نماد آخرین خبر

«پژو RCZ» گذر کوپه خوش‌استیل ناکام فرانسوی در ایران

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ کمپاني پژو در سال 2009 دست به اقدام جسورانه‌اي در رابطه با ساخت مدل جديد و اسپرتي بنام پژو RCZ زد که تعجب و تحسين همه را برانگيخت. سال 2008 بود که اين خودروساز فرانسوي در نمايشگاه فرانکفورت از اين محصول اسپرت به نام RCZ رونمايي کرد و پس از آن اين خودرو را روي خط توليد خود در کشورهايي نظير اتريش کرد. جالب است بدانيد که پژو RCZ هيچ وقت در خود کشور فرانسه به توليد نرسيد! پژو RCZ کوپه خوش فرم و دودربي بود که بر خلاف تمامي محصولات اقتصادي و کم‌مصرف پژو، چهره‌اي کاملاً اسپرت و در يک سگمنت خاص بازار بود و طراحي فوق‌العاده آن توانست جوايزي را براي آن به ارمغان بياورد و بطور مثال در سال 2010 تاپ‌گير آن را به عنوان برترين کوپه سال معرفي کرد. هدف از طراحي و توليد اين اسپرت قدرتمند، بيشتر جلب توجه جوانان به دليل قدرت موتور، شتاب، چسبندگي و همچنين ظاهري جوان‌پسند بود. اين خودرو بين سال‌هاي 2009 تا 2015 روي خط توليد پژو قرار داشت و پژو در اين مدت بيش از 50 هزار دستگاه از اين خودرو را به فروش رساند. اما در نهايت و با وجود ورود پژو به اين سگمنت خاص، اما اين شرکت تصميم به توقف ادامه نسل اين خودرو گرفت و ترجيح داد تا تمرکز خود را روي سگمنت‌هاي شلوغ‌تر و اقتصادي‌تر بازار بگذارد و کمتر روي خودروهاي خاص همچون RCZ کار کند. ورود اين خودروي اسپرت به ايران و ديده شدن آن درمنطقه آزاد ارس، ما را بر آن داشت تا ملاقاتي با اين اسپرت فرانسوي داشته باشيم و ببينيم رقيب اصلي مدل معروف آئودي TT آيا در عمل نيز مانند يک خودروي اسپرت واقعي رفتار مي‌کند يا خير؟ طراحي خارجي وبدنه پژو RCZ نمونه يک خودروي اسپرت است که حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. در نگاه اول شما با سقف شيشه‌اي و فضايي روبرو مي‌شويد که با دو برآمدگي روي آن، مدل خاص و شاهکاري قابل توجه و درخور تقدير و تحسين است. ارتفاع بسيار پايين اين خودرو که 135 سانتي‌متر است نيز از ديگر نکاتي است که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. ايجاد اين برآمدگي برسطح شيشه سقف نکته‌اي دقيق جهت فراهم نمودن آيروديناميک بي‌نظير پژو RCZ است. سنسورها به تعداد 4 عدد در سپر جلو و عقب جاي گرفته تا عرض پهن 1845 ميليمتري خودرو را پوشش دهد. فعال کردن اين سنسورها توسط دکمه‌اي روي داشبورد انجام مي‌گيرد. صندوق بار فضاي قابل قبولي به ميزان 321 ليتر دارد که براي خودرويي با اين ابعاد مي‌توان آن را مناسب ارزيابي کرد. بطوريکه اگر صندلي‌هاي عقب را بخوابانيم، افزايش اين فضا را تا 559 ليتر شاهد خواهيم بود که اين فضا براي حمل بار جهت مسافرت‌هاي دو نفره کافي به نظر مي‌رسد. يک نوار نقره‌اي در کناره‌هاي سقف، جلوه زيبايي به خودرو داده که با وجود رينگ‌هاي 19 اينچي با 10 پره مشکي، هارموني زيادي دارد و جذابيت اين اسپرت را دوچندان نموده است. سقف متفاوت و آيروديناميک، شيب زيباي قسمت عقبي سقف و چهره اسپرت در جلو و عقب، در نهايت يک کوپه متفاوت و اسپرت را از اين فرانسوي ساخته و در نماي ظاهري بايد آن را يکي از موفق‌ترين طراحي‌هاي پژو بدانيم. طراحي داخلي در نگاه اول شما با يک خودروي اسپرت و کوپه مواجه مي‌شويد اما بلافاصله بعد از باز کردن درب متوجه خواهيد شد که دو صندلي نيمکتي براي سرنشينان عقب هم تعبيه شده است. البته سوار و پياده شدن سرنشينان عقب به دليل سقف نسبتاً کوتاه مشکل است ولي سرنشينان جلو هيچگونه مشکلي در سوار و پياده‌شدن ندارند. شايد بتوان گفت که صندلي‌هاي عقب آنچنان براي استفاده بزرگسالان مناسب نباشد! مشکلي که در اکثر خودروهاي کوپه کوچک شهري وجود دارد. فضاي داخلي پژو RCZ تلفيقي از طراحي لوکس و اسپرت را با خود دارد، طراحي غربيلک فرمان البته بسيار شبيه ساير ساخته‌هاي پژو در آن سال‌ها است و تازگي چنداني ندارد، طراحي پشت آمپرها نيز معمولي است اما نمي‌توان از آن‌ها ايرادي نيز گرفت. اما بخش داشبورد و کنسول مرکزي شباهتي با ساير محصولات پژو ندارد و کاملاً جديد است. البته در اين بخش نيز مي‌توان شباهت‌هايي با نسل‌هاي قبلي آئودي TT را مشاهده کرد همانند دريچه‌هاي خروجي تهويه دايره‌اي شکل. البته باز هم در اين بخش يک قسمت آشنا برايمان وجود داشت و آن مانيتور نارنجي رنگ پژو در بالاي داشبورد است که در پژو 206 و 207 نيز موجود است. در ميان دريچه‌هاي سيستم تهويه نيز يک ساعت عقربه‌اي وجود دارد تا نمايي شکيل‌تر به ديزاين داخلي خودرو بدهد. دسته دنده بسيار بلند در وسط کنسول مياني نيز ما را به ياد خودروهاي رالي مي‌اندازد. از نظر امکانات نمي‌توان پژو RCZ را خودرويي کامل دانست و بيشتر در سطح خودرويي مثل هيونداي جنسيس کوپه است. امکانات اين خودرو شامل مواردي چون تودوزي چرمي، سقف شيشه‌اي، تهويه خودکار دوگانه، سيستم کنترل پايداري، تيپ ترونيک، فرمان چرمي و سنسورهاي پارک جلو و عقب اشاره کرد. اما يکي از امکانات جالب اين خودرو نيز بالچه‌ عقب متحرک آن است که مي‌توان آن را با استفاده از يک کليد که در کنسول مياني و در کنار ترمز دستي قرار دارد به صورت دستي باز کرد. به طراحي داخلي و امکانات پژو RCZ با توجه به سال ساخت آن قابل قبول است اما جاي خالي شيفترهاي پشت فرمان در اين خودرو حس مي‌شود. يکي از نکاتي که در داخل کابين ممکن است باعث دلسردي شود اين است که دسته‌هاي راهنما و برف پاک کن، اينترفيس سيستم صوتي و البته کنترلرهاي مربوط به کروز کنترل همگي با پژو 206 يکسان هستند. البته گويا اين رويه همچنان در گروه پژو سيتروئن ادامه دارد چون بعداً همين موارد را در خودروهاي لوکس دي‌اس نيز مشاهده کرديم. مشخصات فني پژو RCZ در بازار جهاني با 5 نوع موتور عرضه مي‌شود که دو نوع آن‌ها ديزلي بوده و سه نوع ديگر بنزيني هستند. خودروي مورد آزمايش ما به نوعي نسخه پايه اين خودرو است و از موتوري مشابه با محصولات دي‌اس و پژو 2008 در کشورمان برخوردار است. اين موتور که از سري موتورهاي THP گروه پژو سيتروئن است و با نام موتورهاي پرنس نيز شناخته مي‌شوند و در طراحي آنها با شرکت بي ام و نيز همکاري شده است. موتور اين خودرو 4 سيلندر خطي است و مي‌تواند 155 اسب بخار قدرت و 240 نيوتن‌متر گشتاور را توليد کند. يکي از مزاياي موتورهاي توربو مصرف کم آن‌ها است و پژو RCZ نيز در هر 100 کيلومتر به طور ترکيبي تنها 7.3 ليتر بنزين مصرف مي‌کند که براي يک خودروي اسپرت عدد نسبتاً خوبي است. انتقال نيرو در اين خودرو نيز با استفاده از يک گيربکس 6 دنده اتوماتيک به چرخ‌هاي جلويي صورت مي‌گيرد که البته نااميدکننده است و معمولاً خودروهايي با اين سبک طراحي انتظار استفاده از ديفرانسيل عقب وجود دارد که لذت رانندگي را دو چندان مي‌کند. البته در بازار جهاني امکان انتخاب گيربکس شش دنده دستي نيز براي اين خودر وجود دارد. تجربه رانندگي يک تکه بودن گلگير با درب موتور نکته قابل تاملي است که شايد راننده را حين رانندگي و تصادف احتمالي دچار مشکل کند چراکه درصورت تصادف از جلو مي‌بايست دو گلگير و يک کاپوت يکجا تعويض گردد! و اين هزينه قابل توجهي را متوجه مالک خواهد کرد. با شروع حرکت يکي از اولين فاکتورهايي که توجه ما را جلب کرد، نرمي سواري اين خودرو با وجود لاستيک‌هاي فاق کوتاه و رينگ‌هاي 19 اينچي بود و بايد گفت برخلاف تصور اوليه‌اي که داشتيم، سواري خودرو اصلاً کوبنده و ناراحت‌کننده نيست و اين را بايد يک نکته مثبت براي استفاده شهري پژو دانست. عملکرد پيشرانه نيز مناسب است و توربوشارژر موقع فعال شدن کشش خوبي را برايتان فراهم مي‌کنند. با گيربکس اتوماتيک مي‌توان شتاب صفر تا صد کيلومتر را در حدود 9 ثانيه ثبت کرد. اما کساني که خواهان يک شتاب‌گيري بهتر و جذاب‌تر باشند بايد سراغ مدل RCZ R با قدرت 200 اسب بخاري بروند. عملکرد جعبه دنده نيز قابل قبول است و تعويض‌هاي به موقع انجام مي‌شود. البته نبايد انتظار عملکردي مشابه گيربکس تويوتا GT86 را از اين خودرو داشته باشيد. با رسيدن به اولين پيچ باز هم پژو ما را با چسبندگي بسيار خوب خود غافلگير کرد. تايرهاي 235 پژو طوري به زمين چسبيده‌اند که شايد يک لحظه در ديفرانسل جلو بودن اين خودرو شک کنيد. سيستم تعليق پژو در جلو و عقب از نوع مستقل با ميله‌هاي تعادل است و واقعاً هندلينگ مناسبي را به ارمغان مي‌آورد و مي‌توانيد با اطمينان خاطر کامل پيچ‌ها را طي کنيد. در اين بين نبايد از نقشه بالچه عقب متحرک خودرو در بهبود چسبندگي بخش عقبي نيز چشم پوشي کرد. همانطورکه اشاره کرديم اين بالچه را مي‌توان با يک کليد فعال کرد اما اگر سرعتتان از حدود 80 کيلومتر بر ساعت نيز عبور کند بالچه به طور خودکار نيز بالا مي‌آيد. در انتها نيز بايد به عملکرد کاملاً خوب ترمزهاي RCZ اشاره کنيم که به خوبي و در هر سرعتي مي‌توانند اين اسپرت فرانسوي را با ايمني کامل متوقف کنند. پايان پژو RCZ مجال حضور در بازار کشورمان را به صورت پلاک ملي پيدا نکرد ولي مي‌توان حدس زد که اگر اين خودرو در بازار عرضه مي‌شد به خوبي مي‌توانست تبديل به يکي از پرفروش‌ترين خودروهاي اسپرت دو درب شود. همه عوامل از طراحي خاص و جذاب گرفته تا عملکرد فني قابل قبول دست به دست هم داده‌اند تا يک اسپرت ارزان‌قيمت داشته باشيد که ارزش در برابر بهاي پرداختي آن بسيار بالا باشد. اين اسپرت فرانسوي لوکس در حال حاضر با پلاک منطقه آزاد ارس تردد مي‌کند اما توقف توليد اين خودرو مي تواند مشکلات قطعات را با خود به همراه داشته باشد. هم‌اکنون در مناطق آزاد مي‌توان پژو RCZ مدل 2015 را در حدود قيمت 160 ميليون تومان تهيه کرد ولي اگر اين خودرو به بازار داخلي با پلاک ملي راه پيدا مي‌کرد بايد انتظار قيمتي بيش از 300 ميليون تومان را براي آن داشته باشيم. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره