نماد آخرین خبر

«هیوندای سانتافه 2019»؛ پرفروشی که دیگر به ایران نمی‌آید

منبع
دنده
بروزرسانی
دنده/ سانتافه را به جرئت مي‌توان يکي از موفق‌ترين و شناخته‌ شده‌ترين خودروهاي وارداتي ايران ناميد. خودرويي که با طراحي جذابش توانست خريداران زيادي را به خود جذب کند. اين جذب مشتري به طوري بود که در اولين سال‌هايي که نسل سوم و قبلي سانتافه وارد ايران شد، توانست لقب پرفروش‌ترين خودروي وارداتي را براي خود به دست آورد. البته اين موفقيت سانتافه تنها محدود به بازار ايران نمي‌شود و اين شاسي بلند ميان سايز توانست در بازارهاي ديگر نيز فروش خوبي را تجربه کند. چندي پيش هيونداي از نسل چهارم سانتافه رونمايي کرد و براي موفقيت آن دوباره دست روي فرمول قبلي گذاشته است. طراحي سانتافه جديد به مراتب مدرن‌تر و پخته‌تر از نسل قبلي به نظر مي‌رسد و ظاهر آن از چيزي که در عکس‌ها ديده مي‌شود نيز زيباتر است. طراحي پيش از بررسي فني سانتافه جديد، نگاهي به طراحي خارجي و کابين اين شاسي‌بلند ميان سايز مي‌اندازيم. چراغ‌هاي دو تکه جلو يکي از مهم‌ترين تفاوت‌هاي نسل چهارم به نسبت نسل قبل محسوب مي‌شود. LED دي‌لايت در قسمت بالايي چراغ قرار داد و در جزء پاييني، چراغ نور بالا قرار گرفته است. در پايين‌ترين بخش نيز چراغ مه شکن جا دارد. در راستاي سبک طراحي جديد هيونداي، جلوپنجره‌اي بسيار بزرگ در جلوي سانتافه قرار گرفته است. در بالاي اين جلوپنجره نيز نوار کرومي سرتاسري چشم‌ها را به سمت خود جلب مي‌کند و زيبايي نماي جلوي خودرو را دو چندان کرده است. با اين که طراحي جلوي سانتافه کم شباهت به کنا نيست، اما به نظر مي‌رسد خودروي گران‌تر زيبايي بيش‌تري نيز دارد. در نماي کناري طراحان کار خود را به خوبي انجام داده‌اند و نوارهاي کرومي به دور پنجره‌ها، جلوه لوکس‌تري را به سانتافه بخشيده‌اند. همانند جلوي خودرو، چراغ‌هاي عقب نيز به جز چراغ راهنما همگي از نوع LED هستند. استفاده از خطوط نرم، نوارهاي کرومي و ديفيوزر آلومينيومي در پشت خودرو، نماي اين قسمت را جذاب‌ کرده‌اند. به طور کلي طراحي مدرن و زيباي سانتافه حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و رقيبان را به چالش بزرگي در اين زمينه دعوت مي‌کند. درضمن هيونداي دست خريداران را براي شخصي سازي ظاهر اين شاسي بلند باز گذاشته و ۹ رنگ مختلف را براي سفارش درنظر گرفته است. اما کره‌اي‌ها در داخل خودرو حتي سورپرايز بيش‌تري را براي خريداران درنظر گرفته‌اند. صندلي‌هاي مدرن و زيباي سانتافه چهره جذابي را به کابين بخشيده‌اند که مشابه آن را تنها مي‌توانيم در خودروهايي گران‌قيمت‌تر مشاهده کنيم. اين داستان تقريبا در مورد ديگر قسمت‌هاي داخلي خودرو نيز صادق است. استفاده از پلاستيک نرم و باکيفيت در داشبورد و کنسول مياني، حس بسيار خوبي را به سرنشنيان منتقل مي‌کند. البته اين‌طور نيست که در همه‌جاي کابين شاهد استفاده از چنين موادي باشيم و در قسمت‌هايي که نياز به دوام بيش‌تري بوده، هيونداي از پلاستيک محکم‌تري استفاده کرده است. در بالاي داشبورد صفحه نمايش سيستم سرگرمي و اطلاعات جديد هيونداي قرار دارد که در نسخه‌هاي پايه ۷ اينچي و در تيپ‌هاي گران‌تر ۸ اينچي است. اين سيستم از اپل کارپلي و اندرويد اتو نيز پشتيباني مي‌کند. دو درگاه USB و يک درگاه AUX براي سرنشينان درنظر گرفته شده است. درضمن امکان انتخاب آپشن شارژر وايرلس گوشي هوشمند نيز براي مدل‌هاي گران‌قيمت‌تر وجود دارد. در تيپ Highlander يک صفحه نمايش ۷ اينچي TFT نقش صفحه آمپر را براي راننده ايفا مي‌کند. همچنين هدآپ ديسپلي نيز در اين نسخه از سانتافه به ليست بلند بالاي آپشن‌ها اضافه مي‌شود. تکنولوژي‌ها تکنولوژي‌هاي ايمني جديد يکي از بهترين بخش‌هاي سانتافه جديد به حساب مي‌آيد. دوربين دنده عقب و سنسورهاي پارک عقب به طور استاندارد در تمام تيپ‌ها قرار دارد. در تيپ Elite سنسورهاي پارک در جلوي خودرو نيز ديده مي‌شوند و در نهايت در گران‌قيمت‌ترين تيپ يعني Highlander، دوربين ۳۶۰ درجه و سنسورهاي پارک جلو به ليست آپشن‌هاي ايمني خودرو اضافه مي‌شوند. هرچند دوربين ۳۶۰ درجه به خوبي کار مي‌کند، اما کيفيت چندان مطلوبي ندارد و بعضي از جزئيات را نمي‌تواند به خوبي نمايش دهد. ترمز خودکار اضطراري (AEB) در تمامي تيپ‌ها براي جلوگيري از تصادف با عابرپياده و دوچرخه سوار در سرعت‌هاي کمتر از ۹۰ کيلومتر بر ساعت وجود دارد. همچنين اين سيستم براي جلوگيري از تصادف با خودروهاي ديگر تا سرعت ۱۶۰ کيلومتر بر ساعت مي‌تواند وارد عمل شود. سيستم کروزکنترل انطباقي، هشدار عبور خودرو در پشت، هشدار خواب آلودگي و عدم توجه راننده، سيستم کمکي رانندگي در بين خطوط و سيستم نمايش فشار باد از ديگر تکنولوژي‌هايي هستند که در تمامي نسخه‌هاي سانتافه قرار دارند. اما در تيپ‌هاي Elite و Highlander براي اولين بار در اين سگمنت شاهد تکنولوژي جالبي هستيم. سيستمي موسوم به هشدار سرنشينان عقب (ROA) در اين دو تيپ وجود دارد که با استفاده از سنسورهاي تعبيه شده، وجود سرنشين را در عقب خودرو به اطلاع راننده مي‌رساند. اين هشدار در هنگام خارج شدن راننده به او داده مي‌شود تا والدين کودکانشان را در عقب خودرو جا نگذارند. همچنين اگر باز راننده بي‌مبالاتي انجام دهد، خودرو پس از مدتي سعي مي‌کند کساني که در اطراف خودرو هستند را از اين موضوع باخبر کند و يا پيامکي را به راننده بفرستد. شايد در نگاه اول اين تکنولوژي مضحک به نظر برسد اما اين نکته را نيز در نظر بگيريد که به طور ميانگين در آمريکا سالانه بيش از ۳۶ کودک بر اثر جا ماندن در خودرو و گرمازدگي فوت مي‌شوند. ظاهرا کره‌اي‌ها از آپشن‌هاي بي‌خاصيت و عجيب و غريب دست کشيده‌اند و تکنولوژي‌هاي مفيدتري را در خودروي جديدشان قرار داده‌اند. يکي ديگر از اين تکنولوژي‌هاي جالب، سيستم جلوگيري از تصادف بر اثر باز شدن درب‌ها است. اين سيستم به اين صورت کار مي‌کند که در صورتي که سنسورها عبور خودرويي را از کنار شناسايي کنند، درها را قفل مي‌کند و اجازه باز شدن آن‌ها و وقوع تصادف را نمي‌دهد. هيونداي با معرفي Hyundai Auto Link به خريداران اين امکان را مي‌دهد که با تلفن هوشمند خود بتوانند به سانتافه متصل شوند. با اين کار آن‌ها مي‌توانند به راحتي وضعيت خودروي خود را چک کنند، قفل در‌ها را باز و بسته کنند يا حتي خودرو را استارت بزنند تا به سيستم تهويه مطبوع دسترسي پيدا کنند. سواري و راحتي سرنشينان رديف جلويي سانتافه در اين قسمت احساس راحتي خواهند کرد. فضاي پا و سر خوبي براي آنان در نظر گرفته شده است و آن‌ها مي‌توانند انواع تنظيمات را بر روي صندلي خود انجام دهند. در تيپ Highlander، صندلي‌ را مي‌توان در ۱۴ قسمت تنظيم کرد که بسيار بيش‌تر از چيزي است که واقعا به آن نياز مي‌شود. در رديف دوم با آنکه فضاي پاي خوبي در اختيار سرنشنيان است، اما به واسطه وجود سقف پاناروما در مدل Highlander، سرنشينان قد بلند احتمالا کمي اذيت شوند. دو صندلي عقب نيز به ايزوفيکس مجهز شده‌اند که امکان اتصال صندلي کودک را مهيا مي‌کند. همچنين امکان جابه‌جايي صندلي‌هاي رديف دوم وجود دارد تا بتوان فضاي بيش‌تري براي رديف سوم ايجاد کرد. هرچند اين امکان وجود دارد که افراد بزرگسال نيز در صندلي‌هاي رديف سوم قرار بگيرند، اما اين فضا بيش‌تر براي کودکان ساخته شده است. مي‌توان بزرگسالان را با جلوبردن صندلي‌هاي رديف دوم و آن‌ هم تنها براي مسافت‌هاي کوتاه در اين قسمت جا داد. البته به نسبت نسل قبل، هيونداي ۳۶ ميلي‌متر طول و ۴۲ ميلي‌متر فضاي سر بيش‌تري را براي سرنشنينان رديف سوم درنظر گرفته است. همچنين ابعاد پنجره اين قسمت ۴۱ درصد افزايش داشته تا افراد در اين قسمت احساس مطلوب‌تري داشته باشند. براي رديف سوم دريچه کولر به همراه درجه تنظيم باد خروجي نيز درنظر گرفته شده است. خروجي ۱۲ ولتي برق و نگهدارنده ليوان از ديگر امکانات اين بخش محسوب مي‌شود. همچنين براي وارد شدن به رديف سوم، کافيست که يک دکمه فشرده شود تا صندلي‌هاي رديف دوم خم شوند و به جلو بيايند. با باز بودن صندلي‌هاي رديف سوم، فضاي پشت آن‌ها براي حمل بار ۱۳۰ ليتر خواهد بود. اما با خم‌شدن اين صندلي‌ها، فضاي حمل بار به ۵۴۷ ليتر مي‌رسد. درصورتي که فضاي بيش‌تري مورد نياز باشد، مي‌توان با خم‌کردن صندلي‌هاي رديف دوم به فضايي ۱۶۲۵ ليتري دسترسي داشت. رانندگي در سرعت‌هاي پايين با فرمان‌دهي‌هايي نرم و سواري راحتي همراه خواهد بود و سيستم تعليق نيز کمترين ارتعاشات را به سرنشينان وارد مي‌‌کند. همچنين هيونداي از سيستم فرمان برقي بهتري به نسبت نسل قبلي استفاده کرده است. در سيستم قبلي، موتور برقي بر روي ميله فرمان قرار مي‌گرفت اما در سيستم جديد، موتور بر روي دنده‌هاي فرمان قرار مي‌گيرد؛ درنتيجه هيونداي مي‌گويد احساس بهتري به هنگام فرمان‌دهي به راننده منتقل مي‌شود. البته عملا نمي‌توان تفاوت زيادي را ميان فرمان اين دو نسل سانتافه ديد و تنها در جزئيات کمي تفاوت دارند. سانتافه سواري بسيار خوبي را حتي در مسيرهاي ناهموار و جاده‌هاي پر از چاله به سرنشينان ارائه مي‌دهد. تيم طراحان هيونداي به کمک کمپاني آلماني ZF Sachs بر روي ۲۷ و ۲۲ کمک‌فنر مختلف در جلو و عقب تست و بررسي انجام داده‌اند تا درنهايت بهترين ترکيب براي راحتي و البته مقداري اسپرت بودن را پيدا کنند. در جلوي سانتافه نسل چهارم از سيستم تعليق مک‌فرسون و در عقب آن از سيستم تعليق مولتي لينک استفاده شده است. البته سانتافه اين سواري راحت را مديون شاسي جديد خود نيز هست. شاسي جديد ۱۵.۴ درصد مقاومت پيچشي بيشتري به نسبت نسل قبل دارد. همچنين مقاومت کششي بدنه نيز ۱۴.۳ درصد افزايش داشته است. عايق‌بندي شاسي‌بلند جديد نيز مطلوب به نظر مي‌رسد. صداي موتور در داخل کابين به سختي شنيده مي‌شود ولي در بيرون از خودرو، موتور کمي پر سر و صدا است. قواي فني موتور ۲.۴ ليتري بنزيني تنفس طبيعي مي‌تواند قدرت ۱۸۵ اسب‌بخاري و گشتاور ۲۴۱ نيوتون‌متري را توليد کند. اين قدرت توليدي نيز به يک گيربکس ۶ سرعته اتوماتيک منتقل مي‌شود. اين موتور در هر صد کيلومتر حدود ۹.۳ ليتر بنزين را مصرف مي‌کند. هيونداي براي سانتافه يک موتور ۲.۲ ليتري ديزلي نيز در نظر گرفته است که در مقايسه با موتور بنزيني، نسخه ديزلي عملکرد بهتري دارد؛ به‌طوري که براي شتاب‌گيري با موتور بنزيني نياز به دنده معکوس‌هاي بيشتري احساس مي‌شود. همچنين در هنگام حرکت راننده احساس مي‌کند که گشتاور بيش‌تري نياز دارد. قيمت و کلام آخر مي‌توان گفت که سانتافه گزينه بسيار خوبي براي خريداران محسوب مي‌شود. طراحي مدرن و زيبايي دارد و کابين آن نيز به نسبت نسل قبل پيشرفت زيادي داشته و در سطح خودروهاي گران‌قيمت‌تر است. به مانند ديگر خودروهاي هيونداي، در سانتافه جديد شاهد تکنولوژي‌هاي زيادي هستيم که البته اين‌بار کاربردي‌تر از تکنولوژي‌هاي قبلي هستند که فقط اسم‌هاي دهن پرکني داشتند. هرچند اگر يک موتور توربوشارژر يا V6 بنزيني به جاي موتور فعلي قرار مي‌گرفت عملکرد بهتري را از سانتافه مي‌ديديم، اما با اين حال سانتافه خودرويي خوش قيمت در بين رقيبانش به حساب مي‌آيد که مي‌تواند نظر هر خريداري را به سمت خود جلب کند. با وضعيت کنوني بازار ايران و وضعيت نابه‌سامان واردات خودرو نمي‌توانيم از حضور سانتافه جديد در ايران صحبت کنيم. قيمت سانتافه جديد از ۴۳ هزار دلار استراليا براي تيپ Elite Active آغاز مي‌شود و درنهايت به ۶۰ هزار دلار براي تيپ Highlander مي‌رسد. در اين ميان نيز تيپ Elite قرار دارد که با موتور ديزلي، حدود ۵۴ هزار دلار براي خريداران هزينه دارد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره