خودرو بانک/ رنو پي کي را بايد خودرويي متعلق به دوران ابتکارات زايد الوصف مهندسان دو خودروساز بزرگ کشور تلقي کرد. دوران ويژه موسوم به دهه "شتر گاو پلنگ سازي" صنعت خودرو ايران که با نصب موتور پژو 504 در سينه نحيف پيکان آغاز شد و با خلق آريسان و وانت کارا بهمن همچنان ادامه دارد اما پي کي بي شک در ميان اين کلکسيون مرگ آفرين نيز در زمره سردمداران است چرا که ايده نصب موتور چست و چابک پرايد بر روي بدنه 800 کيلوگرمي رنو پنج بدون هيچ گونه بهبودي در مشخصات فني و ايمني مي تواند تنها به ذهن يک قاتل حرفه اي خطور کند.
اوايل دهه 80 بود که پارس خودرو تصميم گرفت به اين ايده درخشان جامه عمل بپوشاند و به فاصله چند ماه شاهد يک پرايد ارزان سازي شده با پوسته بدنه رنو پنج مرحوم و متين بوديم. ماحصل اين پروژه خلق خودرويي زشت و بسيار ناپايدار در سرعت هاي بالا شد که البته انصافا از مصرف سوخت اندکي برخور دار بود و به لطف اشتراک قطعات فني با پرايد، برخلاف اجداد فرانسوي خود از قابليت نگهداري بهتري در بلند مدت برخودار شد. حالا نيز پس از گراني هاي اخير و افزايش قيمت بنزين که دير يا زود اتفاق مي افتد بار ديگر نگاه مشتريان کف بازار به سمت خودروهاي اقتصادي و ارزان قيمت است و در اين ميان پرايد هاي مدل پايين در کنار رنو پي کي مي توانند در زمره انتخاب ايشان قرار بگيرند.
با اين وجود بايد گفت که رنو پي کي از آنچه که فکرش را مي کنيد، بي کيفيت تر است و نمي تواند انتخابي بهتر از پرايد تلقي شود. به خصوص که حالا قيمت پي کي هاي موجود در بازار نيز افزايش يافته و حداقل به بودجه اي ده ميليوني براي خريد يک نمونه سالم از اين معجون تلخ ايراني، کره اي، فرانسوي نياز خواهيد داشت.
مشکل ديگر آنکه برخلاف پرايد، قطعات بدنه پي کي در سطح بازار به راحتي پيدا نمي شود و از اين حيث نيز بازهم پي کي قافيه را به برادر اصيل تر خود مي بازد. با اين حساب پر واضح است که خريد اين خودرو را حتي در شرايط بغرنج فعلي بازار توصيه نمي کنيم، اما اگر اصرار به داشتن يک خودرو اقتصادي و خاص داريد، شايد پي کي بتواند بيشتر از پرايد اين نياز شما را پوشش دهد و پتانسيل بالاتري را براي دستکاري و تيونينگ شهري ارائه دهد
بازار