پدال/ پس از سه روز وقفه در روند برگزاري دور چهارم مرحلهٔ مقدماتي سري رقابتهاي خودرويي پدال که منظور پوشش اخبار مربوط با نمايشگاه فرانکفورت ايجاد شد، امروز رقابتها را با جذابترين گروه يعني گروه هايپراسپرتها ادامه ميدهيم. در دوئل قبلي اين گروه، فراري لافراري و پاگاني هوآيرا با يکديگر به رقابت پرداختند که در اين دوئل مجموعاً تعداد 2357 رأي به ثبت رسيده است. از اين تعداد آراء، لافراري توانست با دريافت 1661 رأي و کسب 70 درصد از کل آراء پيروز دوئل شده و به مرحلهٔ بعدي صعود کند درحاليکه هوآيرا با 696 رأي از دور رقابتها حذف شد. حال امروز در چهارمين و آخرين دوئل گروه هايپراسپرتها، پورشه 918 به مصاف لامبورگيني سنتناريو رفته است.
پورشه 918
پيشينهٔ هايپرکارهاي پورشه به سال 1986 و معرفي مدل اسطورهاي و اعجابانگيز 959 بازميگردد. هايپرکار موتور وسطي که توانست در مقطعي رکورد سريعترين خودروي توليدي دنيا را از آن خود کند. سپس 17 سال بعد يعني در سال 2003، پورشه جانشين 959 را با نام کاررا GT معرفي نمود که تا سال 2007 در تعداد 1270 دستگاه ساخته شد؛ اما سرانجام در دههٔ دوم قرن بيست و يکم نوبت به ساخت سومين هايپرکار تاريخ پورشه و جانشين کاررا GT رسيد که 918 نام گرفته بود. براي نخستين بار نسخهٔ کانسپت اين خودرو در نمايشگاه ژنو 2010 رونمايي شده و بدين ترتيب پورشه قصد خود براي ساخت آنرا اعلام نمود. سپس بعد از معرفي چند پروتوتايپ، نهايتاً نسخهٔ توليدي 918 براي اولين بار در نمايشگاه فرانکفورت 2013 رونمايي گرديد؛ اما اين هايپرکار تفاوت عمدهاي با اسلاف خود داشت و آن استفاده از قواي محرکهٔ هيبريدي بود. البته 918 نيروي اصلي خود را از يک پيشرانهٔ 4.6 ليتري V8 تنفس طبيعي ميگيرد که بهتنهايي 608 اسب بخار قدرت و 528 نيوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار اين پيشرانه، دو موتور الکتريکي هم قرار دارد که هرکدام روي يکي از محورها نصب شدهاند. موتور الکتريکي جلويي 125 اسب بخار قدرت دارد و مستقيماً چرخهاي جلو را به حرکت درميآورد درحاليکه موتور الکتريکي عقبي 154 اسب بخار قدرت توليد کرده و آنرا از طريق گيربکس هفت سرعتهٔ اتوماتيک دوکلاچهٔ PDK به چرخهاي عقب تحويل ميدهد. همچنين اين موتور بهعنوان يک ژنراتور هم عمل ميکند. مجموع خروجي اين قواي محرکهٔ هيبريدي نيز معادل 887 اسب بخار قدرت و 1280 نيوتن متر گشتاور است. از اين هايپراسپرت آلماني بين سالهاي 2013 تا 2015 تعداد 918 دستگاه ساخته شد.
لامبورگيني سنتناريو
پيشينهٔ هايپراسپرتهاي توليد محدود لامبورگيني هم به مدل رونتون بازميگردد که در نمايشگاه فرانکفورت 2007 رونمايي شد. اين خودرو که بر اساس سوپراسپرت مورسيهلاگو ساخته شده بود، تنها در تعداد 21 دستگاه ساخته شد. سپس در نمايشگاه ژنو 2013، هايپرکار جديد وننو رونمايي شد که بر اساس اونتادور ساخته شده بود. قيمت اين خودرو در آن سال از 4.5 ميليون دلار آغاز ميشد و عنوان گرانترين خودرو توليدي دنيا را کسب نمود. وننو در دو نسخهٔ کوپه و رودستر ساخته شد که از نسخهٔ کوپهٔ آن تنها 3 دستگاه و از رودستر 9 دستگاه به توليد رسيد. سپس سه سال بعد يعني در نمايشگاه ژنو 2016، لامبورگيني به مناسبت صدمين سالگرد تولد فروچيو لامبورگيني از هايپرکار توليد محدود جديد خود با نام سنتناريو پردهبرداري کرد و چندي بعد در همين سال نسخهٔ رودستر آنهم معرفي شد. سنتناريو هم مانند وننو بر اساس مدل اونتادور ساخته شده و از همان پيشرانهٔ 6.5 ليتري V12 تنفس طبيعي آن استفاده ميکند؛ اما اين نيروگاه براي استفاده در سنتناريو افزايش قدرتي را تجربه کرده و حالا 770 اسب بخار قدرت و 690 نيوتن متر گشتاور توليد ميکند. اين نيروي عظيم از طريق يک گيربکس هفت سرعتهٔ نيمه اتوماتيک به هر چهارچرخ منتقل ميگردد. سنتناريو هم مانند ديگر هايپرکارهاي لامبورگيني، نمونهاي توليد محدود است و تنها در 40 دستگاه ساخته ميشود که نيمي از آنها رودستر و نيم ديگر کوپه هستند. البته قيمت اين خودرو در زمان معرفي از 1.9 ميليون دلار آغاز ميشد که بسيار کمتر از وننو است. تحويل سنتناريو هم طي سال جاري به خريداران آن در سراسر جهان آغاز شده است.
مشخصات فني
پورشه 918 لامبورگيني سنتناريو
ترکيب موتور وسط موتور وسط
پيشرانه 4.6 ليتري V8 6.5 ليتري V12
تنفس طبيعي+ 2 موتور برقي طبيعي
قدرت موتور بنزيني 608 اسب بخار 770 اسب بخار
مجموع قدرت 887 اسب بخار 770 اسب بخار
گشتاور 1280 نيوتن متر 690 نيوتن متر
گيربکس 7 سرعته دوکلاچه 7 سرعته نيمه اتوماتيک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا 100 2.5 ثانيه 2.8 ثانيه
شتاب صفر تا 200 7 ثانيه 8.6 ثانيه
شتاب صفر تا 300 19.9 ثانيه 23.5 ثانيه
مسافت 400 متر 9.8 ثانيه 10.3 ثانيه
حداکثر سرعت 350 کيلومتر/ساعت 350 کيلومتر/ساعت
مصرف سوخت 3.3 ليتر (ترکيبي) * 16 ليتر (ترکيبي)
طول 4.64 متر 4.92 متر
فاصلهٔ محوري 2.73 متر 2.70 متر
وزن 1655 کيلوگرم 1520 کيلوگرم
نسبت وزن به قدرت 1.86 کيلو به اسب بخار 1.97 کيلو به اسب بخار
توزيع وزن عقب، جلو 57 به 43 درصد 57 به 43 درصد
قيمت پايه 850 هزار دلار 1.9 ميليون دلار
* لازم به ذکر است که مصرف سوخت پورشه 918 درصورتيکه صرفاً از پيشرانهٔ بنزيني خود استفاده کند به 11 ليتر در هر صد کيلومتر ميرسد.
اين دوئلها، مقايسههايي براي دريافت و شناخت خودروهاي برتر نيستند بلکه نظرسنجي براي شناخت خودروهاي محبوبتر بين شما کاربران ايراني ميباشند؛ بنابراين با توجه به جميع جهات، جذابيت، طراحي بدنه و کابين، برند، ويژگيهاي فني، قيمت و مقرونبهصرفه بودن و حتي تجربه کاربري، کدام خودرو را ترجيح ميدهيد؟ دلايل و معيارهاي انتخاب خود را نيز لطفاً در بخش نظرات بيان فرماييد.
کدام هايپراسپرت را بيشتر ميپسنديد؟
پورشه 918
لامبورگيني سنتناريو
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار