نماد آخرین خبر

مقایسهٔ «جنسیس G70» با رقبای اروپایی

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ تا پيش از معرفي مدل G70، برند نوپاي جنسيس براي رقابت در بخش خودروهاي لوکس صرفاً به دو سدان بزرگ‌تر G80 و G90 خود متکي بود. حال اما جنسيس با سدان جديد G70 به‌طور مستقيم به بخش شلوغ سدان‌هاي کامپکت اسپرت وارد شده است که اين يعني با خودروهايي چون ب‌ام‌و سري 3، مرسدس بنز C کلاس، آئودي A4 و آلفارومئو جوليا روبرو خواهد بود؛ بنابراين قصد داريم در اين مطلب اين سدان تازه‌وارد کره‌اي را با رقباي اروپايي آن که از کهنه‌کاران اين کلاس هستند مقايسه کنيم. طراحي بيروني مطمئناً زيبايي ظاهري موضوعي کاملاً سليقه‌اي است اما به‌طورکلي جنسيس G70 سدان نسبتاً خوش استايلي است. هرچند اين خودرو با برخورداري از جلوپنجره‌اي بزرگ به برادران بزرگ‌ترش يعني G80 و G90 شباهت دارد اما از طراحي تهاجمي و اسپرتي سود مي‌برد. به‌طورکلي به نظر مي‌رسد جنسيس در طراحي خطوط و انحناهاي جانبي G70 و همين‌طور تريم‌هاي کرومي اين قسمت از ساخته‌هاي اينفينيتي الهام گرفته باشد درحالي‌که چراغ‌هاي عقب اين سدان کره‌اي نيز ترکيبي از چراغ‌هاي ب‌ام‌و سري 2 و مرسدس بنز E کلاس به نظر مي‌رسند. از طرف ديگر آئودي A4 و ب‌ام‌و سري 3 هردو يادآور پيشينان خود هستند. در سراسر بدنهٔ A4 از خطوط صاف استفاده شده و زاويه‌دارترين استايل را دارد درحالي‌که آلفارومئو جوليا و مرسدس بنز C کلاس هردو از خطوط بدنهٔ نرمي سود مي‌برند. سري 3 نيز با جلوپنجرهٔ سنتي کليوي شکل ب‌ام‌و و ظاهر ساده‌گرايانه، طراحي محافظه‌کارانه‌اي دارد. طراحي داخلي در داخل به نظر مي‌رسد G70 نشانه‌هايي را از همتايان آلماني خود وام گرفته است. در اينجا يک صفحه‌نمايش هشت اينچي لمسي ديده مي‌شود که تقريباً در مرکز داشبورد قرار گرفته است. همچنين جنسيس مي‌گويد در کابين G70 از متريال باکيفيتي استفاده کرده که شامل ‌تريم واقعي آلومينيومي، رو دري‌هاي چرمي و پوشش چرم ناپا براي صندلي‌ها مي‌شود. بااين‌حال غلبه بر کيفيت داخلي رقباي آلماني کار بسيار دشواري است. در بين اين سدان‌ها، C کلاس از لحاظ زيبايي و کيفيت عالي عمل کرده و A4 هم کابين پيشرفته‌اي دارد. ابعاد جنسيس G70 با 4.68 متر طول، کمي بزرگ‌تر از سري 3 است اما دقيقاً پنج سانتيمتر طول کمتري از A4 دارد. همچنين G70 از لحاظ فاصلهٔ محوري هم با 2.83 متر، در اين گروه در جايگاه دوم قرار مي‌گيرد و فاصلهٔ محوري آن فقط 1.5 سانتيمتر از مرسدس بنز کمتر است. بااين‌حال متأسفانه جنسيس هنوز وزن G70 را اعلام نکرده و بنابراين در اينجا صرفاً به وزن رقباي آن نگاهي داشته‌ايم. جنسيس G70 آلفارومئو جوليا آئودي A4 ب‌ام‌و سري 3 مرسدس C کلاس طول 4.68 متر 4.65 متر 4.72 متر 4.64 متر 4.70 متر فاصلهٔ محوري 2.83 متر 2.82 متر 2.82 متر 2.81 متر 2.84 متر وزن ؟ 1661 کيلوگرم 1565 کيلوگرم 1528 کيلوگرم 1550 کيلوگرم پيشرانه‌ها طبق رويهٔ معمول بخش سدان‌هاي کامپکت اسپرت، جنسيس G70 در تيپ پايه با يک پيشرانهٔ 2 ليتري چهار سيلندر توربو عرضه مي‌گردد که در نسخهٔ معمولي 252 اسب بخار قدرت و 355 نيوتن متر گشتاور دارد. در صورت تجهيز اين مدل به پکيج اسپرت نيز قدرت آن به 255 اسب بخار افزايش پيدا مي‌کند. جنسيس ادعا کرده است که G70 با اين پيشرانه ظرف مدت 5.7 ثانيه از صفر به سرعت 96 کيلومتر در ساعت مي‌رسد. هرچند هيچ‌يک از اين ارقام در حد پيشروهاي اين کلاس نيستند اما به نظر مي‌رسد جنسيس G70 بين آلفارومئو جوليا با 280 اسب بخار قدرت و مرسدس بنز C300 با 240 اسب بخار قدرت قرار مي‌گيرد. در جدول زير نسخهٔ 2 ليتري چهار سيلندر G70 را با رقباي مجهز به همين نوع موتور مقايسه کرده‌ايم. جنسيس G70 آلفارومئو جوليا آئودي A4 ب‌ام‌و 330i مرسدس C300 پيشرانه 2 ليتري 4 سيلندر 2 ليتري 4 سيلندر 2 ليتري 4 سيلندر 2 ليتري 4 سيلندر 2 ليتري 4 سيلندر تنفس توربوشارژ توربوشارژ توربوشارژ توربوشارژ توربوشارژ قدرت 255 اسب بخار 280 اسب بخار 255 اسب بخار 250 اسب بخار 240 اسب بخار گشتاور 355 نيوتن متر 415 نيوتن متر 370 نيوتن متر 350 نيوتن متر 370 نيوتن متر گيربکس 8 سرعته اتوماتيک 8 سرعته اتوماتيک 7 سرعته دوکلاچه 8 سرعته اتوماتيک 7 سرعته اتوماتيک شتاب 5.7 ثانيه 5.5 ثانيه 5.2 ثانيه 5.4 ثانيه 6.1 ثانيه در تيپ بالا ردهٔ جنسيس G70 که G70 اسپرت نام دارد، يک پيشرانهٔ 3.3 ليتري V6 توئين توربو ارائه مي‌شود که 370 اسب بخار قدرت و 510 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌کند؛ بنابراين اين سدان اسپرت کره‌اي با اين پيشرانه در مقايسه با رقبايي اروپايي در صدر گروه قرار مي‌گيرد درحالي‌که آلفارومئو جوليا پيشرانه‌اي در اين سطح ندارد؛ اما بااين‌وجود G70 در شتاب صفر تا 96 کيلومتر، سريع‌ترين خودرو نيست زيرا هرچند شتاب 4.7 ثانيه‌اي آن عددي قابل‌احترام است اما مرسدس-آام‌گ C43 چهارچرخ محرک ظرف 4.1 ثانيه به سرعت 96 کيلومتر در ساعت مي‌رسد. در جدول زير نيز نسخه‌هاي شش سيلندر اين سدان‌ها را با يکديگر مقايسه کرده‌ايم. جنسيس G70 اسپرت آئودي S4 ب‌ام‌و 340i مرسدس C43 پيشرانه 3.3 ليتري V6 3 ليتري V6 3 ليتري I6 3 ليتري V6 تنفس توئين توربو توربوشارژ توربوشارژ توئين توربو قدرت 370 اسب بخار 360 اسب بخار 325 اسب بخار 370 اسب بخار گشتاور 510 نيوتن متر 500 نيوتن متر 450 نيوتن متر 520 نيوتن متر گيربکس 8 سرعته اتوماتيک 8 سرعته اتوماتيک 8 سرعته اتوماتيک 9 سرعته اتوماتيک شتاب 4.7 ثانيه 4.3 ثانيه 4.8 ثانيه 4.1 ثانيه شايد بگوييد که در اين جدول آلفارومئو را فراموش کرده‌ايم. اين نکته تا حدودي درست است زيرا جوليا هم با دو پيشرانهٔ چهار سيلندر و شش سيلندر عرضه مي‌گردد اما نسخهٔ شش سيلندر آن يک واحد 2.9 ليتري است که در مدل کوادروفوليو ارائه شده و 510 اسب بخار قدرت دارد؛ بنابراين، اين مدل جوليا چندان با رقباي V6 موجود در جدول قابل‌مقايسه نيست و در سطح مدل‌هايي چون آئودي RS4، مرسدس بنز C63 و ب‌ام‌و M3 قرار مي‌گيرد. تجهيزات و تکنولوژي جنسيس G70 به مجموعهٔ کاملي از آپشن‌ها و تکنولوژي‌هاي لاکچري و ايمني مجهز شده که ازجملهٔ آن‌ها مي‌توان به صفحه آمپر ديجيتالي هشت اينچي، صفحه‌نمايش مرکزي هشت اينچي لمسي با پشتيباني از کارپلي و اندرويد اتو، سيستم صوتي فراگير Lexicon با 15 بلندگو به‌صورت سفارشي و… اشاره کرد. همچنين براي اين خودرو سيستم‌هاي کمک‌رانندهٔ پيشرفته‌اي هم در نظر گرفته شده که شامل موادي چون سيستم هشدار برخورد جلو و پکيج ايمني فعال جنسيس مي‌شود. با استفاده از اين سيستم‌ها و استحکام بدنه، جنسيس اميدوار است که G70 بتواند بالاترين رتبه‌هاي ايمني را از سازمان‌هاي ايمني جهاني دريافت کند. اين در حالي است که آئودي A4 و ب‌ام‌و سري 3 هردو از موسسهٔ IIHS ايالات‌متحده رتبهٔ Top Safety Pick + يعني بالاترين رتبه را کسب کرده‌اند؛ بنابراين G70 بخصوص در برابر آئودي رقابت سختي را در پيش رو دارد چراکه اين سدان آلماني به سيستم کابين مجازي آئودي مجهز است که شامل يک صفحه‌نمايش 12.3 اينچي به‌عنوان صفحه آمپر مي‌شود. اين نمايشگر مي‌تواند برنامه‌هايي مانند گوگل ارث و ساير اطلاعات موردنياز را روبروي راننده به نمايش درآورد. درهرحال جنسيس G70 از اواسط سال 2018 به بازار عرضه خواهد شد و به نظر مي‌رسد خودروي قانع‌کننده‌اي در بخش سدان‌هاي اسپرت کامپکت باشد اما نظر نهايي را زماني مي‌توان گفت که پشت فرمان اين سدان نورسيدهٔ کره‌اي بنشينيم. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد