پدال/ شرکت «صنايع دقيق کيونگسونگ» زماني کار خود را آغاز کرد که هنوز شعلههاي جنگ جهاني دوم خاموش نشده بود. اين شرکت کوچک در سال ۱۹۴۴ قطعات دوچرخه و لولههاي فولادي ميساخت. بعد از جنگ جهاني، کرهٔ جنوبي خيلي زود درگير يک جنگ خانمانسوز با کرهٔ شمالي شد و زيرساختّهاي اين کشور از بين رفت. ولي سياستهاي توسعهاي دولت پس از جنگ توانست کاري کند که شرکتي مثل کيا به يکي از برترين خودروسازان جهان تبديل شود.
در سال ۱۹۵۱، يعني دقيقاً در زمان جنگ بين دو کره، شرکت صنايع دقيق کيونگسونگ توانست اولين دوچرخهٔ خود را بسازد. نام اين شرکت در سال ۱۹۵۲ به «صنايع کيا» تغيير کرد و از سال ۱۹۵۷ پروژهٔ ساخت وسايل نقليهٔ موتوري را کليد زد. اولين وسيلهٔ نقليهٔ موتوري اين شرکت، يک موتورسيکلت سهچرخ به نام K-360 بود که براي حمل و نقل سبک شهري مورد استفاده قرار ميگرفت.
از پرايد تا استينگر
اولين ماشين کيا، «بريسا» (Kia Brisa) نام داشت که در سال ۱۹۷۴ ساخته شد. اين خودرو نسبتاً موفق بود و توانست در بازار کرهٔ جنوبي فروش خوبي داشته باشد. يکي از دلايل موفقيت را ميتوانيم شرايط فروش کيا موتورز بدانيم. با اين حال در سال ۱۹۸۱ به دليل سياستهاي دولت وقت اين شرکت مجبور شد براي مدتي ساخت خودروهاي سواري را متوقف کند ولي در سال ۱۹۸۶، اين بار با همکاري فورد دوباره به اين صنعت بازگشت. دقيقاً در همين سالها بود که خودروي پرايد يا همان فورد فستيوا توليد شد و توانست چند سال بعد با ورود به ايران ابدي شود. پرايدي که امروز در ايران توليد ميشود همان پرايد سال ۱۹۸۶ است که البته در طول زمان امکاناتي به آن اضافه شده است.
اولين خودروي مستقل اين شرکت مدلي به نام «سفيا» (Kia Sephia) بود که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد. پس از آن خيلي سريع کيا موتورز رشد کرد و مدلهاي اوليهٔ بعضي از سريهاي مشهوري که اکنون ميشناسيم مثل اسپورتيج به بازار آمدند. با اين حال باز هم روزهاي خوش دوام نياورد و در پي بحران اقتصادي شرق آسيا در سال ۱۹۹۷، اين شرکت ورشکست شد. به همين دليل اين شرکت براي حفظ بقا ناچار شد بخشي از سهام خود را به هيونداي بفروشد. اکنون کيا و هيونداي «گروه خودروسازي هيونداي-کيا» را تشکيل دادهاند.
کيا موتور اکنون يکي از موفقترين شرکتهاي خودروسازي جهان بهحساب ميآيد. اين شرکت خودروهاي زيبا، باکيفيت و متنوعي توليد ميکند و در بازارهاي مختلف ازجمله آمريکا بهخوبي ميدرخشد. در سال ۲۰۰۶ مديران اين شرکت تصميم گرفتند که روح تازهاي به طراحي خودروها ببخشند و به همين دليل طراحاني را از شرکتهاي آئودي، فولکسواگن و کاديلاک استخدام کردند. آنها کاري کردند که خودروهاي اين شرکت زبان طراحي ويژهٔ خود را داشته باشند و در زمرهٔ زيباترين خودروهاي جهان قرار گيرند.
يکي از جذابترين خودروهاي اخير اين شرکت، «استينگر» است. يک خودروي ليفتبک متوسط بسيار زيبا با ظاهر اسپرت که با توجه به موجود بودن در نسخهٔ ۲ ليتري توربو شارژ احتمالاً ميتوانيم شاهد حضور آن در بازار ايران هم باشيم. اين خودرو اولين بار در نمايشگاه خودروي آمريکاي شمالي سال ۲۰۱۷ رونمايي شد.
موفقيت کيا در بازار ايران
هماکنون گروه خودروسازي هيونداي-کيا در بين چند خودروساز بزرگ جهان ازنظر تيراژ و کيفيت قرار دارند. اين دو بهخوبي توانستهاند بازارهاي جهاني ازجمله بازار خودروهاي وارداتي به ايران را تسخير کنند. بيشتر سهم خودروهاي خارجي در ايران متعلق به گروه خودروسازي هيونداي-کيا است. خودروهاي برند کيا همپاي هيونداي فروش خيلي خوبي را در ايران تجربه ميکنند.
محصولات کيا موتور در ايران از طريق نمايندگي کيا يعني اطلس خودرو عرضه ميشوند. خودروهاي اين شرکت متنوع هستند و مدلهايي مثل سراتو، اپتيما، کادنزا، اسپورتيج، سورنتو و موهاوي را بهوفور ميتوان در خيابانهاي شهرهاي ايران ديد. ارزانترين خودروي اين شرکت در ايران مدل پيکانتو است که يک خودروي شهري کوچک بهحساب ميآيد. اسپورتيج و سورنتو هم بهخوبي توانستهاند همپاي خودروهايي مثل هيونداي سانتافه و هيونداي توسان در بازار ايران محبوبيت کسب کنند. بهخصوص امروزه خريد انواع خودروهاي خارجي در ايران در حال رواج پيدا کردن است و مردم ميتوانند خودروهايي که دوست دارند را بهراحتي بخرند.
کيا همپاي ديگر خودروسازان به بازار خودروهاي هيبريدي هم ورود کرده است. در نمايشگاه خودروي سال ۹۵ تهران شاهد رونمايي از اپتيما هيبريدي در ايران بوديم. يک خودروي سدان خانوادگي زيبا، پر امکانات و باکيفيت که در ردهٔ هيونداي سوناتا هيبريدي و تويوتا کمري هيبريدي قرار ميگيرد. خودروي هيبريدي ديگر اين شرکت مدل «نيرو» (Niro) است که فعلاً به ايران راه پيدا نکرده. اين شرکت يک مدل خودروي برقي به نام «سول EV» (Kia Soul EV) هم دارد که ميتواند در هر بار شارژ بهطور متوسط تا ۱۵۰ کيلومتر حرکت کند. اين خودرو هم هيچوقت به ايران نيامد.
در مقاطع زماني مختلف، خودروسازان داخلي بعضي از مدلهاي اين شرکت را در ايران مونتاژ کردهاند. پرايد که سالهاست توسط سايپا توليد ميشود. ريو چند سال در ايران مونتاژ ميشد و خاطرهٔ خوبي از خود بر جاي گذاشت. هماکنون نيز سايپا، سراتو نسل پيشين را مونتاژ ميکند. به هر صورت اکنون باوجوداينکه قيمت ماشين کيا موجود در بازار ايران نسبتاً زياد است اما مردم از آنها استقبال خوبي ميکنند.
از مهمترين دلايل موفقيت اين شرکت در ايران، همانطور که در بالا هم اشاره کرديم، قيمت مناسب محصولات آن است. به هر صورت با توجه به اينکه هنوز هزينهٔ واردات خودروهاي خارجي به کشور ما خيلي زياد است، خودروهاي کيا که قيمت به نسبت پايينتري نسبت به خودروهاي اروپايي دارند ميتوانند بازار بهتري داشته باشند. البته خودروهاي چيني هم در حال پيشرفت کردن هستند و ممکن است بتوانند با بالا رفتن کيفيت و قيمت ارزانتر کمکم جاي خودروسازان کرهاي را بگيرند.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار