پدال/ سرانجام پس از مدتها انتظار و انتشار تيزرها و تصاوير غيررسمي فراوان، دوج رسماً شيطان آتشين خود چلنجر ديمن را با حضور وين ديزل ستارهٔ سري فيلمهاي سريع و خشن در نمايشگاه نيويورک رونمايي کرد. هرچند اين نسخهٔ جديد بر اساس مدل چلنجر هلکت ساخته شده اما ديمن دستخوش مجموعهٔ جامعي از تغييرات شده است و دوج ادعا ميکند که اين هيولا سريعترين شتاب صفرتاصد را در بين خودروهاي توليدي دنيا داشته و همچنين سريعترين خودروي بازار در طي مسافت يکچهارم مايل يا 400 متر است.
نيروي اين ماسل کار خارقالعاده توسط همان پيشرانهٔ 6.2 ليتري V8 سوپرشارژ 707 اسب بخار هلکت تأمين ميشود اما با ايجاد تغييراتي در اين موتور حالا قدرتش به رقم فوقالعادهٔ 840 اسب بخار رسيده است. اين افزايش قدرت به لطف استفاده از يک سوپرشارژر بزرگتر ۲.۷ ليتري (بجاي نمونهٔ 2.4 ليتري هلکت) به دست آمده که فشار بوست آن از ۱۱.۶ به ۱۴.۵ psi افزايش پيدا کرده است. علاوه بر اين، در اين موتور از پيستونها و سوپاپهاي جديد به همراه پمپ سوخت دومرحلهاي استفاده شده است. ارتقائات ديگر پيشرانه در ديمن نيز شامل تقويت شاتونها، افزايش ردلاين از ۶۲۰۰ به ۶۵۰۰ rpm و افزايش ورود هوا از طريق ترکيب سه ورودي ميشود. اين وروديها عبارتاند از دريچه روي کاپوت، چراغ جلوي سمت راننده و وروديهاي پاييني درون سپر.
اين ارتقاء و افزايش توان موجب ارائه عملکرد واقعاً فوقالعادهاي در يک خط مستقيم شده است بهگونهاي که چلنجر ديمن ظرف تنها ۲.۳ ثانيه از صفر به سرعت ۹۶ کيلومتر رسيده و مسافت ۴۰۰ متر را هم در ۹.۶۵ ثانيه با سرعت ۲۲۵ کيلومتر در ساعت طي ميکند. همچنين نام چلنجر ديمن بهعنوان نخستين خودروي توليدي دنيا که در هنگام شتاب گيري چرخهاي جلوي آن از زمين بلند ميشود در کتاب رکوردهاي جهاني گينس ثبت شده است. علاوه بر اين اين ماشين در هنگامي شتاب گيري 1.8 جي نيرو وارد ميکند که بازهم بيشتر از هر خودروي توليدي حال حاضر دنيا است.
اما ويژگيهاي منحصربهفرد و خيره کنند ديمن به اينجا ختم نميشود. چلنجر ديمن اولين خودروي توليدي خياباني و قانوني است که ميتواند بدون نياز به بنزين اکتان بالا حداکثر عملکرد خود را ارائه کند. سوخت معمولي که از سوي کارخانه براي اين ماشين توصيه شده است بنزين با اکتان ۹۱ است. همانند هلکت، ديمن هم داراي دو سوئيچ است که يکي قدرت را روي ۵۰۰ اسب بخار و دومي بر روي ۸۰۸ اسب بخار محدود ميکند. سپس از طريق يک ماجول کنترلي ميتوان کل ۸۴۰ اسب بخار را آزاد کرد. اين نيروي ويرانگر از طريق نسخه بروز شده همان گيربکس هشت سرعته اتوماتيک تورکفلايت انتقال پيدا ميکند.
اين گيربکس داراي يک مبدل گشتاور جديد است که همانند درگسترها با سيستم TransBrake در ارتباط است. اين سيستم در هنگام قرارگيري خودرو در محل شروع مسابقات درگ، پيش از استارت مسابقه براي ثابت نگهداشتن خودرو در محل بدون نياز به استفاده از ترمز پايي، شفت خروجي گيربکس را قفل کرده و براي يک لانچ يا شروع حرکت عالي، دور موتور را به 2350 rpm افزايش ميدهد. علاوه بر اين به لطف استفاده از لاستيکهاي راديال خياباني قانوني Nitto مخصوص درگ، نيروي لانچ ديمن 40 درصد بيشتر از هلکت شده است.
همانطور که پيشازاين مشخص شده بود، ديمن بيش از 90 کيلوگرم سبکتر از هلکت است که اين کاهش وزن از طريق حذف صندليهاي عقب و سرنشين جلو، حذف 16 بلندگو، استفاده از ميلهٔ توخالي براي آنتي رول، استفاده از کاليپرهاي ترمز آلومينيومي سبکوزن و حذف بخشي از سيمکشيها به دست آمده است. البته کساني که خواهان صندليهاي سرنشين جلو و عقب هستند ميتوانند هرکدام را با پرداخت يک دلار سفارش دهند.
سرپرست خودروهاي سواري فيات-کرايسلر در آمريکاي شمالي آقاي «Tim Kuniskis» در مورد چلنجر ديمن گفته است:
«هدف ما از ساخت ديمن ارائهٔ خودرويي با لوگوي دوج است که کساني فراتر از علاقهمندان و طرفداران وفادار ما را به خود جذب کند. براي اين کار، ما رکوردهايي را به ثبت رساندهايم که هرگز پيشازاين ثبت نشده بودند. اين خودرو قادر به انجام کارهايي بيش از آنچه در گذشته انجام دادهايم است. کارهايي حتي فراتر از هلکت افسانهاي. نتيجهٔ تلاشهاي ما ارائهٔ خودرويي با 840 اسب بخار قدرت و زمان درگ 9 ثانيه است که هيچ ماسل کاري تاکنون چنين ويژگيهايي نداشته است».
توليد دوج چلنجر ديمن در تابستان امسال در تنها 3 هزار دستگاه براي ايالاتمتحده و 300 دستگاه براي کانادا آغاز خواهد شد. قيمت اين اسطورهٔ آمريکايي هنوز اعلام نشده است.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار