نماد آخرین خبر

گزارشی از نمایشگاه ماشین‌آلات راه‌سازی، ساختمانی و دیزلی اصفهان

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ امسال دهمين دورهٔ نمايشگاه بين‌المللي ماشين‌آلات راه‌سازي، راهداري، معدني، ساختماني، خدمات شهري، خودرو ديزلي، قطعات و صنايع وابسته در تاريخ 12 تا 15 آذرماه اصفهان برگزار شد که بازديد کوتاهي از آن داشته و گزارش آن‌را در ادامه ملاحظه مي‌کنيد. همانند قبل، نمايشگاه امسال هم در محل برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي اصفهان واقع در پل شهرستان در سه سالن برگزار شده بود. در ابتداي سالن اول، شرکت «آذهايتکس» کاميون‌هاي ماز را به نمايش درآورده بود که بارها آن‌ها را در نمايشگاه‌هاي گوناگون ديده‌ايم. نمونه‌هاي به نمايش درآمده در نمايشگاه شامل سه کاميون کِشنده، کمپرسي و باري مي‌شدند. در کنار اين سه کاميون، يک دستگاه اتوبوس شهري گازسوز ماز نيز به نمايش درآمده بود. اين اتوبوس از نوع دو محور کف‌پايين با پيشرانهٔ M936 ساخت مرسدس بنز است. اين پيشرانه از نوع 7.7 ليتري با 300 اسب بخار قدرت و 1300 نيوتن متر گشتاور است. مخازن گاز اتوبوس هم که روي سقف آن نصب شده‌اند شامل شش مخزن 214 ليتري مي‌شود که مجموعاً ظرفيت ذخيرهٔ 1284 ليتر گاز فشرده را دارند. در سمت ديگر سالن اول، شرکت صنعتي «مايان فولاد» با کاميونت‌هاي ژاپني فوسو حضور يافته بود. اين کاميونت‌ها که به‌تازگي به بازار کشورمان راه پيدا کرده‌اند، در تناژهاي مختلفي شامل 5.7 تن، 6 تن و 8.5 تن در نمايشگاه در معرض ديد قرار گرفته بودند. البته پيشرانهٔ هر سهٔ اين مدل‌ها يکسان بوده و 150 اسب بخار قدرت و 370 نيوتن متر گشتاور دارد. کاميونت‌هاي فوسو در صورت عرضه با قيمت مناسب به پشتوانهٔ برند معتبر ژاپني، مي‌توانند در بازار کاميونت‌هاي کشورمان که به جولانگاه نمونه‌هاي چيني تبديل شده است موفق عمل کنند. در ميانهٔ سالن اول تعدادي وسايل نقليهٔ خدمات شهري مانند کاميون‌ها و کاميونت‌هاي حمل زباله به همراه وانت نيسان آتش‌نشاني (!) به چشم مي‌خورد که مورد قابل‌توجهي در بين آن‌ها نبود و بنابراين از اين قسمت گذر کرده و به سمت انتهاي سالن رفتم. در اين بخش شرکت «تيراژه ماشين»، ماشين‌آلات ساخت شرکت چيني Lonking شامل چند لودر را به نمايش درآورده بود. در کنار اين، بخش ديگر شرکت تيراژه يعني «تيراژه ديزل» کاميون‌هاي ساخت شرکت چيني Beiben را براي نمايش گذاشته بود که سال گذشته هم شاهد حضور آن در نمايشگاه اصفهان بوديم. اين کاميون‌هاي چيني از اتاق کاميون‌هاي سري NG مرسدس بنز استفاده مي‌کنند. بدين ترتيب سالن اول به پايان رسيد و در ادامه راهي سالن دوم شدم. در ابتداي اين سالن، شرکت «هميار ماشين»، محصولات راه‌سازي و ساختماني شرکت چيني SDLG را به نمايش درآورده بود. اين شرکت که در سال 1972 تأسيس شده است، در اصل شرکت تابعهٔ بخش تجهيزات ساختماني ولوو است که مقر آن در شاندونگ چين است. SDLG يکي از مهم‌ترين توليدکنندگان ماشين‌آلات ساختماني در چين است که محصولات خود را به برزيل و برخي از کشورهاي آفريقايي هم صادر مي‌کند. محصولاتي که از اين شرکت توسط نمايندگي آن در ايران يعني هميار ماشين به نمايشگاه اصفهان آورده شده بودند شامل سه لودر در اندازه‌اي مختلف و يک گريدر مي‌شدند. کمي جلوتر غرفهٔ شرکتي بنام «سپاهان ماشين رهيار» قرار داشت که سه وسيلهٔ ساختماني و راه‌سازي شامل دو لودر و يک بيل مکانيکي را در غرفهٔ خود قرار داده بود. در ميانهٔ اين سالن، شرکت سنوپارس يک بکهو لودر نارنجي‌رنگ را به نمايش درآورده بود. اما اين تنها بکهو لودر نمايشگاه نبود چراکه در سمتي ديگر، يک بکهوي ديگر هم ديده مي‌شد. اين بکهو ساخت شرکت آمريکايي Case بود. اين شرکتي يکي از باسابقه‌ترين شرکت‌ها در زمينهٔ توليد ماشين‌آلات کشاورزي و ساختماني محسوب مي‌شود. شرکت Case در سال 1842 در ايالات ويسکانسين آمريکا تأسيس شد و در سال 1876 اولين موتور بخار خود را توليد کرد. اين شرکت بعدها به ساخت تراکتورهاي بخار و بعداً بنزيني روي آورد و هم‌اکنون به توليد ماشين‌آلات ساختماني مانند گريدر، بيل مکانيکي، لودر، غلتک ارتعاشي، بولدوزر و لودرهاي چرخشي مشغول است. در ايران شرکت «پيشرو ماشين آپادانا» نمايندگي شرکت Case را در اختيار دارد. در انتهاي سالن دوم هم شرکت آرين ديزل دو دستگاه از کاميونت‌هاي شرکتي چيني جک را در معرض ديد عموم قرار داده بود. با نگاهي کوتاهي به اين کاميونت‌ها، سالن دوم را هم به پايان رسانده و به سالن آخر نمايشگاه يعني سالن سوم مي‌روم. در ابتداي اين سالن دو دستگاه کاميون ساخت شرکت فنلاندي سيسو کاملاً جلب‌توجه مي‌کردند. Sisu Auto يک شرکت تابعهٔ شرکت Sisu Defence است که به توليد وسايل نقليهٔ تاکتيکي براي استفاده‌هاي نظامي مي‌پردازد. شرکت سيسو اتو اما هم‌اکنون به توليد کاميون مشغول است. اين شرکت از سال 2007 همکاري‌هايي را با مرسدس بنز آغاز کرده است. نمايندگي سيسو در ايران در اختيار شرکت کاوه ديزل است و امسال براي اولين با کاميون‌هاي اين شرکت را در نمايشگاه اصفهان به نمايش درآورده بود. در غرفهٔ کاوه ديزل دو دستگاه کاميون سيسو از سري پُلار وجود داشتند. سري پُلار در سال 2010 توسط سيسو معرفي شد و از قطعات مرسدس بنز مانند پيشرانه‌هاي اين شرکت استفاده مي‌کند. اما نکتهٔ جالب کاميون‌هاي سيسو در نمايشگاه اصفهان اين بود که يکي از آن‌ها از نوع باري و ديگري از نوع کمپرسي بود اما هردو به تريلرهاي يدک‌کش مجهز شده بودند. اين نوع از تريلرها در اروپا کاملاً متداول است اما در ايران تاکنون شاهد استفاده از تريلرهاي يدک‌کش نبوده‌ايم. حال اما کاوه ديزل ادعا کرده است که کاميون سيسو پُلار را به‌عنوان اولين کاميون يدک‌کش در ايران عرضه کرده است. در اين نوع تريلر، به يک کاميون باري معمولي، يک تريلر دوم هم نصب مي‌شود که ظرفيت بار آن‌را دو برابر کرده و کارايي يک کِشنده را ارائه مي‌کند. به‌طورکلي کاميون‌هاي سيسو با اين تريلرهاي خاص را مي‌توان جالب‌ترين خودروي نمايشگاه دانست. در روبروي غرفهٔ کاوه ديزل، غرفهٔ شرکتي بنام «پرشيا جنوب» قرار داشت که ماشين‌آلات راه‌سازي و ساختماني شرکت Bmac را به نمايش درآورده بود. در بين ماشين‌آلات حاضر در اين غرفه يک دستگاه ماشين پهن آسفالت هم ديده مي‌شد. نهايتاً به انتهاي سالن سوم مي‌رسم که در سمت چپ آن ماشين‌آلات راه‌سازي و ساختماني شرکت‌هاي هيتاچي و هيونداي شامل بيل مکانيکي، لودر، ليفتراک و ميني لودر چرخشي به نمايش درآمده بودند. در سمت ديگر اين بخش نيز محصولات شرکت چيني Shantui به چشم مي‌خوردند. به‌طورکلي کيفيت نمايشگاه ماشين‌آلات راه‌سازي، راهداري، معدني، ساختماني، خدمات شهري و… اصفهان امسال بسيار افت کرده و کم‌رونق‌تر از هميشه بود. در نمايشگاه امسال هيچ‌يک از شرکت‌هاي بزرگ سايپاديزل، ايران‌خودرو ديزل، بهمن ديزل، ماموت ديزل و… حضور نداشتند و صرفاً شاهد نمايش ماشين‌آلاتي تکراري بوديم که نمايشگاه را کسل‌کننده کرده بودند؛ بنابراين تنها نکتهٔ قابل‌توجه نمايشگاه امسال را مي‌توان حضور کاميون‌هاي سيسو و تا حدودي نمايش کاميونت‌هاي فوسو دانست. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد