نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

معرفی ۱۰ خودروی کلاسیک و قدیمی برای سفرهای بین‌شهری

منبع
عصر خودرو
بروزرسانی
عصر خودرو/ هرچند که بسياري از مالکان خودروهاي کلاسيک به دليل حساسيت بسيار زياد ‌روي خودروهايشان و البته استهلاک نسبتا بالاي قطعاتي که چند دهه از عمرشان گذشته، چندان استفاده‌اي از اين خودروها نمي‌کنند و حتي ممکن است يک بار در ماه موتور خودرو را استارت بزنند اما هستند افرادي که لذت رانندگي با اين پيرمردهاي چهار‌چرخ را به هيچ چيز عوض نمي‌کنند. با اين حال در اين بين کمتر افرادي پيدا مي‌شوند که از اين نوع خودروها براي مسافرت‌هاي طولاني مدت شروع کنند. چرا که برخي از آنها مصرف سوخت بسيار بالايي دارند؛ بعضا هم مالکان از بروز مشکلات فني و پيدا نشدن قطعات يدکي در شهرهاي مسير سفر واهمه دارند. اما با همه اين مسائل، هستند خودروهايي که با توجه دلايلي مثل استهلاک کم، قطعات يدکي فراوان، فضاي داخلي راحت و جادار و غيره، مناسب سفرند. در اين مطلب به معرفي 10 مورد از آنها خواهيم پرداخت. شورولت کاپريس کلاسيک کاپريس يکي از آن کلاسيک‌هايي است که در بازار کشورمان طرفداران فراوان و بازار داغي دارد. 3 نسل از اين خودرو به تعداد قابل توجهي وارد ايران شد که در اين بين کاپريس نسل سوم که در بين اهالي فن به «کاپريس کلاسيک» مشهور است، سهم بيشتري از نمونه‌هاي سرحال اين خودرو را در دست دارد. کاپريس نسل سوم از سال 1978 وارد کشور شد و عرضه آن تا سال 1990 ادامه يافت اما در اين بين نمونه‌هاي 1978و 1979 و نمونه‌هاي 1986تا 1990 بيش از مدل‌هاي ديگر در بازار يافت مي‌شوند. کاپريس از ساختار تمام شاسي، سيستم تعليق چهار فنر لول، مبلمان بسيار راحت و کابين کاملا بي سر و صدا و ايزوله بهره مي‌برد و همچنين بسته به مدل و تيپ، با پيشرانه‌هاي 350 يا 305 اينچ مکعبي و گيربکس‌هاي اتوماتيک 350 و 700 در بازار يافت مي‌شود. ب‌ام‌و E12 نخستين نسل از ب‌ام‌و سري5 را با کد بدنه E12 مي‌شناسيم که البته عمدتا با انواع 518 و 520 در بازار کشورمان حضور دارد. اين خودرو را مي‌توان فراوان‌ترين ب‌ام‌و کلاسيک موجود در بازار ايران دانست که به همين خاطر از قيمت مناسب و لوازم يدکي فراوان‌تري نسبت به نمونه‌هايي مثل 2002 و E21 (نسل اول سري3) بهره مي‌برد. همچنين سواري بسيار نرم اين خودرو و البته کابين جاداري که از حد انتظار شما (با توجه به ابعاد بيروني خودرو) فراتر است، E12 را به يک کلاسيک خوش‌مسافرت تبديل مي‌کند. البته لازم به ذکر است که موتور اين خودرو به کارکرد صحيح اويل پمپ و روغن مورد استفاده براي آن حساسيت فراواني دارد و همچنين در صورت انتخاب نمونه سري5 وضعيت بهتري در جاده خواهيد داشت. E12 در نمونه‌هاي 518 و 520 ساده قيمتي در حدود 10 الي 20 ميليون تومان دارد ولي نمونه‌هاي سفارشي ممکن است گران‌تر باشند. پيکان بله؛ پيکان! هرچند که هنوز هم تعداد فراواني از اين خودرو‌ خاطره‌انگيز در خيابان‌هاي کشور يافت مي‌شود اما تصور کنيد که با يک پيکان مدل پايين (مثل جوانان) بسيار مرتب که وجهه و ارزشي کلاسيک داشته باشد، سفر خود را بگذرانيد. جداي از اينکه پيکان خودرو چندان جاداري نيست و شايد نکاتي مثل فنربندي نسبتا سفت و ناراحت، فرمان سنگين و... راحتي درخوري را براي شما به همراه نداشته باشد اما سفر با يک کلاسيک خاطره‌انگيز آن‌ هم در شهرهاي ايران مي‌تواند يک حس و حال کاملا نوستالژيک را براي شما فراهم کند. البته لازم به ذکر است که از سادگي بخش فني اين خودرو و همچنين فراواني قطعات يدکي آن در شهرهاي مختلف نبايد گذشت اما يک پيکان با ارزش کلاسيک خودرو‌ ارزان‌قيمت و فراواني نيست! چرا‌که اکثر پيکان‌ها با سليقه مالکان دستخوش تغييرات ظاهري و فني قرار گرفته‌اند. پژو 504 504 را شايد بتوان يکي از خاطره‌انگيزترين خودروهايي دانست که به بازار ايران وارد شده‌اند. اين خودرو که تقريبا هم‌دوره ب‌ام‌و E12 و بنز معماري به شمار مي‌رود و در سال 1969 نيز عنوان «خودرو‌ سال اروپا» را از آن خود کرده است، در نسخه‌هاي متفاوتي به بازار کشورمان عرضه شد که بيش از 90 درصد نمونه‌هاي وارد شده از نوع سدان بوده و با اين حال تعداد محدودي از 504 استيشن، پيک‌آپ و.. نيز در خيابان‌هاي ايران تردد مي‌کنند. 504 فضاي داخلي بسيار مناسب، سيستم تعليق کاملا نرم و راحت، استهلاک بسيار پايين و در نهايت قيمتي مناسب دارد و به همين خاطر اين خودرو را مي‌توان يک خودرو‌ قديمي ايده‌آل براي سفر دانست. همچنين 504 موجود در ايران از موتور 4 سيلندر 2 ليتري بهره مي‌برد که توان نسبتا خوب 91 اسب بخار را در اختيار راننده قرار مي‌دهد و نمونه‌هاي سالمش از حدود 8 الي 16 ميليون تومان قيمت‌گذاري مي‌شود. شورلت نوا نوا يکي از آن خودروهاي کلاسيک و قديمي است که در بين علاقه‌مندان به خودروهاي قديمي به بي‌آزار بودن مشهور است. با اين حال بايد توجه داشته باشيد که اين خودرو ارزش کلاسيک چندان بالايي ندارد و در صورت خريد يک نمونه کاملا تميز و دست‌نخورده، صرفا «قديمي»‌بودن آن مي‌تواند حس و حال خوبي را به شما القا کند. نوا از اواخر دهه 50 تا حدود يک دهه بعدش ‌روي خط توليد شرکت پارس‌خودرو قرار داشت و در اين مدت 6 تيپ از آن (C1 تا C6) به بازار عرضه شد. البته لازم به ذکر است که تمامي اين نسخه‌ها از پيشرانه 6 سيلندر خطي 4.1 ليتري بهره مي‌برند اما با اين حال دو نوع جعبه دنده 3‌سرعته دستي يا اتوماتيک براي نوا قابل انتخاب بود و تيپ‌هاي C5 و C6 نيز مجهز به کولر، فرمان هيدروليک و بالابرهاي برقي شيشه‌ها هستند. نوا در بازار اين روزها با بودجه‌اي در حدود 10 الي 16 ميليون تومان قابل خريداري است و هرچند که فضاي داخلي گسترده‌اي به اندازه کاپريس ندارد اما سواري خوبي را به شما ارئه مي‌کند. مرسدس‌بنز W114/115 اين اتاق بنز که از سال 1968 ‌روي خط توليد قرار داشت را در ايران تحت عنوان «معماري» مي‌شناسيم؛ خودروي کلاسيک و زيبايي که در نسخه‌هاي سدان، کوپه و ليموزين (تيراژ محدود) وارد بازار جهاني شد و عمدتا با نمونه سدان به داخل کشورمان راه پيدا کرد. معماري فضاي داخلي جادار و سواري بسيار راحتي دارد؛ همچنين به لطف بهره‌گيري از ظاهري کلاسيک و دوست‌داشتني، به خوبي جلب توجه مي‌کند! اما توجه داشته باشيد که معماري در تمام نسخه‌هاي وارد شده به ايران (220، 230، 230.4، 280 و...) خودرو‌ نسبتا پراستهلاکي بوده و بخش فني آن نياز به مراقبت ويژه‌اي دارد. همچنين لازم به ذکر است که قطعات يدکي و به ويژه ظاهري اين خودرو کمياب و گران‌قيمت است اما هنوز هم مي‌توان نمونه‌هاي سالمش را با قيمتي در حدود 20 الي 30 ميليون تومان خريداري کرد. تويوتا کريسيدا کريسيدا را نه مي‌توان کلاسيک دانست و نه دهه نودي! اما اين خودرو که اصالتش به دهه 80 ميلادي بازمي‌گردد يکي از خوش‌مسافرت‌ترين خودروهاي قديمي موجود در بازار است که اين روزها با قيمتي در حدود 15 الي 25 ميليون تومان براي نمونه‌هاي کاملا سالم و سرحال خريد و فروش مي‌شود. اين خودرو نيز استهلاک بسيار مناسبي دارد و به قول معروف «جان‌سخت» است. اما با اين حال بايد توجه داشته باشيد که مشکل کمبود قطعات براي کريسيدا نيز همچون بسياري از خودروهاي ديگر وجود دارد و اگر مي‌خواهيد سفري بي‌دردسر داشته باشيد نبايد بي‌گدار به آب بزنيد و حتما قطعات لازم را به همراه داشته باشيد. هندلينگ بسيار خوب، سواري نرم و راحت، فضاي داخلي ايده‌آل و امکانات خوب در نمونه‌هاي فول آپشن از جمله نکات مثبت اين خودرو هستند. اما کريسيدا از جمله خودروهايي است که نمونه کاملا مرتب و دست نخورده‌‌‌ اندکي کمياب خواهد بود. شورولت کاپريس تخم مرغي دومين کاپريس اين ليست، نسل چهارم اين خودرو است که در دهه 90 به بازار جهاني و ايران وارد شد. همانطور که بالاتر گفته شد کاپريس يکي از خوشنام‌ترين خودروهاي آمريکايي در بين ايراني‌ها است و به همين خاطر 3 نسل از اين خودرو با موفقيت کامل در بازار کشورمان به فروش رسيد. با اين حال هرچند که براي خريد يک کاپريس نسل سوم مرتب شايد بايد تا حدود 50 ميليون تومان هزينه کنيد اما اگر بودجه مورد نظرتان را باز هم بالا ببريد، قادر به خريداري نسل چهارم اين خودرو که در بازار ايران تحت عنوان «کاپريس تخم‌مرغي» شناخته مي‌شود، هستيد. تيپ‌هاي متفاوتي از کاپريس تخم مرغي در بازار ايران وجود دارد که قيمت‌هاي متفاوتي هم دارد اما در مجموع باز هم فضاي داخلي بسيار راحت و تعليق شديدا نرم از جمله نکات مثبت اين خودرو است. هرچند که قطعات ظاهري کاپريس تخم مرغي بسيار کمياب هستند و بايد مسير سفر را با احتياط کامل برانيد. ب‌ام‌و E34 نسل سوم ب‌ام‌و سري5 را با کُد E34 مي‌شناسيم. اين خودرو که براي نخستين‌بار در سال 1988 ‌روي خط توليد خودروساز باوايايي قرار گرفت، يک سدان سايز متوسط خانوادگي است که در آن دوران يک رقيب سرسخت براي مرسدس‌بنز W124 (کُپُل) بود. E34 که در نسخه‌هاي 518، 520، 525، 530 و تعداد محدودتري 535 در بازار ايران حضور دارد به لطف بهره‌گيري از ظاهري لوکس و اسپرت حتي با وجود گذشت نزديک 3 دهه از عمر آن، يک خودرو‌ کاملا خوش‌چهره و باپرستيژ است و همچنين در صورت انتخاب يک گزينه کاملا استاندارد و فابريک، سواري خوب و راحتي را هم تجربه مي‌کنيد. بحث در مورد نکات فني نمونه‌هاي متفاوت اين خودرو از حوصله مطلب خارج است اما نمونه‌هاي 4 و 6 سيلندر E34 در بازار حضور دارند که در بازه قيمتي 35 الي 55 ميليون تومان قرار خواهند گرفت. اين اتاق از بنز که بين ايراني‌ها تحت عنوان «بنز کپل» مشهور است، در واقع نخستين نسل از E کلاس امروزي محسوب مي‌شود و از سال 1984 الي 1995 ميلادي ‌روي خط توليد اين خودروساز قرار داشته. مرسدس‌بنز W124 که بيشتر با نمونه 230E در بازار ايران حضور دارد، يک سدان سايز متوسط خانوادگي است که در طي 10 سال بيش از 2.5 ميليون از آن به توليد رسيد. اين خودرو هرچند که در بازار اين روزها قيمتي در حدود 45 الي 65 ميليون تومان (سواي از برخي نسخه‌هاي خاص) دارد، يک خودروي بسيار راحت و جادار براي استفاده در مسيرهاي بين‌شهري است که البته به لطف بهره‌گيري از ظاهر خوب و برندي معتبر، پرستيژ بسيار بالايي هم دارد. تنها مسئله، کمياب بودن و گران بودن قطعات يدکي اين خودرو است که هزينه‌هاي تعمير و نگهداري W124 را افزايش مي‌دهد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره