باشگاه خبرنگاران/ با لزوم رعايت استانداردهاي جديد خودرويي، امکان خروج تندر ۹۰ از بازار خودرو وجود دارد.
سال آينده تحولات اساسي در صنعت خودرو رخ خواهد داد، چراکه با الزام سازمان استاندارد مبني بر رعايت استانداردهاي جديد خودرويي، شايد برخي از خودروها که فروش کمابيش خوبي هم در بازار دارند، حذف شوند و خودروسازان بايد به فکر جايگزيني براي آنها باشند.
خودروهايي مانند خانواده پرايد، پژو 405، حتي تندر 90 امکان خروج از بازار را دارند، چراکه ممکن است نتوانند استانداردها را پاس کنند و از هم اکنون گمانه زني ها براي جايگزيني آنها مطرح شده است.
در سالهاي اخير جايگزيني خودروهايي مثل پرايد يکي از دغدغههاي اصلي بوده، چراکه سهم عمدهاي در بازار خودرو داشته، باوجود آنکه تندر90 هم از خودروهايي است که متقاضي زيادي دارد، اما به پايان عمر خود نزديک شده است.
اين خودرو به دليل استهلاک پايين، مصرف سوخت کم، جاداري و در نهايت کيفيت بالا از اصلي ترين خودروهاي ليست منتخب بازار است.
گمانه زني هاي زيادي براي جايگزيني تندر 90 وجود دارد، اما رنو در خصوص جايگزين اين خودرو اطلاعات دقيقي منتشر نکرده است، بنابراين با نگاهي به ليست محصولات اين برند در مييابيم که يکي از پرفروش ترين خودروهاي توليدي اين خودروساز مدل وستا است و لادا وستا در بازه قيمتي 10 هزار دلاري قرار ميگيرد.
اين خودرو در واقع با استفاده از پلتفرم رنو سيمبل توليد مي شود و در سال 2015 جايگزين مدل پريورا شد. جالب است بدانيد که پلتفرم B که وستا روي آن توليد مي شود، 4410 ميلي متر طول، 1764 ميلي متر عرض و 480 ليتر حجم صندوق عقب دارد. طول محوري اين خودرو نيز 2635 ميلي متر است که از نظر ابعاد نيز شباهت جالبي به تندر 90 دارد ، از اين رو لادا وستا در بخش فضاي داخلي و صندوق عقب کاملا با نيازهاي بازار که امروز هم خواني دارد.
با توجه به آنچه که در بالا ذکر شد، بايد گفت: لادا وستا يکي از مهمترين کانديداهاي رنو در جايگزيني تندر90 است. اين خودرو درست در بازه قيمتي قرار دارد که در صورت داخل سازي قطعات و اعمال تغييراتي، مي توان به راحتي تاج محبوبيت تندر90 را بر سر بگذارد. هر چند در صورت حضور در بازار ايران، قيمت تمام شده آن نبايد از مرز قيمتي بيش از 10 هزار دلار براي مدل پايه عبور کند. از زاويه ديگر مي توان گفت مدل دوگانه سوز اين خودرو با توجه به پتانسيل هاي سوخت گاز در ايران و آلودگي هوا مي تواند، گزينه بسيار خوبي براي ناوگان حمل و نقل عمومي هم باشد.
گفتني است اعمال استانداردهاي 83 گانه در سال 97 بدون شک خودروهاي زيادي را با چالش رو به رو خواهد کرد اما رنو نشان داده گام هايش آهسته است و حالا با امضاي قرار داد همکاري با ايدرو و يکي از شرکتهاي ايراني که سرمايهگذاري و توليد مستقيم را در داخل به همراه دارد، بايد اين برند را بازيگر اصلي آينده صنعت خودرو در ايران دانست.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار