نماد آخرین خبر

همه چیز درباره سیستم ترمز ضد قفل

منبع
بروزرسانی
همه چیز درباره سیستم ترمز ضد قفل
پدال نيوز/ سيستم ترمز ضد قفل (ABS) يکي از تکنولوژي هاي برتر در صنعت خودرو است و جان بسياري را در تصادفات نجات داده است. سيستم ترمز ضد قفل براي اولين بار در سال ۱۹۳۰ در هواپيما به شکل مکانيکي مورد استفاده قرار گرفت. در همان زمان تحولات زيادي در توسعه اين سيستم در صنعت هوانوردي بوجود آمد. اما جالب بود که بررسي اين سيستم براي چندين سال متوقف شد تا اينکه در سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ براي اولين بار اين سيستم در کاميونهاي سنگين در آمريکا براي کاهش تصادفات به خاطر از دست دادن پايداري کاميون در جاده ها مخصوصا” جاده هاي لغزنده مورد استفاده قرار گرفت . در سال ۱۹۸۰ در تکنولوژي ايمني خودرو تحول عظيمي رخ داد و سيستم ABS به شکل امروزي (الکترونيکي ) در خودروهاي سواري مورد استفاده قرار گرفت . نگه داشتن ناگهاني يک اتومبيل در جاده ي لغزنده مي‌تواند بسيار خطرناک باشد. ترمزهاي ضد قفل خطرهاي اين واقعه ترسناک را کاهش مي‎دهد. در واقع روي سطوح لغزنده حتي راننده‌هاي حرفه اي بدون ترمز ضد قفل، نمي‌توانند به خوبي يک راننده ي معمولي با ترمزهاي ضد قفل ترمز کنند. بدست آوردن يک مفهوم کلي از ترمزهاي ضد قفل: تئوري ترمز هاي ضد قفل بسيار ساده است. يک چرخ در حال ليز خوردن(به طوري که سطح تماس تاير نسبت به زمين سر بخورد) نسبت به چرخي که ليز نمي‌خورد نيروي اصطکاک کمتري دارد. اگر با اتومبيل خود در يخ گير کرده باشد، اگر چرخ‌ها بچرخند هيچ نيروي جلو بري به اتومبيل وارد نمي‌شود زيرا سطح تماس چرخ نسبت به يخ ليز مي‌خورد. ترمزهاي ضد قفل با جلوگيري کردن از سر خوردن چرخ‌ها در هنگام ترمز کردن، دو مزيت را بوجود مي آورند: اول اينکه خودرو زودتر متوقف مي‌شود و دوم اين که مي توان خودرو را هنگام ترمز کردن نيز هدايت کرد. نحوه کار ترمز ABS: انواع مختلف و الگوريتم هاي کنترل گوناگوني براي ترمز هاي ضد قفل وجود دارد.ما درباره ي طرز کار يکي از ساده ترين انواع آن توضيح مي دهيم. کنترل کننده هميشه حسگرهاي سرعت را کنترل مي کند و به دنبال کاهش سرعت غير معمول در چرخ ها مي گردد.دقيقا قبل از اينکه چرخي قفل کند کاهش سرعت شديدي را تجربه مي کند اگر اين چرخ کنترل نشود بسيار زودتر از زماني که خودرو براي متوقف شدن نياز دارد قفل خواهد کرد.يک خودرو که با سرعت ۶۰مايل در ساعت حرکت مي کند درشرايط ايده آل حدود ۵ ثانيه زمان لازم دارد تا بايستد اما يک چرخ در کمتر از يک ثانيه از چرخيدن مي ايستد و قفل مي کند. کنترل کننده مي داند که يک چنين کاهش سرعتي در چرخها غيرممکن است.بنابراين در چرخي که کاهش سرعت غير معمول داشته فشار ترمز را کاهش مي دهد تا زماني که حسگر آن چرخ افزايش سرعت را ثبت کند آنگاه کنترل کننده دوباره فشار ترمز را افزايش مي دهد تا اينکه حسگر ها کاهش سرعت را گزارش کنند.کنترل کننده اين کار را بسيار سريع و قبل از آنکه تاير تغيير سرعت زيادي داشته باشد انجام مي دهد نتيجه اين است که حرکت چرخ ها با همان شدتي که از سرعت خودرو کم مي شود کند مي گردد و ترمز ها چرخ ها را نزديکي نقطه ي قفل کردن نگه مي دارند که اين به سيستم بيشترين نيروي ترمز کردن را مي دهد. وقتي ترمز ضد قفل در حال کار کردن است شما ضربات منظمي در پدال ترمز احساس مي کنيد که به خاطر باز و بسته شدن سريع سوپاپ ها است.بعضي از ترمزهاي ضد قفل تا ۱۵بار در ثانيه اين کار را انجام مي دهند.