پدال/ عرضه يک خودروي پيشرو و آوانگارد، ريسک و مخاطرات فراواني را با خود به همراه دارد، زيرا که ممکن است در همان اوان کار با بازخورد منفي از سوي بازار مواجه شده و تمامي سرمايهگذاري و اعتبار سازندهاش را در آني بر باد دهد. در اين ميان، تويوتا بهخوبي نشان داده که در ارائه طرحهاي سنتشکن و راديکال دست بالايي دارد و در هر برههاي از زمان قادر است با عرضه مدلي «فرامدرن» تمامي محاسبات متعارف همتايان خود را به هم ريخته و بازار خودرو را سخت آچمز و ميخکوب کند. پيشتر، نسل ششم تويوتا کمري با آن فرم دلپسند و دلنواز خود زلزله عظيمي را در بازار سدانهاي ميانسايز عالم به راه انداخت و اکنون نيز مدل فوقالعاده جذاب و جوانپسند C-HR مهياي نبردي سترگ با ديگر بلندقامتتان کوچک و پرمدعاي رقيب در جايجاي اين پهنه بيکران است.
C-HR مخفف عبارت COUPE HIGH RIDER است که در زبان فارسي «کوپه بلندقامت» را معنا ميدهد. اين خودرو که به لحاظ کلاسبندي در دسته کراساوورهاي ساب کامپکت جاي ميگيرد، براي نخستين بار، ماه مارس سال 2016 ميلادي و در نمايشگاه خودروي ژنو سوئيس رونمايي شد. توليد اين بلندقامت کوچک از نوامبر همين سال در زادگاهش ژاپن استارت خورد و از چهاردهمين روز از ماه دسامبر نيز، عرضه آن در بازار داخلي اين خطه آغاز گرديد؛ و البته اندکي بعد، از اوايل سال 2017 ميلادي، توزيع اين خودرو در بازارهاي اروپا، آسيا، استراليا و آمريکاي شمالي نيز شروع شد. اين بلندقامت 5 درب بر مبناي پلتفرم TNGA شرکت تويوتا تکوين و توسعه يافته است. تويوتا C-HR علاوه بر ژاپن، در کشورهايي چون ترکيه، تايلند و اندونزي نيز به توليد ميرسد. اين خودرو به دو فرم تک و دو ديفرانسيل در بازارهاي جهاني عرضه ميشود.
تويوتا C-HR با چهار پيشرانه متفاوت در اقصي نقاط گيتي عرضه ميشود. سه تاي از آنها بنزيني و آن ديگري هم هيبريدي است. پيشرانههاي بنزيني در انواع 1.2 ليتري توربو،1.5 و 2 ليتري تنفس طبيعي و پيشرانه هيبريدي هم تنها در يک نسخه 1.8 ليتري عرضه ميشوند. اين پيشرانهها از تواني بين 115 الي 144 اسب بخار برخوردارند و پيشرانه 2 ليتري هم فعلاً مختص به بازار آمريکاست. به لحاظ سيستم انتقال قدرت، اين خودرو با گيربکسهاي 6 سرعته دستي و اتوماتيک CVT عرضه ميشود.
در اين ميان، ما ايرانيان مهمان دو نسخه از تمامي اين پيشرانههاي چهارگانه هستيم. پيشرانه نخست، نسخهاي 4 سيلندر به حجم 1.2 ليتر و مجهز به سامانه توربو شارژ ميباشد که از تواني معادل 115 اسب بخار در 5600 دور در دقيقه و گشتاوري برابر با 185 نيوتنمتر در 1500 الي 4000 دور در دقيقه برخوردار است؛ و آن ديگري نيز، يک پيشرانه 1.8 ليتري هيبريدي است که به يک موتور برقي به توان 650 ولت کوپل شده است. اين موتور برقي را يک باتري هيدريد نيکل متال ساپورت ميکند. مجموع توان خروجي اين پيشرانه هيبريدي معادل 122 اسب بخار است. سيستم انتقال قدرت به کار رفته در تمامي نسخههاي وارداتي C-HR به کشورمان از نوع چهار چرخ محرک (دو ديفرانسيل) بوده و جعبهدنده انتخابي نيز از نوع اتوماتيک CVT مجهز به سامانه MULTIDRIVE S ميباشد.
نسخه 1.2 ليتري توربو تويوتا C-HR قادر است در مدت زماني معادل با 10.9 ثانيه از حالت سکون به تندي صد کيلومتر بر ساعت دست يايد و سرعت نهايي آن هم برابر با 190 کيلومتر بر ساعت است. نسخه 1.8 ليتري هيبريدي نيز در عرض 11 ثانيه از حالت توقف به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت دست يافته و ماکزيمم سرعت آن هم معادل 170 کيلومتر بر ساعت است. ميانگين مصرف سوخت نسخه 1.2 ليتري توربو معادل 5.9 ليتر و نسخه 1.8 ليتري برابر با 3.9 ليتر در هر يکصد کيلومتر مسافت است. بدين ترتيب، نسخه هيبريدي تويوتا C-HR را ميتوان يکي از کممصرفترين بلندقامتتان مدرن در دنياي خودرو به شمار آورد.
سايت «AUTOEXPRESS» بريتانيا، چندي پيش نسخههاي 1.2 ليتري توربو و 1.8 ليتري هيبريدي تويوتا C-HR، يعني همان نسخههايي که قرار است در ايران نيز عرضه شوند را مورد ارزيابي خود قرار داد که خلاصه جمعبندي آن به شرح ذيل است:
نکات مثبت
نماي ظاهري که سرها را به سمت خود بر ميگرداند
کابين شيک
سواري و هندلينگ عالي
نکات منفي
پيشرانه هيبريدي، هنگام ارائه توان به تقلا و نفس زدن ميافتد.
صندلي تنگ عقب
نبود گزينه ديزلي براي اين خودرو
کارشناسان اين سايت از مجموع 5 امتياز،4 امتياز را به اين خودرو اعطاء نمودند.
تويوتا C-HR بهعنوان يکي از ايمنترين ميني کراساوورهاي مدرن از ايمني بسيار بالايي بهره ميبرد. اين خودرو در مجموع توانست 5 ستاره ايمني را از موسسه EURONACP اروپا کسب نمايد و درجه ايمني سرنشينان بزرگسال نيز در آن معادل 95 درصد است که صدالبته رقمي است سخت شايان توجه. انواع تويوتا C-HR سفارش کشورمان از تجهيزات ايمني ذيل برخوردارند:
هفت عدد کيسه هوا ازجمله راننده، سرنشين جلو، جانبي، پردهاي و زانويي، سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، سيستم افزايشدهنده قدرت در ترمزگيري (BAS)، سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز (EBD)، سيستم کنترل پايداري خودرو (VSC)، سيستم کنترل لغزش خودرو (TRC)، سيستم کنترل نوسانات تريلر (TSC)، سيستم ترمز پارک برقي (EPB)، سيستم کنترل ايستايي در سربالايي (HAC)، سيستم کنترل ايستايي در سراشيبي (DAC)، سيستم پيشگيري از تصادف به همراه رادار موجکوتاه (PCS)، سيستم هشدار وجود موانع در نقاط کور (BSM)، سيستم هشدار وجود موانع در نقاط کور هنگام حرکت به عقب (RCTA)، سيستم هشدار خروج از خط (LDA) و سيستم تشخيص و هشدار تابلوهاي راهنمايي و رانندگي به کمک دوربين (RSA)، سيستم هشداردهنده فشار باد لاستيکها، سنسورهاي پارک جلو و عقب و…
تجهيزات رفاهي انواع تويوتا C-HR سفارش ايران در اقلامي چون: سانروف، سيستم هوشمند ورود بدون کليد با دکمه استارت، کروز کنترل هوشمند، دوربين ديد عقب، سيستم کمک پارک هوشمند (IPA)، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک با قابليت تنظيم دوگانه دما براي سرنشينان جلو، صفحه نمايش لمسي به سايز 8 اينچ، تودوزي چرمي صندليها، تنظيم برقي گودي کمر صندلي راننده، گرمکن صندلي سرنشين جلو، تهويه صندلي سرنشين جلو، فرمان برقي مجهز به دکمههاي کنترل سيستم صوتي، سنسور باران، آينههاي جانبي برقي با قابليت جمع شوندگي اتوماتيک مجهز به راهنما، سيستم اتوماتيک تنظيم نور چراغهاي جلو (AHB)، چراغهاي روشنايي در روز (DRL)، روشن شدن اتوماتيک چراغهاي جلو (AUTOLIGHT)، سيستم تنظيم اتوماتيک زاويه نور چراغهاي جلو (AUTO LEVELING)، سيستم چراغهاي همراهي (FOLLOW ME HOME)، سيستم صوتي حرفهاي JBL با قابليت پخش AM/FM/CD/USB/AUX به همراه 9 عدد بلندگو و بلوتوث و نويگيشن، رينگ آلومينيمي 18 اينچي و… خلاصه ميشود.
طول/عرض/ارتفاع اين خودرو معادل 4360/1795/1565 ميليمتر و فاصله بين دو محور آن برابر با 2640 ميليمتر است. وزن نسخه بنزيني اين خودرو معادل 1460 کيلوگرم و نسخه هيبريدي آن بين 1380 الي 1420 کيلوگرم است. حجم باک بنزين نيز برابر با 50 ليتر است. سيستم تعليق جلوي اين خودرو از نوع مستقل و مکفرسون استرات بوده و سيستم تعليق عقب هم از نوع جناغي دوبل است.
هنوز از بهاي نهايي اين خودرو در ايران خبر دقيقي منتشر نشده است ولي در بازارهاي جهاني ازجمله بريتانيا قيمت نسخه 1.2 ليتري توربو تويوتا C-HR، بسته به نوع جعبهدنده و نيز تک و يا دو ديفرانسيل بودن گزينه انتخابي، از 20,995 پوند شروع شده و به 27,995 پوند ختم ميشود و نسخه 1.8 ليتري هيبريدي نيز از 23,995 پوند شروع و به 27,995 پوند ختم ميشود. ناگفته نماند که نسخه هيبريدي 1.8 ليتري تنها در گزينه تک ديفرانسيل در بازار بريتانيا عرضه ميشود. در ديگر بازارها نيز ازجمله استراليا، بهاي نسخه 1.2 ليتري توربو اين خودرو از 26,990 دلار شروع شده و به 35,000 دلار ختم ميشود.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار