري از خطاهاي ECU و سنسورها را مي توان با مطالعه دقيق دفترچه راهنما فهميد و از پرداخت هزينه اضافي جلوگيري کرد. نکته منفي ديگر توليد اين خودرو از اواخر سال 85 به بعد استفاده از قطعاتي است که کيفيت قطعات فرانسوي را ندارد و اين در موتورهاي TU3 بيشتر است. به خصوص در 4 سال گذشته که قطعات مورد استفاده گاهاً چيني و هندي هستند. حتي تودوزي‌ها و صندلي‌ها هم در بعضي موارد کيفيت مونتاژ پاييني دارند که بيشتر در تيپ 2 ديده مي شود. او مي گويد: ما خودرو 206 صندوقدار داشتيم که به علت وجود صدا از عقب خودرو کمک ها را تعويض کرده بوديم ولي اصلاً صدا مربوط به صندلي عقب بود. البته مشتري هم بايد دقت کند که نبايد خودرو را به تعميرگاه غير مجاز ببرد چون حتي ممکن است قطعه اصلي خودرو را با نوع نامرغوب عوض کنند. خطاهاي سنسور منيفولد و دريچه گاز در توليدات اخير موتور TU3 کمي بيشتر شده است که با استفاده از دياگ و ريست کردن برطرف مي شود. مثلاً يکي از مشکلاتي که در موتور TU3 داشتيم مربوط بود به مدل هاي 89 و 90 که گاهي آب روغن قاطي مي‌کردند. اين مشکل ناشي از مرغوب نبودن واشر سرسيلندر بود که توسط خود کمپاني برطرف شد. در توليدات 85 به بعد در همه پژو 206ها و در سال هاي اخير در SD هم مشکل ضعف در جلوبندي را داريم ولي در اکسل عقب به خصوص در مدل SD کمتر مشکل ايجاد مي‌شود. محمدصادق قاسمي از ديگر تعميرکاران زبردست اين خودرو درباره SD مي گويد: کيفيت کلي مونتاژ نسبت به سال هاي قبل ضعيف تر شده است اما هنوز هم فکر مي کنم کيفيت مونتاژ SD بهتر از مدل‌هاي هاچ بک است. يکي از ضعف‌هاي اين خودرو مربوط به دسته موتور انجين TU5 است که البته در مدل هاي 90 و 89 بيشتر ديده مي شود. به نظر من مدل 207 جديد هم کمي تازه وارد است و هنوز امتحانش را در بازار پس نداده ولي تا امروز حتي در مدل‌هاي قديمي هم کمتر دچار مشکل شده‌اند. فقط چند مورد ما داشتيم که از نوع اتوماتيک بودند و در حدود 50 هزار کيلومتر کارکرد کمي با مشکل صدا روبه رو بودند. يکي ديگر از معايبي که مدل هاي فرانسوي کمتر دچار آن مي شوند خرابي بوش‌هاي زيربندي است که در مدل هاي جديد اين مشکل بيشتر ديده مي‌شود. نمايشگاهداران چه مي گويند : نمايشگاهداران اما در مورد اين خودروها نظرات خاصي دارند. يکي از نمايشگاهداران به ما مي‌گويد: براي ما زياد فرقي نمي‌کند کدام مدل را در نمايشگاه داشته باشيم چون اين خودرو جزو خودروهاي گران قيمت نيست و هميشه از فروش خوبي برخوردار بوده است اما مثلاً يک تيپ 5 سالم را حتي من شخصاً قبل از اينکه بخرم مشتري اش را پيدا کرده ام. اما فروش پژو 206 هاچ‌بک تيپ 2 آن هم با رنگ‌هاي نقره‌اي، سفيد و قرمز در تهران بسيار خوب است. ما 207 را کمتر معامله مي‌کنيم چون اين ماشين فقط در ظاهر و داشبورد با پژو 206 تيپ پنج و شش فرق دارد ولي از نظر قيمت فاصله زيادي با هم دارند به همين دليل مشتري کمتري دارد. در سدان‌ها ما تيپ V8 را بهتر مي فروشيم و مردم هم بيشتر دنبال اين مدل هستند به خصوص رنگ سفيدش. اما سيد محمدطاهر علوي که از نمايشگاهداران با سابقه است مي گويد: تيپ سه و تيپ يک زياد هم طرفدار ندارد به خصوص تيپ يک که هم توليدش کم بود و هم سيستم برقش مالتي پلکس نيست. اما تيپ دو ، پنج و شش هاچ‌بک هميشه بازار خودشان را دارند. البته با آمدن 207 تيپ شش کمي بازارش کساد شده است. * * * نتيجه در نهايت با توجه به آنچه که در بالا ذکر شد به اين نتيجه رسيديم که صنف نمايشگاهداران به ترتيب پژو 206 هاچ بک تيپ پنج، تيپ 2 و در نهايت پژو 206 SDV8 را گزينه هاي بهتري براي فروش مي‌دانند. اما تعميرکاران کمي نظراتشان متفاوت است. آن ها عقيده دارند بهترين هاي اين خانواده از نظر فني تيپ هاي V8 و 207 و پژو 206 تيپ پنج هستند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد