نماد آخرین خبر

پژو ۲۰۷ دنده‌ای را بشناسید

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
باشگاه خبرنگاران/ پژو ۲۰۷ توليد ايران خودرو که در واقع، نمونه‌ي فيس‌ليفت شده از ۲۰۶ با کد +۲۰۶ محسوب مي‌شود، يکي از جذاب‌ترين هاچبک‌هاي بازار ايران است. در اين مطلب به معرفي جامع ۲۰۷i و مقايسه‌ي آن با رقباي داخلي پرداختيم. از ابتداي دهه‌ي ۶۰ خورشيدي و ممنوعيت واردات، بازار خودروي ايران بين دو محصول تقسيم شد. پيکان ساخت ايران خودرو و رنو ۵ محصول سايپا، مهم‌ترين توليدات کشور براي مدتي نزديک به ۱۵ سال بودند و البته، حق انتخاب ديگري براي عامه‌ي مردم، وجود نداشت. در سال‌هاي قبل از انقلاب، علاوه بر پيکان خودرو‌هاي پهن‌پيکر امريکايي هم در ايران مونتاژ مي‌شدند. به بيان بهتر، بازار ايران به سدان‌هاي جادار، عادت کرده بود؛ اما با عرضه‌ي رنو ۵ در سال ۱۳۵۵ و توليد گسترده در سال‌هاي بعد از انقلاب، فوايد يک خودروي هاچبک براي مردم، آشکار شد. اين کلاس خودرويي در مقايسه با سدان‌ها، ارزان‌تر و کم‌مصرف‌تر هستند، ضمن اينکه هنگام رانندگي در ترافيک شهري و نياز به مانور‌هاي سريع، کارايي بسيار خوبي دارند. از سويي ديگر، مي‌توان از قابليت جمع‌شدن صندلي عقب در هاچ‌بک‌ها استفاده کرد و حجم مفيد صندوق را، افزايش داد. بازار هاچبک‌هاي ايران با حضور پژو ۲۰۶ در سال ۱۳۸۰ جان تازه گرفت. اين محصول مدرن در زمان خود، شتاب‌گيري عالي، فرمان‌پذيري مناسب و مصرف سوخت قابل قبول ارائه مي‌کرد. محبوبيت ۲۰۶ در بازار ايران، روز‌به‌روز افزايش يافت و اين محصول را، به خودرويي پرفروش در ميان خانواده‌ها و جوانان تبديل کرد. از سال ۱۳۸۴ و تقريبا هم‌زمان با عرضه‌ي جهاني، مونتاژ ۲۰۶ صندوق‌دار هم در ايران آغاز شد تا حق انتخاب خريدار، بيشتر شود. استقبال کشور‌هاي مختلف دنيا از پژو ۲۰۶، آنقدر خوب بود که پس از توليد اوليه در سال ۱۹۹۸، بدون تغيير خاص در بدنه و ظاهر تا ۱۴ سال، عرضه شد. سال ۲۰۱۲، پژو فرانسه با اعمال تغييراتي گسترده در نماي روبروي ۲۰۶، فيس‌ليفتي جذاب از اين خودرو معرفي کرد که ۲۰۶ پلاس (+۲۰۶) نام داشت و در ايران، با کد ۲۰۷ توسط ايران خودرو عرضه شد. اين در حالي است که پژو ۲۰۷ اصلي با پلت‌فرم متفاوت با ۲۰۶ و +۲۰۶، از سال ۲۰۰۶ در فرانسه رونمايي و توليد شده است. ايران، تنها کشور دنيا است که هنوز به توليد پژو ۲۰۶ و +۲۰۶ مي‌پردازد. اين شرايط، البته تداوم خواهد داشت و قرار است، +۲۰۶ صندوق‌دار هم با نام ۲۰۷ صندوق‌دار توسط ايران خودرو توليد شود. با توجه به تحريم‌هاي جهاني و بي‌علاقگي پژو فرانسه به سرمايه‌گذاري در ايران، عرضه‌ي ۲۰۷ اصلي و ۲۰۸ براي بازار داخلي، غيرممکن به نظر مي‌رسد. با اين اوصاف، احتمالا +۲۰۶ يا همان ۲۰۷i ساخت ايران خودرو، همچنان در خط توليد باقي خواهند ماند. طراحي ظاهري و بدنه در نماي روبرو، تفاوت‌هاي قابل توجهي بين ۲۰۶ و ۲۰۷ ايران‌خودرو ديده مي‌شود. از سويي ديگر، شباهت زيادي بين ۲۰۷ ايران و ۲۰۷ بازار جهاني وجود دارد؛ تا حدي که تشخيص آن‌ها در نگاه اول مشکل است. شايد بتوان با توجه به جايگذاري چراغ‌هاي مه‌شکن، در طرفين سپر محصول ايران‌خودرو را از ۲۰۷ واقعي که از مه‌شکن نزديک به جلوپنجره استفاده مي‌کند، تشخيص داد. آنچه بيش از همه توجه بيننده را به ۲۰۷i جلب مي‌کند، چراغ‌هاي بزرگ و کشيده در نماي روبرو است که با حالتي اسپرت و انتقام‌جو تا نزديکي شيشه‌ي جلو، ادامه دارد. به جرات مي‌توان گفت که روشنايي اصلي در اين محصول، بزرگ‌ترين چراغ‌هاي توليدشده در تاريخ خودروسازي ايران هستند و البته نقش مهمي در تعريف شخصيت ۲۰۷i دارند. لوگوي سازنده هم، اندازه‌ي بزرگي دارد و طبق زبان طراحي پژو در سال‌هاي ۲۰۱۰، مثل يک حفره طراحي شده است. کاپوت جلو، نسبتا کوتاه است و تا لبه‌ي سپر ادامه پيدا نمي‌کند. خط حجم‌دهنده هم، در اين بخش ديده نمي‌شود و با شيب تند، حالتي صاف دارد. جلوپنجره‌ي خودرو، کاملا روي سپر قرار گرفته است و با فاصله‌ي زياد تا کاپوت جلو، ارائه مي‌شود. هواي مورد نياز پيشرانه و سيستم خنک‌کننده نيز، تماما از اين طريق تامين مي‌شود. تمامي نسخه‌ها، از جلوپنجره‌ي پلاستيک سياه‌رنگ استفاده مي‌کنند و نمونه‌ي همر‌رنگ بدنه به صورت استاندارد، قابل سفارش نيست. اين بخش با حالتي آرواره‌اي شکل، حس اسپرت ۲۰۷i را تقويت مي‌کند. در نماي جانبي، تفاوت خاصي ميان ۲۰۷i و ۲۰۶ قديمي ديده نمي‌شود که البته با توجه به پلت‌فرم مشترک و فيس‌ليفت، طبيعي است. پژو ۲۰۷i البته با رينگ‌هاي ۵پر ۱۴ اينچ آلومنيوم متفاوت از ۲۰۶ با رينگ‌هاي فولادي و قالپاق‌دار، به نظر مي‌رسد، اما مسلما با چرخ‌هاي بزرگ‌تر ولاستيک‌هاي پهن‌تر، جذابيت بيشتري خواهد داشت. اين خودرو، همچنان با زهوار‌هاي پلاستيک عرضه مي‌شود، اما برخلاف ۲۰۶، ادوات هم‌رنگ بدنه دارد. شايد مهم‌ترين نکته‌ي منفي در نماي جانبي ۲۰۷i، استفاده از آنتن سنتي در مرکز سقف و نزديک شيشه‌ي جلو باشد که در مقايسه با خودرو‌هاي مدرن با آنتن کوسه‌اي در انتهاي بدنه، توي ذوق مي‌زند. مشابه نماي کنار، پشت ۲۰۷i هم تفاوت خاصي با ۲۰۶ ندارد. البته کاسه چراغ محصول جديد، با حفظ سايز قبلي، بازطراحي شده است و شاهد تغييراتي در سپر عقب هستيم. بخش پلاستيکي سپر در ۲۰۷i، نسبت به ۲۰۶ بيشتر شده است و حالا، ۲ چراغ هشدار قرمز رنگ در طرفين قسمت سياه‌رنگ ديده مي‌شوند. برخلاف فيس‌ليفت بسيار جذاب با تغييرات گسترده در نماي روبرو، شاهد صرفه‌جويي در نماي پشت ۲۰۷i هستيم و حتي، گيره‌ي ناخوشايند مخصوص بکسل، همچنان در سمت راست سپر، بدچشمي مي‌کند. در مجموع، حتي با گذشت سال‌ها از طراحي اوليه، نمي‌توان ايراد خاصي به ظاهر بيروني ۲۰۷i گرفت. اين خودرو، خصوصا از نماي روبرو، چشم‌گير و جوان‌پسند به نظر مي‌رسد و مي‌تواند براي علاقه‌مندان هاچبک‌هاي اسپرت، جذابيت داشته باشد. ابعاد خودرو، شامل طول ۳۹۰۰ ميلي‌متر با عرض ۱۶۸۰ ميلي‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۶۸ ميلي‌متر است که با فاصله محور‌هاي ۲۴۴۳ ميلي‌متر ارائه مي‌شود. طراحي داخلي و کابين طبيعتا از خودرويي که بر اساس پژو ۲۰۶ طراحي ۱۹۹۸، توليد مي‌شود نمي‌توان انتظار يک کابين مدرن و چشم نواز داشت. در مقايسه با خودرو‌هاي امروزي و حتي مدل‌هاي چيني، مثل دانگ فنگ H. ۳۰ کراس، فضاي داخلي پژو ۲۰۷i حرفي براي گفتن ندارد. البته در مدل‌هاي جديد با اضافه شدن نمايشگر لمسي ۷ اينچ، حس بهتري به سرنشينان القا مي‌شود، اما همچنان با فرمان قديمي و دکمه‌هاي پلاستيکي در مدل دنده دستي وجود دارد مواجه هستيم. براي نسخه‌ي دنده اتوماتيک، فرمان جديد با قطعه‌اي نقره‌اي رنگ، دکمه‌هاي مربوط به کنترل سيستم صوتي و پاسخگويي به تماس تلفني ديده مي‌شود، اما باز هم، جذابيت خاصي براي کاربر ندارد. فضاي کلي داشبورد، به دو بخش تقسيم شده است که در بالا، حالتي يک‌نواخت و بي‌رمق دارد. در کابين ۲۰۷i، سعي شده است تا با اضافه کردن ادوات نقره‌اي رنگي، تنوع ايجاد شود. در بخش پاييني، محفظه‌ي نسبتا جادار و بزرگ داخل داشبورد، همراه با کليد‌هاي تهويه مطبوع و درگاه‌هاي CD، USB و AUX وجود دارند که مشابه ۲۰۶، از مواد ارزان‌قيمت پلاستيکي ساخته شده‌اند. حتي دسته‌دنده هم، زيبايي خاصي ندارد و از فاصله‌ي دور، مشابه نمونه‌هاي رايج در خودرو‌هاي دنده دستي ديده مي‌شود. از معدود نکات مثبت در ۲۰۷i که هنگام مقايسه‌ي آن با ۲۰۶ متوجه مي‌شويد، بهبود زيبايي پنل پشت فرمان و حالت مواج داشبورد در مقابل راننده است. صفحه‌هاي زير عقربه‌هاي سرعت‌سنج، دورموتور، حرارت پيشرانه و باک بنزين، در همه‌ي مدل‌ها سفيدرنگ هستند و نمايي اسپرت تداعي مي‌کنند. در اين بخش، فريم‌هاي نقره‌اي‌رنگ وجود دارد که هم‌خواني خوبي با ديگر ادوات نقره‌اي‌رنگ داشبورد، فراهم مي‌کند. صندلي‌هاي ۲۰۷i، حالت اسفنجي دارند و براي استفاده‌ي روزانه‌ي راننده و سرنشين جلو، مناسب هستند. در اين بخش، طراحي ارگونوميک و مناسب استاندارد‌هاي موجود در خودرو‌هاي مدرن ديده نمي‌شود؛ پس طبيعتا، پرکننده‌ي گودي کمر و ظاهر اسپرت ندارند. اين شرايط، براي رديف دوم هم صادق است و با وجود راحتي قابل قبول در قسمت نشيمنگاه، حالتي صاف و نيمکتي در صندلي عقب ديده مي‌شود. يکي از مهم‌ترين معضلات ۲۰۶ که البته در ۲۰۷i هم وجود دارد، فضاي ناچيز براي سرنشينان رديف دوم است. فردي با قد ۱۸۰ سانتيمتر و بالاتر، راحتي چنداني در اين قسمت نخواهد داشت و با ساييدگي سر با سقف و کمبود فضا در مقابل زانو‌ها مواجه خواهد شد. همان‌طور که پيش‌تر اشاره شد، يکي از دلايل جذابيت خودرو‌هاي هاچ‌بک براي عامه‌ي مردم، امکان خواباندن صندلي‌هاي عقب و افزايش حجم صندوق بار است. پژو ۲۰۷i هم از چنين امکاني، بهره مي‌برد. البته فضاي مفيد صندوق عقب در حالت استاندارد، ۲۴۵ ليتر است که براي سفر‌هاي طولاني مدت و چمدان‌هاي متعدد، کافي به نظر نمي‌رسد. جالب است بدانيد که تندر ۹۰، با فضاي ۵۱۰ ليتر در صندوق عقب، يکي از جادارترين خودرو‌هاي مونتاژ ايران، از نظر امکان حمل بار محسوب مي‌شود. پيشرانه و شرايط فني مهم‌ترين وجه تمايز ۲۰۷i با ۲۰۶ معمولي، استفاده از پيشرانه‌ي ۱.۶ ليتري TU ۵ است. تا پيش از عرضه‌ي ۲۰۷i، فقط ۲۰۶ تيپ ۵ و مدل‌هاي صندوق‌دار مجهز به اين نوع پيشرانه بودند. قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقيقه ونهايت گشتاور ۱۴۲ نيوتن‌متر از ۴۰۰۰ دور بر دقيقه، با پيشرانه‌ي ۱۵۸۷ سي‌سي ۲۰۷i توليد مي‌شود. در نمونه‌هاي دنده دستي، حدود ۱۲ ثانيه و در مدل دنده اتواماتيک، نزديک به ۱۳ ثانيه طول مي‌کشد تا ۲۰۷i به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت برسد. ميانگين مصرف سوخت هم، ۶.۵ تا ۷ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر عنوان شده است و نهايت سرعت، ۱۹۰ کيلومتر بر ساعت خواهد بود. امکانات رفاهي در نماي بيروني ۲۰۷i، رينگ‌هاي ۱۴ اينچ آلومينيوم با نماي اسپرت و ۵پر وجود دارند. چراغ‌ها اصلي با قابليت تنظيم ارتفاع، مجهز به روشنايي روز LED هستند. مه‌شکن‌هاي دايره‌اي در طرفين سپر جلو ديده مي‌شوند. آينه‌هاي جانبي راهنما‌دار با تنظيمات برقي و بدون جمع‌کننده‌ي خودکار هستند. پژو ۲۰۷i، فاقد آنتن کوسه‌اي و ريل باربند استاندارد است. در فضاي داخلي، نمايشگر ۷ اينچ لمسي، دوربين پارک، ناوبري فارسي، سيستم مولتي مديا، USB، UAX، DVD و بلوتوث موبايل، ۴ بلندگو با ۲ توييتر و خروجي آمپلي فاير وجود دارد. پوشش صندلي‌ها پارچه‌اي است. صندلي چرمي يا برقي براي پژو ۲۰۷i قابل سفارش نيست، اما براي راننده در ۶ جهت و براي سرنشين کنار راننده در ۴ جهت، امکان تنظيم دستي وجود دارد. اين خودرو داراي شيشه بالابر برقي براي ۴پنجره است و صندلي‌هاي عقب، امکان خواباندن به صورت مستقل يا سرتاسري دارند. شايد تنها آپشن با اهميت در پژو ۲۰۷i، کروز کنترل باشد. اين خودرو، با سانروف، گرم‌کن داخل صندلي، فرمان چرم، گرم‌کن مخصوص آينه بغل و سنسور‌هاي هشدار برخورد در پشت يا جلو، قابل سفارش نخواهد بود. شرايط ايمني و تجهيزات حفاظتي با هدف بررسي پژو ۲۰۷i، مجبور به تحقيق شرايط ۲۰۶ هستيم؛ چرا که اين محصول، خودرويي فيس‌ليفت شده از ۲۰۶ محسوب مي‌شود. پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۰ توسط بنياد ايمني خودرو‌هاي اروپا (Euro NCAP) بررسي شد و ۴ ستاره از ۵ ستاره دريافت کرد. حفاظت سرنشينان جلو در صورت برخورد از روبرو، براي سر و گردن، بسيار خوب ارزيابي شده است و براي ديگر اجزاي بدن، امتياز خوب و متوسط دارد. در فيلم آزمون تصادف نيز، مقاومت قابل قبول بدنه و خصوصا سقف کابين، به خوبي ديده مي‌شود. از سويي ديگر، به جهت کمبود کيسه‌هاي هوا و ضعف‌هاي ساختاري، پژو ۲۰۶ (يا ۲۰۷i)، نسبت به برخورد‌هاي جانبي آسيب‌پذير است. تنها ۲ کيسه هوا در ۲۰۷i وجود دارد که راننده و سرنشين کنار او را، حمايت مي‌کند. اين خودرو، حتي در نمونه‌ي ساخت فرانسه هم مجهز به ايربگ‌هاي جانبي و پرده‌اي نيست و اساسا به نظر نمي‌رسد که به دليل نوع سقف، امکان نصب چنين تجهيزاتي در ۲۰۷i وجود داشته باشد. ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز کمکي اضطراري (EBA) و تقسيم هوشمند فشار ترمز (EBD)، ديگر امکانات ايمني ۲۰۷i هستند. اين خودرو، با فناوري حفظ الکترونيکي تعادل (ESC) و کنترل کشش (ESP) ارائه نمي‌شود. بررسي فني، کيفيت رانندگي و مقايسه با رقبا مثل ديگر خودرو‌ها در بازار، قيمت تمام شده و کيفيت قطعات، مهمترين عامل جذب مشتري هستند. البته برند سازنده و ظاهر بيروني هم، اهميت زيادي براي خريدار ايراني دارد؛ اما تجربه نشان داده است، قيمت و کيفيت، به فروش خوب يا شکست تجاري يک خودرو در ايران مي‌انجامد. بر هم خوردن اين شرايط نيز، مي‌تواند يک محصول پرفروش را به توقف توليد برساند. جالب است بدانيد، کيفيت رانندگي و عملکرد فني ۲۰۷i در نمونه‌ي دنده دستي و گيربکس اتوماتيک، تفاوت زيادي دارد. شتاب‌گيري اين خودرو با دنده‌کشي دستي، به دلايلي از جمله وزن کمتر، بهتر از مدل اتوماتيک است؛ اما بنا به اظهار نظر مالکان ۲۰۷i اتوماتيک، حرارت پيشرانه در اين محصول، بالاتر از نسخه‌ي دنده دستي است. اين مشکل، هرچند منجر به جوش‌آوردن موتور در شرايط عادي نمي‌شود، افزايش استهلاک و کمبود قدرت در مسير‌هاي سربالايي با شيب تند را به دنبال خواهد داشت؛ ضمن اينکه فن‌هاي رادياتور براي مدت زمان بيشتري در مدار هستند. تعويض دنده در ۲۰۷i اتوماتيک، رضايت‌بخش نيست و با تاخير همراه است. علاوه بر اين، مدل اتوماتيک، صداي بيشتري نسبت به مدل دنده دستي ايجاد مي‌کند و مصرف سوخت بالاتري دارد. قطعات چيني، مشکل اصلي پژو ۲۰۷i محسوب مي‌شود. حتي، قبل از تحريم‌هاي جديد امريکا در مردادماه ۹۷ و زماني که رابطه‌ي ايران خودرو با پژو فرانسه به خوبي پيش مي‌رفت، بسياري از تجهيزات فني و رفاهي ۲۰۷i، از نمونه‌هاي مورد تاييد پژو فرانسه به قطعات ساخت چين، تبديل شد. اين تصميم، مسلما با هدف کاهش قيمت تمام‌شده و با صلاحديد مديران ايران خودرو به اجرا گذاشته شد که افت کيفيت ۲۰۷i در مدل‌هاي ۱۳۹۵ به بعد را، در پي داشت. اگر بخواهيم ۲۰۷i را با محصولات چيني هم‌قيمت مقايسه کنيم، با ۲ کمبود مهم مواجه مي‌شويم. اول اينکه، کيفيت ساخت و مواد به کار رفته در ۲۰۷i، خصوصا براي کابين و داشبورد، رضايت‌بخش نيست. از سويي ديگر، آپشن‌هاي رفاهي و ايمني موجود در اين خودرو، چندان متنوع نيستند تا براي خريدار، ايجاد جذابيت کنند. پژو ۲۰۷i، براي جوانان علاقه‌مند به خودرو‌هاي اسپرت هاچبک، محبوبيت دارد. اين افراد، گزينه‌ي غير چيني در اين کلاس بدنه ندارند و بايد، بين ۲۰۶، ۲۰۷، برليانس، دانگ‌فنگ H۳۰ و ام‌وي‌ام ۳۱۵، انتخاب کنند. بايد اعتراف کرد، ظاهر ۲۰۷i در مقايسه با رقبا در بازار ايران، جذابيت بيشتري دارد و براي افرادي که به آپشن و طراحي داخلي اهميت کمتري مي‌دهند، داراي برتري است. از نظر فرمان‌پذيري و قدرت مانور هم، ۲۰۷i داراي برتري‌هايي نسبت به رقباي چيني است. اين خودرو، با کمي بهينه‌سازي در فنربندي و تعويض قطعات، مثل جاي‌گزيني لاستيک‌هاي ۱۸۵ ميلي‌متر با نمونه‌هاي ۲۰۵ميلي‌متر، گزينه‌ي خوبي براي رانندگي اسپرت خواهد بود. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره