پدال/ جوک را ديگر همه ميشناسند! کراساوور کامپکت نيسان (بخوانيد نيسان، بر وزن ايمان) با ظاهري عجيبوغريب که البته محبوبيت فوقالعادهاي در بازار بينالملل دارد. زماني که در پاييز 95 با آغاز بکار شرکت جهان نوين آريا بهعنوان نمايندگي نيسان، راه خود را به بازار کشورمان پيدا کرد شايد خيليها آيندهاش را از پيش مختوم ميدانستند اما چيزي که در عمل اتفاق افتاد دقيقاً در راستاي روند جهاني و کاملاً مخالف با اين پيشبينيها بود. مهر جوک بهسرعت به دل اقشار مختلف مردم نشست و طي تنها چند ماه توانست به آمار فروش بسيار خوبي دست پيدا کند. همين تازگي و اقبال روزافزون ما را بر آن داشت تا سراغ اين کراساوور پرماجرا برويم. با پدال همراه باشيد.
رانندگي با جوک چه حس و حالي دارد؟
بخش زيادي از کاپوت از موقعيت راننده قابل رؤيت است و همين مورد باعث ميشود احساس کنيد تسلط کافي به گوشه و کنار قسمت جلو داريد. به لطف سامانه ورود و استارت بدون کليد، درصورتيکه سوييچ از يک حد معين دورتر نباشد، تنها با فشردن دکمه استارت پيشرانه 1618 سيسي توربو 190 اسب بخاري آغاز بکار ميکند. توربوشارژر تا پيش از بلوغ عقربه دورسنج به حوالي 1500 غيرفعال است و پسازآن وارد مدار ميشود تا زمان لازم براي فتح قله يکصد کيلومتر بر ساعت را کاهش داده و در مواقع نياز دادرس باشد. اگر از لگ توربو چشمپوشي کنيم، شتابگيري جوک وضعيت مناسبي دارد و در موارد معمول نيازتان را برطرف ميسازد. جعبهدنده CVT-Xtronic گشتاور ورودي را با نرمي تحويل چرخها ميدهد و خنگي يا تعلل خاصي در رفتارش مشاهده نميگردد. ازآنجاکه اين واحد از نوع Xtronic بوده و با نسخههاي معمولي CVT متفاوت است، امکان تعويض دستي دندهها را هم فراهم کرده و راننده ميتواند با قرار دادن دستهدنده در وضعيت تيپترونيک افسار دندهها را به دست بگيرد. در حالت دستي تنها با يک ضربه دنده سبک يا سنگين ميشود.
پدال گاز دقت خوبي دارد و بهاصطلاح پاي راننده را مستقيماً به پيشرانه متصل ميکند، درنتيجه طي تنها چند دقيقه قلقَش کاملاً دستتان ميآيد و در رانندگي طولانيمدت مشکلي با آن نخواهيد داشت. کشش خودرو هم در مسيرهاي پرشيب با وجود پنج سرنشين فوقالعاده است و جاي هيچ انتقادي باقي نميگذارد. اصلاً از کم آوردن قلب 1.6 ليتري نهراسيد و پدال گاز را پايين ببريد تا فرزند کوچک نيسان بزرگ و قوي بودنش را نشانتان دهد!
سواري جوک نه خيلي خشک است و نه خيلي نرم. سامانه تعليق تعادل عمودي خوبي براي اتاق و سرنشينان به ارمغان آورده که البته در شرايط پرتَنش و فشار جانبي زياد از کيفيت آن کاسته ميشود. شايد بهترين ويژگي جوک در بحث رانندگي را بتوان سامانه چهار چرخ محرک (AWD) دائمي آن دانست که با اضافه شدن فناوريهايي همچون کنترل ديناميکي نيسان (NDCS) و پايداري الکترونيکي (ESP) به خوبي تکميل ميگردد. همه اينها در کنار هم چرخها را با قدرت به سطح زمين ميخ کرده و خيال راننده را از بابت پايداري اتاق راحت ميکنند. حتي در مسيرهاي مارپيچ و دايرهاي که تعادل خودرو نمره متوسط ميگيرد، چرخها محکم به سطح زمين ميچسبند و کنترل خودرو از دست راننده خارج نميشود. الحق و الانصاف بايد بخاطر اين سامانه AWD کارا و نيز تعبيه آن در يک کراساوور کامپکت شهري به نيسان آفرين گفت!
ديگر نکتهاي که در مسير اسلالوم به چشم ميخورَد عدم کمفرماني و دقت خوب غربيلک فرمان است که البته از خودروساز باسابقه و پختهاي چون نيسان کمتر از اين هم انتظار نميرفت. به لطف طراحي مناسب بخش جلو و دقت بسيار خوب فرمان ميتوانيد بدون برخورد از چند ميليمتري مخروطها عبور کنيد. دقيقاً اينجاست که تسلط کافي بر جوانب خودرو که در ابتداي مطلب اشاره کردم معني پيدا ميکند. از اين مورد همچنين ميتوان دريافت که جوک در رفتوآمدهاي درونشهري ازجمله ترافيک پرحجم و معابر تنگ و باريک نيز قابلکنترل بوده و راننده را اذيت نخواهد کرد.
درمجموع ميتوان گفت رانندگي و سواري اين سامورايي ريزنقش حس خاص خودش را دارد و خوبيهايش به معايبش ميچربد.
سوار يک “نيسان” شدهايد!
فضاي اتاق عليرغم حس و حال نسبتاً معمولي و چاشني اسپرت، حس سوار شدن به يک خودروي اصيل و ريشهدار را القا ميکند. با التفات به طول، عرض و ارتفاع به ترتيب 4135، 1765 و 1565 ميليمتري و نيز فاصله محوري 2530 ميليمتر ميتوان حدس زد که با يک خودروي جمعوجور طرف هستيم.
فضاي موجود در رديف جلو براي افراد قدبلند هم کفايت ميکند اما در رديف عقب وضعيت چنين نيست. صندليهاي عقب براي قد 180 سانتيمتري تقريباً تنگ هستند و فضاي زيادي براي سر و پا وجود ندارد.
در تيپ اسپرت صندليها، دور غربيلک فرمان و قسمت بالاي نشانگرهاي پشت فرمان با چرم و باقي قسمتها با پلاستيک مرغوب پوشيده شده است. همچنين کنسول مياني، دو طرف دستهدنده، حاشيه و دوخت صندليها، پنل دربها و دور خروجيهاي سامانه تهويه با بدنه خودرو همرنگ هستند. البته اين قسمتها در نمونه موردبررسي (که اختصاصاً براي تست درايو عمومي توليد شده) با وجود رنگ بدنه زرد، قرمزرنگ بودند که در تصاوير موجود، هردو مورد (نمونه اختصاصي تست و مدل توليدي) را مشاهده ميکنيد.
غربيلک فرمان دکمههاي مربوط به کروز کنترل، تلفن همراه و سيستم صوتي را در خود جاي داده است. کنترلهاي سامانه AWD، آينههاي جانبي برقي، ESP، تنظيم ارتفاع چراغهاي جلو و… در سمت چپ و دکمه استارت نيز در سمت راست آن قرار دارند. در مرکز داشبورد صفحهنمايش غير لمسي به چشم ميخورد که با دکمههاي مربوط به سيستم صوتي، نقشه، رهياب، دوربين عقب، راديو و تلفن همراه احاطه گرديده است. کمي پايينتر يک نمايشگر کوچک ديگر وجود دارد که بنا به انتخاب سرنشين ميتواند وضعيت سامانه تهويه (Climate) يا حالت رانندگي (D-Mode) را به تصوير بکشد. نکته جالب درباره اين نمايشگر اين است که با انتخاب هريک از گزينهها دکمههاي دو طرف تغيير کاربري داده و عبارت جديدي روي آنها نقش ميبندد. از طرفي با فشار D-Mode ميتوانيد بين سه حالت رانندگي معمولي (Normal)، اسپرت و اقتصادي (Eco) انتخاب کنيد. خروجي USB، AUX و برق 12 ولتي نيز درست زير اين قسمت جاي گرفته است.
درون کنسول مياني دستهدنده، ترمزدستي، دو عدد جا ليواني، دکمههاي گرمکن صندليهاي جلو و يک فضاي کوچک براي حمل اشياء را ميبينيد که (بجز دکمه گرمکن صندلي) بسيار هوشمندانه در اين قسمت تعبيه شده و براي راننده و سرنشينان کناري کاملاً کاربردي خواهند بود. پنل سقف هم تنها شامل باز و بسته کننده سانروف و چراغ سقفي ميباشد. وجود دوربين ديد عقب و تصوير آن در صفحهنمايش مرکزي عملاً راننده را از آينه وسط بينياز ميسازد. آينههاي جانبي هم از ابعاد مناسبي برخوردار بوده و ميدان ديد نسبتاً کافي در اختيار راننده قرار ميدهند. بهعنوان آخرين مورد نيز بايد اشاره کنم صندوق عقب 354 ليتر حجم دارد که با خواباندن پشتي صندليهاي عقب به 1189 ليتر ميرسد.
جوک اسپرت همچنين (غير از موارد گفته شده) به فناوريهاي بسيار خوبي مجهز شده که ازجمله آن ميتوان به 6 کيسه هوا (راننده و سرنشين جلو، جانبي رديف جلو، پردهاي رديف جلو و عقب)، نمايش لحظهاي مرکز ثقل خودرو، هشدار خروج از خط حرکت، هشدار دهنده نقاط کور، رادار شناسايي اشياء متحرک (MOD)، ديد 360 درجه خودرو از بالا، تهويه خودکار تک منطقهاي و قابليت نصب صندلي کودک (ISO Fix) اشاره نمود.
طراحي ظاهري، بحث هميشگي درباره جوک!
پيش از هر چيز اشاره کنم که در تريم اسپرت آينههاي جانبي و رينگها به رنگ مشکي هستند اما رنگبندي نمونه موردبررسي کمي متفاوت بود و از اين قائده پيروي نميکرد. وقتي از روبرو به جوک نگاه ميکنيد يک جلوپنجره بهاصطلاح سرتاسري ميبينيد که چراغ جلوهاي اصلي (همان دو چراغ گرد) در دو طرف و مجموعه بومرنگي چراغ روشنايي در روز (DRL) و راهنما در بالاي آن قرار گرفتهاند. طراحي عجيب و ناملموس محل چراغها باعث شده تا در بسياري موارد اين دو باهم اشتباه گرفته شوند.
سپر جلو بهغايت ساده کار شده و تنها دو چراغ مه شکن و وروديهاي هوا را در خود جاي ميدهد. اين سادگي در نماي جانبي هم ادامه دارد و بجز برجستگي روي گلگيرها و بالاي رکاب جانبي، زه پلاستيکي سرتاسري لبه پاييني بدنه و محل قرارگيري دستگيره درب عقب نکته قابلتوجه ديگري به چشم نميخورد. البته نبايد از ابعاد بسيار خوب رينگ و لاستيک غافل شد. در تريم اسپرت بهرهگيري از لاستيکهاي 45/225 و رينگهاي 18 اينچي چهره جسورتري به خودرو بخشيده و به نسبت مدلهاي ديگر نماي زيبا و جذابتري دارد.
به عقب که ميرسيم بازهم اول چيزي که جلب توجه ميکند شکل و شمايل چراغهاست که به علت نامعلومي تا نيمه شيشه عقب امتداد يافتهاند! انگار که طلق چراغ داغ بوده و گوشه آن را با دست کشيدهاند؛ درست مثل روشي که در کارخانجات شيشهگري ميبينيم! از اين مورد که بگذريم باقي بخشها همانند دماغه ساده و به دور پيچيدگي کار شده و تنها ميتوان به حک نام جوک روي گوشه چپ درب صندوق، پوشش پلاستيکي زير سپر و مهشکن و شبرنگهاي داخل آن اشاره کرد. چراغ جلوي زنون، آينههاي تاشونده برقي با راهنما، سانروف پانوراما، حسگر نور و باران و چراغشوي جلو هم ديگر امکانات بيروني را تشکيل ميدهند.
پيشنهاد ميکنم پيش از اين که راجع به ظاهر جوک نظر بدهيد حتماً يک بار از نزديک ملاقاتش کنيد. در ناملموس و بحثبرانگيز بودن سبک طراحي شکي نيست؛ حتي خود نيسان نيز اين موضوع را قبول کرده و سعي در کتمان آن ندارد. اما حقيقتاً خودِ جوک به ميزان زيادي با تصاويرش متفاوت است و به طرز عجيبي دلنشين مينمايد! البته نظر نهايي بستگي به سليقه افراد دارد و نميتوان مطلقاً زشت يا زيبا توصيفش کرد.
کلام پاياني
نيسان جوک يک کراساوور اصيل و باکيفيت (منظور کيفيت بدنه، ساخت، مونتاژ و…) است که با ابعاد جمعوجور و ارتفاع مناسب خود ميتواند گزينه تحريککنندهاي براي کاربري روزمره و سفرهاي آخر هفته باشد. اگر با دقت به چهرهاش نگاه کنيد، خواهيد ديد که با وجود برخي عناصر تعجببرانگيز و نازيبا، تناسب نهفتهاي ميان بخشهاي مختلف وجود دارد. تيپ اسپرت همچنين فهرست قابلقبولي از تجهيزات ايمني و رفاهي ارائه ميکند که هدفشان جلب رضايت و برقراري رفاه و آسايش سرنشينان است. در بحث فني هم قلب 1.6 ليتري توربو و جعبهدنده CVT-Xtronic کشش و پتانسيل بسيار خوبي دارند و به خوبي با سامانه AWD همکاري ميکنند. با التفات به همه اين موارد و نگاهي به جايگاه رسمياش در بازار جهاني، بايد به جوکِ نيسان امتياز مثبت داد.
نکات مثبت اصلي
کشش بسيار خوب پيشرانه
امکانات ايمني و رفاهي مناسب
سامانه AWD فوقالعاده کارا
نکات منفي اصلي
فضاي تنگ رديف عقب
تعادل عمودي متوسط
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار