نماد آخرین خبر

مقایسه 3 خودروی چینی محبوب بازار ایران

منبع
ايران جيب
بروزرسانی
ايران جيب/ با تنوع بازار سدان‌هاي چيني، انتخاب ميان گزينه‌هاي موجود سخت‌تر از قبل شده است. از اين‌رو در اين مقايسه 3 مورد از محبوب‌ترين و پرفروش‌ترين سدان‌هاي چيني را در مقابل يک‌ديگر قرار داديم و به نقاط قوت و ضعف آنها پرداختيم. هر 3 اين خودروها ساخته شناخته‌ شده‌ترين برندهاي چيني هستند و از نظر کيفيت و وضعيت بازار در شرايط مناسبي قرار دارند. برليانس H330 اتوماتيک اين روزها هيزم آتش رقابت ميان چيني‌هاي سگمنت C زياد شده و ورود عضوي جديد به نام برليانس H300، انتخاب ميان سدان‌هاي متوسط چيني را واقعا سخت‌تر از قبل کرده است. برليانس يکي از برندهاي معتبر خودروساز چيني به‌شمار مي‌رود و چيزي که موجب تمايز آن با ساير برندهاي چيني شده، شريک آلماني‌اش يعني ب‌ام‌و است که بخشي از تجربيات‌اش را در ساخت اين محصول به خودروساز چيني منتقل کرده است. برليانس روي پلت‌فرم تغيير يافته ب‌ام‌و سري ۱ مونتاژ مي‌شود و با نگاهي دقيق به طراحي بدنه‌اش، به خوبي مي‌توان به رابطه‌ اين خودروساز با شريک باواريايي پي برد. طراحي بدنه فراتر از آن چيزي است که از يک خودرو چيني انتظار داريد. خطوط روي بدنه به خوبي با يکديگر هماهنگ هستند و برجستگي روي گلگيرها باعث شده تا ابهت بدنه بيشتر به چشم بيايد. مواردي نظير مه‌شکن‌هاي جلو و سانروف، ظاهر مدل اتوماتيک فول‌آپشن را از مدل پايه مجزا مي‌کند. هم‌چنين استفاده از رينگ‌هاي ۱۵ اينچي اسپرت نيز به زيبايي هر چه بيشتر ترکيب ظاهري برليانس کمک شاياني کرده است. علي‌رغم ابعاد جمع و جور بدنه نسبت به رقبا، که باعث شده هدايت و پارک کردن برليانس در شهرهاي شلوغ آسان شود، فضاي کابين جادار و راحت است و از اين نظر مي‌توان برليانس سدان را ميان تندر ۹۰ و ۲۰۶ اس‌دي در نظر گرفت. نخستين چيزي که هنگام ورود به برليانس جلب توجه مي‌کند، رنگ‌بندي گرم کابين و جذابيت ترکيب 2 رنگ کنسول جلو و پنل درهاست که حال‌وهواي خودروهاي گران‌قيمت‌تر را تداعي مي‌کند. اما صندلي‌ها برخلاف جک و جيلي فاقد روکش چرمي هستند و کيفيت پوشش آنها براي خودرويي با قيمت بالاي ۵۰ ميليون تومان معمولي به نظر مي‌رسد. البته ايرادي به راحتي صندلي‌ها وارد نيست. علاوه بر اين‌‌که صندلي‌ها به خوبي سرنشينان را در بر مي‌گيرند و از حرکت اضافي بدن‌شان جلوگيري مي‌کنند، جنس نرم و راحت آنها باعث شده تا در مسافرت‌هاي طولاني راحتي سرنشينان را مهيا کنند. صندلي راننده در ۸ جهت تنظيم مي‌شود و موقعيت قرارگيري راننده در برليانس نسبت به 2 خودرو ديگر اسپرت‌تر است. کيفيت کلي مونتاژ و متريال کابين قابل قبول است. اما به حاطر رنگ‌بندي روشن کابين، درزها و فاصله ميان بعضي از قطعات، بيشتر از جک يا جيلي خودشان را نشان مي‌دهند. چيدمان کابين نيز مناسب است و نمره قبولي را در بحث ارگونومي کسب مي‌کند. سيستم تهويه به‌صورت اتوماتيک قابل تنظيم است و پس از چند دقيقه فعاليت، قدرت واقعي خود را به نمايش مي‌گذارد و از اين نظر يکي از بهترين‌ها در اين مقايسه به‌شمار مي‌رود. پيشرانه استفاده شده در برليانس، حجم و قدرت کمتري نسبت به 2 رقيب ديگر دارد. يک پيشرانه ۱.۵ ليتري ۴ سيلندر که قادر است ۱۰۳ اسب‌بخار نيرو در دور ۵۸۰۰ توليد کند. شايد با توجه به قدرت نه‌چندان بالاي پيشرانه نتوانيد خودروهاي هم‌کلاس را در جاده‌ها جا بگذاريد. اما مصرف پايين و کم سروصدا بودن پيشرانه، در مسيرهاي شهري سرنشينان را به خود علاقه‌مند مي‌کند. برليانس با 2 گيرباکس اتوماتيک و دستي در کشور عرضه شده است. نمونه اتوماتيک از يک گيرباکس ۶ سرعته (۵ دنده جلو يک دنده عقب) بهره مي‌برد و مصرف سوختش حدود ۶.۷ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر است. البته در حالت اتوماتيک با تعويض دنده‌ها در دورهاي پايين، دور خودرو در سربالايي‌ها افت مي‌کند و رمق پيمودن شيب‌هاي نه‌چندان تند را هم ندارد. اما در حالت دستي دور موتور بالاتر نگه داشته مي‌شود و نکته مثبت ديگر اين‌که بيشينه گشتاور ۱۳۸ نيوتن‌متري در دور نه‌چندان بالاي ۳۸۰۰ به محور جلو منتقل مي‌شود. يکي از نقاط قوت برليانس نسبت به رقباي خود، فرمان‌پذيري عالي و هندلينگ مناسب است. البته از خودرويي که نام ‌ب‌ام‌و در شناسنامه‌اش به چشم مي‌خورد، جز اين هم انتظار نمي‌رود. تعليق در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع ميل پيچشي است و حتي در مسيرهاي ناهموار نيز تنش‌هاي وارد شده به چرخ‌ها را به کابين منتقل نمي‌کند. صندوق بار ۴۶۰ ليتري برليانس به خوبي نيازهاي مسافرتي سرنشينان را پاسخ مي‌دهد و باک ۵۵ ليتري‌اش باعث شده تا پاي مالکش کمتر به پمپ‌بنزين باز شود. هم‌چنين برليانس توانسته امتياز ۵ ستاره از موسسه CNCAP کسب کند و وجود ۲ عدد ايربگ در کابين و استفاده از گاردهاي محافظتي در استخوان‌بندي درهاي جانبي، به خوبي ايمني سرنشينان را تامين مي‌کند. جيلي امگرند EC7 شرکت جيلي از سال ۱۹۸۶ فعاليت خود را آغاز کرد و از سال ۲۰۰۲ وارد گود خودروسازي شد. اين شرکت اکنون به عنوان يکي از 4 خودروساز برتر چين شناخته مي‌شود. هم‌چنين در سال ۲۰۰۸ شرکت جيلي بخش عمده‌اي از سهام ولوو را خريداري کرد و با مالکيت اين برند سوئدي، خود را در بازارهاي جهاني نيز مطرح کرد. امگرند از زير مجموعه‌هاي شرکت جيلي به‌شمار مي‌رود که از سال ۲۰۰۹ به جيلي اضافه شده و خودروهاي لوکس اين شرکت را شامل مي‌شود. امگرند EC7 بزرگ‌ترين سدان جيلي است. کمتر از ۲ سال از حضور EC7 در ايران مي‌گذرد و با طراحي زيبا و فهرست امکانات مناسب، در اين مدت توانسته نظر خريداران زيادي را به سوي خود جلب کند. طراحي EC7 از تويوتا کرولا الهام گرفته شده و شباهت‌هايي نيز به هيونداي آوانته دارد. جلو پنجره مشکي‌رنگ هماهنگي جالبي با کاسه تيره چراغ‌هاي جلو دارد و خطوط روي بدنه از هماهنگي مناسبي با يکديگر بهره مي‌برند. ايرادي به نماي جانبي وارد نيست و پوشش کرومي دستگيره درها حس لوکس بودن را القا مي‌کند. قسمت عقب نقطه اوج طراحي EC7 به‌شمار مي‌رود و شباهت‌هايي با بنز کلاس S نسل قبل دارد. چراغ‌هاي متشکل از لامپ‌هاي LED و نوار کرومي بالاي جاي پلاک و برجستگي روي در صندوق عقب، همگي گواه اين مدعا هستند. در طراحي EC7 روي ذات لوکس خودرو تاکيد بيشتري شده و چاشني اسپرت طراحي J5 را ندارد و حتي مي‌توان گفت در برخي نقاط نسبت به J5 ساده‌تر و بدوي‌تر نيز هست. با ورود به کابين با فضايي نسبتا لوکس با کيفيت قابل قبول روبه‌رو خواهيد شد. اندازه فرمان نسبتا بزرگ است و صندلي‌ها با چرم مصنوعي پوشانده شده‌اند. از نقاط قوت کابين EC7 نسبت به J5، مي‌توان به تنظيم برقي صندلي‌ جلو و صفحه نمايشگر روي کنسول مرکزي جلو اشاره کرد. البته تنظيمات اين صفحه نمايشگر و سيستم صوتي با سختي انجام مي‌شود و گاهي اوقات، زبان اين سيستم به صورت خود به خود از انگليسي به چيني تغيير پيدا مي‌کند! از نظر زيبايي بصري، قطعات دکوراتيو کابين يک رده پايين‌تر از J5 قرار مي‌گيرند و کيفيت دکمه‌هاي تنظيم سيستم صوتي روي فرمان و دکمه‌هاي شيشه بالابر روي درها چنگي به دل نمي‌زند. جالب است که به جز دکمه‌هاي روي در راننده، دکمه‌هاي شيشه بالابر روي ساير درها فاقد چراغ روشن شونده در شب هستند! صندلي‌هاي EC7 سفت است و نسبت به J5 از راحتي کمتري برخوردار است. فضاي پا براي صندلي‌هاي جلو مناسب است، اما فضاي سر و پا در رديف عقب، با توجه به ابعاد خودرو، محدود به نظر مي‌رسد و افراد قدبلند را دچار مشکل مي‌کند. يکي ديگر از برتري‌هاي EC7 نسبت به J5 در تعداد ايربگ‌هاي نصب شده در کابين است. که علاوه بر 2 ايربگ جلو، از ايربگ‌هاي جانبي و پرده‌اي نيز بهره مي‌برد. فراموش نکنيد با يکي از ايمن‌ترين خودروهاي چيني طرف هستيد. EC7 اولين خودروي چيني است که موفق به کسب ۴ ستاره ايمني از موسسه EURONCAP شده و همين عامل راه ورود به بازارهاي جهاني را براي EC7 گشوده است. يکي از نکات جالب ايمني در EC7، باک ضد انفجار آن است که با چند لايه پليمري پوشانده شده. در کل کيفيت مونتاژ و متريال کابين EC7 قابل قبول است، اما از نظر طراحي کابين در مقابل J5 کم مي‌آورد. اين در حالي است که در بحث فهرست امکانات، EC7 نسبت به J5 از برتري نسبي برخوردار است. جيلي EC7 يک پيشرانه ۴ سيلندر با ۱۶ سوپاپ به حجم ۱.۸ ليتري را در دل خود جاي داده که بر پايه يکي از پيشرانه‌هاي تويوتا طراحي شده است. اين پيشرانه به سامانه زمان‌بندي متغير سوپاپ‌ها مجهز شده و قادر است ۱۳۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۲ نيوتن‌متر گشتاور توليد کند. موتور EC7 با مکث کوتاهي پس از استارت روشن مي‌شود. صداي پيشرانه در طول حرکت زياد است و عايق‌بندي نامناسب کابين باعث شده تا صداي پيشرانه و چرخ‌ها به داخل کابين نفوذ کند. با وجود موقعيت برابر پيشرانه با J5، EC7 نسبت به J5 زمان بيشتري را براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ کيلومتر طلب مي‌کند. تعليق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع TRAILING ARM است. سيستم تعليق عقب و تايرهاي GITI با پهناي ۲۱۵ ميلي‌متر، نقش بسزايي در کوبش‌هاي داخل کابين دارند، اما همين لاستيک‌هاي پهن، موجب افزايش هندلينگ و چسبندگي EC7 شده‌اند. فرمان عملکرد مناسبي دارد، اما انتقال تکان‌هاي مسير به فرمان از دقت آن مي‌کاهد. هم‌چنين با وجود ديسک‌هاي خنک‌شونده در هر 4 چرخ و سيستم ABS و EBD، ترمزهاي EC7 چندان قوي نيستند و در ترمزگيري‌هاي شديد، علاوه بر دايو دماغه خودرو، صداهايي نيز از چرخ‌ها شنيده مي‌شود. جعبه‌دنده ۵ سرعته دستي EC7 عملکرد نرمي دارد اما هنگام معکوس دادن شاهد افت محسوس موتور هستيم. جعبه‌دنده اتوماتيک CVT نيز از عملکرد نسبتا مناسبي برخوردار است. در کل از نظر قابليت‌هاي فني و سواري، EC7 تا حدودي از هموطنش J5 کم مي‌آورد و بيشتر يک خودرو خانوادگي و مناسب افراد ميان‌سال است تا يک سدان چابک و جوان‌پسند. JAC J5 اتوماتيک اين سوي گود، جک J5 اتوماتيک قرار دارد. J5 اولين خودرو اتوماتيک کرمان‌موتور به‌شمار مي‌رود. البته پيش از اين، کرمان‌موتور نمونه دنده دستي J5 را با پيشرانه‌اي ۱.۵ ليتري عرضه مي‌کرد، اما J5 اتوماتيک مجهز به پيشرانه ۱.۸ ليتري و گيرباکس اتوماتيک داستان متفاوتي دارد. محصولات جک بهترين طراحي را ميان خودروهاي چيني دارند و J5 نيز از اين قاعده مستثني نيست. حتي روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌اي، تلاش جک براي زدودن ذهنيت بد خودروهاي چيني را مورد توجه قرار داده است. طراحي J5 هنر شرکت پينين‌فارينا، طراح محصولات فراري و مازراتي است و اگر سري به سايت اين شرکت ايتاليايي بزنيد، از ميان ساير خودروهاي چيني، تنها نام جک در بخش افتخارات آن ثبت شده است. طراحي J5 بسيار زيبا و هماهنگ است و مي‌توان گفت يکي از زيباترين چيني‌هاي بازار به حساب مي‌آيد. به‌طوري‌که اگر نشان ستاره مانند جک از روي J5 برداشته شود، به سختي مي‌توان به چيني بودن آن پي برد. هم‌چنين اگر بخواهيد مدل اتوماتيک را از روي ظاهر تشخيص دهيد، بايد نگاهي به سانروف و طرح متفاوت رينگ‌ها با مدل منو‌ال بياندازيد. با ورود به کابين جک درمي‌يابيم با فضايي بسيار جذاب و با کيفيت روبه‌رو هستيم. با قرا گرفتن روي صندلي‌ها، لحظه‌اي شک خواهيد کرد که سوار يک سدان ۶۰ ميليوني شده‌ايد! رنگ‌بندي کابين و کيفيت کلي متريال کابين تا حدودي از EC7 بهتر است و نمي‌توان منکر جذابيت کابين جک شد. پنل درها و صندلي‌ها با چرم مشکي رنگ پوشانده شده‌اند و چرم دوخته شده دور فرمان کيفيت قابل قبولي دارد. جذابيت صفحه کيلومترشمار و قطعات دکوراتيو براق روي کنسول و درها از EC7 بيشتر است و نورپردازي آبي‌رنگ نشان‌گرها فضاي آرامش‌بخشي را به‌وجود مي‌‌آورد. فاصله بين محورها از ليفان ۶۲۰ بيشتر است و برخلاف EC7، سرنشينان رديف عقب از فضاي مناسبي برخوردار هستند. هم‌چنين براي سرنشينان رديف عقب، دريچه‌هاي مجزاي سيستم تهويه تعبيه شده است. صندلي‌ها نيز سفتي صندلي‌هاي EC7 را ندارند و به‌خوبي سرنشينان را در بر مي‌گيرند. در عوض، خبري از تنظيمات برقي صندلي جلو نيست و صندلي راننده به صورت دستي در ۸ جهت تنظيم مي‌شود. هم‌چنين صفحه نمايشگر نيز به صورت فابريک روي جک عرضه نمي‌شود و کامپيوتر سفري اطلاعاتي نظير مصرف سوخت و فاصله قابل پيمايش را ارائه نمي‌دهد. J5 توانسته ۵ ستاره ايمني از موسسه CNCAP دريافت کند و در زمينه ايمني به اندازه EC7 ستاره ندارد! البته اين به‌دين معنا نيست که J5 خودرو ناامني محسوب مي‌شود. اين خودرو از ۲ کيسه هوا بهره مي‌برد و در تست‌هاي تصادف روبه‌رو و جانبي، به خوبي ضربات را جذب مي‌کند و مانع آسيب ديدن سرنشينان مي‌شود. در کل کيفيت متريال و مونتاژ J5 دلچسب‌تر از EC7 به نظر مي‌رسد و اگر از چند آپشني که جيلي نسبت به جک اضافه‌تر دارد صرف نظر کنيم، بايد در اين بخش، J5 را برنده بدانيم. نيروي محرکه J5 توسط يک پيشرانه ۱.۸ ليتري ۱۶ سوپاپ تامين مي‌شود که با چند اسب‌بخار بيشتر نسبت به EC7، قادر است ۱۴۱ اسب‌بخار و ۱۶۵ نيوتن‌متر گشتاور توليد کند. پيشرانه و گيرباکس J5 متعلق به ميتسوبيشي ژاپن است و تحت ليسانس اين شرکت در چين مونتاژ مي‌شود. عايق‌بندي کابين نسبت به EC7 بهتر است و خبري از صداهاي اضافه و صداي پيشرانه داخل کابين نيست. J5 شتاب اوليه مناسبي دارد و کشش موتور آن در سبقت‌ها و مانورهاي ناگهاني راننده را روسفيد مي‌کند. يکي از مهم‌ترين نقاط قوت J5 در بحث فني، گيرباکس ۴ سرعته اتوماتيک ميتسوبيشي اين خودرو است. با فشردن شستي روي اهرم دنده مي‌توان دنده‌ها را به صورت دستي نيز تعويض کرد. در حالت دستي مي‌توان با خيالت راحت معکوس داد، چون حالت هوشمند گيرباکس معکوس را پس نمي‌گيرد. هم‌چنين کات‌آف روي ۵۰۰۰ دور قرار دارد و هنگام گاز دادن مي‌توان از توان موتور استفاده بهينه برد. واکنش دنده نيز نسبت به ميزان فشردن پدال گاز مناسب است. هم‌چنين هنگام ترمزگيري، دماغه J5 هم‌چون EC7 دايو نمي‌کند و خبري از سروصداهاي اضافه و بازي کردن کاور سانروف نيست! از نظر فني بايد J5 اتوماتيک را برتر از EC7 قلمداد کرد. خودرويي که روح ميتسوبيشي در آن دميده شده و جزييات فني جذاب‌تري دارد. در اين مقايسه جک J5 اتوماتيک يک سروگردن بالاتر از جيلي امگرند EC7 اتوماتيک قرار مي‌گيرد. هم‌چنين با افزايش تقاضا براي خريد J5، فاکتور بازار خريد و فروش دست‌دوم نامناسب خودروهاي چيني نيز براي اين خودرو کم‌رنگ شده است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره