عصر ايران/ تلاش براي به کار گيري خلاقيت و نوآوري در راستاي طراحي تسليحات پيشرفته، همواره منتج به توليد نمونه هاي موفق نشده است. اين موضوع در مورد انواع وسايل نقليه نظامي نيز صدق مي کند. براي مثال در کنار تانک هاي توليدي موفق و مدرن در دوره زماني مربوط به هر کدام از آنها، يک سري تانک عجيب و غريب نيز متولد شده اند! در ادامه نگاهي به 10 مورد از اين "تانک هاي متفاوت" خواهيم داشت.
تانک پرنده
Antonov A-40 با وزن 5.8 تن، در واقع يک تانک ديده باني T-60 محسوب مي شود که به يک گلايدر بزرگ (هواپيماي بي موتور) متصل شده است. هدف از توليد Antonov A-40 اين بود که توسط يک هواپيما به ميدان جنگ کشيده شود و بتواند در عمليات مورد نظر شرکت کند. برنامه ساخت نخستين پروتوتايپ از اين تانک پرنده به سال 1941 الي 1942 باز مي گردد و اين در حالي است که Antonov A-40 هيچگاه موفق به حضور در ميدان نبرد نشد. تصور کنيد که ترکيبي به بزرگي و سنگيني يک تانک در آسمان پرواز کند و حتي قادر به شليک نيز باشد!
تانک Screw Drive
Screw Drive به وسيله نقليه زميني و يا دوزيستي گفته مي شود که به منظور سازگاري بيشتر با شرايط آب و هوايي يا جاده اي نامساعد مانند برف سنگين، يخ و يا گل و لاي، توسط يک سري سيلندرهاي چرخان به جلو رانده مي شود. جالب است بدانيد که روسيه از پيشگامان اصلي تکنولوژي Screw Drive به خصوص در تانک هاي ZIL-2906 و 4904 به شمار مي رود. ايده به کار گيري اين تکنولوژي نيز از نياز به تانکي که بتواند دشوارترين مسيرها را به راحتي طي کند، سرچشمه مي گيرد. پس از ساخت نمونه دو و نيم تني 4904، روس ها به ناکارآمدي تکنولوژي نام برده پي بردند. در واقع به دنبال توليد تعداد محدودي از تانک هاي 4904 (بزرگترين وسايل نقليه تاريخ که از تکنولوژي Screw Drive استفاده مي کردند)، اين پروژه به طور کلي متوقف شد.
تانک Bigfoot
Bigfoot Fastraxسال 1988 بر اساس شاسي نفربر M84 ساخته شد. اما سوال اصلي اين است: آيا با يک کاميون نامتعارف رو به رو هستيم و يا تانکي عجيب و غريب؟
تانک Threadless
جان والتر کريستي مهندس و طراح آمريکايي، به واسطه طراحي و توسعه نوعي سيستم تعليق جديد براي تانک ها در سال 1931 معروف شد. پروتوتايپ هاي توليدي کريستي مي توانستند با سرعت 104 مايل در ساعت حرکت کنند. حق انحصاري طراحي سيستم تعليق مذکور در نهايت به روس ها و لهستاني ها فروخته شد. هرچند اين تانک ها در مقايسه با تانک هاي معمولي نسخه هايي عجيب و غريب به شمار مي رفتند، اما پس از فروش طرح به روسيه و لهستان اين سيستم با موفقيت مورد استفاده قرار گرفت.
تانک praying mantis
ارتش بريتانيا به دنبال يک وسيله نقليه زره پوش بود که قابليت عبور از موانع و شليک از ميان آنها را داشته باشد. بدين ترتيب در سال 1944، پروتوتايپي تک سرنشين با نام praying mantis توليد شد که نسخه اي عجيب و مرموز به شمار مي رفت.
تانک سه چرخه
اين تانک يک نمونه اوليه از مين روب M4 T10 است که در طراحي اصلي آن موتورهاي تانک در دو چرخ جلويي قرار داشتند. لازم به ذکر است که اين طرح 52.6 تني (مربوط به سال 1944) هيچگاه وارد خط توليد انبوه نشد.
تانک Jet-Blower
جايگاه چهارم از عجيب و غريب ترين تانک هاي جهان به ترکيبي از تانک T-34 روسي و موتور جت MiG-15 (در قسمت فوقاني اين مجموعه) تعلق خواهد داشت. گزارش شده است که اين ترکيب مي تواند در کشف و نابود سازي مين هاي زميني موثر واقع شود.
تانک ضد حمله هسته اي
تانک ضد حمله هسته اي که Object 279 نام گرفت، يکي از آخرين پروتوتايپ ها از تانک هاي سنگين شوروي (پيش از آن که خروشچف؛ رهبر شوروي بعد از استالين، تمام تانک هاي سنگين تر از 37 تن را ممنوع کند) محسوب مي شد. اين تانک در سال 1959 با 60 تن وزن ساخته شد و قادر به تحمل شوک هاي هسته اي بود.
تانک پل
اين تانک که تحت عنوان ماشين Boirault نيز شناخته مي شود، در سال 1915 توسط فرانسه و با هدف عبور از سنگرهاي جبهه غربي جنگ جهاني اول ساخته شد. از آن جايي که اين وسيله نقليه زرهي، کند، سنگين و بسيار هم آسيب پذير بود، هرگز نتوانست تبديل به يک نسخه عملياتي در ميدان نبرد شود.
تانک توپي
اين وسيله نقليه زرهي گرد و تک نفره در موزه تانک Kobinka (خارج از مسکو) به نمايش گذاشته شده است و Kugelpanzer (به معناي تانک توپي) ناميده مي شود. طبق اطلاعات موجود؛ تانک توپي در واقع وسيله اي مخصوص شناسايي در اختيار ارتش آلمان بوده که در سال 1945 توسط روس ها در منچوري (منطقه شمال شرقي کشور چين) کشف و چندي بعد نيز به عنوان بخشي از پروژه انتقال فناوري به ژاپن فرستاده شد.
بازار