
داستان طراحی «ساب Aero-X»
بروزرسانی



چرخان/ با سفر در طول تاريخ همواره در گذشته ميتوان چيزهايي را يافت که در آينده جذابيت بيشتري پيدا کردهاند. عدم موفقيت برند ساب در نتيجه مديريت غلط، شايد براي کساني که در گذشته اين برند را دنبال ميکردند، جاي تاسف داشته باشد. اين احساس تاسف با ديدن مجدد کانسپت Aero-X تشديد ميشود. براي اين بررسي طراحي، ما به سال 2006 سفر کردهايم تا Saab Aero-X را با آخرين زبان طراحي اين شرکت سوئدي ببينيم.
اين خودرو در نمايشگاه ژنو آن سالها توجهات زيادي را جلب کرد و مردم با ديدن به خودرو، هيجان زده ميشدند. ساب با بکار گيري فيبرکربن در بدنه باعث شده بود تا بازدهي موتور توربوشارژ 2.8 ليتري V6 BioPower با 298 کيلو وات (400 اسب بخار)قدرت، نمود بيشتري پيدا کند. قدرت موتور از طريق يک گيربکس اتوماتيک دو کلاچ هفت سرعته به هر چهارچرخ منتقل ميشد و Aero-X توانسته بود در4.9 ثانيه از سرعت صفر به 100 کيلومتر بر ساعت برسد.
تيم طراحي اين خودرو براي نمايش قدرت جنرالموتورز آخرين مالک ساب در سوئد توسط آنتوني لو (مدير طراحي پيشرفته GM Europe)، با الکس دانيل به عنوان طراح بيروني و G-Studio مستقر در تورين بعنوان مسئول ساخت نمونه اوليه واقعي، Aero-X را پديد آوردند. بدنه خودرو با فرم يک سوپراسپرت زيبا، رقابت با خودروهايي نظير بوگاتي ويرون را در ذهن ميپروراند و بعنوان يک خلاقيت بزرگ، طراحان دربهاي متفاوتي را براي Aero-X طراحي کردند تا بيش از بيش اين مدل جذاب شود.
نماي جلويي اين سوپر خودرو با يک جلوپنجره طرح لبخند، فانتزي شکل شده بود و ساب در اين مدل چندان هماهنگي بخشهاي مختلف را مدنظر قرار نداده بود. کل ساختار طراحي همراه با درب ها بازشونده به سمت بالا و به جلو، اجازه دسترسي آسان به داخل را به آساني به مالکان ميداد. در اين طراحي خط پنجره در به سمت عقب کاهش يافته است، اجازه مي دهد تا ديد بهتر و نور بيشتري در داخل کابين راه يابد. نماي عقب را ميتوان يک الگو براي ساير خودروها دانست که چند خودرو هم بر اساس همين طراحي تاکنون توليد شدهاند، که استونمارتين و تسلا را ميتوان از همين برندها دانست.
کابين که مي توانست دو صندلي داشته باشد، براي يک ماشين اسپورت با يک طراحي اسکانديناوي، بسيار بزرگ بود. معمولا طراحي خودروهاي کانسپت چند سال بعد از معرفي، تکراري ميشوند چرا که چندين مدل بر اساس اين طرحها روانه بازار ميشوند اما Aero-X همچنان جذاب است. ساب 9-5 آخرين خودرويي بود که اين کمپاني قبل از ورشکستگي روانه بازار کرد و در آن ميشد روح Aero-X را به وضوح ديد اما تبديل يک طرح اسپرت کانسپت به يک سدان، باعث شد تا مردم زياد از اين مدل استقبال نکنند و در نتيجه برند ساب خاموش شد.