زوميت/ نيسان اعلام کرد بهدليل نامشخصبودن روابط آيندهي بريتانيا با اتحاديهي اروپا پس از برگزيت، ايکس تريل را در ژاپن توليد ميکند.
نيسان طرحهاي خود را براي ساخت مدل جديد شاسيبلند ايکس تريل (X-Trail) در کارخانهي ساندرلند انگلستان لغو کرده است. خودروساز ژاپني که طي ماههاي گذشته با مشکلات مربوطبه برکناري رئيس هيئتمديره دستوپنجه نرم ميکند، بياعتمادي در آيندهي روابط انگليس با اتحاديهي اروپا پس از برگزيت (Brexit) و سختترشدن شرايط براي برنامهريزيهاي آينده را دليل تصميمش اعلام کرد. نيسان قصد دارد با لغو برنامهي توليد شاسيبلند ايکس تريل در انگليس، تمرکزش را بر توليد در ژاپن بگذارد.
جيانلوکا ديفيچي، مدير منطقهاي نيسان در اروپا، امروز گفت:اين تصميم را بهدلايل تجاري اتخاذ کردهايم. بياعتمادي مداوم در رابطهي آينده انگليس با اتحاديهي اروپا باعث ميشود شرکتهايي مانند نيسان نتوانند براي آينده برنامهريزي کنند.
نيسان با افزايش سرمايهگذاري روي سيستمهاي محرکه و فناوريهاي جديد براي خودروهاي آينده اروپا، قصد دارد استراتژي سرمايهگذارياش را ارتقا بخشد. بههميندليل، نيسان تصميم گرفت با تلفيق توليد ايکس تريل در کارخانهي کيوشو ژاپن، آن را به مرکزي جهاني براي توليد اين شاسيبلند تبديل کند.
ديفيچي در نامهاي به کارگران گفت:نيسان نيروي کار زيادي در انگليس دارد؛ بههميندليل، اين شرکت درحالبررسي تمام سناريوهاي احتمالي پس از اجراي برگزيت و تاثيرات بالقوهي آن است.
در همين زمينه، گِرِگ کلارک، وزير بازرگاني بريتانيا، موضع جديد نيسان را «ضربهاي مهلک به صنعت خودروسازي و انگلستان» توصيف کرد. چهار ماه پس از آنکه بريتانيا در سال ۲۰۱۶ به خروج و جدايي از اتحاديه اروپا رأي داد، نيسان براي اولينبار اعلام کرد مدل جديد شاسيبلند ايکس تريل را در کارخانهي ساندرلند توليد ميکند. اين حرکت بهعنوان رأي اعتماد به آيندهي توليد خودرو در اين کشور تلقي شد.
کارخانهي ساندرلند توليد شاسيبلندهاي قشقايي و جوک همراهبا نيسان ليف و مدلهاي اينفينيتي Q30 و QX30 را برعهده دارد. نيسان Rogue، نسخهي آمريکايي نيسان ايکس تريل نيز، در کارخانهي تنسي ساخته ميشود. نيسان در بيانيهاش اعلام کرد سرمايهگذاريهاي برنامهريزيشده براي توليد نسل جديد نيسان جوک و قشقايي تغيير نميکند. خبر اين سرمايهگذاريهاي برنامهريزيشده در سال ۲۰۱۶ اعلام شده بود.
سال گذشته نيسان در واکنش به کاهش تقاضا براي مدلهاي ديزل، صدها شغل را در اين کارخانه کاهش داد. ميزان توليد در اين کارخانه در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ درصد کاهش يافت. کارخانهي ساندرلند بزرگترين تأسيسات خودروسازي بريتانيا است که حدود ۳۰ درصد از کل خودروهاي اين کشور (۱،۵۲۰،۰۰۰ دستگاه خودرو) را توليد ميکند که اکثر آنها به بازارهاي اتحاديهي اروپا صادر ميشود.
با شکست دولت بريتانيا براي مذاکره دربارهي خروج از اتحاديهي اروپا، خودروسازان تمايل کمتري به استفاده از بريتانيا بهعنوان مرکز توليدي در اروپا دارند. سال گذشته، سرمايهگذاري در صنعت خودروسازي بريتانيا به نصف کاهش يافت؛ درحاليکه دادههاي جديد نشان ميدهد توليد محصولات نيسان در بريتانيا بيش از ۱۰ درصد کاهش يافته است. همچنين، فروش شاسيبلند نيسان ايکس تريل در اروپا در سال گذشته، با ۳۱ درصد کاهش به ۴۷،۹۲۳ دستگاه رسيد.
انجمن توليدکنندگان و تجار خودروِ بريتانيا اعلام کرد خروج بريتانيا بدون درنظرگرفتن قرارداد انتقالي براي حفظ جريان مداوم واردات و صادرات قطعات خودرو و خودروهاي تجاري در سراسر مرزهاي اتحاديهي اروپا، باعث نابودي دائمي صنعت خودروسازي اين کشور خواهد شد. انتشار اعلاميهي نيسان فقط دو روز پس از توافقنامهي تجارت آزاد اتحاديهي اروپا و ژاپن اجرا ميشود که تعهد اتحاديهي اروپا به حذف تعرفههاي ۱۰ درصدي بر خودروهاي وارداتي از ژاپن را دربرميگيرد.
بسياري از شرکتهاي خودروسازي ژاپني طي مدت طولاني بريتانيا را دروازهاي براي دادوستد با اروپا انتخاب کرده بودند. دليل اين امر به مشوقهاي دولت مارگارت تاچر براي شرکتهاي خارجي بهمنظور تأسيس کارخانه در اين کشور برميگردد؛ اما توافق برگزيت باعث ترديد و وحشت شرکتهاي ژاپني شده است.
بازار