پدال/ سرانجام بامو نسل جديد سدان اسپرت M5 را معرفي کرد و نشان داد که ارزش انتظار کشيدن را داشته است. جديدترين نسل سدان عملکردي قابلاحترام بامو به پيشرانهاي قدرتمندتر و راهي جديد براي انتقال اين نيرو به سطح مسير مجهز شده است؛ اما براي فهميدن دقيق تغييرات و پيشرفتهاي نسل جديد M5، در ادامه قصد داريم نسل جديد اين سوپرسدان آلماني را شانهبهشانه با نسل قبلي مقايسه کنيم يعني نسلي که معرفي اوليهٔ آن به سال 2012 بازميگردد.
طراحي جلويي
طراحان بامو براي طراحي نسل جديد M5 عملکرد آنرا را در نظر داشتهاند زيرا ظاهر خودرو بايد با عملکرد آن پيوند داشته باشد اما با توجه به اينکه در ميان خريداران اين خودرو مديران ثروتمند و تجار هم وجود دارند، طراحي آن نبايد بيشازاندازه تهاجمي باشد. درهرحال در نسل جديد M5 در نماي جلويي طراحان براي رساندن هواي بيشتر به ترمزها و سيستم خنککنندهٔ موتور، وروديهاي هواي بزرگتري را در سپر جلو تعبيه کردهاند. اين همان روشي است که در نسل قبلي M5 هم استفاده شده بود. همچنين همانند قبل کاپوت از آلومينيوم ساخته شده درحاليکه براي کاهش وزن سقف نيز از فيبر کربن تقويتشده با پلاستيک ساخته شده است.
طراحي جانبي
يکي از مشخصههاي اصلي طراحي نسل جديد سري 5 کاپوت کشيدهٔ آن است که با شيب تندي هم به سمت پايين ميآيد. نسل جديد M5 بهصورت استاندارد در جلو به تايرهاي 275 و در عقب 285 مجهز است که در جلو اندکي پهنتر از لاستيکهاي 265 نسل قبلي است اما به دليل تجهيز به سامانهٔ چهارچرخ محرک، لاستيکهاي عقب آن کمي باريکتر از نمونههاي 295 قبل شده است.
طراحي عقب
نماي عقبي نسل جديد M5 تا حد زيادي به نسل قبلي خود شبيه است بهگونهاي که فرم چراغها، ديفيوزر و چهار سر اگزوز همگي مشابه نسل قبلي هستند؛ اما بااينحال تغييراتي در سپر و جابجايي محل چراغهاي شبرنگ، بخش عقبي M5 جديد را از نمونهٔ قديمي متمايز کرده است درحاليکه در نسل جديد يک اسپويلر بسيار ظريف و کوچک هم به لبهٔ درِ صندوق بار اضافه شده که عملاً ميتوان آنرا نامرئي دانست.
کابين
M5 جديد در داخل تا حد زيادي از ارتقاءِ طراحي داخلي نسل جديد سري 5 استفاده ميکند. بهعنوانمثال طرح ششضلعي براي کنسول مرکزي بسيار چشمگيرتر از نسل قبلي به نظر ميرسد. همچنان چرم مرينو بهعنوان يک آپشن در نسل جديد M5 ارائه ميگردد و کماکان نمايشگر سربالا هم در آن وجود دارد. علاوه بر اين، به گفتهٔ بامو، نسل جديد M5 به صندليهاي جديدي مجهز شده که پشتيباني و حمايت بيشتري از بدن به عمل ميآورند.
زير کاپوت
M5 به خودرويي مشهور است که ميتواند با سرعتهاي بالا حرکت کند درعينحالي که براي سرنشينان خود راحتي بالايي فراهم ميآورد. نسل جديد اين سدان عملکردي همچنان از همان پيشرانهٔ 4.4 ليتري V8 بايتوربو استفاده ميکند اما قدرت آن از 560 اسب بخار به 600 اسب بخار افزايش پيدا کرده درحاليکه گشتاورش نيز از 680 نيوتن متر به 750 نيوتن متر رسيده است. براي رسيدن به اين افزايش خروجي، مهندسان بامو توربوشارژرهاي جديدي را در موتور بکار بردهاند درحاليکه سيستم خنککننده هم ارتقاء پيدا کرده و فشار تزريق سوخت نيز افزايش يافته است. علاوه بر اين، براي حصول اطمينان از اينکه روان کاري موتور حتي در هنگام رانندگيهاي سخت و خشن هم بهخوبي صورت گيرد، يک پمپ روغن متغير نيز براي پيشرانه در نظر گرفته شده است. يک گيربکس هشت سرعتهٔ اتوماتيک جديد هم جايگزين نمونهٔ هفت سرعتهٔ قبلي شده است. يکي از مهمترين تغييرات فني نسل جديد M5 نيز تجهيز آن به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive است.
قدرت بيشتر موتور و دندههاي بيشتر گيربکس در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک موجب شده شتاب M5 جديد تا حد چشمگيري سريعتر شود بهنحويکه بجاي 4.2 ثانيهٔ نسل قبلي، هماکنون ظرف تنها 3.4 ثانيه از صفر به سرعت صد کيلومتر در ساعت ميرسد؛ اما عليرغم وجود سامانهٔ XDrive در اين خودرو، به لطف حالات مختلف اين سيستم هنوز هم ميتوان M5 را به سداني ديفرانسيل عقب تبديل نمود. اين سيستم علاوه بر ارائهٔ حالت تمام محور عقب، به دو حالت استاندارد و اسپرت هم مجهز است درحاليکه با احتساب ديگر حالات قابلتغيير خودرو، راننده ميتواند از ميان پنج ترکيب مختلف يکي را برگزيند. احتمالاً سريعترين لپ تايمها از ترکيب حالت M دايناميک و 4WD اسپرت به دست ميآيد اما بااينحال راننده ميتواند با استفاده از حالت ديفرانسيل عقب، لذت رانندگي را افزايش دهد.
سخن پاياني
نسل جديد بامو M5 بهطور رسمي و براي اولين بار طي هفتههاي آينده در نمايشگاه فرانکفورت به نمايش درخواهد آمد اما تحويل آن تا پيش از بهار سال آينده انجام نخواهد گرفت. قيمت M5 جديد در اروپا 117,900 يورو اعلام شده اما قيمت آن در ايالاتمتحده هنوز مشخص نيست. در تصاوير زير نيز ميتوانيد سير تکامل اين سوپرسدان آلماني را مشاهده کنيد.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار