نماد آخرین خبر

بررسی شورولت نوا ، آمریکایی سرزنده و خوش قیمت

منبع
دنده
بروزرسانی
دنده/ شورولت نوا خودرويي است که در بين سالهاي 1961 تا 1988 در بازار جهان حضور داشت و توسط شرکت جنرال موتورز ايران که اکنون پارس خودرو نام دارد، مونتاژ و به بازار داخلي عرضه مي شد. شورولت نوا نختسين بار در سال 1976 به بازار ايران راه پيدا کرد و با اعمال تغييراتي ، تا سالهاي پاياني دهه شصت خورشيدي روي خط توليد پارس خودرو قرار داشت. ترمز هاي ديسکي جلو ، تايرهاي راديال و سيستم تعليق مدرن جز نوآوري هاي اين خودرو در آن دوره بود. شباهت هاي اين خودرو با مدل هاي معروف شورولت همانند کامارو و پونتياک فايربرد در نگاه کلي قابل شناسايي است. نگاهي به مدل هاي مختلف شورولت نوا شورولت نوا در ايران در چند تيپ در سالهاي قبل و بعد از انقلاب مونتاژ مي شد که مي توان از بين تيپ هاي آن به C3 ، C5 و C6 اشاره کرد که شامل تفاوت هايي در زمينه امکانات فني و رفاهي مي شدند. مدل هاي توليد قبل از سال 1360 داراي چراغ هاي گرد در جلو و مدل هاي توليدي بعد از سال 1360 داراي چراغ هاي مربعي شکل هستند. بالاترين مدل شورولت نوا موسوم به C6 ، داراي امکاناتي همچون فرمان هيدورليک ، ساسات خودکار ، صندلي هاي جلوي يک تکه و سپر هايي با ظرفيت مقاومت در مقابل ضربه هاي بسيار شديد است. شيشه هاي اين تيپ تمام برقي بوده ، آينه هاي قابل تنظيم به صورت برقي هستند و راديو پخش کاست سيستم صوتي نوا را تشکيل مي دهد. هم چنين اين خودرو مجهز به سيستم قفل مرکزي با کليد است. قواي فني و پيشرانه موتور شورولت نوا از نوع شش سيلندر خطي با حجم 4100 سي سي بود و جعبه دنده هاي آن در چهار نوع گيربکس دستي روي فرمان ، گيربکس دستي کنسولي ، اتوماتيک کنسولي 305 و اتوماتيک کنسولي 350 قابل انتخاب بود. مشخصات فني شورولت نوا کلاس خودرو سدان ابعاد 499 سانتي متر طول ، 183 سانتي متر عرض و 133 سانتي متر ارتفاع وزن 1530 کيلوگرم حجم باک 79 ليتر سايز رينگ 14 اينچي حجم موتور 4093 سي سي نوع موتور احتراق داخلي بنزين سوز کاربراتوري تعداد سيلندرها 6 تعداد سوپاپ ها 12 محل قرارگيري موتور جلو حداکثر توان 115 اسب بخار حداکثر گشتاور 151 نيوتون متر جعبه دنده اتوماتيک يا دستي نوع انتقال قدرت ديفرانسيل عقب سيستم ترمز جلو ديسکي،عقب کاسه اي سيستم تعليق مستقل براي هر چرخ سيستم فرمان هيدورليک حداکثر سرعت 200 کيلومتر بر ساعت شتاب صفر تا صد در حدود 13 ثانيه مصرف سوخت درون شهري 14 ليتر در هر صد کيلومتر مصرف سوخت برون شهري 10 ليتر در هر صد کيلومتر مصرف سوخت ترکيبي 12 ليتر در هر صد کيلومتر چرا شورولت نوا ؟ اگر چندماه اخير را ناديده بگيريم و نگاهي به زماني داشته باشيم که هنوز مشکلات اقتصادي تا اين حد فراگير نشده بودند، مي توانستيم به راحتي بفهميم که تب خريد و نوسازي خودروهاي کلاسيک ، به خصوص مدل هاي آمريکايي در کشور بسيار داغ است. اما اين خودروها معمولا از انواع لوکس هستند و براي تهيه کردن آنها و سپس بازسازي بايد هزينه هاي زيادي را متحمل شويد که از توانايي اکثر ماشين دوستان خارج است. اما مدل هاي مقرون به صرفه اي نيز وجود دارند که به واسطه قيمت ارزان تر، فروان تر بوده و به واسطه اينکه مدت زيادي روي خط مونتاژ حضور داشته اند يا اينکه به تعداد زياد وارد کشور شده اند، قطعات آنها در نوع استوک به وفور يافت مي شوند. مدل هايي همچون شورولت کاپريس ، شورولت نوا و بيوک B3 از اين دست خودروها هستند. بررسي دقيق تر شورولت نوا اگر اهل خواندن خبرهاي مربوط به خودروهاي توليد داخل باشيد، حتما با انواع ايرادات مونتاژي که در نسخه هاي ايراني وجود دارند آشنا هستيد. در مورد شورولت نوا نيز اين مساله وجود دارد و نبايد انتظار داشته باشيد که نواي مونتاژ داخل، کيفيت ساخت آمريکا داشته باشد . اولين ايراد شورولت نوا مربوط به مصرف سوخت است، به خصوص اگر بيشتر رانندگي شما مربوط به فضاهاي درون شهري باشد، با توجه به حجم پيشرانه و تکنولوژي قديمي موتور و گيربکس، مصرف سوخت هاي تا 22 ليتر به ازاي هر صد کيلومتر نيز قابل دستيابي هستند. در مدل هايي از شورولت نوا که جعبه دنده روي فرمان قرار دارد، مکانيزم تعويض دنده با نسخه آمريکايي متفاوت است و هم چنين دنده هاي خيلي سخت عوض مي شوند و مدتي طول مي کشد تا به عملکرد آن عادت کنيد. با وجود وزن نسبتا زياد خودرو، بوستر هاي ترمز شورولت نوا بسيار خوب عمل مي کنند و مشکلي از نظر توقف خودرو نخواهيد داشت. صندلي ها شورولت نوا چندان مناسب نيستند. قسمت وسط صندلي ها معمولا سفت بوده و صندلي ها بيش از حد صاف هستند، تنظيمات آن ها محدود بوده و اغلب مي لرزند و صدا توليد ميکنند. هم چنين فضاي پا براي سرنشيناني که در عقب نشسته اند چندان مطلوب نيست. بخار گير شيشه عقب نيز در برخي مدل ها وجود ندارد که در زمستان ها مي تواند موجب دردسر راننده شود. ايرادات مونتاژ برخي کارها براي ارزان تر شدن در شورولت نوا صورت گرفته اند که عبارت است تعويض چراغ هاي عقب با چراغ هاي مربوط به الدزموبيل امگا و استفاده از راديوي آلماني به جاي راديوي آمريکايي. هم چنين فضاهاي مختلف بين قطعات مونتاژي بدنه ديده مي شود که با توجه به سالخوردگي خودرو، قطعا وضع وخيم تر نيز شده است و مالک بايد هزينه هاي ناخواسته اي را صرف تعمير و نگهداري بدنه خودرو بکند. هم چنين با توجه به اينکه رنگ آميزي اين خودروها در داخل صورت مي گرفته، نبايد توقع کيفيت بالايي را داشته باشيد و احتمالا هزينه هاي رنگ نيز به ساير هزينه ها افزوده مي شود. نگاهي به چند آگهي شورولت نوا شورولت نوا مونتاژ مدل 1365 ،تيپ C6 ، بدنه سفيد و داراي چند لکه رنگ ، اتوماتيک ، دوگانه سوز، کارکرد 350 هزار کيلومتر ، قيمت دوازده ميليون تومان شورولت نوا مونتاژ مدل 1359 ، تيپ C6 ، بدنه نقره اي و کامل رنگ ، اتوماتيک ، بنزين سوز ، کارکرد 70 هزار کيلومتر ، قيمت 45 ميليون تومان شورولت نوا مدل 1967 ، بدنه طلايي و کامل رنگ ، دنده اي ، کارکرد 80 هزار کيلومتر ، قيمت 40 ميليون تومان همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره