همه چیــز درباره تیونینگ برای عشق ماشین ها
خراسان
بروزرسانی
خراسان/ بيشتر نوجوانان و جوانان، به ويژه آقاپسرها، يک دوره از زندگي مشغول جمعآوري پوستر خودروهاي لوکس و گرانقيمت مثل «لامبورگيني»، «پورشه» و «فراري» هستند و روياي سوار شدن بر اين خودروها را در ذهنشان ميپرورانــند. تا اين که گواهي نامه رانندگي را ميگيرند و فکر خريد خودرو به سرشان ميزند؛ حالا اگر لامبورگيني و فراري نشد، پرايد و پژو که ميشود خريد. فقط ميماند «اسپورت کردن خودرو» براي شکل دادن خودرويي متفاوت با آپشنهاي خاص تا بالاخره روياي کودکيها محقق شود. فارغ از شرکتهاي بزرگ تيونينگ خودرو که حاضرند با دريافت هزينه، اين خدمات را ارائه دهند، تعدادي هم خودشان دست به کار مي شوند؛ ما به اين افراد «عشق خودرو» ميگوييم .بهطور معمول عشق خودروها، در فرايند اسپورت کردن خودرو، خودروي شان را به نحوي تغيير ميدهند که روي هرچه کارخانه ساخت خودروهاي لوکس و لاکچري را کم ميکنند؛ از تقويت موتور گرفته تا تغييرات ظاهري و اضافه کردن باله پشت خودرو و افزودن سان روف و حتي تغيير صداي خودرو. خلاصه همه کار ميکنند تا خودروي شان به اصطلاح «عروسک» شود. اگر شما هم از علاقهمندان دنياي اسپورت کردنِ خودرو هستيد، پرونده امروز زندگيسلام، بسته راهنماي جمعوجوري است براي سر در آوردن از راه و رسم و قيمتهاي اين روزهاي تيونينگ با ما همراه باشيد.
تيونينگ يا اسپورت کردن خودرو، دقيقا چيه؟
اصطلاح «تيونينگ» هممعنيِ «اسپورت کردن خودرو» به معني اعمال تغييراتي در خودرو براي بهينه سازي آن در امر شتاب، سرعت و زيبايي است که خودش يک مهارتِ مهم در صنعت خودرو به شمار مي آيد و شرکت هاي بزرگي در جهان، به اين کار مشغول هستند و تيونينگ توليدات کارخانه هاي بزرگ خودروسازي را بر عهده دارند. هرچند در ايران، بيش از اين که از اين تخصص براي بالا بردن بهرهوري خودرو استفاده شود، بيشتر کاربرد ظاهري و جنبه زيباييشناسانهاش مورد توجه است. به طور معمول، تب اسپورت بازي بين جوانان 18 تا 25 سال، همه جاي دنيا بسيار داغ است و اگر در خيابان به خودروهاي اطرافتان نگاهي کنيد، متوجه مي شويد بيشترِ اين تغييرات ظاهري، روي خودروهايي متعلق به جوانان ايجاد شده است. از رينگ و لاستيک متفاوت گرفته تا ارتفاع زدن خودرو و لامپ هاي زنون و سيستم صوتي خفن که گوش هر جنبنده اي را متاسفانه کر مي کند و گاهي چنان صدايي از اگزوز خودروي شان خارج مي شود که گلي به جمال صداي کاميون هجده چرخ! اين وسط، هر عشق خودرويي به اندازه وسع خودش، سهمي از اين هيجان مي برد؛ از پرايد با هزينه هاي کمتر گرفته تا خودروهاي گران قيمت خارجي که هزينه هاي ميليوني، خرج تيونينگشان مي شود. به شکل کلي هم، تيونينگ يا اسپورت کردن خودرو، به سه بخشِ تغييرات درون خودرو، تغييرات بيرون خودرو و تقويت موتور خودرو تقسيم مي شود که در ادامه، به شکل مجزا به جزئياتِ هرکدام ميپردازيم.
تغييرات و تزيينات درون خودرو
تغييرات و تزيينات درون خودرو به يک خودرو شخصيت مي دهد. وقتي تمام عوامل زيبايي و جذابيتِ داخل يک خودرو از جمله تودوزي ها، صندلي هاي اسپورت و تزيينات جانبي به کار گرفته شود، خودروي شما نما پيدا مي کند و خواستني مي شود. از جمله کارهايي که معمولا براي تغيير و تزيين و اسپورتِ داخل خودرو انجــام ميشود، عبارت است از:
بهبود سيستم صوتي: در ايران و در زمينه تيونينگ، حرف اول را مي زند که شامل بهبود پخش خودرو با نصب آمپلي فاير(تقويتکننده صدا)، ساب بوفر، باند و بومباکس است. اين سيستم ها براساس برند و کيفيت، بين 600 هزار تا پنج ميليون تومان قيمت دارند.
تعويض روکش صندلي: تعويض روکش صندليهاي خودرو، بين 50 تا 500 هزار تومان خرج برميدارد که البته هزينه کردن بيش از 300 هزار تومان، اشتباه است. روکش چرم بهترين نوع روکش براي خودرو است. البته مواظب باشيد جنس خوب استفاده کنيد و گرنه پشتتان عرق مي کند.
جايگزيني صندلي اسپورت: جايگزين کردنِ صندلي هاي اسپورت به جاي صندلي هاي معموليِ خودرو، يکي ديگر از حرکتها براي تزيين داخلي است که مارک هاي شناخته شده آن، تا 600 هزار تومان قيمت دارد.
تعويض فرمان: فرمان هاي اسپورت با فرمانهاي کلاسيک متفاوتنــد. از طرفي مي توانيد براي فرمان معمولي، روکش بگذاريد و با اين کار از رانندگي، لذت بيشتري ببريد. تعويض فرمان، بين 70 تا 150 هزارتومان، هزينه دارد.
تعويض دسته دنده (لور دنده): دسته دنده جذاب مي تواند هيجان خلباني با هواپيما را برايتان زنده کند و اگر به دنبالِ تجربه آن هستيد، بايد بين هشت تا 50 هزار تومان برايش هزينه کنيـــد.
نورپردازي داخل خودرو: از نور پشت آمپر گرفته تا لامپ سقف، همه ميتوانند به شکل و شمايلي دربيايند که حسِ بهتر و متفاوتتري به سرنشينان ببخشند. اين تغيير، بين 50 تا 150 هزارتومان هزينه دارد.
تعويض کفپوش: کف پوش هاي يک تکه زير پا و کف پوش هاي قالبي بين «اسپورت بازان وسواسي»، طرفداران فراواني دارد که هزينه اش بين 50 تا200 هزار تومان ميشود. ضمن اين که مي توانيد روکش داخلي درها را همرنگ روکش صندلي ها در نظر بگيريد.
تغييرات و تزيينات بيرون خودرو
بعد از تغييرات داخلي، نوبت به نماي بيرون خودرو مي رسد؛ جايي که حسابي دستتان را در زدنِ حرکتهاي خلاقانه باز ميکند. به شرطي که حد و حدود را رعايت کنيد، جنبه داشته باشيد و ظاهر خودرو را خيلي از حالت عرف و فرم کارخانه اياش خارج نکنيد، چون ممکن است با جرايمي از سمت راهنمايي و رانندگي مواجه شويد. اسپورت کردنِ خارج خودرو، مي تواند شامل موارد زير باشد:
تعويض رينگ و لاستيک: به طور معمول اولين بخشي که چشم هر بيننده اي را جذب خودرو مي کند، رينگ و لاستيک اتومبيل است که حکم کفشِ اين وسيله را دارد. قيمت تغيير رينگ و لاستيک در کمترين حالت، يک ميليون تومان آب مي خورد. منتها براي بهره مندي از کيفيتهاي بهتر بايد تا حدود چهار ميليون تومان خرج کنيد.
تعبيه سانروف: يکي از آرزوهاي همه کساني که سوار خودروهاي ايراني مي شوند، داشتن سان روف است؛ سانروف به معنيِ تعبيه يک پنجره شيشهاي در سقف خودرو است. براي افزودن سان روف برقي به خودرو، که البته نياز به گرفتن مجوز از راهنمايي و رانندگي دارد، بايد بين يک تا چهار ميليون تومان هزينه کنيد. ضمن اين که بايد حواس تان حسابي به آببندي سانروف باشد تا با اولين باران، خيسِ آب نشويد.
نصب سپر متفاوت: هزينه تعويض سپر هم بين 30 هزار تا دو ميليون تومان است. همچنين براي خودروهاي شاسي بلند مي شود از گارد سپر براي جلو و عقب خودرو استفاده کرد.
تعويض چراغها: عوض کردن کاسه چراغها، نمايي زيبا و متفاوت به خودرو مي دهد و اين زيبايي در شب دوچندان مي شود. البته لامپ زنون را فراموش نکنيد و در کنار هزينه کاسه چراغ، مبلغ 100 تا 150 هزار تومان برايش کنار بگذاريد.
دودي کردن شيشهها: مراقب باشيد که پليس به شدت روي اين قضيه حساس است و برايش جريمه هم در نظر گرفته، مگر اين که مقدار دودي بودنش متعارف باشد و البته دودي کردنِ شيشهها، بين 50 تا 150 هزار تومان هزينه مي برد.
تعبيه آينه اسپورت بغل: قيمت اين آينهها از 60 هزار تومان شروع مي شود و براي مدل هاي الکترونيکي به 250 هزار تومان هم مي رسد.
نصب سر اگزوز يا تعويض منبع اگزوز: عاشقان صداي خودروهاي لوکس بشتابند و حدود 200 هزار تومان پول خرج کنند تا پرايدشان صداي لامبورگيني بدهد!
نصب اسپويلر: وظيفه اصلي اسپويلرها کنترل هواي اطراف خودرو، به ويژه عقب آن است. اسپويلر ميتواند نيروي توليد شده در حرکت را که باعث ميشود خودرو از مسير خود خارج شود خنثي کند. گرچه نبايد اسپويلر را با باله اشتباه گرفت؛ باله وسيلهاي آيروديناميکي است. اسپويلر علاوه بر کارايي بالايش در ظاهر خودرو هم تاثير مي گذارد. بهکارگيري اسپويلر، با توجه به مدل خودرو بين 600 تا 900 هزارتومان هزينه دارد.
نصب ديفيوزر: در زمان افزايش سرعت خودرو در قسمت زيرين آن، فشار هواي زيادي ايجاد مي شود که اين فشار سبب از کنترل خارج شدن خودرو مي شود و قسمت عقب آن براي فشار هوا به سمت بالا ميرود. ديفيوزر به منظم کردن جريان هواي زير خودرو سرعت بيشتري ميدهد و باعث افزايش قدرت رو به پايين در خودرو ميشود. مکان نصب آن در قسمت عقب خودرو و زير سپر عقب است. استفاده از ديفيوزر، بسته به نوع خودرو بين 25 تا 100 هزارتومان هزينه دارد.
تقويت موتور خودرو
ايجاد تغييرات فني در موتور خودرو براي بهدست آوردن شتاب و سرعت بيشتر انجام ميشود. همچنين در کنار اين تغييرات بايد سيستم ترمزگيري و کنترل خودرو هم بهبود پيدا کند تا يک خودرو تقويت شده داشته باشيد. تقويت موتور خودرو، شکلهاي مختلفي را شامل مي شود.
بستن فيلتر هواي اسپورت: فيلتر اسپورت براي تنفس بهتر خودرو است؛ اين کار افزايش قدرت توليدي خودرو را به دنبال دارد. مهم است بدانيد فيلترهاي ارزان، فقط صداي موتور را متفاوت مي کنند. براي اين يک قلم، از برند هاي خارجي، داراي کيفيت بالا استفاده کنيد و البته بايد بين 50 تا 300 هزار تومان هزينه کنيد.
نصب هدرز: سيستم اگزوز براي خارج کردن دود ناشي از احتراق درون سيلندر بايد به خوبي وظيفه اش را انجام دهد. نصب قطعهاي به نام «هدرز» ميتواند به تخليه سريع تر و کامل تر سيلندر از گازها منجر شود و به مکش قدرتمندتر و تنفس بهتر موتور کمک شاياني کند. خريد و نصب هدرز 250 هزار تومان و عوض کردن برنامه انژکتوري ECU هم 30 هزار تومان هزينه دارد که گاهي به 150 هزار تومان هم مي رسد. سيستم کامل اگزوز اسپورت شامل هدرز، لوله ها، مانيفولد و انباره هم يک ميليون و 400 هزار تومان قيمت دارد. در ضمن، اين تغييرات، خودرو را از گارانتي خارج مي کند.
نصب فنر لول هاي اسپورت: ارتفاع زدن خودرو، به معني پايين آوردن و کم کردنِ ارتفاع خودرو، علاوه بر زيبايي، در کنترل خودرو هم تاثير دارد. به شرط اين که متعارف باشد وگرنه خودروي شما بر روي هر دست اندازي گير کرده و جلوبندي اش خراب مي شود. براي اين کار راه هاي مختلفي وجود دارد.
استفاده از «فنرهاي ثابت» که يک ارتفاع ثابت به خودروي شما مي دهد، استفاده از «فنرهاي قابل تنظيم» که در حالت رگلاژي با دست قابل تنظيم است و درحالت کمپرسوري، با ريموت تنظيم مي شود.
براي تقويت تخصصي موتور، تغييرات ديگري مثل کف تراشي سيلندر، تعويض گيربکس و سرسيلندر و ميل لنگ، سوپاپ ها و... هم انجام مي شود اما بهترين و کم خرج ترين روش، تعويض کل موتور است. مثلا موتور پرايد را مي توان با موتورهاي مزدا از نوع BP با حجم 1800 سي سي که با شاسي پرايد همخواني دارد، عوض کرد.
با برخي از معروفترين شرکتهاي تيونينگ دنيا آشنا شويد
در دنيا، شرکت هاي معتبر تيونينگ، تغييرات کامل محصولات يک يا چند کمپاني خودروسازي را به عهده مي گيرند و با استفاده از دانشِ فني کارشناسان خود، يک خودرو را کاملا اسپورت ميکنند؛ از تغيير مشخصات ظاهري گرفته تا مشخصات فني از جمله سيستم تعليق و انتقال نيروي موتور و... که اين نوع شرکت ها به تيونرهاي General معروف اند. در ادامه به معرفي چند شرکت معروف اسپورت کردنِ خودرو ميپردازيم.
هامان موتور اسپورت
يک شرکت تيونر آلماني است که در شهر لوفهايم واقع است و در سال 1986 توسط «ريچارد هامان» تاسيس شد. مرکز تيونينگ «هامان» يکي از پرآوازه ترين تيونرهاي دنياست که همواره دستي به سر و گوش خودروهاي کمپاني هاي معروف مي کشد و اغلب آن ها را به اعجوبه هاي متفاوتي در دنياي اسپورت خودرو، بدل مي کند که البته قيمت هايشان هم مانند سرعت و قدرتشان سر به فلک مي زند. تخصص اين شرکت عمدتاً در خودروهاي آئودي، استون مارتين، بنتلي، بي ام دبليو، لندروور و مازراتي نمود پيدا کرده است. هامان هم اکنون از معدود تيونرهايي است که دست به تيون و فيس ليفتِ طيف گسترده اي از خودروهاي لوکس مي زند. تغييراتي که هامان موتوراسپورت روي خودروها انجام مي دهد، به طور معمول شامل تيون کردن موتور، کاهش ارتفاع، ساخت کيت هاي بدنه عضلاني و نصب رينگ و لاستيک مسابقه اي است.
کمپاني برابوس
اين کمپاني آلماني، فعاليت خود را از سال 1977 در سايه حمايت هاي کمپاني «بنز» آغاز کرد و با توليد Brabus mercedes به جمع شرکت هاي تيونينگ دنيا پيوست. چندين سال تنها به تيونينگ محصولات بنز مي پرداخت اما جديدا مدل هايي از «فراري» و «تسلا» هم تيونينگ کرده. اولين هدف اين تيونر معتبر، تمرکز روي بالابردن عملکرد موتور خودروها و افزايش اسب بخار و گشتاور آنهاست. اگر خريداري يکي از خودروهاي تيون شده برابوس را بپسندد و سفارش دهد، برابوس ابتدا مدل اصلي را از کارخانه بنز خريداري مي کند و سپس به تيون آن مشغول مي شود و در يک تاريخ معين، محصول شرکت برابوس را به خريدار ارائه مي کند. شرايط اسپورت کردن خودرو در برابوس، متفاوت از ديگر شرکت هاست؛ زيرا برابوس همه کار براي خودرو انجام مي دهد؛ از تودوزي صندلي خودرو و تعويض فرمان گرفته تا تقويت موتور و نصب سپرهاي اسپورت و رينگ هاي مختلف. به برابوس لقب مادر غول هاي صنعت خودرو را هم داده اند؛ شايد به اين دليل که در زمينه تيونينگ، نوآوري و فناوري پيشرفته و جديدي ارائه داده است. اين تيونر آلماني در ارائه محصولات گران قيمت شهرت دارد و شعارش اين است: «اگر قيمت يک خودروي تيون شده توسط برابوس را بپرسيد، متوجه مي شويد توانايي خريد آن را نداريد!»
شرکت منصوري
خودروهاي لوکس انگليسي يکي از علايق «کورش منصوري»، مالک شرکت تيونينگ منصوري است. اين علاقه شديد، او را به انگلستان کشاند و در آن جا بود که وي مشغول مطالعه بر کيفيت و مهندسي ساختِ خودروهاي انگليسي شد. کوروش منصوري 57 ساله و متولد چالوس است. وي در انگلستان و آلمان تحصيل کرده و اکنون در آلمان به تيونينگ خودروها مي پردازد. او کمپاني خود را در سال 1989 تاسيس کرد و تمرکز اصلي شرکتش بر روي محصولات رولزرويس، بنتلي، استون مارتين و فراري است. «فراتر از سنت، فراتر از مسابقه»، اين شعار کمپاني منصوري است. هم اکنون اين شرکت معتبر، بيش از 180 کارمند دارد و در اين سال ها به خوبي توانسته تمام آرزوهاي مشتريان خود را برآورده کند و در کنار تيون کردن خودروهاي لوکس، مشغول تيونينگ سوپر خودروهاي اسپورت، شاسي بلندهاي لوکس و ساخت موتورسيکلت است. شايان ذکر است که تمرکز شرکت منصوري به تازگي روي خودروهاي اروپايي نظير بوگاتي، فراري، مرسدس بنز، لامبورگيني، مازراتي، پورشه، لوتوس، رنج روور و آئودي بوده اما شاهکار اين شرکت، تيونينگ موتور و بدنه خودرويي است که هيچ شرکت ديگري جرئت نزديک شدن به آن را نداشته است: «بوگاتي ويرون» افسانه اي! منصوري توانسته قدرت اين ابر خودرو را به هزار و 100 اسب بخار افزايش دهد.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد