نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

تیونینگ حرفه ای «پراید»؛ در حد «جنسیس کوپه»

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ در بحث تيونينگ اين بار به سراغ نسخه اي جالب از يک پرايد رفته ايم که توسط عمليات جراحي به قدرتي حدود 220 اسب بخار دست يافته است. دست يابي به اين اعداد و ارقام به کمک استفاده از پيشرانه سري SR20 نيسان ممکن شده است. کمپاني نيسان سري پيشرانه هاي SR20 را در سال 1989 توليد کرد. روند روبه رشد اين پيشرانه ها و راندمان مناسبان باعث شد نيسان تا سال 2002 از آنها بهره ببرد. اين سري از پيشرانه‌ها با دو نوع توربوشارژر ساخت گرت با کدهاي T28 و T25 تغذيه مي شوند. پيشرانه اي که در دل اين پرايد فيروزه اي رنگ جاخوش کرده، قبل از تغييرات به وسيله توربوشارژري با کد T25 تغذيه مي شد اما به منظور افزايش راندمان موتور در اولين گام توربوشارژر استاندارد موتور با نمونه قوي تر همين سري از پيشرانه ها با کد T28 جايگزين شده است. شرح عمليات در حالت عادي و استفاده شهري، فشار بوست توربو بر روي عدد 9psi تنظيم شده است به اين دليل که در شهر نياز به بوست هاي بالا نيست و با همين ميزان بوست ميتوان خيلي از خودرو هايي که در سطح شهر تردد ميکنند را پشت سر گذاشت. به دليل راندمان و کيفيت خوب قطعات داخلي موتور هيچ يک از اين قطعات تغييري نکرده اند. نسبت تراکم استاندارد پيشرانه زماني که هنوز توربوشارژر وارد مدار نشده است عدد 9:1 را نشان مي دهد. پيستون ها برعکس خودرو هايي که به شکل اتمسفريک تيونينگ شده اند، تاجي گود دارند. با توجه به آنچه که در بالا ذکر شد، در پيشرانه هاي مجهز به توربوشارژر نمي‌توان نسبت تراکم موتور را آنقدرها افزايش داد مگر با استفاده از قطعات خاص و گران بهايي که در خودروهاي شهري کمتر مورد استفاده قرار مي گيرند. توربوشارژري که پيشرانه مورد نظر ما را تغذيه مي کند، به علت بزرگتر شدن و محدوديت هاي فضاي محفظه موتور، کمي جايش تغيير کرده است. به همين دليل تيونر مجبور شده مانيفولد مخصوص توربو را با استفاده از استيل کاملا صيقلي به طور اختصاصي طراحي کرده و بسازد. براي نصب اين پيشرانه درون محفظه موتور پرايد کار تنها به تغيير جاي توربوشارژر، مانيفولد و هدرز ختم نمي شود بلکه براي جايگيري و نصب آن از دسته موتور هاي دست ساز استفاده شده است. اينترکولر دست سازش که سايز بزرگي هم دارد در پايين سپر اين خودرو کاملا به چشم مي آيد، واقعاً با سليقه و با دقت ساخته شده است. به اين ترتيب هواي ورودي به موتور به اندازه کافي خنک مي شود. بمنظور تخليه فشار اضافي توربو در زمان گرفتن گلاچ و يا ترمزکردن، از سوپاپ Blow off ساخت greddy استفاده شده است. اگر درب محفظه موتور را بالا بزنيد، اولين چيزي که مشاهده مي کنيد نوشته Towin cam 16valve است. اين نوشته به معني 16 سوپاپ بودن اين موتور چهارسيلندر است که دو ميل سوپاپ در سرسيلندر دارد. هدرز نيز با استفاده از استيل کاملا صاف و صيقلي با قطر 2 اينچ ساخته شده اند و در انتها نيز به منبع اگزوز ساخت REMUS مي رسند. همينطور يک ايرباکس دست ساز نيز که به فيلتر هاي ساخت K&N مجهز است بر روي موتور نصب شده است. بمنظور افزايش فشار سوخت ارسالي به ريل سوخت، از يک پمپ برقي سوخت ساخت بوش با قدرت 6 بار استفاده شده است اما سوزن انژکتورها نيز به علت کيفيت خوب تغييري نکرده اند. براي داشتن جرقه اي قوي تر از وايرهاي 9 ميلي متري ساخت اسپليت فاير استفاده شده است و همچنين وظيفه به آتش کشيدن 2 هزار سي سي سوخت و هوا را شمع هاي برند DENZO به عهده دارند. در مورد فلايويل نيز يک نکته جالبي وجود دارد و آن اين است که از فلايويل استاندارد خود پرايد استفاده شده که از نظر وزني کمي تغيير کرده است! ECU مورد استفاده ساخت شرکت Haltech است که قابليت هاي ويژه اي دارد. يکي از قابليت هاي اين ECU از قبل تنظيم بودن آن است. اين قابليت به تيونر اجازه مي دهد با تغيير در جداول ECU و البته قطعات مورد استفاده، بتواند به گشتاور و اسب بخار بيشتري نيز دست پيدا کند. همچنين يکي ديگر از قابليت هاي آن استفاده و نصب لانچ کنترل است. در سمت چپ فرمان اين خودرو يک دکمه مشکي رنگ وجود دارد که مي تواند در مسابقاتي مثل درگ مورد استفاده قرار بگيرد. با فشردن اين دکمه دور موتور در 4 هزارو 700 دور باقي مي ماند تا در لحظه استارت گشتاور و اسب بخار مورد نياز براي دست يافتن به بهترين شتاب در دسترس باشد. البته در واقع در حالت عادي توربوشارژر از دور موتور 3 هزار دور بر دقيقه به ماکزيمم دور مي رسد و تزريق هوا با فشار 9 psi را آغاز مي کند. اين پيشرانه مي تواند تا 7 هزار و پانصد دور دوران کند و کات آف استاندارد موتور نيز در همين دور قرار دارد. ولي به دليل جلوگيري از افزايش استهلاک موتور کات آف به دور 6 هزارو 200 دور کاهش پيدا کرده است. انتقال قدرت در قسمت انتقال قدرت اين خودرو از ديسک کلاچ خود پرايد و صفحه ي تغيير يافته از انواع افتر مارکت که بر روي آن صفحه کلاچ گرافيتي نصب شده استفاده شده است. استفاده از صفحه گرافيتي بي دليل نيست زيرا صفحه کلاچ هاي استاندارد توانايي مقاومت در برابر گشتاور بالا را ندارند. چون اصطکاک صفحات کلاچ معمولي آنقدرها بالا نيست در لحظه تماس با ديسک نمي توانند بلافاصله درگير شوند به همين دليل در نقطه تماس دما بالا رفته و موجب تخريب زود هنگام لنت کلاچ مي شود. اما لنتهاي گرافيتي ضمن قابليت تحمل حرارت بالا از اصطکاک بسيار بالاتري نسبت به لنت هاي استاندارد برخوردارند به همين دليل در خودروهاي که با هدف شرکت در مسابقات ست آپ مي شوند از همين جنس لنت کلاچ استفاده مي شود. گيربکس استفاده شده در پشت پيشرانه نيسان نيز همان گيربکس استاندارد پرايد است که اتفاقا ضرايب گيربکس پرايد نيز با موتور همخواني مناسبي دارد. کابين داخل کابين، اين پرايد تيونينگ شده با استفاده از رول کيجي مستحکم تقويت شده و رول ها در اوج ظرافت درون اتاق نصب شده اند. همچنين دو صندلي اسپرت ساخت OMP با کمربندهاي 4 نقطه اتصال وظيفه دارند سرنشينان را در خود حفظ کنند. فرمان خودرو بسيار کوچک است و از بين ساخته هاي کمپانيSportline انتخاب شده است. دکمه استارت و اتصال برق ساخت AUTOPAX و يک نمايشگر بوست در حال تزريق توربو شارژر از ديگر تغييراتي هستند که در کنسول مياني کاملا به چشم مي آيد. در قسمت عقب کابين هيچ صندلي اي وجود ندارد چون کل مجموعه کابين عقب و صندق بار به نصب يک سيستم صوتي بسيار پيشرفته و قدرتمند اختصاص يافته است که اتاق جمع و جور پرايد را بدل به سالن اپرا کرده است. تست شتاب سوار بر خودرو ميشويم تا ببينيم اين پرايد 220 اسبي دور ميگيرد. با کوچکترين فشاري به پدال گاز رينگهاي ايتالياييOZ لاستيک هاي شهري را به تن آسفالت مي مالند. دنده يک و دو گيربکس به دليل گشتاور بالاي موتور و البته استفاده از لاستيک هاي معمولي، بيشتر صرف هرزگردي مي شوند تا حرکت کردن. البته در صورت استفاده از لاستيک هاي سمي اسليک و درست شيفت کردن دنده ها مي توان در شتاب از حالت سکون جنسيس را هم مغلوب کرد(!)، وقتي هرزگردي تمام ميشود اين پرايد با وجود وزن کمش شروع به شتاب گيري و بالا آمدن کيلومتر مي‌کند و به شکل ناباورانه ايي به شتاب گيري خود ادامه مي دهد و ميتوان آن را يکي از تند و تيز ترين هاي دنياي تيونينگ حسابش کرد. در پايان ضمن تشکر از مالک خودرو آقاي مصطفي رضواني از گروه A&B Tuning نيز سپاسگذاريم. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد