نماد آخرین خبر

دودکردن خودرو چه معنایی دارد؟

منبع
صبحانه آنلاين
بروزرسانی
دودکردن خودرو چه معنایی دارد؟
صبحانه آنلاين/ روز به روز بر شمار خودروها افزوده شده و به دنبال آن آلودگي ناشي سوختن انرژي‌هاي فسيلي سبب پديده آلودگي هوا مي‌شود. استفاده از خودرو امروزه در کلانشهرها به يک ضرورت تبديل شده است و آنچنان در زندگي روزمره خانواده‌ها رسوخ کرده که کمتر خانواده‌اي را مي‌توان پيدا کرد که خودروي شخصي نداشته باشد. به همين دليل روز به روز بر شمار خودروها افزوده شده و به دنبال آن آلودگي ناشي سوختن انرژي‌هاي فسيلي سبب پديده آلودگي هوا مي‌شود. صرف نظر از انواع آن، دود خارج شده از اگزوز خودرو مهمترين دليل ايجاد آلودگي هوا محسوب مي‌شود. به همين منظور رانندگان بايد با رسيدگي و سرويس‌هاي به موقع همواره اتومبيل شخصي خود را در حالت استاندارد نگه دارند، اين مورد نه تنها باعث کمک به پاکيزه ماندن هواي شهر مي‌شود بلکه باعث صرفه‌جويي در هزينه‌ تعميرات، وقت، سوخت و همچنين افزايش شتاب خودرو خواهد شد. هميشه بيرون‌زدن دود از اگزوز خودرو را نشانه‌اي از وجود مشکل در پيشرانه خودرو تعبير مي‌شود. تشخيص صحيح رنگ دود سبب مي‌گردد بدانيد کدام قسمت خودرو نياز به تعمير دارد. دود آبي: دود آبي نشان‌دهنده روغن‌سوزي يا نشتي روغن است. روغن‌سوزي يک اصطلاح مکانيکي و به معني راه يافتن روغن به محفظه احتراق و شرکت در فرآيند احتراق است. گاهي اوقات اين مساله مي‌تواند ناشي از خلاصي بيش از حد شير سوپاپ باشد. شير يا گيت سوپاپ وسيله‌اي است براي آب‌بندي سوپاپ‌ها در سرسيلندر تا از ورود روغن به محفظه احتراق از طريق سوپاپ‌ها جلوگيري کند. در اين حالت معمولا حجم روغن پيشرانه به شکل محسوس کاهش پيدا نمي‌کند و در صورت فشردن پا بر پدال گاز و بالا رفتن دور پيشرانه، دود قطع مي‌شود. همچنين گرم کردن خودرو در حالت سکون مي‌تواند باعث حل شدن بخشي از روغن در بنزين به دليل متفاوت بودن مقدار ويسکوزيته باشد. در اين موارد علاوه بر افزايش استهلاک، ميزان آلايندگي‌ها از قدرت و توان پيشرانه نيز کم مي‌شود، پس بايد در اولين فرصت به چک کردن رينگ‌ها و سوپاپ‌ها اقدام کرد. دود سفيد: گاهي اوقات در ايام زمستان و در روزهاي خيلي سرد وقتي پيشرانه را تازه روشن مي‌کنيد، آب داخل پيشرانه ناگهان بخار شده و از اگزوز خارج و پس از چند دقيقه کار کردن تمام شده و دود پيشرانه به حالت و رنگ طبيعي خود بازمي‌گردد. به اين اتفاق آب‌سوزي اطلاق مي‌شود. آب‌سوزي اصطلاحي است که براي وقتي آب در عمل احتراق شرکت مي‌کند، به کار مي‌رود. چون اين حالت موقتي است، جاي نگراني ندارد و پس از گرم شدن پيشرانه قطع مي‌شود. در بيشتر پيشرانه‌هاي سالم پديده آب‌سوزي موقتي مشاهده مي‌شود. اما اگر دود سفيد دائم باشد، دليل آن سوختن واشر سرسيلندر يا ترک‌خوردگي سيلندر است. در صورت معيوب يا فرسوده شدن واشر سرسيلندر، مجاري اطراف سيلندر و سرسيلندر که آب و روغن در آنها جريان دارد به هم راه پيدا کرده و حتي ممکن است به فضاي داخل سيلندر که محفظه احتراق ناميده مي‌شود نيز راه يابد. همين موضوع مي‌تواند باعث هجوم حجم زيادي بخار آب به داخل اگزوز شود که باعث به وجود آمدن رنگ دود سفيد مي‌شود. دود سياه: در لحظات اوليه روشن شدن خودرو، دود سياه مي‌تواند از توليدات احتراق باشد و در صورتي که با گرم شدن پيشرانه رفع شود نگراني خاصي را ايجاد نمي‌کند اما در صورت ادامه پيدا کردن بايد مطمئن شويد که يا سوخت اضافي وارد سيلندرها مي‌شود يا اينکه به دليل نبود کافي هوا يا عدم کارکرد سيستم جرقه زني، سوخت به خوبي نمي‌سوزد چرا که دود سياه عموما توليد احتراق ناقص است. اگر خودرو کاربراتوري است به احتمال زياد ساسات خودرو مشکل پيدا کرده و درصورت انژکتوري بودن احتمال خرابي انژکتور نيز وجود دارد. درصورتي که سيستم جرقه زني دچار مشکل شده باشد بايد شمع‌ها و وايرها را بررسي کنيد. اگر مدت زيادي است که فيلتر هواي خود را تعويض نکرده‌ايد اقدام به نو کردن آن کنيد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره