باشگاه خبرنگاران/ حدود ۵ سال از رونمايي کراساور لوکس و اسپرت پورشه ماکان (Macan) ميگذرد؛ برخي از کارشناسان و علاقهمندان سرسخت برند پورشه، هرگز ماکان را يک عضو شايسته در خانوادهي اشتوتگارتيها ندانستند. اما بايد قبول کنيم که تيم مهندسي پورشه توانايي ساخت مدلهايي فراتر از کوپهي اسپرت ۹۱۱ دارد و شايد براي درک اين موضوع، ۱۵ دقيقه رانندگي با ماکان، نظر منتقدان آن را جلب کند.
پرقدرتترين نسخه، يعني ماکان توربو که با پيشرانهي ۶ سيلندر V شکل توئين توربو عرضه ميشود، شاسي بينظير و فرمانپذيري عالي پورشه را به همراه دارد و يکي از بهترين خودروهاي موجود در کلاس خود است. هنگامي که پکيج ويژهي پرفورمنس هم در کنار نسخهي توربو قرار ميگيرد، ماکان يک جواهر فوقالعاده خواهد بود. بااينحال ماکان توربو خودروي بدون نقصي نيست و براي دستيابي به قواي فني بالا در يک کراس اور لوکس، برخي جنبههاي خودرو قرباني ميشوند.
هنگامي که دو واژهي «پورشه» و «توربو» در کنار هم قرار ميگيرند، انتظاري جز يک خودروي تمامعيار نداريم که مدل ماکان نيز در اين مورد استثنا نيست. ماکان توربو به همراه پرفورمنس پک در مقايسه با ماکان توربوي استاندارد، ۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ نيوتنمتر گشتاور بيشتر در اختيار قرار ميدهد تا پيشرانهي ۶ سيلندر V. شکل توئين توربو با حجم ۳.۶ ليتر، در مجموع ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نيوتنمتر گشتاور از طريق جعبهدندهي ۷ سرعتهي DCT، به چهار چرخ منتقل کند.
اما ماکان توربو فقط به خاطر قدرت بالا و تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت آن در ۴.۲ ثانيه ستايش نميشود. ماکان يکي از متعادلترين و خوشفرمانترين کراس اورهاي بازار جهاني است که وزن فرمان و بازخورد فوقالعادهاي دارد. با اينکه در پيچهاي با سرعت بالا کمي تکان بدنه وجود دارد؛ ولي ماکان توربو در بخش کيفيت سواري، حتي با وجود رينگهاي ۲۱ اينچي نمرهي کامل ميگيرد. شايد بتوان گفت که کيفيت سواري تمام نسخههاي ماکان مانند GTS يکسان است؛ اما قرار دادن اين سواري در کنار ۴۴۰ اسب بخار توربو، تجربهي متفاوتي دارد.
بسياري از منتقدان، ماکان را نسخهي کوچکشدهي مدل کاين ميدانند که لزوماً اين مورد چندان بد نيست. نماي جلوي ماکان طراحي بسيار منظمي دارد که کاملاً با نماي عقب ساده و بيآلايش آن همخواني دارد. نسخهاي که تصاوير آن را مشاهده ميکنيد، به پکيج آپشن ظاهري توربو با قيمت ۷ هزار و ۹۲۰ دلار مجهز است؛ اين پکيج از رينگهاي ۲۱ اينچي، چراغهاي LED، دريچههاي هواي سياهرنگ، اسپويلر سقفي همرنگ بدنه، تزئين سياهرنگ بالاي رکابها و چندين مورد ديگر نشکيل ميشود. بدون شک قيمت اين پکيج بسيار بالا است و شايد ماکان حتي بدون اين پکيج هم با قرار گرفتن در برابر رقبايي، چون مرسدس GLC يا آئودي Q۵، ظاهر بهتري داشته باشد.
در نگاه اول به کابين، بيش از هر چيزي دکمههاي پرتعداد کنسول مرکزي جلب توجه ميکنند که احتمالاً بعد از مدتي براي راننده عادي خواهد شد. ماکان يکي از معدود کراس اورهاي موجود بازار است که براي تنظيمات مختلف بهجاي سيستم سرگرمي و اطلاعاتي پيچيده، بايد از دکمههاي مشخص و فيزيکي در آن استفاده کرد. بهطور کلي کابين ماکان با پنل فرمان نسبتاً کوچک، نمايشگر مرکزي و دکمههاي کمتعداد روي فرمان، طراحي سادهاي دارد.
صندليهاي ماکان با داشتن قابليت تنظيم برقي در تمام جهات و البته تنظيم بالشتکهاي جانبي، فضاي راحت و دلنشيني فراهم ميکنند. اما در رديف عقب، فضاي سر و پاي سرنشينان چندان زياد نيست. با خواباندن صندليهاي عقب، فضاي بار به ۱۵۰۰ ليتر ميرسد که از ميانگين خودروهاي کلاس کراس اور لوکس کمتر است.
استفاده از سيستم سرگرمي و اطلاعاتي پورشه آسان و کيفيت وضوح نمايشگر نيز قابل قبول است. پاسخگويي اين سيستم و دکمههاي پرتعداد کابين سرعت خوبي دارد. با سفارش آپشن پورشه کانکت سيستم به قيمت ۱۳۰۰ دلار، قابليت وايفاي هاتاسپات در اختيار سرنشينان قرار ميگيرد. اتصال اپل کارپلي بهصورت استاندارد در دسترس است، ولي اندرويد اتو ارائه نميشود. بزرگترين مشکل سيستم سرگرمي و اطلاعاتي ماکان، نمايشگر ۷ اينچي آن است که در مقايسه با نمايشگرهاي ۱۲ اينچي برندهاي ديگر، نسبتاً کوچک است.
سيستمهاي کمکي مانند سيستم هشداردهندهي نقاط کور، انحراف از بين خطوط و کروز کنترل هوشمند بهصورت استاندارد به همراه ماکان توربو ارائه ميشوند. با اينحال سيستمهاي جلوگيري از تصادف يا انواع سيستمهاي نيمهخودکار ايمني در اين مدل وجود ندارند. مقامات پورشه اعلام کردهاند که تکنولوژي دستيار رانندهي اينودرايو (InnoDrive) در مدلهاي پانامرا ۲۰۱۸ و کاين ۲۰۱۹ وجود دارد؛ احتمالاً اين سيستم در نسل بعدي ماکان نيز نصب شود.
البته همانطور که انتظار ميرفت، اين ارقام با اضافه شدن انواع آپشنهاي مختلف از ۱۱۰ هزار دلار هم بالاتر ميرود. بهعنوان مثال مدلي که تصاوير آن در اين مقاله قرار داده شده است، آپشن ترمزهاي سراميک کربن (۸ هزار و ۱۵۰ دلار)، سيستم هدايت گشتاور پورشه (۱۴۹۰ دلار) و رنگ سفارشي جوهر قرمز (۳ هزار و ۱۲۰ دلار) را به همراه دارد که قيمت نهايي آن را به ۱۱۴ هزار و ۸۴۰ دلار ميرساند.
بازار