نماد آخرین خبر

«کیا سراتو ۲۰۱۷» را بشناسید

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
باشگاه خبرنگاران/ سراتو يکي از پرفروش‌ترين محصولات کيا در بازار جهاني است و در ايران هم با نسخه‌ي ۲۰۱۷ حضور دارد. خودرو‌هاي سدان سايز متوسط، طرفدار زيادي در دنيا دارند و برخلاف رشد تقاضا براي شاسي‌بلندها، همچنان با محبوبيت و فروش قابل قبولي توليد مي‌شوند. محصولاتي مثل تويوتا کورولا و هوندا سيويک، پيشروي اين کلاس خودرويي در چند دهه‌ي گذشته بوده‌اند، اما امروزه با حضور غول‌هاي خودروسازي کره، رقباي قدرتمندي در مقابل دارند. اين روزها، هيونداي النترا و کيا سراتو (فورته) با تيپ بدنه‌هاي سدان و هاچبک در بازار جهاني عرضه مي‌شوند، درحاليکه با قيمت مناسب و سطح آپشن‌هاي رضايت‌بخش، مورد تحسين کارشناسان هستند. هرچند که مجموع فروش اين خودروها، همچنان فاصله‌ي قابل توجهي با تيراژ توليد رقباي ژاپني دارد، مي‌توان از افزايش تقاضا براي النترا و سراتو، رشد کيفي اين خودرو‌ها در سال‌هاي گذشته را نتيجه گرفت. هرچند که شرکت خودروسازي کيا موتورز کره جنوبي، در ايران با خودروي پرايد معرفي شد؛ امروزه با محصولاتي متنوع در کلاس بدنه‌هاي متفاوت، برندي قابل اعتماد براي خريداري داخلي محسوب مي‌شود. اين تصور غلط که صنعت خودروسازي کره تازه‌کار و فاقد قدمت است، با گذري بر تاريخچه‌ي شرکت کيا مشخص مي‌شود. اين مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پيش بنيان نهاده شد؛ اما در بيست سال اول، بر توليد کاميون و موتورسيکلت با تکيه بر محصولات ژاپني تمرکز داشت. اولين خودروي توليد انبوه کيا، بر اساس مدلي از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت؛ اما امروزه با کارخانه‌هاي متعدد در سراسر دينا، مستقل از برند‌هاي خارجي فعاليت مي‌کند. بيش از ۴۵ درصد از سهام کيا، در اختيار هيونداي است تا عضو مهم يکي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي خودروسازي دنيا، محسوب شود. مجموع توليدات کياموتورز در سال گذشته، حدود ۳.۵ ميليون دستگاه برآورد مي‌شود و همچنان خودروي سراتو (فورته)، پرفروش‌ترين محصول اين برند در سطح جهاني است. نسل اول سراتو سال ۲۰۰۳ معرفي شد تا آغازگر هجوم خودرو‌هاي کره‌اي به بازار دنيا باشد. اين خودرو با نسل دوم، به نام فورته (Forte) در امريکا حضور موفقي داشت و با تيپ بدنه‌ي هاچبک و نام سيد (Cee'd)، محبوبيت بالايي در بازار اروپا تجربه کرد. سراتو، از همان مدل‌هاي اوليه در ايران فروخته مي‌شد، اما تقريبا هرگز با بدنه‌ي هاچبک به کشور وارد نشد. اين خودرو با بدنه‌ي سدان و تيپ نسل دوم که بين سال‌هاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در بازار جهاني حضور داشت، همچنان توسط ساپيا توليد مي‌شود، اما شاهد واردات جديدترين نسخه با چهره جديد نيز هستيم. با توقف توليد جهاني سراتو کوپ (مدل کوپه دودر) توسط کيا، اين محصول صرفا با بدنه‌ي سدان (چهار در صندوقدار) وارد ايران مي‌شود. پلت‌فرم اين خودرو با محصولات هيونداي، مثل النترا و i. ۳۰ مشترک است، درحاليکه از پيشرانه‌ي متفاوتي استفاده مي‌کند. آخرين مدل سراتو، نسخه‌ي فيس ليفت ۲۰۱۷ است، اما بر مبناي محصولي عرضه مي‌شود که سال ۲۰۱۲ طراحي شده و از سال ۲۰۱۳ در بازار جهاني حضور دارد. با معرفي نسل جديد النترا در سال ۲۰۱۶، مي‌توان اميدوار بود که مدل جديدي از سراتو هم تا يک سال ديگر، معرفي شود. طراحي ظاهري و بدنه سراتو ۲۰۱۷، يک فيس‌ليفت تمام و کمال محسوب نمي‌شود و بيشتر بر تغيير نماي روبروي خودرو تمرکز داشته است. از سويي ديگر، نمي‌توان با قاطعيت گفت که نسخه‌ي جديد از طرح اصلي مدل ۲۰۱۳، زيباتر شده است، چراکه نسبت به خودرو‌هاي مدرن هم‌کلاس (مثل مزدا ۳، هوندا سيويک و هيونداي النترا) کمي قديمي به نظر مي‌رسد. درحاليکه مدل جديد سراتو، از همان جلوپنجره‌ي هميشگي استفاده مي‌کند تا به زبان طراحي کيا وفادار بماند، چراغ‌هاي کاملا متفاوتي دارد که نسبت به قبل، بزرگ‌تر هستند. چراغ‌هاي اصلي، حالا کشيده‌تر ديده مي‌شوند و تا نيمه‌ي کاپوت جلو و روي گلگير، پيش مي‌روند. پهناي چراغ، با عرض جلو پنجره هماهنگي دارد، اما با خطوط خميده و حالتي منحني ارائه مي‌شود. روي سپر، خطي حجم دهنده به صورت نيم‌دايره در نظر گرفته شده است که زير چراغ‌ها و جلوپنجره را پوشش مي‌دهد. اين ترفند، سپر سراتو را بزرگ‌تر و ترکيب ظاهري خودرو را، با اُبهت‌تر نشان مي‌دهد. درحاليکه مدل جديد سراتو، از همان جلوپنجره‌ي هميشگي استفاده مي‌کند تا به زبان طراحي کيا وفادار بماند، چراغ‌هاي کاملا متفاوتي دارد که نسبت به قبل، بزرگ‌تر هستند. چراغ‌هاي اصلي، حالا کشيده‌تر ديده مي‌شوند و تا نيمه‌ي کاپوت جلو و روي گلگير، پيش مي‌روند. پهناي چراغ، با عرض جلو پنجره هماهنگي دارد، اما با خطوط خميده و حالتي منحني ارائه مي‌شود. روي سپر، خطي حجم دهنده به صورت نيم‌دايره در نظر گرفته شده است که زير چراغ‌ها و جلوپنجره را پوشش مي‌دهد. اين ترفند، سپر سراتو را بزرگ‌تر و ترکيب ظاهري خودرو را، باابهت‌تر نشان مي‌دهد. سراتو ۲۰۱۷، از نماي جانبي همچنان مدرن و جذاب به نظر مي‌رسد. خط اصلي بدنه، از انتهاي چراغ عقب تا چرخ جلو کشيده شده، درحاليکه دقيقا از جايگاه دستگيره‌ها امتداد يافته است. پايين در‌هاي جلو، به جاي خطوط معمول که موازي خط پنجره‌ها و به صورت مستقيم کشيده مي‌شوند، شاهد يک منحني زاويه‌دار و رو به بالا هستيم که تا حدودي قرينه‌ي سقف به نظر مي‌رسد. از اين نما، حجم‌دهي خاصي در سپر‌هاي طرفين سراتوديده نمي‌شود، اما کشيدگي چراغ‌هاي اصلي جلو و عقب، کاملا واضح هستند و حس اسپرت خودرو را افزايش مي‌دهند. از نکات مثبت در نماي جانبي سراتو، مي‌توان به فرم جذاب سپر عقب و حالت خاص درپوش صندوق اشاره کرد، ضمن اينکه ادوات نقره‌اي رنگ زير شيشه‌ها و رينگ‌هاي پنج‌پره‌ي ۱۷ اينچ، تاثير زيادي بر جذابيت اين مدل دارند. نماي پشت سراتو، تفاوت زيادي با مدل ساخت ۲۰۱۳ ندارد و صرفا با تغييراتي جزئي در چراغ‌ها و سپر عقب ارائه مي‌شود. با اين حساب، علاقه‌مندان خودرو براي تشخيص سراتوي جديد از مدل قبلي، دچار مشکل خواهند شد، اما مي‌توانند با توجه به نوار سفيدرنگ مربوط به روشنايي دنده عقب که در نسخه‌ي ۲۰۱۷ به جاي مرکز کاسه چراغ در پايين آن قرار دارد؛ متوجه تفاوت مدل فيس‌ليفت شده شوند. البته دو نکته‌ي ظريف هم در طراحي نماي پشت خودرو منظور شده است که شامل حذف آنتن کوسه‌اي و اضافه شدن لبه‌ي درپوش صندوق با حالتي شبيه به اسپويلر مي‌شود. سراتو، همچنان فضاي خوبي براي پلاک خودرو دارد و با در نظر گرفتن اين قسمت، در بالا و نزديک به چراغ‌هاي عقب، ترکيب خوبي پديد آورده است. خط نيم‌دايره‌ي حجم‌دهنده، شبيه به آنچه در سپر جلو وجود دارد، در سپر عقب هم ديده مي‌شود تا ابعاد سراتو را بزرگ‌تر نشان دهد. طراحان کيا، همچنان بر جاي‌گذاري چراغ‌هاي فرعي ترمز، روي قسمت پاستيکي و سياه‌رنگ پايين سپر تاکيد دارند. اين موضوع، فضاي خالي و نسبتا يک‌دستي در بخش فلزي سپر عقب ايجاد مي‌کند و البته، هزينه‌ي توليد سراتو را کاهش مي‌دهد. در مجموع مي‌توان نتيجه گرفت، برخلاف اينکه کيا سراتو با نسل قبلي و تغيير چهر‌ه‌ي جزئي ارائه مي‌شود، همچنان براي بيننده جذابيت دارد. اين خودرو با ابعادي به طول ۴۵۶۰ ميلي‌متر با عرض ۱۷۸۰ ميلي‌متر همراه فاصله محور‌هاي ۲۷۰۰ ميلي‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۴۵ ميلي‌متر، در حال توليد است. طراحي داخلي و کابين با ورود به سراتو ۲۰۱۷، متوجه خواهيد شد که اين خودرو، هيچ‌تفاوت خاصي با نسخه‌ي قبلي ندارد. حالت دايره‌اي داشبورد از نماي کنار، حس اسپرت و جوان‌پسندي فراهم مي‌کند، اما با نمايشگر ديجيتال و تک‌رنگ روي داشبورد که ساعت و درجه حرارت بيرون خودرو را نشان مي‌دهد، کمي قديمي و از مدافتاده به نظر مي‌رسد. اين نوع از مانيتور، کمي پايين‌تر و در قسمت مربوط به تهويه‌ي مطبوع هم ديده مي‌شود که داراي کليد‌هاي گردان سنتي در طرفين است. مجاري هواي تهويه مطبوع که در طرفين داشبورد و پيرامون نمايشگر اصلي قرار دارند، حالتي منحني، اما طرحي مشابه يکديگر دارند. شکاف ورودي CD و DVD، به وضوح در ميان داشبورد ديده مي‌شود، ضمن اينکه به تبعيت از سبک طراحي سال‌ها قبل، شاهد دکمه‌ي اعلام خطر (فعال‌کننده‌ي فلاشرها) در اين ناحيه هستيم. نسخه‌هاي فول‌آپشن سراتو با نمايشگر ۷ اينچ همراه خواهند بود، اما نمونه‌ي وارداتي داراي نمايشگر لمسي ۴.۲ اينچي است. کليد‌هاي مربوط به سيستم سرگرمي، با قاب باريک فلزي و نقره‌اي رنگ، از زمينه‌ي داشبورد جدا شده‌اند، درحاليکه با کليدگران‌هاي معمولي براي کنترل بلندي صدا و موج راديو، همراه هستند. فرمان سراتو، با پوشش چرم مصنوعي ارائه مي‌شود، اما فاقد ادوات فلزي و نقره‌اي است. حالت استخواني فرمان، حس خوبي به راننده مي‌دهد و ترکيبي کاملا اسپرت فراهم مي‌کند. کليد‌هاي اين قسمت، پرتعداد هستند و براي کروزکنترل، مديريت سيستم سرگرمي، برقراري تماس تلفني و بسياري ديگر امکانات رفاهي سراتو، دکمه‌ي مستقلي روي فرمان وجود دارد. اين مدل، از پنل‌هاي دايره‌اي براي جايگاه سرعت‌سنج و دور موتور استفاده نمي‌کند و از اين نظر، مدرن‌تر به نظر مي‌رسد. محيط سياه، با اعداد سفيد و عقربه‌ي قرمز، ترکيبي اسپرت و هيجان‌انگيز در پنل پشت فرمان ايجاد مي‌کند، درحاليکه با نمايشگر TFT نسبتا بزرگ، اطلاعات فني با اهميت را به راننده اطلاع‌رساني خواهد کرد. متريال به کار رفته در داشبورد سراتو، با توجه به کلاس اين خودرو رضايت‌بخش است. بخش‌هاي اصلي داشبورد و تودري، از پلاستيک سخت هستند، اما نقاطي که امکان لمس دارند، مثل استراحتگاه بازو داخل در‌ها و قسمت‌هايي از داشبورد، با پلاستيک نرم و قابل قبول ارائه مي‌شوند. ظاهر صندلي‌هاي سراتو ۲۰۱۷، فراتر از انتظار نيست، اما بسيار اسپرت و جذاب به نظر مي‌رسد. راحتي نشيمنگاه و هماهنگي آن با فيزيک بدني يک فرد معمولي هم، خوب ارزيابي مي‌شود. فضاي داخلي سراتو، براي چهار انسان بالغ مناسب است و با توجه به عرض خودرو، مسلما براي ۵ انسان بالغ با اندام متوسط، کافي نخواهد بود. شبيه به هيونداي النترا که پلت‌فرم مشترک با سراتو دارد، فضاي مناسبي براي سرنشينان رديف جلو فراهم مي‌شود، اما نفر عقب در صورت داشتن قد بلندتر از ۱۸۰ سانتيمتر، چندان راحت نخواهد بود. در چنين شرايطي، فاصله‌ي سر با سقف، محدود به چند سانتيمتر و تقريبا در حالت چسبيده است، اما مي‌توان از فاصله‌ي زانو‌ها تا صندلي جلو، رضايت داشت. در مجموع، مي‌توان ادعا کرد که يک فرد بلندقد، روي صندلي عقب سراتو، کمي راحت‌تر از هيونداي النترا خواهد بود. از نکات مثبت در طراحي سراتو، مي‌توان به تودري‌ها اشاره کرد که محل نرم و قابل قبولي براي استراحت بازو دارند. دستگيره‌ها فلزي، براق و کروم هستند، ضمن اينکه در تمامي چهار در، بلندگوي سيستم صوتي و جايگاه پاکتي در نظر گرفته شده است. فراموش نکنيم، صندوق بار سراتو ۲۰۱۷، فضاي مفيد ۴۲۲ ليتر ارائه مي‌کند که در مقايسه با نسل جديد النترا با صندوق ۴۶۰ ليتر، کوچک‌تر است. البته با جمع‌کردن صندلي‌هاي عقب (تکي يا سرتاسري) به سمت جلو، مي‌توان فضاي بار را افزايش داد. پيشرانه و آمار فني کيا سراتو، با قواي محرک متنوعي در نقاط مختلف دنيا فروخته مي‌شود. با توجه به اينکه تمامي مدل‌هاي سراتو، با توجه به حجم موتور کمتر از ۲.۵ ليتر و مصرف سوخت کمتر از ۱۰ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر، شرايط لازم براي واردات به ايران را دارند. طبق معمول خودرو‌هاي وارداتي، سراتو با پيشرانه‌ي مدل پايه وارد کشور مي‌شود. اين مدل تنفس طبيعي، با حجم ۲ ليتر و قدرت ۱۴۷ اسب بخار، گشتاور ۱۷۹ نيوتن‌متر دارد که به ترتيب در دور موتور‌هاي ۶۲۰۰ و ۴۵۰۰ دور بر دقيقه حاصل مي‌شوند. عجيب اينکه در بروشور شرکت اطلس خودرو به عنوان نماينده رسمي کيا در ايران؛ قدرت همين پيشرانه‌ي ۲ ليتري در دور موتور‌هاي مشابه، ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۹۲ نيوتن‌متر نوشته شده است. در هر صورت، اين مدل سراتو با بنزين استاندارد جهاني در زماني حدود ۸.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت مي‌رسد و احتمالا با بنزين سوپر ساخت ايران، حدود ۹ ثانيه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت خواهد رسيد. سراتو ۲ ليتري، در زماني نزديک به ۱۷ ثانيه، سرعت ۱۴۰ کيلومتر بر ساعت خواهد داشت و ۴۰۰ متر را طي خواهد کرد. نهايت سرعت اين نسخه از سراتو که با جعبه‌دنده‌ي خودکار ۶ سرعته در ايران فروخته مي‌شود، محدود به ۲۰۰ کيلومتر بر ساعت است. ميانگين مصرف سوخت سراتو ۲۰۰۰ سي‌سي در تست‌هاي خارج از کشور، ۷.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر و احتمالا با بنزني وطني، حدود ۸ ليتر در ۱۰۰ خواهد بود، ضمن اينکه مي‌توان پيش‌بيني کرد با سرعت ثابت بزرگراه، ۶.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر و در ترافيک شهري، ۹ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر، مصرف بنزين داشته باشد. در بازار کشور‌هاي جهان اول مثل امريکا، سراتو با پيشرانه‌ي ۲ ليتري مجهز به GDI (پاشش مستقيم سوخت) هم ارائه مي‌شود که عملکردي شبيه به توربوشارژ دارد. اين مدل، قدرت ۱۷۳ اسب بخار در موتور ۶۵۰۰ دور بردقيقه و گشتاور ۲۱۰ نيوتن‌متر از دور موتور ۴۷۰۰ دور بر دقيقه تامين مي‌کند تا در زماني کمتر از ۸ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت برسد. ميانگين مصرف سوخت اين مدل، ۸ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر است، ضمن اينکه در بزرگراه ۶.۳ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر و در ترافيک شهري، ۹.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر، مصرف بنزين خواهد داشت. جذاب‌ترين نسخه‌ي سراتو در بازار جهاني، مجهز به پيشرانه‌ي توربوشارژ و اينترکولر ۱.۶ ليتري است که نهايت قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نيوتن‌متر فراهم مي‌کند. از مزيت‌هاي اين مدل، توليد نهايت گشتاور از دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقيقه است که شتاب‌گيري خوبي در لحظه‌ي شروع حرکت خواهد داشت. سراتو توربو، در زماني حدود ۶.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت مي‌رسد و نهايت سرعت محدود به ۲۲۵ کيلومتر بر ساعت ارائه مي‌کند. ميانگين مصرف سوخت اين خودرو، ۹.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر است که در بزرگراه به ۸ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر و در ترفيک شهري به ۱۰.۵ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر مي‌رسد. آپشن‌هاي رفاهي سراتو وارداتي به ايران، امکانات رفاهي قابل قبولي ارائه مي‌کند و بالاتر از نسخه‌ي استاندارد، محسوب مي‌شود. سيستم جمع‌کننده‌ي برقي آينه‌ها، در اين کلاس خودرويي به ندرت ديده مي‌شود، اما همراه با رينگ‌هاي اسپرت ۱۷ اينچ طرح جديد، سانروف، دستگيره‌هاي کروم، روشنايي روز و چراغ‌هاي عقب LED، کنترل خودکار روشنايي با لامپ زنون همراه با سيستم بدرقه، از مهم‌ترين امکانات بيروني سراتو ۲۰۱۷ در ايران هستند. نمي‌توان راجع به تمام آپشن‌هاي يک خودروي وارداتي با دقت سخن گفت، اما بازشدن خودکار درب صندوق هنگام نزديک شدن راننده به پشت خودرو (بدون دخالت دست) احتمالا در مدل وارداتي ثابت خواهد بود. در بعضي نسخه‌هاي خارجي، فناوري گردش چراغ‌هاي اصلي در جهت چرخش خودرو هم، وجود دارد. داخل سراتوي وارد شده به ايران، کوچک‌ترين نوع نمايشگر با سايز ۴.۲ اينچ وجود دارد، هرچند که بعضي نسخه‌هاي موجود در نمايشگاه‌ها با نمايشگر ۷ اينچ ارائه مي‌شوند. پدال تعويض دنده پشت فرمان، دوربين عقب، درگاه شارژ USB، امکان ارتباط تلفني از طريق بلوتوث و هماهنگي با سيستم‌هاي اپل کارپلي و اندرويداتو، براي سرنشينان سراتو وجود دارد. از آپشن‌هاي جذاب در کابين خودرو، مي‌توان به گرم‌کن‌هاي موجود در چهار صندلي، ورود و استارت بدون کليد، تنطيم برقي گودي کمر راننده، سيستم ضد بخار شيشه‌ها، محفظه‌ي خنک نگه‌دارنده در داشبورد، حافظه‌ي تنظيمات (IMS)، کاميپوتر سفر، پنل سوپرويژن پشت فرمان و تهويه مطبوع اتوماتيک دوگانه اشاره کرد. در مقايسه با النترا و بعضي سراتو‌هاي وارداتي، به نظر مي‌رسد که سراتوي درحال پيش‌فروش توسط نمايندگي رسمي، فاقد سردکن داخل صندلي‌هاي جلو باشد، درحاليکه اين آپشن در سراتو‌هاي موجود در نمايشگاه‌هاي تهران ديده مي‌شود. تست تصادف و آپشن‌هاي ايمني شرايط سراتو از نظر امتياز در تست‌هاي ايمني هم، شباهت زيادي به هيونداي النترا دارد. اين خودرو، تقريبا در انواع تصادفات از جهات مختلف، امتياز خوبي گرفته و در مجموع به‌عنوان محصولي در کلاس کاملا ايمن (TOP SAFETY PICK+) معرفي شده است. فيلم کوتاه مربوط به آزمايش برخورد سراتو از نيمه‌ي روبه‌روي راننده، به‌عنوان يکي از خطرناک‌تري انواع تصادف، در ادامه قابل مشاهده است. همان‌طور که در تصوير آهسته ديده مي‌شود، اتاق سراتو مقاومت خوبي نشان مي‌دهد و نه‌تن‌ها در ناحيه‌ي سقف، که از قسمت شيشه‌ي روبروي راننده هم استقامت بالايي فراهم مي‌کند. در تصاوير رسمي مربوط به گزارش آزمون ايمني IIHS، سلامت راننده‌ي فرضي خودرو در ناحيه‌ي پا و زانو، اثبات مي‌شود، هرچند که در سمت راننده به دليل فشار ضربه، کاملا منهدم شده است. همان‌طور که در تصوير آهسته ديده مي‌شود، اتاق سراتو مقاومت خوبي نشان مي‌دهد و نه‌تن‌ها در ناحيه‌ي سقف، که از قسمت شيشه‌ي روبروي راننده هم استقامت بالايي فراهم مي‌کند. در تصاوير رسمي مربوط به گزارش آزمون ايمني IIHS، سلامت راننده‌ي فرضي خودرو در ناحيه‌ي پا و زانو، اثبات مي‌شود، هرچند که در سمت راننده به دليل فشار ضربه، کاملا منهدم شده است. آزمون فني و کيفيت رانندگي از آنجا که مهم‌ترين و شايد تنها رقيب کيا سراتو در بازار ايران، هيونداي النترا محسوب مي‌شود، در بررسي فني به تفاوت‌هاي اين دو محصول مي‌پردازيم. پيش‌تر اشاره شد که پلت‌فرم سراتو النترا مشترک است. اين موضوع در باره‌ي پيشرانه‌ها و بسياري از تجهيزات فني آن‌ها نيز صدق مي‌کند، چراکه در بسياري پارامترها، مثل وزن، مصرف سوخت، قدرت و گشتاور، شرايط کاملا يکساني دارند. حتي به نظر مي‌رسد جعبه‌دنده‌ي ۶ سرعته‌ي خودکار، در سراتو و النترا مشترک باشد. در بحث شتاب‌گيري، سراتو و النترا تفاوت خاصي ندارند. هرچند که با زمان سرعت‌گيري صفر تا ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت ۹ ثانيه، خودرو‌هايي پرهيجان و فراتر از انتظار محسوب نمي‌شوند، براي رانندگي استاندارد مناسب هستند. با توجه به قدرت ۱۴۷ اسب بخار پيشرانه، ميانگين مصرف سوخت ۸ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر براي سراتو با بنزين وطني قابل قبول به نظر مي‌رسد. سه مود رانندگي اکو، اسپرت و استاندارد در سراتو وجود دارند که بر شتاب‌گيري و مصرف سوخت تاثير گزار خواهند بود. براي فرمان الکتريکي اين خودرو‌ها هم، سه حالت پاسخگويي نرمال، اسپرت و کامفورت در نظر گرفته شده است تا با توجه به علاقه‌ي راننده، سختي متفاوتي داشته باشد. از نظر آپشن‌هاي رفاهي و ايمني، تفاوت‌هاي ظريفي ميان سراتو و النترا ۲۰۱۷ وجود دارد. به عنوان مثال، گردش چراغ‌هاي اصلي با چرخش فرمان و سيستم جمع‌کننده‌ي الکتريکي آينه‌ها، برخلاف النترا در سراتو ديده مي‌شود. از سويي ديگر، مي‌توان سراتو را در بازار جهاني، همراه با آپشن با ارزش ترمز خودکار و هدايت‌کننده‌ي خودرو، بين خطوط خريداري کرد که احتمالا در مدل‌هاي وارداتي آينده وجود خواهند داشت. فراموش نکنيم، النترا هم مزايايي در مقايسه با النترا دارد که شامل سيستم صوتي بهتر، از برند اينفينيتي و نمايشگر بزرگ‌تر است. از نظر ايمني، محصول جديد هيونداي با يک کيسه هواي بيشتر در قسمت زانوي راننده ارائه مي‌شود، اما کيا سراتو فاقد چنين آپشني است و در عوض، هشدار برخورد از مقابل دارد. پيش‌تر اشاره کرديم که توانايي‌هاي فني النترا و سراتو مشابه هستند، اما از ديد نگارنده، سبک طراحي کابين سراتو، حس اسپرت و جوان‌پسندتري به سرنشينان مي‌دهد. نشستن پشت فرمان محصول کيا، ديد بسيار خوبي در اختيار راننده مي‌گذرد و به لطف سبک طراحي ستون‌ها همراه با حفره‌اي که نزديک آينه بغل‌ها به کار رفته است، عملا نقطه‌ي کوري در مقابل وجود ندارد. سيستم تعليق و فنربندي سراتو، امتياز مثبت ديگري براي اين خودرو است که در پيچش‌هاي ناگهاني فرمان و دست‌انداز‌هاي متداول شهري، تعادل مناسبي فراهم مي‌کند. در بحث ظاهري و جذابيت عمومي، برخلاف اينکه سراتو ۲۰۱۷، فيس‌ليفت محصولي ساخت ۲۰۱۳ محسوب مي‌شود، همچنان مدرن و چشم‌گير عمل مي‌کند. اين موضوع در نسل جديد النترا که حدود ۲ سال از عمر طراحي خود مي‌گذارند، کمتر ديده مي‌شود. از سويي ديگر، سبک طراحي سراتو باعث مي‌شود که بزرگ‌تر و اسپرت‌تر از النترا به نظر رسد، درحاليکه يک سانتيمتر در طول و ۲ سانتيمتر در عرض، کوچک‌تر از مصحول هيونداي است. در مجموع، مي‌توان پيش‌بيني کرد که با توجه به تشابه فني و کيفي در سدان‌هاي سراتو و النترا، خريدار ايراني صرفا با تکيه بر ظاهر اين خودروها، اقدام به خريد هرکدام از آن‌ها کند. فاصله محور‌هاي اين محصولات، کاملا مشابه است، اما سراتو با صندوق بار کوچک‌تر و فضاي کابين بزرگ‌تر ارائه مي‌شود که در نتيجه، راحتي بيشتري براي سرنشين عقب فراهم مي‌کند. با اين اوضاف مي‌توان پيش‌بيني کرد که خريدار جوان‌تر به سراغ سراتو و افراد ميان‌سال با رويکرد استفاده‌ي خانوادگي، علاقه‌ي بيشتري به النترا نشان دهند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره