نماد آخرین خبر

مصاف مُفصل «پژو 3008، تویوتا C-HR و سئات آتکا»

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ اگر به دنبال يک شاسي‌بلند خانوادگي ميدسايز هستيد پس بايد از ميان خيل خودروهاي حاضر در اين بخش يکي را انتخاب کنيد. اين بار سه خودروي محبوب و جديد اين کلاس يعني پژو 3008، تويوتا C-HR و سئات آتکا را رو در روي يکديگر قرار داده‌ايم تا به شما در انتخاب گزينه صحيح کمکي کرده باشيم. با ما همراه باشيد. قيمت پژو 3008 گران‌ترين خودروي حاضر در تست بوده و مدل‌هاي پايه‌ي آن بهاي 22495 پوندي دارند. بهاي مدل‌هاي فول اين خودرو به 33695 پوند نيز مي‌رسد. تويوتا C-HR که اندکي کوچک‌تر است بهاي آغازين 21065 پوندي داشته و نسخه‌هاي کاملاً مجهز آن حدود 29 هزار پوند قيمت مي‌خورند. سئات آتکا به‌طور قابل‌توجهي ارزان‌تر بوده و قيمت آن از 18340 پوند آغاز مي‌شود. البته اين تفاوت و فاصله قيمتي به زودي و با انتخاب نسخه‌هاي فول آتکا کم‌رنگ مي‌شود. استايل و طراحي ظاهري مبحث زيبايي به نوعي شخصي است اما افراد کمي وجود دارند که بهبود طراحي بيروني پژو 3008 نسبت به طراحي مضحک مدل قبلي را ناديده مي‌گيرند. در حقيقت، در مقايسه با سئات جا افتاده سئات و طراحي کمي جوان پسندانه و پر زرق و برق تويوتا، پژو بالانسي فوق‌العاده بين استايل فرانسوي و زيبايي يک شاسي‌بلند ايجاد کرده است. قطعاً تويوتا چشمگيرترين طراحي در بين سه خودرو را داشته و چراغ‌هاي جلوي آن به نشان تويوتا در وسط مي‌رسند. نمي‌دانيم اين طراحي را دوست داريد يا نه اما به هر حال با خودرويي برجسته طرف هستيم اگرچه سئات آتکا طراحي بدي ندارد اما فرم و شکل آن در مقايسه با رقباي ژاپني و فرانسوي خود به نوعي نامعين است. چراغ‌ها و جلوپنجره خودرو شخصيتي را براي آتکا خلق کرده‌اند اما تفاوت‌هاي کمي بين اين خودرو و فولکس‌واگن تيگوان وجود دارد. کابين و طراحي داخلي داخل کابين پژو 3008 بسيار جذاب است. اين خودرو از جديدترين طراحي i-Cockpit سود برده است. از شاخصه‌هاي عجيب کابين مي‌توان به فرمان کوچک و پشت آمپرهايي اشاره کرد که گاهي اوقات فرمان مزاحم ديد آن‌ها مي‌شود. اين موضوع به همراه طراحي دلپذير داشبورد باعث مي‌شود احساس حضور در فضايي مدرن را داشته باشيم. کابين تويوتا C-HR يک ترکيب چندگانه است. مواد بکار رفته احساس کيفيت بالايي دارند و صندلي‌ها نيز بسيار حمايت گر بوده و اهرم تعويض دنده نيز احساس اسپورت بودن را منتقل مي‌کند؛ اما هنوز هم برخي نقاط ضعف نظير ساعت ديجيتال و تريم ارزان بکار رفته در اطراف نشان‌دهنده‌ها راننده را آزار مي‌دهند. بدترين ويژگي کابين اين خودرو سيستم اطلاعات سرگرمي از مد افتاده است که گرافيک پايين و طراحي بد منوها را دارد. کابين سئات همانند ظاهر آن خوش‌ساخت بوده اما کمي مضحک به نظر مي‌رسد. استفاده از سيستم اطلاعات سرگرمي به لطف گرافيک واضح، پاسخ‌هاي لمسي مناسب و دکمه‌هاي ميانبر فيزيکي بزرگ نسبتاً آسان است. همانند پژو، مواد بکار رفته کيفيت خوبي داشته و به خوبي چفت شده‌اند اما طراحي کابين آتکا يک پله پايين‌تر از 3008 قرار مي‌گيرد. کاربردي بودن سرنشينان عقب پژو راحتي معقولي را تجربه خواهند کرد. کف صندلي وسط نيز تخت است و اين به راحتي نفر وسطي کمک مي‌کند. درب‌هاي عقب به اندازه‌اي که بايد باز نمي‌شوند و اين امر باعث مي‌شود جا دادن صندلي کودکي با سختي صورت پذيرد. صندلي‌هاي عقب به‌صورت تخت در مي‌آيند و صندلي سرنشين جلو را مي‌توان براي راحتي در سفرهاي طولاني به‌صورت تخت درآورد. بدنه کوچک تويوتا به اين معني است که فضاي سرنشينان عقب خيلي زياد نيست. اين مشکل به دليل شيشه‌هاي نسبتاً کوچک بدتر هم مي‌شود. همانند پژو، درب‌هاي عقب C-HR خيلي وسيع باز نمي‌شوند بنابراين قرار دادن صندلي کودک يک مشکل است. صندوق‌عقب تويوتا حدود 25 درصد کوچک‌تر از دو رقيب ديگر بوده و فرم بازشوي درب صندوق قرار دادن اشياي بزرگ را با مشکل مواجه مي‌کند. سئات آتکا امتياز خوبي براي کاربردي بودن کسب مي‌کند. فضاي زيادي در صندلي عقب وجود داشته و شيشه‌هاي بزرگ به ايجاد احساس روشنايي و جادار بودن کابين کمک مي‌کنند. صندوق خودرو بزرگ بوده و شکل کاربردي و مفيدي دارد. دهانه صندوق نيز به گونه‌اي طراحي شده که قرار دادن وسايل بزرگ با راحتي و سهولت صورت مي‌پذيرد. سواري و پيشرانه‌ها غربيلک فرمان کوچک پژو باعث مي‌شود سواري اين خودرو متفاوت با دو رقيب ديگر احساس شود. چرخاندن فرمان در مانورهاي سريع به آساني صورت مي‌گيرد. يک احساس اطمينان از پايداري و وزن خودرو وجود داشته که اين موضوع با کيفيت سواري راحت 3008 ترکيب مي‌شود و باعث مي‌شود گذران وقت در کابين پژو به آساني صورت بگيرد. سيستم چهار چرخ محرک براي اين خودرو ارائه نشده اما کنترل چسبندگي آپشنال توانايي آفرود سبک را به آن اعطا مي‌کند. پيشرانه بنزيني 1.2 ليتري توربو قدرت کافي را مهيا کرده و در اکثر شرايط آرام و ساکت باقي مي‌ماند. موقعيت نشستن در تويوتا C-HR در مقايسه با دو خودروي ديگر پايين‌تر است بنابراين تويوتا بيشتر شبيه خودروهاي سواري احساس مي‌شود. البته ستون‌هاي بزرگ عقب باعث کاهش ديد روي شانه مي‌شوند. توازن برجسته‌اي بين احساس اسپورتي و چابکي وجود دارد و درحالي‌که اين خودرو براي خانواده‌ها ناراحت نيست اما کمي بيش از صداي لاستيک‌ها و باد به کابين راه مي‌يابد و از راحتي خودرو در سفرهاي طولاني مي‌کاهد. پيشرانه 1.2 ليتري توربوي تويوتا عملکرد مناسبي داشته و البته نسخه هيبريدي از آن نيز وجود دارد. سئات شهرتي براي ساخت خودروهاي اسپورت به هم زده و آتکا نيز اين امر را به نوعي در بخش شاسي بلندهاي خانوادگي نشان مي‌دهد. فرمان خودرو پاسخگو بوده و در هنگام عبور از پيچ‌ها تکان‌هاي زيادي وجود ندارد. سيستم تعليق نسبتاً سفت آتکا به اين امر کمک شاياني مي‌کند. متأسفانه خنثي‌کننده اين خصيصه مثبت کيفيت سواري ضعيف در ناهمواري‌ها و دست اندازهاي بزرگ است. پيشرانه 1 ليتري توربوي بنزيني قدرتمند و کم‌مصرف بوده و اما نسخه 1.4 ليتري توربوي قوي‌تر پيشرانه‌اي نرم‌تر بوده و در بزرگراه‌ها احساس بهتري دارد. قضاوت نهايي در کل تويوتا خودرويي برجسته است اما خانواده‌ها بهتر است نگاهي به دو خودروي ديگر بيندازند. همچنين در سرعت‌هاي بالا مشکلاتي در زمينه آسايش و راحتي براي تويوتا C-HR وجود دارد. سئات آتکا يک خودروي همه‌کاره‌ي فوق‌العاده است که پيشرانه‌هاي خوب، کاربردي بالا و کيفيت ساخت فوق‌العاده دارد اما فاقد جذابيت برخي مدل‌هاي حاضر در اين کلاس است. پژو 3008 بهترين توازن بين کاربرد مناسب براي يک خانواده، طراحي دل‌چسب و تجربه رانندگي آرامش‌بخش را ايجاد کرده است. اين خودرو کاربردي در حد آتکا داشته و حتي تمرکزي بيشتر روي طراحي و راحتي سواري باعث مي‌شود راننده و سرنشينان پژو را ترجيح دهند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد