نماد آخرین خبر

«ام وی ام X33S» را بشناسید

منبع
عصر خودرو
بروزرسانی
عصر خودرو/ ام وي ام X33S قديمي‌ترين کراس توليدي توسط شرکت مديران خودروست که در ده سال اخير حضورش در ايران، چندين بار دچار فيس‌ليفت و تغييرات داخلي، خارجي و يا فني (گيربکس) شده است. چند سالي مي‌شود که شرکت مديران خودرو به عنوان نماينده رسمي کمپاني خودروسازي چري چين کار خود را آغاز کرده است. با حضور محصولات چيني شرکت مديران خودرو در بازار کشورمان کمابيش رنگ و لعاب توليدات داخلي تغيير کرد و به تدريج اقشار متوسط رو به پايين (از نظر توانايي مالي) نيز توانستند، طعمي وراي توليدات منسوخ و از رده خارج داخلي را بچشند. به دليل کيفيت پايين بسياري از اجناس چيني که در آن سال‌ها وارد بازار کشور مي‌شد، بسياري از مشتريان در ابتدا با شک و ترديد فراوان به سراغ محصولات ام وي ام (چري) مي‌رفتند، اما پس از به اصطلاح جا افتادگي محصولات اين شرکت در بازار، هم اکنون استقبال خوبي از محصولات شرکت مذکور به ويژه انواع مدل‌هاي کراس اوور آن مشاهده مي‌شود. قديمي‌ترين کراس توليدي توسط شرکت مديران خودرو، مدل X۳۳ است که البته در طي بيش از ده سال از حضورش در ايران، دو-سه مرتبه دچار فيس‌ليفت و تغييرات داخلي، خارجي و يا فني (گيربکس) شده است. اين محصول در ابتدا تحت عنوان چري تيگو در سال ۲۰۰۵ و در نمايشگاه خودرو شانگ‌هاي به نمايش عمومي گذاشته شد. از سال ۲۰۱۰ به بعد همزمان با ارائه نسخه فيس ليفت، نام آن نيز تغيير کرد و تحت عنوان چري تيگو۳ روانه بازار‌هاي مختلف شد. البته نام ايکس۳۳ از همان ابتدا در کشورمان بدون تغيير باقي مانده و تنها گاهي پيشوند و پسوند آن تغيير نموده است. جديدترين نسخه ايکس۳۳ که هم اکنون توسط شرکت مديران خودرو به فروش مي‌رسد، مدل X۳۳S اسپرت است که با تغييرات خارجي و داخلي فراواني در قياس با نسخه اوليه، همراه بوده است. طراحي خارجي و بدنه ام وي ام X۳۳S تغييرات گسترده اين اتاق نسبت به نسل قبل موجب زيبايي بيشتر MVM X۳۳S شده است. با نگاهي گذرا به نسل جديد MVM X۳۳ مي‌توان دريافت که شرکت چيني چري سعي کرده تا اين اتاق را به المان‌هاي اسپرت و جسورانه مزين نمايد. در مدل X۳۳S نماي جلوي خودرو با چراغ‌هايي زيبا، جلوپنجره‌اي چشم نوازتر و سپري تاثيرگذارتر تزئين شده است و تفاوت شگرفي نسبت به مدل‌هاي قبلي X۳۳ دارد. چراغ‌هاي روشنايي در روز و هالوژن به زيبايي روي سپر قرار گرفته اند، لازم به ذکر است MVM X۳۳S در دو مدل اسپرت و معمولي به بازار کشور عرضه شد که مدل اسپرت از طراحي متفاوت و اسپرت‌تر سپر‌ها بهره مي‌برد. مضاف بر اينکه سقف مشکي رنگ تضاد جالبي با بدنه ايجاد کرده است، خروجي دوبل اگزوز نيز در قسمت عقب از مهم‌ترين موارد تمايز مدل اسپرت نسبت به مدل معمولي مي‌باشد. البته در حال حاضر شرکت سازنده تنها مدل نسخه اسپرت X۳۳S را به بازار ارائه مي‌دهد. نماي جانبي خودرو با رينگ‌هاي نسبتا جذاب و اسپرت و ضربه‌گير‌هاي کروم با جهشي بلند نسبت به اتاق قبلي مهيج‌تر به نظر مي‌رسد، اما نماي عقب خودرو نسبت به ساير بخش‌ها کمترين ميزان تغيير را تجربه کرده است و همين تغييرات اندک در بهبود نماي عقب کمک شاياني کرده است، هرچند نمي‌توان اين قسمت را بدون نقص دانست. در واقع سادگي اين بخش نسبت به نماي جلو کاملا محسوس است و استفاده از سپر تزييني با خروجي‌هاي اگزوز غير واقعي نيز نتوانسته مانع از نمود طراحي ساده و قديمي اين بخش شود. در ضمن ابعاد بدنه X۳۳S به شرح ذيل است: طول: ۴۴۱۹ ميلي‌متر، عرض: ۱۷۶۵ ميلي‌متر، ارتفاع: ۱۶۵۱ ميلي‌متر، فاصله دو محور: ۲۵۱۰ ميلي‌متر. در يک جمع بندي کلي نسبت به طراحي خارجي MVM X۳۳S مي‌توان نمره قبولي را به اين کراس اوور شهري داد که در تمام قسمت‌ها پيشرفت قابل توجهي داشته است. طراحي داخلي و کابين ام وي ام X۳۳S با بازکردن درب خودرو شاهد به روز رساني‌هايي در اين قسمت هستيم که واقعا قابل قبول انجام شده است. طراحي کلي کابين با رويه جديد در طراحي و افزايش چشمگير کيفيت رو به رو بوده و باز هم در مقايسه با نسل قبل بسيار بهتر شده است. استفاده از رنگ قرمز در حاشيه دريچه‌هاي تهويه و قسمت‌هايي از درب خودرو موجب اسپرت شدن نماي داخلي شده است. صفحه LCD هشت اينچي با قابليت لمسي و متصل به دوربين دنده عقب نشان از تکنولوژيک شدن MVM X۳۳S دارد. از نظر ارگونوميک نيز مي‌توان نمره قبولي را به اين شاسي بلند شهري داد. فضاسازي کابين از موارد مهم در يک شاسي بلند محسوب مي‌شود و MVM X۳۳S با اينکه فضاي چندان زيادي ندارد، اما موجب آزار و اذيت شما نخواهد شد.البته فضاي سرنشين وسط صندلي‌هاي عقب چندان راحت نيست و اگر قصد مسافرت پنج نفره را داشته باشيد، بايد هر از چند گاهي سرنشينان جاي خود را با نفر وسط عوض کنند تا از فشار وارده بر ستون فقرات او کاسته شود. از اين جهات MVM X۳۳S با اينکه پيشرفت بسيار زيادي را تجربه کرده است، اما هنوز براي رسيدن به بهترين‌هاي اين کلاس راه زيادي را پيش رو دارد و نمي‌توان اين خودرو را يک کراس اوور خانوادگي بسيار راحت براي مسافرت توصيف کرد. مشخصات فني و قواي محرکه ام وي ام X۳۳S قلب تپنده ام وي ام X۳۳ از يک پيشرانه چهار سيلندر دو ليتري (۱۹۷۱ سي سي) شانزده سوپاپه مجهز به فناوري DVVT-i تشکيل شده است که قادر به توليد توان خروجي معادل ۱۳۶ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور حاصل از آن در دور موتور ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰rpm، معادل ۱۸۰ نيوتن متر است. ضريب تراکم سيلندر اين پيشرانه نيز برابر با نسبت ۱:۱۰ است و X۳۳S موفق به اخذ استاندارد آلايندگي يورو ۵ شده است. حداکثر سرعت اين خودرو در حدود ۱۷۵ تا ۱۸۰ کيلومتر بر ساعت برآورد مي‌شود. ضمناً باک سوخت ايکس ۳۳ اس معادل ۵۵ ليتر گنجايش دارد. وظيفه انتقال نيرو در ام وي ام X۳۳S اسپرت برعهده گيربکس CVT با قابليت تعويض دستي به صورت هفت دنده (در نسخه کامفورتيبل يک گيربکس دستي پنج سرعته حضور داشت) گماشته شده است. همانطور که در ابتدا ذکر شد، هم اکنون تنها نسخه X۳۳s اسپرت توسط مديران خودرو توليد شده و روانه بازار مي‌شود. اگر خواهان نمونه مجهز به گيربکس دستي هستيد، بايستي به بازار مدل‌هاي دست دوم اين خودرو مراجعه نماييد. تجهيزات و امکانات ام وي ام X۳۳S از نظر امکانات ايمني و رفاهي نيز ام وي ام X۳۳S در شرايط قابل قبولي قرار دارد که شامل: کيسه هواي راننده و سرنشين جلو، سنسور پارک، روکش چرمي صندلي ها، تنظيم صندلي راننده در ۶ جهت، تنظيم برقي آينه کناري، تهويه مطبوع خودکار، کروز کنترل، سانروف، مه شکن جلو و عقب، پشتيباني سيستم ترمز از ABS و EBD، تنظيمات سيستم رانندگي بين دو حالت eco و sport مي‌شود. تجربه رانندگي با ام وي ام X۳۳S با نشستن بر روي صندلي راننده و قرار گرفتن در پشت فرمان ام وي ام X۳۳S، پيشرانه را استارت مي‌زنيم. گيربکس CVT را درگير نموده و قصد حرکت مي‌نماييم. در ابتداي کار، پيشرانه نسبت به اعمال فشار بر روي پدال گاز با کمي تاخير عمل مي‌نمايد که مي‌توان ريشه آن را در گيربکس CVT و يا ارتباط الکترونيکي مابين پدال گاز و پيشرانه جستجو نمود. در حالت قرار دادن اهرم تعويض دنده در وضعيت دنده عقب، گاهي اوقات امکان دارد که موتور نسبت به فشردن پدال گاز تا چند لحظه واکنش خاصي از خود بروز ندهد. ظاهراً اين مشکل در برخي ايکس ۳۳ اس‌هاي توليدي به صورت موردي گزارش شده که البته شنيده‌ها از رفع آن توسط شرکت سازنده در توليدات جديد اين خودرو حکايت دارد. با تمهيدات انديشيده شده توسط مهندسين، کيفيت مونتاژ اين خودرو نسبت به قبل افزايش يافته و در نتيجه به واسطه عايق بندي بهتر فضاي کابين از ميزان نفوذ صدا‌هاي مزاحم و بر هم خوردن آرامش سرنشينان تا حد زيادي کاسته شده است. کابين x. ۳۳ در حين حرکت، تا حداکثر ۴۰۰۰rpm آرامش و آسايش مساعدي را به سرنشينان هديه مي‌دهد، اما از اين دور به بالا، نفوذ صداي موتور به داخل کابين تاحدي افزايش يافته و از ميزان آسوده مندي آن کاسته مي‌شود. وضعيت رانندگي را مي‌توان بين دو حالت eco و sport تنظيم کرد که در شرايط اقتصادي به دليل کاهش مصرف سوخت، دور موتور در محدوده پايين‌تري حفظ مي‌شود و نمي‌توان حداکثر توان خودرو را به کار گرفت. شتابگيري خودرو در حالت eco چندان چنگي به دل نمي‌زند، به همين دليل ترجيح داديم در تجربه چند ساعته و به دليل بهره مندي از حداکثر توان خودرو، سيستم رانندگي را روي اسپرت گذاشته تا عملکرد بهتري را از اين خودرو چيني داشته باشيم. شتابگري خودرو در حالت اسپرت با توجه به موتور ۲ ليتري ۱۳۶ اسب بخاري (با توجه به کلاس خودرو) قابل قبول به نظر مي‌رسد، اما نمي‌توان آن را مطلوب توصيف کرد. در مقابل کشش خودرو در وضعيت بهتري قرار دارد که به لطف حفظ دور موتور در محدوده بالاست که از ويژگي‌هاي عملکردي گيربکس CVT ناشي مي‌شود. فرمان به نسبت ساير خودرو‌هاي چيني از مهندسي و نرمي قابل توجهي برخوردار است، اما در مقايسه با خودرو‌هاي غربي هنوز فاصله زيادي از نظر انتقال حس رانندگي دارد. به دليل نبود سيستم ESP در اين خودرو به نظر مي‌رسد که بر روي مسير‌هاي لغزنده حفظ جانب احتياط الزامي باشد، اما در مجموع هندلينگ و پايداري ام وي ام X۳۳S خوب است و نمي‌توان نقطه ضعف چندان بزرگي را به اين بخش وارد دانست. تسلط راننده به ابعاد و زواياي بدنه نيز مناسب به نظر مي‌رسد و مشکلي از نظر ديد جانبي و رو به عقب وجود ندارد. اما در نقطه مقابل هندلينگ خوب، سيستم تعليق خودرو علي الخصوص در رديف دوم صندلي نسبتا خشک احساس مي‌شود و ضربات و پستي بلندي‌هاي بي‌شمار شهر‌هاي بزرگ کشور را به اتاق منتقل مي‌کند، هر چند اين مشکل نيز در ميان خودرو‌هاي کراس اوور با سيستم تعليق ساده (غير تطبيق پذير) کاملا شايع است و حتي شامل حال برند‌هاي اروپايي هم مي‌شود. رقبا و محصولات مشابه ام وي ام X۳۳S از ميان خودرو‌هاي کراس اوور موجود در کشور، مدل‌هايي نظير: ليفان ايکس ۶۰، ساندرو استپ وي، جک S۳، هايما S۵ و با کمي ارفاق برليانس C۳ کراس، ام وي ام ايکس ۲۲ و ليفان ايکس ۵۰ اتوماتيک را مي‌توان به عنوان رقباي اصلي ايکس ۲۲ در نظر گرفت. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره