نماد آخرین خبر

وضعیت ایمنی «تندر ۹۰»

منبع
صبحانه آنلاين
بروزرسانی
صبحانه آنلاين/ تندر ۹۰ جزو ايمن‌ترين خودروهاي بازار داخلي با قيمت کم‌تر از ۵۰ ميليون تومان است. رنو لوگان يا همان داچيا لوگان نسل اول که آن را در بازار ايران به عنوان تندر ۹۰ مي‌شناسيم، بين سال‌هاي ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ ميلادي در بازار جهاني عرضه مي‌شد. مدل ۲۰۰۵ اين خودرو در تست تصادف موسسه يورو ان‌کپ (Euro NCap) حضور پيدا کرد. ابتدا نظر شما را به ديدن کليپ تست تصادف اين خودرو جلب مي‌کنيم. تندر ۹۰ در بخش ايمني سرنشينان بزرگسال توانست ۳ ستاره از ۵ ستاره ايمني را از آن خود کند. در بخش ايمني کودکان هم شاهد نتيجه مشابهي بوديم؛ اين خودرو موفق به کسب ۳ ستاره ايمني شد. اين درحالي است که برخلاف دو نتيجه‌ي قبلي، اين اتومبيل فرانسوي در بخش ايمني عابر پياده، تنها يک ستاره ايمني در کارنامه خود ثبت کرد. بگذاريد کمي دقيق‌تر به ايمني اين خودرو نگاه کنيم. در بخش اول که خودرو از جلو به مانع برخورد مي‌کند، بيشترين تهديد براي سرنشينان جلو (راننده و شاگرد)، آسيب ديدن قفسه سينه و سپس ران و ساق پا است. در گزارش رسمي تست تصادف اين خودرو، بيشترين بار ناشي از ضربه تصادف به قفسه‌ي سينه‌ي آدمک‌ها وارد شده است. اگرچه نيروي ناشي از ضربه‌ي تصادف، آسيب کمي به محفظه‌ي زيرين فرمان و پدال‌ها وارد کرده، اما براثر جابه‌جايي پدال‌ها، شاهد وضعيت خطرناکي براي مچ پاي راننده هستيم. حتي بر اثر ضربه، پدال ترمز خودرو شکست و همين موضوع تبديل به تهديدي جدي براي ساق پاي راننده شد. اگر در همين ويديو، نماي بيروني اين خودرو را مورد بررسي قرار دهيم، مي‌توانيم متوجه جمع شدن خودرو تا نيمه‌ي اوليه در موتور شويم. اين ضربه باعث آسيب جدي به موتور و جلوبندي اتومبيل (اکسل جلو، فنر و کمک‌فنر)، تاب ورداشتن در راننده، خم شدن نيمه‌ي جلويي سقف و ترک خوردن شيشه‌ي جلوي سمت راننده مي‌شود. درنظر داشته باشيم که ستون مياني، پشتي و نيمه‌ي عقب تندر ۹۰ از آسيب تصادف مصون هستند. اين درحالي است که در رقباي اين کلاس خودرويي گاهي اوقات شاهد آسيب بسيار جدي به نيمه جلويي هستيم و دامنه‌ي آسيب تصادف حتي به قسمت پشتي هم مي‌رسد. اگر تندر ۹۰ به عابر پياده برخورد کند، ضربه‌ي محکمي به عابر پياده وارد مي‌شود. اولا طراحي سپر، بخش کناري و گوشه‌هاي در موتور اين خودرو به گونه‌اي است که شانس حفظ جان عابر به حداقل ممکن مي‌رسد. تا خوردن و آسيب ديدن در موتور موجب مي‌شود تا سر عابر پياده درصورت برخورد به اين نواحي به شدت آسيب ببيند و نتايج ناخوشايندي را به دنبال داشته باشد. در آزمون تصادف جانبي بازهم قفسه سينه‌ي راننده بيشترين بار ناشي از تصادف را تحمل مي‌کند. برخلاف قفسه سينه، شکم و لگن راننده در وضعيت ايمني قابل قبولي قرار دارند. ضربه از کنار موجب آسيب ديدن درها و شکسته شدن شيشه‌‌هاي کناري همان سمت مي‌شود. همان‌طور که در ابتداي مطلب اشاره کرديم، تندر ۹۰ جزو ايمن‌ترين خودروهاي فعلي بازار داخل است. به‌طور کلي به دليل نبودن رقابت پويا در بازار داخلي، محصولات رنو در بازه‌ي قيمتي خود به عنوان خودروهاي ايمن، مطمئن و باکيفيت در ايران شناخته مي‌شوند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد