نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی «فراری کالیفرنیا T» در تهران

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ سوپراسپرت‌هاي ايتاليايي هميشه به خاطر طراحي چشم‌نواز و عملکرد فوق‌العاده‌شان مورد توجه بوده‌اند. در اين ميان فراري کاليفرنيا يکي از زيباترين خودروهاي ايتاليايي است که توليد شده است. در حال حاضر نسل دوم اين خودروي جي‌تي رودستر با نام کاليفرنيا T يک انتخاب جذاب براي طرفداران خودروهاي رودستر دو نفره محسوب مي‌شود. زير کاپوت اين اسب وحشي يک موتور V8 تويين توربو آرميده که مي‌تواند 552 اسب بخار قدرت توليد کند که براي رساندن کاليفرنيا T به ماکزيمم سرعت 315 کيلومتر بر ساعت کفايت مي‌کند. کاليفرنيا را بايد نسل جديد خودروهاي توربوشارژردار فراري دانست که به لطف استراتژي جديد فراري براي استفاده از موتورهاي پرخوران داراي قدرت و کشش بالاتري هستند. چندي پيش اين خودرو به صورت گذر موقت به تهران آمده بود که در زمان حضور اين خودرو عکس‌هاي کامل به همراه تست و بررسي آن تهيه شده که در اين مقاله از خودروبانک مي‌توانيد با اين خودروي معروف و زيبا بيشتر آشنا شويد. کابيني با طراحي هميشگي فراري طراحي کابين کاليفرنيا T با محصولات روز فراري همخواني دارد و اصلي‌ترين قسمت‌هاي آن را داشبورد بزرگ، خروجي‌هاي تهويه گرد و کنسول مرکزي جداگانه تشکيل مي‌دهند. کنسول و صندلي‌ها در کاليفرنيا همانند هر فراري ديگري از بهترين نوع چرم و به صورت دست دوز بهره مي‌برند. در وسط داشبورد نمايشگر مربوط به سيستم مالتي‌مديا قرار گرفته و در پايين آن يک صفحه آلومينيوم فيبرکربني ديده مي‌شود که کليدهاي مربوط به کنترل گيربکس روي آن جاسازي شده‌اند. گرچه فراري کاليفرنيا T همانند نسل اول اين خودرو از صندلي‌هاي عقب برخوردار بوده اما اين صندلي‌ها کارايي ندارند و تنها مي‌توانند مورد استفاده کودکان قرار گيرند. دقت در جزييات و کيفيت کابين بسيار عالي است و حتي آمپرهاي خودرو هم داراي پوشش چرمي هستند. غربيلک فرمان چندمنظوره‌ فراري هم اين امکان را به راننده مي‌دهد که حالت‌هاي مختلف رانندگي را از روي آن انتخاب کند. نکته جالب ديگر قرار گرفتن کليد استارت موتور روي فرمان است. آزمايش رانندگي رانندگي بهترين بخش فراري است و کاليفرنيا T هم در اين زمينه دست کمي از ساير ساخته‌هاي اين کمپاني ندارد. عملکرد سيستم توربوشارژر زماني که حالت اسپرت را روشن مي‌کنيد بسيار خوب است و کمترين تاخير در عملکرد توربوها مشاهده مي‌شود. امکان خاموش کردن سيستم کنترل پايداري ESC هم وجود دارد که براي رانندگي عادي توصيه نمي‌شود و بهتر است تنها در پيست و در شرايط ايمن آن را خاموش کنيد. چون کاليفرنيا آنقدر قدرت دارد که حتي با وجود روشن بودن اين سيستم نيز شاهد هرزگردي چرخ‌ها هستيم. هندلينگ کاليفرنيا بسيار خوب است و با سرعت بالايي مي‌توان پيچ‌ها را پيمود. نکته‌ي جالب اين است که در کنار اين پايداري بسيار خوب، سواري بسيار راحتي هم دارد و در استفاده شهري به عنوان يک خودرو کروک راحت مي‌توانيد از آن استفاده کنيد. سيستم تعليق پيشرفته‌ کاليفرنيا T داراي کمک فنرهاي تنظيم شونده از نوع MagneRide بوده و در صورتي که آن را در حالت اسپرت قرار دهيد، سختي سيستم تعليق افزايش پيدا مي‌کند. البته حالت اسپرت تنها مربوط به سيستم تعليق نيست و عملکرد جعبه دنده نيز تيزتر و خشن‌تر شده و فرمان هم تيز مي‌شود. فراري کاليفرنيا T به خاطر وجود همين مشخصات بايد خودرويي بسيار مناسب براي مسابقات خياباني دانست. فراري پکيج‌هايي را هم براي خريداران کاليفرنيا T عرضه مي‌کند که براي مثال يکي از آن‌ها HS نام دارد و سواري خشک‌تري را در عوض هندلينگ بهتر ارائه مي‌دهد. عملکرد کاليفرنيا T چگونه است؟ نمي‌شود يک فراري را بررسي کرد و محو مهندسي فوق‌العاده‌ موتور آن نشد. آخرين بار فراري در مدل F40 از سيستم توربوشارژ استفاده کرده بود، که در دهه 80 ميلادي معرفي شد. پس از آن تا مدت‌ها فراري روي پيشرانه‌هاي تنفس طبيعي اصرار داشته و حالا کاليفرنيا T بازگشت دوباره فراري با بازار توربوها است. اسب تيزپاي مارانللو از يک قلب هشت سيلندر خورجيني با دو توربوشارژر استفاده مي‌کند که حجم دقيق آن 3855 سي‌سي است. اين موتور مي‌تواند قدرت و گشتاور به ترتيب 552 اسب بخار و 755 نيوتن متر توليد کند. کاليفرنيا T مي‌‌تواند در 3.3 ثانيه به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت برسد و شتاب صفر تا 200 کيلومتر آن نيز 11.2 ثانيه است و در نهايت مي‌‌تواند به تاپ اسپيد 315 کيلومتر بر ساعت دست پيدا کند. موتور استفاده شده در اين خودرو با نام F154 شناخته مي‌شود. اين موتور نه تنها در ساخته‌هاي فراري بلکه در مازراتي گيبلي و کواتروپورته GTS، آلفارومئو جوليا و استلويو نيز مورد استفاده قرار گرفته که البته در هر يک از اين خودروها تغييراتي در موتور داده شده است. براي مثال نسخه‌ي قرار گرفته در محصولات فراري داراي کارتل خشک (Dry Sump) است ولي در مازراتي و آلفارومئو از کارتل تر (Wet Sump) استفاده شده است. همچنين ميل لنگ فراري از نوع تخت (Flan Plan) بوده ولي در مازراتي و آلفا از ميل‌لنگ‌هاي متداول استفاده شده است. اين موتور آلومينيومي داراي دو توربوشارژر از نوع توئين‌اسکرول يا دو مجرايي ساخت IHI ژاپن است. سيستم تايمنيگ در اين موتور از نوع زنجير تايمي بوده و در هر سر سيلندر دو ميل سوپاپ قرار دارند که مجموعاً 32 سوپاپ را کنترل مي‌کنند. هر دو ميل سوپاپ هوا و دود در اين موتور از سيستم زمانبندي متغير سوپاپ بهره‌مند هستند. نکته جالب اين است که فراري زنجير تايم را در موتور F154 در سمت فلايويل قرار داده که چندان طرح معمولي نيست. گيربکسي که فراري در اين مدل استفاده کرده از نوع دوبل کلاچ 7 دنده است و از فناوري خودروهاي F1 در آن استفاده شده و عملکرد آن نيز دست کمي از خودروهاي مسابقه‌اي ندارد و نمي‌توان ايرادي از آن گرفت. توقف ايمن کاليفرنيا T بر عهده ديسک‌هاي ترمز و کاليپرهاي بزرگ اين خودرو است. با وجود عملکرد فوق‌العاده موتور اما برخي از رانندگان همچنان موتورهاي تنفس طبيعي فراري را ترجيح مي‌دهند و معتقدند رانندگي با آن‌ها لذت بيشتري دارد. فراري هم به اين خاطر سعي کرده تا رفتار اين موتور توربوي جديد را تا حد امکان شبيه به موتورهاي تنفس طبيعي خود کند به طوري که تاخير توربوها به کمترين حد خود رسيده و همچنين موتور مي‌تواند تا نزديک 8000 دور بر دقيقه دور بگيرد. سرنوشت شوم در پايتخت فراري کاليفرنيا T از هر نظر نسبت به نسل قبلي خود پيشرفت کرده و بايد آن را بهترين خودرو در کلاس خود دانست. نزديک‌ترين رقيب اين خودرو مرسدس بنز SL63 AMG است که هم قيمت پايين‌تري دارد و هم عملکردي نزديک به فراري را ارائه مي‌دهد. بنتلي کنتيننتال GT نيز از ديگر رقباي کاليفرنياست. عملکرد کاليفرنيا T هرگز به پاي GTB488 نمي‌رسد اما بايد مد نظر داشت که اکثر خريداران اين خودرو اولين بارشان است که يک فراري مي‌خرند و به همين خاطر کاليفرنيا تجربه‌ نابي از رانندگي با يک فراري را به نمايش مي‌گذارد، در عوض مشتريان GTB488 همانند 458 از رانندگاني هستند که قبلاً نيز تجربه سواري با فراري را داشته‌اند و عملکرد خودرو برايشان حرف اول را مي‌زند. همانطورکه در اول مقاله اشاره کرديم، اين خودرو به صورت گذر موقت به تهران آمده بود و در روزهاي حضور حسابي خبرساز بود اما متاسفانه سرنوشتي شوم در انتظار اين خودرو بود و در يکي از اتوبان‌ها تصادف کرد که عکس آن در زير آمده است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره