خودرو بانک/ بهترين پيشنهادات در سگمنت خودروهاي شاسي بلند سايز متوسط، يکي خودروي پژو 3008 و ديگري هم خودروي شاسي بلند مزدا CX-5 خواهد بود، برند اولي به عنوان خودروي سال اروپا در سال 2017 ميلادي معرفي شده است و برند دوم نيز تاکنون توانسته آمار فروش خيره کننده در بازار استراليا داشته باشد، حال براي اينکه بدانيم کدام خودرو بهتر از ديگري عمل ميکند، اخيرا کارشناسان " کارادوايس " در خاک استراليا موفق به تهيه اين دو اتومبيل شدهاند تا نقاط قوت و ضعف آنان را مورد بررسي قرار دهند، حال گروه خودروبان در تلاش است تا گزارش کارشناسان "کار ادوايس" را در اختيار شما قرار دهد.
اگر در مورد فروش مزدا CX-5 شک داريد، پس در اين خصوص بد نيست بدانيد که پس از عرضه اين محصول از اوايل سال جاري ميلادي در بازار استراليا، با رشد فروش بسيار خوب خود موفق به تصاحب امپراطوري هيونداي توسان در آمار فروش استراليا شده است و همچنان براي پيدا کردن خريداران بيشتر تلاش ميکند. اما کمپاني خودروسازي پژو اميدوار است که مشتريان استراليا هوشمندانه فکر کنند و به نسل جديد پژو 3008 يک نگاه دقيقتري داشته باشند که به مراتب طراحي بهتر و عضلانيتر نسبت به نسل قبل خود دارد، بويژه تجهيزات جديد صنعت خودروسازي که پژو سعي کرده است آنان را تا حد امکان بر روي شاسي بلند پژو 3008 مورد استفاده قرار دهد، ولي برندهاي فرانسوي همچنان جاي کار دارند تا جاي خود را در کشور استراليا محکم کرده و اعتماد مشتريان خود را جلب کنند. حال در پايان بار ديگر اين سوال بوجود ميآيد که آيا پژو 3008 بهترين خودروي شاسي بلند سايز متوسط اين مقايسه است يا خودروي مزدا CX-5 که در ادامه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
- قيمت و مشخصات
همانطور که ميدانيد، اين دو اتومبيل در بازار استراليا مورد بررسي قرار گرفته است و اين کشور دقيقا جايي بر روي کره زمين خواهد بود که هيج علاقهاي به ماشينهاي تک محور ندارد و مردم اين کشور هميشه سعي مي کنند تا يک خودروي شاسي بلند چهارچرخ محرک براي سازگاري با محيط و جادههاي کشورشان داشته باشند، اما خودروي شاسي بلند پژو 3008 به گونهاي ساخته شده است که نه تنها در بازار استراليا، بلکه در هيچ نقطه ديگر از جهان نميتوانيد يک نسخه چهار چرخ محرک آن را پيدا کنيد، حال کمپاني خودروسازي پژو شاسي بلند سايز متوسط خود را بدون سيستم چهارچرخ محرک راهي بازار استراليا کرده است، آن هم با سيستم انتقال قدرت "محور جلو محرک" که شايد تنها مردم شهرنشين از خريد آن استقبال کنند.
در نقطه مقابل، خودروي شاسي بلند مزدا CX-5 در نسخه Akera با سيستم چهار چرخ محرک AWD در دسترس مشتريان قرار خواهد گرفت که همين موضوع ميتواند دست برتري مزدا مقابل پژو 3008 باشد، ولي قيمت گذاري اين دو اتومبيل به چه صورت خواهد بود؟
براي خريد پژو 3008 در بازار استراليا، نياز به پرداخت 49 هزار و 490 دلار اين کشور خواهيد داشت که براي بدست آمدن قيمت بين المللي اين خودرو، بايد رقم مذکور را به دلار آمريکا تبديل کنيد، حال در نقطه مقابل پژو 3008، نمايندگي کمپاني خودروسازي مزدا از شما 50 هزار و 410 دلار دريافت خواهد کرد، اما چيزي که براي مشتريان مزدا آزار دهنده است، نبود آپشنهاي سفارشي مختلف براي مزدا CX-5 خواهد بود.
صبر کنيد، فقط گفتيم مزدا CX-5، زيرا شرکت خودروسازي پژو براي نقاشي رنگ متاليک بر روي بدنه اتومبيل از شما 690 دلار اضافه دريافت ميکند و يا براي نصب روکشهاي چرمي "ناپا" چيزي حدود 2700 دلار استراليا از شما دريافت خواهد کرد که در واقع همان روکشهاي مصنوعي چرم آلکانتارا هستند که به عنوان چرمهاي ناپا فروخته ميشود!. علاوه بر اين، براي داشتن سقف کامل پانوراما و يک درب عقب الکتريکي بر روي شاسي بلند پژو 3008 بايد چيزي حدود 2500 دلار هزينه بيشتري پرداخت کنيد.
فارغ از ويژگيهاي اختصاصي، هر دو اتومبيل به چراغهاي پيشرفته LED با نوربالاي اتوماتيک، سيستم راهياب ماهوارهاي، راديو ديجيتال DAB، کنترلهاي صوتي، سيستم تهويه مطبوع دوکاناله، خروجي هاي تهويه بر روي صندليهاي عقب، استارت دکمهاي و همچنين هر دو اتومبيل به چراغهاي مه شکن LED مجهز شدهاند.
ويژگيهاي ايمني استاندارد هر دو اتومبيل هم شامل کروز کنترل تطبيقي، سيستم هشدار برخورد از جلو، ترمزهاي اضطراري در صورت تشخيص خطر، سيستم هشدار خروج از جاده به همراه سيستم نگهدارنده خودکار اتومبيل بين خطوط، سيستم هشدار نقاط کور و همچنين شامل 6 کيسه هواي ايمني در جلو/ جانبي و پردهاي ميشود، هرچند با خريد شاسي بلند مزدا CX-5 ميتوانيد از سيستم هشدار ترافيک عقب و سيستم ترمز خودکار چرخهاي عقب بهرهمند شويد که بر روي پژو 3008 چنين امکاناتي وجود ندارد.
البته پژو براي جبران سيستمهاي مذکور، از سيستم پارک نيمه اتوماتيک با کمک گرفتن از خطوط موازي دوربين ديد عقب استفاده ميکند، ولي شرم آور است که رزولوشن دوربين عقب پژو 3008 بسيار پايين است و در حد ماشينهاي ارزان قيمت ميماند. علاوه بر اين، سيستم سرگرمي پژو 3008 قابليت اتصال به "اپل کارپلي" و "آندرويد" را خواهد داشت که در خودروي شاسي بلند مزدا CX-5 چنين امکاناتي وجود ندارد و حتي نميتوان سفارش داد.
- مشخصات فني
دو اتومبيل مزدا CX-5 و پژو 3008 از لحاظ مولد قدرتي بسيار نزديک به يکديگر هستند، در اين ميان خودروي شاسي بلند مزدا CX-5 از يک پيشرانه ديزلي چهار سيلندر 2.2 ليتري استفاده کرده است که داراي 173 اسب بخار قدرت در دور موتور 4500 بوده و ميتواند چيزي حدود 420 نيوتن متر گشتاور در دور موتور 2000 توليد کند.
در مقابل، خودروي شاسي بلند پژو 3008 در زير کاپوت خود از يک موتور چهار سيلندر توربوشارژر 2 ليتري سود ميبرد که تنها 20 نيوتن متر گشتاور کمتري نسبت به پيشرانه مزدا CX-5 دارد، اما در عوض قدرت خروجي آن 5 اسب بخار بيشتر از پيشرانه 2.2 ليتري مزدا CX-5 خواهد بود.
به طور دقيق، پيشرانه توربو ديزل 2 ليتري پژو 3008 در محدوده 3750 دور بر دقيقه ميتواند 178 اسب بخار قدرت توليد کند و گشتاور خروجي آن هم با رساندن دور موتور به محدوده 2000، چيزي حدود 400 نيوتن متر خواهد بود تا يکي گشتاور بيشتري داشته باشد و ديگري هم قدرت بيشتر. اما در مجموع هر دو پيشرانه يک عملکرد بسيار خوب را ارائه ميدهند که به راحتي نيازهاي راننده را برطرف خواهد کرد.
از طرفي ديگر، پيشرانههاي بکار رفته بر روي اين دو خودرو با يکديگر متفاوت هستند و از جعبه دندههاي 6 سرعته اتوماتيک متفاوت براي دريافت و انتقال نيروي آنان استفاده شده است، به همين دليل است که شاهد ناهماهنگي ميان قدرت و گشتاور توليدي پيشرانهها هستيم که يکي از آنان گشتاور بيشتر دارد و ديگري قدرت بيشتر نسبت به رقيب خود.
هنگام رانندگي با خودروي پژو 3008 در سرعتهاي پايين، داخل کابين فقط صداي موتور شنيده ميشود و خوشبختانه خبري از لرزش و ارتعاش نخواهد بود، اما با خريد مزدا CX-5 ميتوانيد همين اندک صداي وارد شده به داخل کابين را کمتر کنيد. با انتخاب حالت اسپرت در خودروي مزدا CX-5، سيستم تعليق اتومبيل اندکي سفت شده و همچنين يک صداي ظريف موتور از بلندگوهاي داخل کابين پخش ميشود تا احساس کنيد که ماشين شما درست همانند يک خودروي اسپرت زنده و سرحال است. در اين حالت جعبه دنده اتومبيل هم وارد عمل شده و کار خود را سريعتر انجام ميدهد تا نيروي موتور بهتر و سريعتر به چرخهاي اتومبيل منتقل شود.
کمپاني خودروسازي پژو ادعا ميکند که مصرف سوخت اين اتومبيل براي کارکرد 100 کيلومتر چيزي حدود 4.7 ليتر خواهد بود، اما در آزمايشات عملي کارشناسان "کار ادوايس" اين رقم به 7 ليتر در ازاي کارکرد 100 کيلومتر افزايش پيدا کرده است که يک رقم نزديک به مصرف سوخت حدودا 6 ليتري مزدا CX-5 است.
در پايان اين تست و بررسي، کارشناسان به خودروي مزدا CX-5 يک نمره کلي 8 دادهاند که از مجموع و تقسيم نمره 8 براي عملکرد و اقتصاد اتومبيل، نمره 7.5 براي امکانات و فضاي کابين، نمره 8 براي تکنولوژي و قابليتهاي اتصال، نمره 8 براي قيمت و امکانات و همچنين نمره 7.5 براي سطح رانندگي و هندلينگ اتومبيل به دست آمده است که يک نمره قابل قبول خواهد بود.
علاوه بر اين، نمراتي جداگانه هم براي پژو 3008 در نظر گرفته شده است که باتوجه به نمره 8 براي کارايي و اقتصاد، نمره 8.5 براي امکانات و فضاي کابين، نمره 8.5 براي تکنولوژي و قابليتهاي اتصال، نمره 7.5 براي قيمت و امکانات و همچنين در پايان باتوجه به نمره 8 براي سطح رانندگي و هندلينگ، نمره نهايي 8 براي خودروي سال 2017 اروپا بدست آمده است.
شايد برايتان جالب باشد که هر دو اتومبيل نمره 8 دريافت کردهاند، اما در واقع کارشناسان از قانون رُند کردن اعداد استفاده ميکنند و به همين دليل است که نمره هر دو اتومبيل با توجه به ريز نمرات متفاوت، در اين مقايسه به عدد مشابه 8 رسيده است، اما اگر دقيق بخواهيم بررسي کنيم، نمره مزدا CX-5 در اين تست و بررسي به چيزي حدود 7.8 ميرسد، اين درحاليست که خودروي پژو 3008 با جمع و تقسيم نمرات آن، به نمره 8.1 ميرسد که نشان از برتري اين خودروي فرانسوي در مقابل مزداي ژاپني دارد، با اين وجود که خودروي پژو 3008 با سيستم محور جلو محرک وارد بازار استراليا شده و به مصاف مزدا CX-5 چهار چرخ محرک رفته است.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار