نماد آخرین خبر

نگاه عمیق به سوپراسپرت میلیون دلاری «مک‌ لارن سنا»

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ سوپراسپرت مک‌لارن سنا در نمايشگاه خودروي ژنو ۲۰۱۸ اولين بار به طور رسمي رونمايي شد؛ در اين مقاله نگاهي به گران‌ترين محصول تاريخ مک‌لارن خواهيم داشت. اگر مي‌خواهيد اطلاعات کاملي از سوپراسپرت مک‌لارن سنا داشته باشيد، بايد به منطقه وُکينگ (Woking) درست در جنوب شرقي لندن برويد. در آن‌جا مرکز فناوري بريتانيايي مک‌لارن را پيدا خواهيد کرد، که مقر اصلي طراحي ابرخودروي سنا به شمار مي‌رود. جايي که به نظر مي‌رسد شبيه فيلم‌هاي علمي تخيلي باشد، حالا به حومه پايتخت انگليس تبديل شده است؛ اين‌جا در حقيقت محل توليد خودروهاي جاده‌اي دست‌ساز و خانه تيم فرمول يک مک‌لارن است. ساختار کليوي شکل، شيشه سرتاسري (از کف تا سقف) را در اطراف استخر آب آرام مي‌پوشاند که به منظور خنک‌سازي مکانيک‌ها هنگام استفاده از تونل باد بزرگ استفاده مي‌شود. اين‌جا مکاني است که يکي از اصيل‌ترين خودروهاي سوپراسپرت جاده‌اي جهان در آن توليد مي‌شود. پيشرانه ۴.۰ ليتري خورجيني هشت سيلندر که روي دو قسمت فيبر کربني سبک سوار شده است، ۸۰۰ اسب بخار قدرت توليد مي‌کند در حالي که وزن کلي خودرو تنها ۱۱۱۶ کيلوگرم است. و البته جايي است که فرناندو آلونسو راننده معروف فرمول يک بارها در آن‌ حضور پيدا کرده و براي مراسم پيش از شروع فصل مصاحبه مي‌کند. وقتي تعجب مي‌کنيد که بدانيد مک‌لارن يادبودي از آلونسو در اين جا قرار داده تا به بازديدکنندگان يادآوري کند که مک‌لارن طي ۵۰ سال گذشته در عرصه ورزش و مسابقات فرمول يک حضور فعالي داشته است. مارک رابرتز، مدير طراحي مک‌لارن مي‌گويد: براي ما اين بسيار لذت‌بخش است که بتوانيم زمان ارزشمند خود را با يک خودروي واقعي، صرف کنيم. با خريد سوپراسپرت مک‌لارن سنا، خريداران خيلي ضرر نمي‌کنند؛ تمام قطعاتي که وزن خودرو را افزايش مي‌دهند تعديل شده و با استفاده از فيبر کربني کاهش وزن پيدا کرده‌اند. مک‌لارن سنا مانند يک سلول مسافرتي به نظر مي‌رسد که در فيبر کربن پيچيده شد و بال بزرگي نيز در عقب دارد. عملکرد خودرو نشان از ساختار مستحکم و اسکلت قوي در زير بدنه دارد و به خوبي توانايي‌هاي اسپرت آن را براي علاقه‌مندان بروز مي‌دهد. ابرخودروي مک‌لارن سنا بيش‌تر با عملکرد عالي و فوق‌العاده سروکار دارد و در انتهاي ليست بلندبالايي از خودروهاي جاده‌اي مک‌لارن قرار دارد که طي ۲۵ سال توليد شده‌اند. اولين آن‌ها خودروي انقلابي سه سرنشين مک‌لارن F1 بود و سپس P1 که در سال ۲۰۱۲ توليد شد؛ اين رويه با توليد سري اسپرت مک‌لارن 570S دنبال شد و سرانجام با ظهور سري سوپراسپرت 720S به اوج خود رسيد. حالا با توليد سوپراسپرت مک‌لارن سنا از خانواده سري آلتيميت (Ultimate)، شاهد يکي از بهترين و کارآمدترين نسل از خودروهاي اسپرت جاده‌اي هستيم. دن پري ويليامز درباره اين ابرخودرو توضيح مي‌دهد:بيش‌تر عملکرد مک‌لارن سنا به دليل فرم عالي بدنه خودرو است؛ ظاهر بدنه بسيار چسبناک‌تر از عکس‌هايش به نظر مي‌رسد. هوا در اطراف ورودي جلو و از طريق اسپليتر مکيده مي‌شود و از طريق گلگير جلو، بر آيروديناميک سوپراسپرت تاثير مناسب مي‌گذارد. طراحي درهاي خودرو به گونه‌اي است که جريان هوا را تسريع مي‌بخشد و آن را به خوبي در راستاي بدنه خودرو هدايت مي‌کند. ما تا جايي که امکان داشت، درهاي خودرو را در داخل ساختار بدنه قرار داديم تا کمک بيش‌تري از نظر آيروديناميکي انجام دهد. اين يکي از تکنيک‌هاي بسياري است که تيم طراحي ابرخودروي مک‌لارن سنا براي توليد ۸۰۰ کيلوگرم نيروي رو به پايين در خودرو به کار گرفته است؛ چيزي که خودرو را در سر پيچ‌ها به جاده مي‌چسباند و کليد عملکرد آن به شمار مي‌رود. خودرو در هر شرايطي قادر است نيروي چسبندگي بالايي با سطح جاده داشته باشد و اين دقيقا شبيه عملکرد يک خودرو مسابقه فرمول يک است. همچنين از بال عقب شبيه تخته اسکي آبي، کمک گرفته مي‌شود که حدود ۱۲۰ سانتي‌متر از زمين فاصله دارد. خودرو داراي اجزاي فعال، قابل هدايت و آيروديناميکي است که جريان هوا را منحرف کرده و از آن براي کمک به حرکت استفاده مي‌کنند؛ البته همين قطعات هنگامي که نياز نباشد مي‌توانند به راحتي اجازه عبور هوا را بدهند. رابرتز مي‌گويد:در فضاي داخلي، يکي از چند شاهکار طراحي مک‌لارن سنا جلب توجه مي‌کند؛ به لطف پنل شيشه‌اي در قسمت پايين بدنه، مي‌توان به طور مستقيم بيرون را مشاهده کرد. علاوه بر آن شما در داخل آن احساس مي‌کنيد که به عنوان يکي از اجزاي خودرو هستيد؛ هنگامي که حتي با سرعت کم در پيست يا جاده حرکت مي‌کنيد، عبور مناظر از کنار و عقب که هر لحظه از خودرو دور مي‌شود حس هيجان فزاينده‌اي از رانندگي به سرنشين مي‌چشاند. از آنجا که سوپراسپرت مک‌لارن سنا خودرويي است که براي رانندگي پيست و جاده‌هاي عمومي طراحي شده است، فضاي داخلي با يک کلاه ايمني مجهز شده است. صفحه نمايش مرکزي همراه با دکمه‌هاي کنترلي براي راديو و سيستم گرمايشي، بالا قرار گرفته است در هر شرايطي قابل مشاهده باشد.دکمه‌هاي پارک، معکوس و خنثي به پايين صندلي راننده متصل مي‌شوند، به طوري که هنگام انجام عمل کشيدن قابل دسترس هستند و هميشه زير دست راننده قرار مي‌گيرند. نکته کاربردي ديگر اين‌که فضايي براي نگهداري دو کلاه و لباس ايمني پشت صندلي‌ها وجود دارد. همان‌طور که مي‌دانيد اين خودرو براي خريد هفتگي طراحي نشده است و از نظر رابرتز بيش‌تر يک خودروي مسابقه‌اي درجه يک محسوب مي‌شود. سوپراسپرت مک‌لارن سنا اولين نمايش رسمي خود را هفته گذشته در نمايشگاه خودروي ژنو ۲۰۱۸ پشت سر گذاشت. طبق برنامه‌ريزي‌هاي مک‌لارن قرار است ۵۰۰ مدل توليدي از مک‌لارن سنا ساخته شود، اما هنوز جزئيات بيش‌تري در مورد آن منتشر نمي‌شود. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره