خودرو بانک/ چند سالي است که بازار کراساوورها نسبت به ساير سگمنتها مورد اقبال بيشتري از سوي خريداران واقع شده است. بر همين اساس شرکتهاي توليدکننده و واردکننده خودرو سعي بر کامل نمودن سبد محصولات خود با اين دسته از خودروها دارند. کرمانموتور يکي از شرکتهايي است که چند سالي است توانسته با عرضه کراساوورهاي چيني، در بازه قيمتي حدود 100 ميليون تومان حرفهاي زيادي براي گفتن داشته باشد.
اوايل سال 95 شاهد آن بوديم که گروه خودروسازي سايپا، با شروع مونتاژ چانگان CS35 در خط توليد کاشان و عرضه آن با قيمتي کمتر از 70 ميليون تومان، توانست سهم عمدهاي از بازار کراساوورهاي کوچک شهري را به خود اختصاص دهد. اين اقدام سايپا، بستري را فراهم کرد تا ساير خودروسازان کشور که به مونتاژ محصولات چيني در ايران مشغول هستند، اقدام به عرضه محصولات جديدي در اين رده کنند. شرکت کرمانموتور که در زمينه توليد محصولات جک و ليفان سابقهاي نسبتاً طولاني دارد، در همان سال در نمايشگاه خودروي کرمان، جک S3 را که يک کراساوور کوچک بوده، به نمايش درآورد. همچنين پس از گذشت يک سال، نمايشگاه خودروي شيراز سال گذشته جايي بود که اين خودرو به صورت رسمي به بازار معرفي شد. نکته جالب در خصوص اين خودرو قيمت آن است که در زمان معرفي 71 ميليون و 900 هزار تومان اعلام شد اما اکنون تنها پس از گذشت چند ماه از تحويل اين خودرو و همچنين اتفاقات و نوسانات بازار، قيمت اين کراساوور کامپکت شهري در بازار حدود 95 ميليون تومان شده است.
اصليترين رقيب اين خودرو در حال حاضر هايما S5 توربو است که با قيمت حدود 115 ميلون تومان در بازار خريد و فروش ميشود. البته گفتني است که اين روزها شاهد افزايش قيمت کاذب بسياري از خودروهاي توليد داخل هستيم که توسط دلالها در بازار شکل گرفته است. اما رقابت هايما S5 و S3 از لحاظ مشخصات فني و سگمنت در بازار ايران کاملاً مشهود است. در ادامه قصد داريم به بررسي دقيقتر جک S3 بپردازيم. با خودروبانک همراه باشيد.
ظاهري نه چندان زيبا اما قابل قبول
جک S3 دومين محصول کراساوور برند جک بوده که حدوداً پس از دو سال از عرضه موفق مدل S5 به بازار ايران راه پيدا کرده است. اين خودرو از سال 2014 به بازار جهاني معرفي شد و مدتي بعد نسخه فيسليفتاش به بازار عرضه شد. اما نمونهاي که کرمانموتور براي بازار کشور درنظر گرفته همان نسخه اوليه پيش از فيسليفت است. در نگاه اول ميتوان شباهت زيادي ميان جک S3 و برادر بزرگترش جک S5 مشاهده کرد. همچنين طراحي اين خودرو نيز همانند ديگر کراساوورهاي اين خودروساز چيني، تحت تاثير محصولات هيونداي صورت گرفته است بطوريکه ميتوان رگههايي از هيونداي ix25 و يا حتي ix35 را در نماي جلوي خودرو مشاهده کرد. نکته بارزي که در طراحي نماي جلوي آن جلب توجه ميکند، شماي کلي جلوپنجره آن بوده که از سبکي پويا و جسورانه بهره برده است. استفاده کردن از ادوات و نوارهاي کرومي در جلوپنجره، علاوهبر اينکه تلاشي بوده تا چهرهاي مدرن را رقم بزند، اما بايد گفت آنچنان هم موفق نبوده و ابعاد و اندازه ادوات بکار رفته در اين قسمت تناسبي با يکديگر ندارند بطوريکه به نظر مي رسد جلوپنجره بيش از حد بزرگ بوده و به طول کوچک قسمت جلو و درپوش کوچک موتور متناسب نيست و شايد به ديد بعضي مشتريان جالب به نظر نرسد. بزرگ بودن جلوپنجره سبب شده تا طراحان اين خودرو، چراغهاي مهشکن را در زير سپر بهصورت افقي تعبيه کنند.
در نماي عقب جک S3 ديگر حتي از تلاش براي هيجان و تهاجمي بودن خبري نيست و طراحان اين خودرو بسيار محافظهکارانه عمل کردهاند. چراغهاي بزرگ عقب خودرو که اينبار به هيچ خودرويي حتي محصولات سابق جک هم شباهتي ندارد، نسبتاً ساده و بدون هيجان هستند. طرحان اين خودرو سعي کردهاند با استفاده از نوارهاي کرومي در سپر عقب کمي حس اسپرت بودن را در بيننده القا کنند.
در نماي جانبي جک S3 سعي شده تا به بيننده يک کراساوور شهري القا شود اما با توجه به طول کم درپوش موتور و بزرگ بودن قسمت کابين بيشباهت به يک ون شهري نيز نيست! اما فعلاً بايد آن را در قسمت کراساوورهاي شهري قرار دهيم.
کابين زيبا اما نامرغوب
با وارد شدن به کابين جک S3 با طرحي نسبتاً آشنا روبهرو ميشويم که پيش از اين در خودروهاي کرهاي و ساير مدلهاي جک ديده شده است. طراحي داشبورد و ادوات مياني کنسول به گونهاي است که ميتوان آن را نسبتاً مدرن و جديد دانست. متريال بهکار رفته در کابين خودرو از کيفيت چندان مناسبي برخوردار نبوده که اين موضوع در همان لحظات ابتدايي به خوبي نمايان ميشود، همچنين ترکيب رنگها درون کابين اين خودرو کمي آشفته و شلوغ به نظر ميرسد که با استفاده از قسمتهاي کرومي روي فرمان، داشبورد و روکش دربها تا حدودي اين نقيصه جبران شده است.
دسترسي به کليدهاي تنظيم سيستم صوتي و سيستم تهويه مطبوع هوا که در کنسول مياني داشبورد تعبيه شده است، به گونهاي است که راننده و سرنشين جلو به راحتي ميتواند از آنها استقاده کنند و ارگونومي خوبي دارد. همچنين فضاي پاي مناسب براي سرنشينان جلو و عقب يکي از نکات مثبت درون کابين S3 است که باتوجه به کوچک بودن ابعاد خودرو بسيار حائز اهميت است. اما سقف جک S3 شيب زيادي در قسمت عقب دارد که باعث ميشود سرنشين جلو، از فضاي خوبي در بالاي سر استفاده کند؛ اما اين سبک طراحي براي سرنشينان عقب با قد بيش از 180 سانتيمتر، ميتواند مشکلساز شود. از طرفي به دليل داشتن عرض کم بدنه، فضاي کافي براي نشستن 3 سرنشين بزرگسال در قسمت عقب کابين وجود ندارد که اين موضوع ميتواند يکي از موارد منفي در طراحي اين خودرو به شمار آيد.
وجود يک صفحه نمايش بزرگ در ميان کنسول سبب شده تا ظاهري مدرن و جديد درون کابين شکل بگيرد. از امکانات رفاهي جک S3 ميتوان به مواردي از قبيل فرمان برقي، شش کيسه هوا، سنسور باران، سيستم پايداري الکتريکي، ترمز اضطراري و کنترل شروع حرکت در سربالايي، سيستم تهويه اتوماتيک، مانيتور هفت اينچي با بلوتوث و نويگيشن، تودوزي چرمي، کروزکنترل، کامپيوتر، دي لايت و سانروف، آينههاي با تنظيم برقي به همراه راهنماي LED، چراغهاي اتوماتيک جلو، کامپيوتر سفر، قابليت مات شدن آينه وسط بهصورت دستي، يخزداي شيشه عقب، رينگهاي ۱۵ اينچي و چهار شيشه برقي اشاره کرد.
مشخصات فني پيشرانه
کمپاني جک براي اين کراساوور کامپکت تنها يک نمونه پيشرانه چهار سيلندر تنفس طبيعي درنظر گرفته است. اين موتور 1.5 ليتري قادر است در دور موتور 6000 دور در دقيقه حداکثر تواني معادل 107 اسب بخار توليد کند. همچنين حداکثر گشتاور اين موتور 155 نيوتونمتر بوده که در دور 3500 دور در دقيقه قابل دستيابي است. نيروي توليد شده موتور به کمک جعبه دنده اتوماتيک CVT به چرخهاي جلو منتقل ميشود. تاکنون آزمون رسمي جهت اندازهگيري شتاب اين خودرو از سوي کمپاني برگزار نشده است، بر اين اساس آمار دقيقي از شتاب صفر تا صد جک S3 در دسترس نيست. اما باتوجه به بررسيهايي که در روز تست انجام شد، شتاب صفر تا صد اين خودرو باتوجه به شرايط جوي شهر تهران و همچنين نوع سوخت مصرفي، عددي حدود 14.5 ثانيه به ثبت رسيد که نسبت به ابعاد خودرو و وزن حدود 1250 کيلوگرمي که دارد، عدد قابل توجهي به شمار نميرود و بايد آن را يک کراساوور نهچندان سريع بدانيم.
همچنين مصرف سوخت اعلام شده از سوي کمپاني 6 ليتر در هر 100 کيلومتر است که اين عدد هم در ايران به حدود 8.5 ليتر در هر 100 کيلومتر افزايش پيدا کرده است.
پشت فرمان جک S3
با روشن کردن پيشرانه جک S3، صداي نسبتاً زيادي به درون کابين نفوذ ميکند که اين موضوع چندان خوشايند به نظر نميرسد. با قرار دادن اهرم تعويض دنده در حالت D شروع به حرکت ميکنيم، در ابتداي حرکت به دليل داشتن پيشرانهاي نهچندان قوي و جعبه دنده CVT، شروعي نسبتاً کند و دور از انتظار را تجربه خواهيد کرد که اين براي يک کراساوور کامپکت مناسب به نظر نميرسد. اما پس از بالا رفتن دور موتور شتاب ثانويه خوبي احساس ميشود. يکي از ويژگيهاي بارز در اين خودرو سيستم تعليق نرم و بيصدايي است که ضربات ناشي از ناهمواري مسير را به خوبي جذب ميکند. باتوجه به اين موضوع ميتوان انتظار داشت که جک S3 در عبور از مسيرهاي ناهموار خاکي سربلند بيرون آيد و کمترين تنشي را به سرنشينان خود منتقل کند. البته گفتني است که منظور از مسيرهاي ناهموار خاکي آفرود و مسيرهاي خارج از جاده نيست، زيرا اين خودرو به هيچ وجه مناسب اين کار نيست.
در ادامه مسير نيز باتوجه به نوع عملکرد جعبه دنده CVT که دور موتور را هميشه بالا نگه ميدارد، مجدداً صداي زيادي درون کابين به گوش ميرسد که اين موضوع ميتواند در سفرهاي طولاني مدت خستهکننده باشد. ابعاد کوچک بدنه و به خصوص کاپوت کوتاه خودرو سبب شده تا اين خودرو در مانورهاي شهري تند و تيز عمل کند. همچنين شعاع گردش مناسب يکي ديگر از نکاتي است که جک S3 را براي کاربري شهري مناسب کرده است.
سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک اين خودرو چندان دقيق عمل نميکند که اين موضوع ميتواند در روزهاي گرم تابستان مورد ميل سرنشينان نباشد، زيرا با تنظيم کردن اتوماتيک دماي داخل کابين، دائماً سيستم تهويه دچار نوسان دمايي ميشود و به عددي ثابت نميرسد. همچنين صداي زياد پرتاب باد از دريچهها يکي ديگر از مواردي است که ممکن است در دراز مدت سرنشينان را خسته کند.
صندليهاي اين خودرو مانند بسياري از خودروهاي چيني از راحتي بالايي برخوردار نيست، اما با توجه به نوع طراحي بدن را به خوبي فرا ميگيرند. اين موضوع در صندليهاي جلو بيشتر نمايان است.
نتيجه گيري
اگر بخواهيم در پايان نتيجهگيري کلي از اين خودرو داشته باشيم، بايد بگوييم که باتوجه به وضعيت کنوني بازار و شرايط نامناسب قيمتگذاري از سوي خودروسازان، شايد خريد اين خودرو باتوجه به مشخصات فني نهچندان قابل توجهي که دارد، منطقي به نظر نرسد، اما امکانات رفاهي خوب و طراحي نسبتاً متفاوت سبب شده تا توجه بسياري از خريداران به اين کراساوور کامپکت جلب شود. اما در واقع اگر بخواهيد خريدي منطقي در اين آشفته بازار اين روزها داشته باشيد، ميتوانيد در بازار خودروهاي کارکرده چيني به دنبال جک S5 کارکرده دنده دستي باشيد تا پرداخت مبلغي نزديک به 90 ميليون تومان، از يک خودروي تند و تيز با امکانات رفاهي و ظاهري زيباتر بهرهمند شويد.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار