![استون مارتین والور؛ کیک تولد به مناسبت 110 سالگی](https://app.akharinkhabar.ir/images/2025/02/06/Tumb_89c0e9c0-4f9c-4959-9955-c51d7f79d49d.jpeg)
نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران
خودرو بانک
بروزرسانی
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/a894410e-897d-44b1-97fd-81b34540e450.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/db4c9598-586d-4d9e-b989-e621c6511492.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/b13b776e-ac50-45f4-8b30-a799714d003d.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/96b4c8d9-6972-433c-bc63-7491618e627a.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/99020065-216e-46ab-9335-51835acb46f9.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/0451050b-9dba-4e84-85e5-7dbd2e16efec.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/69b89df4-7135-4b7b-ba21-03b567e689fd.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/19c42d7f-d0af-4b3e-bf5d-9ab563229413.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/2fad2977-99c6-4b35-9f3c-bfc52d0b6177.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/d9dee7db-fe8d-4d3a-83a9-a3b14386937b.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/b01ac119-e0d0-46a4-82dd-fdd31672d9a4.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/a72669c0-0e0a-4ae1-9116-43d6ec8355b4.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/244bb2b1-c706-4b05-a62b-91a994aa706c.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/75a039d7-786f-4008-ab07-24ae864156e0.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/123c397b-6c3d-408b-ad0b-0eb33194245f.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/06a883e0-bb01-4ccb-9dd3-dba33597d937.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/4eeca101-522a-430a-a7f2-da037db71666.jpeg)
![نگاهی به نسل دوم «سانگ یانگ کوراندو» با سقف جمع شونده در ایران](https://app.akharinkhabar.ir/images/2018/11/05/3b029a11-3690-4126-9f58-a93126faad7d.jpeg)
خودرو بانک/ سانگ يانگ يکي از خودروسازان بزرگ و مطرح کشور کره جنوبي است که سابقه طولاني در زمينه توليد و ساخت خودروهاي کراس اوور و شاسي بلند دارد. اين کمپاني کرهاي تا چند سال گذشته به دليل بهرهگيري از طرحهاي نامتعارف در ساخت خودروهاي خود، چندان در بازار جهاني با استقبال مواجه نميشد و محصولات آن اصطلاحاً عامه پسند نبود و طيف وسيعي از خريداران را شامل نميشد. اما با گذشت زمان و داغ شدن فضاي رقابتي ميان خودروسازان کرهاي و اروپايي، سانگ يانگ نيز تصميم گرفت تحولي اساسي در زمينه طراحي محصولات خود ايجاد کند تا بتواند در رقابت با همتايان خود، گوي سبقت را از آنها بربايد. که البته بايد گفت در اين امر موفق عمل کرده و توانست تحولي شگرف در محصولات خود ايجاد کند.
اما سابقه حضور اين برند کرهاي در ايران بر مي گردد به سال 1385 که شرکت مرتب خودرو، اقدام به توليد و عرضه نسل دوم سانگ يانگ کوراندو در خط توليد بن رو کرد. به همين خاطر در حال حاضر اين خودرو به کوراندو بن رو در بازار مشهور است. سانگ يانگ که فعاليت خود را از سال 1954 ميلادي آغاز کرد، در سال 1964 شروع به مونتاژ جيپ براي ارتش آمريکا کرد، اما از آنجايي که در آن زمان خودروساز ديگري در کره وجود نداشت، از سال 1969 اين خودرو را با نام کوراندو که از دو واژه “Korean” و “Can Do” يا همان شعار "کره مي تواند" برگرفته شده است، به بازار غير نظامي عرضه کرد. توليد اين خودرو تا سال 1996 ادامه داشت و سرانجام نسل دوم آن به بازار معرفي شد. اما توليد اين خودرو تا سال 2006 بيشتر ادامه نداشت و در نهايت در سال 2010 سومين نسل از اين کراس اوور کره اي راهي بازار شد. گفتني است نسل دوم و سوم اين خودرو توانست به بازار ايران راه پيدا کند.
شرکت مرتب خودرو در سال 1385 اقدام به توليد و عرضه نسل دوم کوراندو به بازار ايران کرد که متاسفانه به دليل عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب و ضعف در مديريت، نتوانست اين رويه را ادامه دهد که پس از آن شرکت رامک خودرو به عنوان نماينده رسمي سانگ يانگ در ايران فعاليت خود را آغاز کرد و محصولات گوناگوني از اين برند کره اي را به بازار ايران عرضه کرد. همچنين نسل سوم کوراندو توسط رامک خودرو به صورت CBU يا وارداتي تحت عنوان نيو کوراندو عرضه شد.
اما نسل دوم سانگ يانگ کوراندو با دو پيشرانه چهار و شش سيلندر به بازار عرضه شد که اتفاقاً هر دو مدل نيز توانستند به بازار ايران راه پيدا کنند. همچنين اين خودرو تنها با نمونه 3 درب طراحي و توليد شد که دو نوع سقف هاردتاپ و جمعشونده براي آن قابل انتخاب بود. طراح اين خودرو يعني پروفسور کن گرينلي، با بهره گيري از شاسي کوتاه شده موسو که محصول ديگري از اين خودروساز است، توانست يک شاسي بلند جمع و جور مناسب آفرود را طراحي کند.
نسل دوم کوراندو به دليل داشتن ظاهري نامتعارف و نهچندان زيبا، در بازار جهاني و البته بازار ايران چندان مورد استقبال قرار نگرفت و تنها قشر کمي که به دنبال يک خودروي مناسب آفرود بودند به سراغ آن رفتند. يکي از ويژگيهاي اين خودرو نسخه کروک است که بخش انتهايي آن توسط پوشش چرمي باز و بسته ميشود. اين نمونه در ايران بسيار کمتر از نمونه داراي سقف ثابت يا هاردتاپ است که خودروي مورد نظر ما در اين مقاله از خودروبانک نيز از سقف جمع شونده چرمي برخوردار است.
همانطور که گفته شد کوراندو داراي دو نوع پيشرانه بوده که اولي از يک موتور شش سيلندر 3.2 ليتري با توان 220 اسب بخار و 312 نيوتون متر گشتاور تشکيل شده است. نوع دوم نيز داراي پيشرانه چهار سيلندر 2.3 ليتري است که توانايي توليد نيرويي معادل 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور 209 نيوتون متر را دارد. گفتني است هر دو مدل دو ديفرانسيل بوده و قدرت به صورت 4WD به هر چهار چرخ انتقال پيدا ميکند، به همين دليل است که کوراندو توانايي حرکت در مسيرهاي آفرودي را دارد. همچنين گيربکس 5 سرعته دستي براي انتقال قدرت در اين خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. شايان ذکر است که خودروي مورد نظر داراي پيشرانه چهار سيلندر 2.3 ليتري است که مدل سال 1388 است. گفتني است بيشتر قطعات مصرفي اين خودرو با سانگ يانگ موسو مشترک بوده اما با اين حال پيدا کردن قطعات يدکي اين خودرو در بازار کمي دشوار است. همچنين در زمان عرضه نيز مرتبخودرو در زمينه ارائه خدمات پس از فروش بسيار ضعيف عمل کرد که موج نارضايتي خريداران از آن ايجاد شد.
نماي داخلي کوراندو از يک طرح قرينه برخوردار است که به دليل کاهش هزينه ها براي انتقال فرمان به سمت راست در برخي از کشورها، اينگونه طراحي و ساخته شده است. اما کيفيت قطعات مصرفي در آن قابل قبول بوده و در خودروي مورد نظر پس از گذشت 10 سال از توليد آن، چندان مستهلک نشده و ظاهر خود را تاحد زيادي حفظ کرده اند. برخي از امکانات پايه کوراندو شامل کولر، گرمکن شيشه عقب و آينهها، آينههاي برقي، جک گازي در موتور، تنظيم دستي ارتفاع فرمان، تنظيم کاسه چراغ جلو، چراغ احتياط درها، قفل مرکزي و فرمان و دسته دنده چرمي ميشود. کيسه هوا در کوراندو يک عدد در سمت راننده بوده و در برخي مدلها علاوبر آن سمت شاگرد نيز داراي کيسه هواست. در کل ميتوان گفت داخل کوراندو جذابيت چنداني براي راننده و سرنشينان ندارد و بيشتر مناسب يک خودروي آفرودي است که کاربري آن از اهميت بيشتري برخوردار است.
هم اکنون در بازار آزاد قيمت مدلهاي سانگ يانگ کوراندو 2300 با مدلهاي 85 و 86 در حدود 150 الي 170 ميليون تومان است و مدل هاي 3200 نيز بين 180 الي 210 ميليون تومان قيمت دارند