خودرو کار/ تاريخ خودروسازي با مدل هاي گوناگوني همراه است که هر کدام سرنوشت خاص خود را دارند. تعدادي خودرو هميشه ناکام بوده اند و برخي ديگر در کوتاه ترين زمان تبديل به افسانه هاي بي نظيري شده اند که تا ابد نامشان در يادها خواهد ماند. نيسان GT-R از آن دست خودروهايي بود که در مدتي کوتاه اثري عميق بر صنعت ژاپن گذاشت.
نگاه به گذشته تاريخ خودرسازي هميشه مي تواند براي افرادي که به اين صنعت علاقه دارند جذاب و شگفت انگيز باشد. خودروسازي به قدري گسترده است که در هر کجاي تاريخ آن مي توان يک خودروي خاص را مشاهده کرد اما در ميان آن ها برخي خودروها بيشتر در يادها مي مانند. در سري مطالب خودروهاي افسانه اي تاريخ قصد داريم نگاهي داشته باشيم به مدل هايي که تا هميشه در ياد بشريت خواهند ماند.
از هر علاقمند به خودرويي که در مورد نيسان بپرسيد حتما نام اسکايلاين GT-R را به زبان خواهد آورد و همچنين مدل R34 را به عنوان گل سرسبد اين دسته بندي به شما معرفي مي کنند.
نيسان اسکايلاين از همان روزهاي اوليه ورود نيسان به بازار در سبد محصولات اين شرکت بود اما مدل هاي GT-R اين شرکت در دهه 1990 جايگاه ويژه اي داشتند و مدل R34 يک نقطه عطف در ميان آن ها به شمار مي رود.
اين مدل توانست ترکيب يک پيشرانه توربوشارژ به همراه دو ديفرانسيل را به خوبي معنا کند. ۰ تا ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت را تنها در 4.7 ثانيه طي مي کرد که امروز هم اين زمان براي بسياري از خودروها دست يافتني نيست. همچنين در قلب اين خودرو يک پيشرانه 2.6 ليتري بود که ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت. البته اين عدد چيزي بود که نيسان مي گفت ولي برخي آزمايش ها نشان داده بود اين پيشرانه تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت توليد مي کند.
سيستم دو ديفرانسيل اين خودرو به گونه اي عمل مي کرد که تمام انرژي به چرخ هاي عقب انتقال پيدا مي کرد تا زماني که ديفرانسيل جلو به کمک احتياج نداشت و در زمان لازم انرژي ميان هر دو ديفرانسيل تقسيم مي شد. اين سيستم شايد براي امروز خيلي خاص نباشد اما نيسان در زمان خود دست به خلاقيتي منحصر به فرد زده بود.
در داخل خودرو طراحي خيلي راضي کننده نبود چرا که در آن زمان خودروسازان زمان بيشتري را براي طراحي داخلي صرف مي کردند با اين حال قرار دادن يک صفحه نمايش ۵.۸ اينچي در داشبورد خودرو که مي توانست گرانش، دما، فشار توربو و مواردي از اين دست را نشان دهد، بسيار خاص بود. به ياد داشته باشيد که تمام اين موارد در سال 1999 رخ داده است.
اين خودرو در طول عمر سه ساله خود با تغييرات مختلفي در طراحي همراه شد و بخشي از بدنه به فيبر کربن تغيير کرد. همچنين کم شدن وزن و افزايش قدرت توربو باعث شد تا اين خودرو بيش از پيش قدرتمند شود. همچنين در يکي از آخرين نسخه هاي با مجوز اين خودرو نيز سرعت نگاري با سقف سرعت ۳۰۰ کيلومتر بر ساعت داشت.
گروه نيسمو که بخش مسابقات نيسان هستند نيز به اين مدل دست پيدا کرده و مدل هاي مختلفي از آن را ساختند. در آخرين نسخه که به نام Z-tune شناخته مي شد اين خودرو پيشرانه 2.8 ليتري با قدرت 493 اسب بخار بود. در مجموع ۱۱ مدل از اين خودرو ساخته شد و آغازکننده راه نيسان GT-R بود که امروزه يکي از بزرگترين خودروهاي اسپرت در دنيا است.
بازار