نماد آخرین خبر

معرفی «جک S۳»؛ خودروی جمع وجور شهری

منبع
تسنيم
بروزرسانی
تسنيم/ خودروي جک اس ۳ محصول شهري و جمع وجوري است که در خيابانها زياد ديده مي‌شود. جک S3 خودروي جديدي نيست چرا که تاريخ عرضه اين خودرو به بازارهاي چين به اگوست سال 2014 باز مي گردد. اين خودرو بر روي پلت فرم جک J4 بسط و توسعه داده شده است.جک اس 3 در جهت سياست هاي کلان اين خودروساز دولتي چين در جهت گسترش محصولات خود در بخش کراس اور توليد شده است چرا که قبل از اين خودرو محصولاتي ديگر از اين خودروساز نظير S2 وS1 و همين s5 هم که در ايران حضور داشت. کرمان موتور هم که همچنان از موفقيت روزافزون جک اس 5 مسرور بود در اقدامي دوباره به سراغ شريک چيني خود رفته و اينبار برادر کوچکتر s5 را براي عرضه در ايران انتخاب کرد. بايد اين نکته را عنوان کرد که کرمان موتور با محصولات جک در رده کراس اورهاي ارزان قيمت شهري تا کنون محصولي را ارائه نکرده است، از اين رو بازار پرتقاضا عملا بي نصيب مانده بود. البته قابل ذکر است کمپاني جک نسخه فيس ليفت شده جک s3 را به تازگي در نمايشگاه چنگدو رونمايي کرده است که متاسفانه ظاهرا کرمان موتور همان نسل قبلي اين خودرو را براي توليد در ايران در نظر گرفته است. مشخصات فني : جک اس 3 براي به حرکت در آمدن به يک موتور 1.6 ليتري تنفس طبيعي با بيشنه توان 107اسب بخار مجهز شده است. قدرت اين موتور توسط جعبه دنده 5 سرعته دستي و يا جعبه دنده اتوماتيک CVT به چرخهاي جلو منتقل مي شود. نياز به گفتن نيست که قدرت خروجي اين موتور به هيچ وجه براي کراس اور در اين قد و قامت مناسب نيست. جک اس 3 با کمک اين موتور قادر است سرعت خود را تا حداکثر 175 کيلومتر در ساعت برساند. ايمني جک اس 3 6 عدد کيسه هواي ايمني (تيپ‌هاي فول، سفارشي) – 2 عدد به‌صورت استاندارد سيستم ضد بلوکه ترمز ABS سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز EBD سيستم کمکي ترمز BA سيستم کنترل پايداري ESP سيستم کنترل کشش TCS سيستم کمکي شروع حرکت از روي تپه HSA سيستم‌هاي کمکي ترمز BOS تجهيزات جک اس 3 جک اس 3 در بازار چين در تيپ‌هاي گوناگوني عرضه مي‌گردد که در اينجا دو نمونه پايه (COMFORT) و فول (SMART) آن را مورد بررسي قرار مي‌دهيم. مدل پايه (COMFORT): آينه‌هاي برقي به همراه راهنماي LED بر روي آن – فرمان برقي – چراغ‌هاي جلو LED به همراه سيستم روشنايي در روز (DAYLIGHT) – کامپيوتر سفر – قابليت مات شدن آينه عقب داخل خودرو به‌صورت دستي – يخ‌زدايي شيشه عقب – رينگ‌هاي 15 اينچي – شيشه‌هاي برقي به همراه ريموت – سيستم صوتي + راديو + پورت USB و AUX – 4 عدد بلندگو – دو عدد ايربگ – ميله‌هاي درون درب‌ها – قفل ايمني کودک – ستون فرمان جاذب انرژي – سامانه‌هاي ايمني ABS و EBD و BOS – سيستم ضد سرقت الکتريکي و… از جملع مشخصات اين خودرو است. مدل فول (SMART): اين مدل علاوه بر تجهيزات موجود در مدل پايه از اقلام اضافي ذيل نيز بهره‌مند است: سيستم تثبيت‌کننده سرعت (کروز کنترل) – رينگ‌هاي آلومينيمي 16 اينچي – آينه‌هاي برقي گرم شونده – سنسور عقب – باربند سقفي – فرمان چندکاره + MP5 + GPS + اتصالات بلوتوث + صفحه نمايشگر 7 اينچي- تهويه مطبوع اتوماتيک به همراه فيلتر گرده – 6 عدد بلندگو – آلارم ترمزدستي – پوشش چرمي فرمان – سيستم کنترل فشار باد تايرها ((TPMS – صندلي‌هاي چرمي – سامانه‌هاي ايمني ESP، BA، TCS و HSA – سانروف برقي (گزينه اختياري) و…. تست جک اس ٣ : اولين نکته اي که بدو ورود به اين خودرو جلب توجه ميکند صندلي هاي راحت ولي با تنظيمات دستي است.فاصله شيشه جلو با راننده خيلي زياد است. (که به دليل نوع طراحي اتاق ماشين است) طراحي جلو داشبورد ساده به نظر ميرسدو از متريال ضعيفي استفاده شده، ولي مانيتور آن جلب توجه ميکند. کيفيت مانيتور معمولي و گزينه هاي تنظيمات و منوها خيلي ساده و بدون جذابيت طراحي شده است. سيستم کيلس هم در اين ماشين ديده نمي شود، بايد همان با سوييچ خودرو را روشن کنيم. فرمان برقي ماشين بسيار عملکرد نرم و خوبي دارد. به خصوص در ترافيک هاي شهري و جاده هاي پر پيچ خم و پارک کردن خودرو در جاهاي تنگ خيلي کارآمد نشان ميدهد. نکته عجيب ديگر کنسول وسط خودروست که خيلي عقب تر از آرنج و کوچک طراحي شده و دست به راحتي روي آن قرار نمي گيرد. شروع حرکت با کندي همراه است که به دليل موتور ضعيف 1600 سي سي و استفاده از گيربوکس CVT عادي به نظر ميرسد. با فشار بيشتر روي پدال دور موتور بالاتر ميرود و ميزان نفوذ صداي موتور به اتاق کمي آزار دهنده مي شود. ديد راننده به اطراف خوب است و اين امر به خاطر ارتفاع بالاتر ماشين محقق شده است. عملکرد ترمزها بد نيست ولي با چند ترمز شديد بوي لنتها در مي آيد که به دليل استفاده از لنتهاي نامرغوب يا ديسکهاي ضعيف چرخ ميتواند باشد. نکته منفي ديگر اين ماشين ناايمن بودن خودرو در سر پيچهاي تند است. به صورتي که اگر با سرعت بالا بخواهيد از پيچي معمولي هم عبور کنيد، خودرو تمايل به چپ شدن دارد علي رغم سيستم (کنترل پايداري)ESP ولي راننده احساس خوبي نمي کند. يکي از مواردي که اين مشکل را ايجاد کرده است، مي توان به استفاده از رينگ و لاستيک هاي کوچک که 15 و16 اينچي هستند اشاره کرد. بايد کمپاني با توجه به ارتفاع بالاي خودرو از سطح زمين از رينگها بزرگتري(17يا 18 اينچي) استفاده مي کرد . مورد بعدي نيز مي توان به سيستم فنر بندي خيلي نرم خودرو نوع شاسي و تعليق عقب خودرو اشاره کرد. اگر بخواهيم در نگاه کلي بگوييم آيا اين خودرو با توجه به قيمت هاي کاذب که در اين روز ها بين 180 تا 220 ميليون تومان است ارزش خريد را دارد يا نه ؟ در مرحله اول بايد بگوئيم، اگر فقط دنبال خودروي صفر کيلومتر مي گرديد و نمي خواهيد خودروي دست دومي خريداري کنيد، با توجه به رقبايي که مي توان به ام وي ام ايکس 22، چانگان سي اس 35، بريليانس کراس، ام وي ام ايکس 33وچري تيگو 5 اشاره کرد بايد دقت زيادي داشته باشيد. در مجموع اگر دنبال خودرويي براي مسافرت و جاده هاي کوهستاني با خانواده هستيد بايد چري تيگو 7 يا ام وي ام ايکس 33 رو انتخاب کنيد که موتورهايي با توان بيشتر و اتاقي جادارتر از جک دارند . اما اگر دنبال خودرويي براي مسافرت بين شهري و روزمره هستيد ميتوان گفت جک اس 3 گزينه بدي نيست و در شهر هاي شلوغي مثل تهران انتظار شما را بر آورده کند. اگر هم مي خواهيم سراغ خودروهاي دست دوم و چند سال کارکرده هم برويد مي توان گزينه هاي بهتري از لحاظ توان موتور و قابليت هاي حرکتي انتخاب کنيد که مي توان به جک اس 5 توربو مدلهاي 95و 96، هايما اس 7 توربو مدلهاي 95، هاوال اچ6 مدل هاي 94، رنو داستر2015، سوزوکي گرند ويتارا مدل سال هاي 90 و هيونداي توسان 2008 اشاره کرد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره