نماد آخرین خبر

فرمان هیدرولیک خودرو و خرابی آن

منبع
دنده
بروزرسانی
دنده/ هيدروليک فرمان، در واقع يک سيستم کمکي است که چرخاندن فرمان را براي راننده آسانتر مي کند. و در اغلب خودروهاي سواري (پژو (206 تيپ 2،3،5،6، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پرايد) طرز کار يکساني دارد. قطعات تشکيل دهنده هيدروليک فرمان خودرو در شکل زير نشان داده شده اند: – روغن هيدروليک – شيلنکها و لوله هاي رفت و برگشت روغن هيدروليک – پمپ هيدروليک – مخزن هيدروليک – شير هيدروليک – تسمه هيدروليک فرمان – جک هيدروليک (دو طرفه فرمان) طرز کار سيستم هيدروليک فرمان 1- پمپ هيدروليک از طريق تسمه هيدروليک نيروي دوراني خود را از موتور دريافت مي کند. 2- پمپ هيدروليک، روغن هيدروليک را با فشاري معادل 70 بار، از طريق لوله فشار قوي هيدروليک به پشت شير هيدروليک مي رساند. 3- شير هيدروليک داراي سوراخهايي است و به گونه اي طراحي شده که با چرخاندن فرمان به سمت چپ يا راست، فشار روغن به سمت چپ يا راست جک هيدروليک هدايت مي شود و در نتيجه، نيروي هيدروليک به چرخاندن فرمان توسط راننده کمک مي کند. 4- براي اينکه روغن در سيستم هيدروليک جريان داشته باشد و کمبودي از نظر مقدار روغن بوجود نيايد، مخزن هيدروليک در سيستم طراحي شده و جريان روغن هيدروليک پس از عبور از جک هيدروليک، از طريق شيلنک برگشت (فشار ضعيف) به مخزن بر مي گردد. خرابي سيستم هيدروليک فرمان، علائم و علت خرابي آنها موارد زير شايعترين دلايل خرابي سيستم هيدروليک هستند: 1- خراب شدن روغن هيدروليک در صورتيکه از روغن هيدروليک مرغوب و مناسب استفاده نشود، و يا اينکه بيشتر از 40 هزار کيلومتر از آخرين تعويض آن گذشته باشد، احتمال خرابي پمپ هيدروليک، کاسه نمدهاي شير هيدروليک و جک دو طرفه هيدروليک بيشتر خواهد شد. روغن هيدروليک VG46 براي محصولات ايران خودرو و سايپا مناسب است، برندها بهران، کاسپين و توتال نيز در نمايندگي هاي مجاز وجود دارد. در صورت خرابي اين قطعات، روغن از آنها نشت کرده و سطح روغن هيدروليک در مخزن کاهش مي يابد. 2- استفاده از قطعات نا مرغوب همواره فشار بالايي از روغن در سيستم هيدروليک در جريان است و لذا اهميت استفاده از قطعات مرغوب در اين سيستم بيشتر است. بطور مثال شيلنک فشار قوي هيدروليک در پژو 206 از بالاي مانيفولد اگزوز عبور کرده و در صورت نشت روغن از محل اتصال شيلنک و لوله، روغن هيدروليک [که قابل اشتعال است]، روي مانيفولد اگزوز ريخته مي شود و بدليل حرارت بالاي مانيفولد، احتمال آتشسوزي موتور وجود دارد. موارد قابل توجهي از آتشسوزي موتور 206 بعلت نشت روغن هيدروليک گزارش شده است. 3- استفاده از رينگ و لاستيک غير استاندارد – بر هم خوردن زواياي 5 گانه جلوبندي بر هم خوردن زواياي 5 گانه جلوبندي و يا استفاده از رينگ يا لاستيک با سايزي غير از آنچه که توليد کننده خودرو تعيين کرده، باعث مي شود که فشار بيشتري به سيستم هيدروليک براي چرخاندن فرمان وارد آيد. در اين حالت، در برخي مواقع نيز پمپ هيدروليک براي انجام وظيفه خود صداي غير عادي توليد مي کند. علائم خرابي سيستم هيدروليک 1- روغن ريزي از هر يک از قسمتها اگر سطح روغن هيدروليک در مخزن آن به مرور زمان کم شود، يکي از قطعات زير نشتي دارند که بسادگي با مشاهده روغن در اطراف آن قابل تشخيص خواهد بود: i- مخزن يا شيلنکهاي هيدروليک ii- سوئيچ الکتريکي لوله فشار قوي iii- پمپ هيدروليک iv- شير هيدروليک يا جک دو طرفه 2- ايجاد صدا در هنگام کار کردن درجا، يا چرخاندن فرمان به سمت چپ يا راست شنيدن صداي غير عادي از سيستم هيدروليک شامل موارد زير است: i- اگر پمپ هيدروليک در هنگام کارکردن درجاي موتور صداي اضافه توليد کند، به احتمال زياد پمپ دچار مشکل شده است. ii- ولي اگر فقط در هنگام چرخاندن فرمان به طرفين صداي غيرعادي شنيده شود، احتمالا سطح روغن هيدروليک در مخزن کافي نيست و موارد مربوط به نشت روغن بايد بررسي شود. (همچنين احتمال پايين بودن کيفيت روغن هيدروليک نيز وجود دارد). iii- اگر در زمان چرخاندن فرمان، صدايي شبيه به سوت يا جيغ از تسمه هيدروليک شنيده شود، دو موضوع بايد بررسي شود: 1- فولي تسمه روي ميل لنگ معيوب است. 2- سايز تسمه هيدروليک مناسب نيست و يا اينکه بايد ريگلاژ شود. 3- سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو در صورت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور، بايد به ترتيب زير عمل کرد: 1- ابتدا بايد از سالم بودن تسمه هيدروليک اطمينان حاصل شود. 2- از کافي بودن سطح روغن هيدروليک در مخزن آن و رسيدن روغن هيدروليک به پمپ هيدروليک اطمينان حاصل شود. 3- از کيفيت روغن هيدروليک اطمينان حاصل شود. (اينکه روغنِ مناسب وجود داشته باشد و کارکرد آن بيش از حد نباشد). در صورت درست بودن موارد 1 ، 2 و 3، علت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو، يکي از موارد زير است که توسط تکنيسين خودرو بايد بررسي شود: i- پمپ هيدروليک ii- شير هيدرليک فرمان iii- جک دو طرفه هيدروليک iv- در برخي موارد خرابي جعبه فرمان يا يکي از قطعات سيستم تعليق خرابي هاي رايج در سيستم هيدروليک خودروهاي سواري (پژو (206 تيپ 2،3،5،6، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پرايد): براي پژو 405، پارس و سمند، خرابي و لق شدن بوش هاي جک هيدروليک علائم خرابي: وقتي خودرو روشن باشد، اگرفرمان را بسرعت به سمت چپ يا راست بچرخانيم، صداي تق تق شنيده مي شود، ولي اگر خودرو خاموش باشد اين صدا وجود ندارد. براي کليه خودروهاي پژو، سمند و پرايد، روغن ريزي از شير هيدروليک، و شيلنکهاي مخزن هيدروليک: علائم خرابي: – کم شدن سطح روغن هيدروليک داخل مخزن هيدروليک، – شنيدن صداي اضافه هنگام چرخاندن فرمان، – چرب شدن اطراف محل روغن ريزي، خرابي “جک هيدروليک” در خودروهاي پژو 405، پارس و سمند نيز علائم فوق را بهمراه دارد. براي پژو 206، روغن ريزي از شير هيدروليک، سوئيچ الکتريکي فشار روغن هيدروليک (فشنگي هيدروليک)، مخزن و پمپ هيدروليک: علائم خرابي: – کم شدن سطح روغن هيدروليک داخل مخزن هيدروليک، – شنيدن صداي اضافه هنگام چرخاندن فرمان، – چرب شدن اطراف محل روغن ريزي، نکته مهم: روغن هيدروليک قابل اشتعال است و در انواع 206، مخصوصا مدل هاي قبل از 86، شيلنک فشار قوي هيدروليک به دليل پوسيدگي و مجاورت با حرارت بالاي مانيفولد اگزوز، نشت مي کنند و اين نوع نشت روغن، ممکن است باعث آتشسوزي موتور شود. براي پرايد، نشت روغن هيدروليک از شير هيدروليک، شيلنکهاي مخزن هيدروليک، علائم خرابي: – کم شدن سطح روغن هيدروليک داخل مخزن هيدروليک، – شنيدن صداي اضافه هنگام چرخاندن فرمان، – چرب شدن اطراف محل روغن ريزي، همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره