نماد آخرین خبر

حوزه خدمات پس از فروش در ایران آماده تحول است

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
حوزه خدمات پس از فروش در ایران آماده تحول است
پرشين خودرو/ وقتي شرکت هاي مادر در ايران سرمايه گذاري کنند، اين دلگرمي براي شرکت ها و نمايندگان ايجاد مي شود که حواس شرکت مادر به بازار و اهميت آن هست. به گزارش خبرنگار پرشين خودرو، ورود برندهاي مطرح اروپايي به بازار ايران اگر تبديل به يک فرصت براي توسعه صنعت خودرو شود بايد مورد حمايت همه جانبه دولت قرار گيرد اما اگر قرار باشد تنها براي فروش محصولات قديمي اين شرکت‌ها در بازار گران قيمت ايران از آن بهره گرفت، بهتر است که آن را در نطفه تعطيل کرد. اما خدمات پس از فرش در صنعت خودرو نيز از آن دست فعاليت هايي است که در کشور ما تنها به عنوان گارانتي و وارانتي به آن نگاه مي شود و توجه اصلي به مقوله قبل از آن يعني ايجاد بازار فروش است. در کشورهاي اروپايي به رغم اينکه 50 درصد درآمد خودروساز از محل فروش خودرو است اما 13 درصد سود تعريف شده براي اين فروش وجود خواهد داشت اما در مورد خدمات پس از فروش که تنها 30 درصد درآمد خودرساز را ايجاد مي کند، سود 50 درصد است و اين نشان مي دهد که خدمات پس از فروش مي تواند به عنوان يک سيستم سود آور و مجزا از فروش ديده شود. رادين پيمان فر کارشناس حوزه خدمات پس از فروش با تاييد موارد در خصوص وضع حوزه خدمات پس از فروش در کشور و تفاوت هاي آن با کشورهاي صنعتي اظهار داشت: متاسفانه در ايران حوزه خدمات پس از فروش سودآور نيست چرا که مواردي همچون واردات قطعه با هر کيفيت توسط شرکت ها و افراد متفرقه روال طبيعي کار را به دليل برخي زد و بندهاي پشت پرده و فرار از پرداخت تعرفه و هزينه هاي گمرکي، تغيير داده و قيمت تمام شده را در مقابل قيمت شرکت هاي واردکننده و خودروساز کاهش مي دهد. پيمان فر ادامه داد: مشکل دوم در خدمات پس از فروش هزينه اي است به نام ارزش افزوده که شرکت هاي اصلي و نمايندگان از مشتري ها بايد دريافت کنند اما شرکت ها و مغازه داران متفرقه اين هزينه را دريافت نمي کنند بنابراين بازهم مشتري با اين ديدگاه که ارزان تر خريد کند به سراغ غير اصلي ها مي رود و از شرکت هاي اصلي خريد کمتري دارد. وي، بحث فرهنگي را نيز در مورد حوزه خدمات پس از فروش و سودآور نبودن آن مهم دانست و اضافه کرد: مشتريان ايراني فکر مي کنند اگر به نماينده رسمي مراجعه کنند هم وقت بيشتري را بايد براي دريافت خودروي خود صرف کنند و هم هزينه آن از مغازه داران بيشتر خواهد بود. براي رفع اين ديدگاه بايد کار فرهنگي انجام شود تا مردم تفاوت نماينده رسمي و فروشگاه متفرقه را با تمام مزيت هاي ممکن درک نمايند. دکتر پيمان فر، در خصوص دلايل مشتاق بودن برندهاي خودروسازي براي دخالت مستقيم در بحث خدمات پس از فروش افزود: از آنجايي که در بحث خدمات و قطعه سود بسيار وجود دارد، برندهاي خارجي سعي مي کنند اين سود را نيز سهم خود کرده و به همين دليل در قراردادهاي خود اين شرط که قطعه و کار خدمات نيز بايد با محصولات برند خودشان رخ دهد را مي گنجانند. اين کارشناس داخلي تاکيد کرد: البته اينکه خود شرکت مادر در بخشي از قطعات مانند قطعات مربوط به ايمني خودرو مستقيما وارد عمل شود بسيار خوب است و بنده نيز از آن حمايت مي کنم. اما براي توليد ساير قطعات مي توان از توان توليدکننده داخلي بهره برد کما اينکه اگر داخلي ها بتوانند در قطعات اصلي نيز کيفيت و قيمت مناسب ارائه کنند، اولويت ما استفاده از آنها خواهد بود. البته در حال حاضر الزامات شرکت هاي مادر، ما را از خريد از قطعه ساز داخلي منع مي کند. وي با اشاره به اين مطلب که خودروسازان جهاني در حال حرکت به سمت سيستم Just in Time يا JIT هستند تصريح کرد: بايد هر چيز در همان لحظه که نياز است در دسترس باشد و زنجيره تامين به گونه اي کار کند که اساسا چيزي به نام انبار کردن و موجودي سازي وجود نداشته باشد و در لحظه قطعه تامين شود. البته اين خيلي رويايي است و در شرايط فعلي براي ما کمي غير قابل تصور خواهد بود. با حمايت دولتي؛ مي توان قطعه سازان قوي داشت پيمان فر در خصوص وضع قطعه سازان داخلي اظهار کرد: اين صنعت حال و روز خوبي ندارد زيرا از نظر سرمايه در گردش و دريافت طلب هايش از صنعت بالادستي يعني خودرو مشکل داشته و همين موجب شده است نتواند به موقع رشد کند. وي افزود: کشور ما داراي زنجيره تامين با روال معمول نيست آن هم به دليل اينکه تامين کننده و قطعه ساز نمي تواند بر اساس يک برنامه از پيش تعيين شده حرکت و توليد داشته باشد. پيمان فر متذکر شد: سيستم کاري ما با شرکت هاي خارجي بسيار روشن است و در لحظه مي دانيم که پس از سفارش يک ليست قطعه، در چه تاريخي 80 تا 90 درصد سفارش را تحويل خواهيم گرفت و اين يعني برنامه ريزي مناسب براي توزيع قطعات در نمايندگي ها که مي تواند به افزايش سطح رضايت مشتري از خدمات دريافتي ما کمک کند. رنو پرچم دار سرمايه گذاري در صنعت قطعه سازي ايران وي در خصوص ورود شرکت هاي مادر براي سرمايه گذاري مستقيم در قطعه سازي ايران تاکيد کرد: رنو اولين شرکتي است که اين مهم را کليد زده و به عنوان نمونه شاسي تندر90 را در داخل و با تمام استانداردهاي خود و با نظارت کامل توليد مي کند و اين يعني توليد در داخل کشور ما مزيت هايي دارد که حتي رنو نيز علاقه مند به استفاده از آن ها است. اين کارشناس ارشد حوزه خدمات پس از فروش خودرو تصريح کرد: ما در ايران به يک اراده نياز داريم براي استفاده از دانش و سرمايه شرکت هاي مادر، و اين مهم هر زمان که ايجاد شده ساير مشکلات قابل رفع خواهد بود اما اين اراده هنوز در داخل وجود ندارد! کار کردن با قطعه سازان کوچک اما توانا بهتر است پيمان فر همچنين در خصوص بحث ادغام قطعه سازان با يکديگر و تبديل شدن به مجموعه سازان بزرگ، ضمن مخالفت با اين طرح گفت: وقتي شما به صورت مجزا با توليدکنندگان بيشتري سر و کار داشته باشيد، بسيار بهتر است تا اينکه بخواهيد با 2 يا 3 مجموعه ساز فعاليت کنيد. وي توضيح داد: رقابتي که بين چندين قطعه سازي وجود خواهد داشت بيشتر از رقابت بين 2 مجموعه ساز است و اين رقابت به نفع کيفيت و قيمت تمام شده محصول خواهد بود. وي افزود: البته در کشورهاي صنعتي مانند فرانسه، مجموعه ساز ها وجود دارند و شرکت ها در اين مجموعه سازهاي بزرگ سرمايه گذاري مستقيم مي کنند اما در ايران اين مهم نمي تواند رخ دهد چون خودروسازان در قطعه سازي سرمايه گذاري نمي کنند. داخلي سازي خودرو توسط شرکت هاي مادر در ايران يک الزام است پيمان فر در خصوص مزيت هاي سرمايه گذاري در ايران گفت: نيروي متخصص و ماهر ارزان، دسترسي آسان به انرژي و ... را مي توان يک مزيت خوب براي سرمايه گذاران خارجي براي ورود به بازار ايران دانست اما من اعتقاد دارم خودروسازان نيازي به شنيدن مزيت هاي ايران ندارند زيرا آنها ملزم به توليد در داخل هستند. وي بيان کرد: در تمام قراردادهاي بسته شده بر اين نکته تاکيد شده است که بايد حداقل با 40 درصد داخلي سازي خودرو در بازار ايران توزيع شود و اين يعني الزام، و اختياري نيست و شرکت مادر اجبار دارد که حداقل هايي را انجام دهد. اين کارشناس صنعت خدمات پس از فرش خودرو خاطرنشان کرد: وقتي شرکت هاي مادر در ايران سرمايه گذاري کنند، اين دلگرمي براي شرکت ها و نمايندگان ايجاد مي شود که حواس شرکت مادر به بازار و اهميت آن هست. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره