نماد آخرین خبر

برترین مدل‌های «شورولت کامارو»

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ از SS مدل ۱۹۷۰ گرفته تا ZL1 مدل ۲۰۱۸، در اين مطلب با برترين‌هاي شش نسل از شورولت کامارو آشنا خواهيم شد. با معرفي نسل ششم شورولت کامارو در سال ۲۰۱۶، اين خودرو به يکي از خودروهاي باسابقه‌‌ي موجود در خط‌توليد تبديل شد. اکنون پس از معرفي ۶ نسل از اين خودرو، اين سؤال پيش مي‌آيد: از سال ۱۹۶۷ تاکنون، کدام نمونه‌ها خاص‌تر از سايرين بوده‌اند و عملکرد بهتري داشته‌اند؟ در اين مطلب، قصد داريم ۱۵ نسخه‌ي برتر شورولت کاماروهاي توليد‌شده در طول تاريخ را معرفي کنيم. ۱۵. کامارو 1LE مدل ۲۰۱۹ آخرين نسخه‌ي معرفي‌شده شايد ازنظر ظاهري به‌اندازه‌ي نمونه‌هاي قبلي جذاب نباشد؛ اما حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. شرکت شورولت براي سال ۲۰۱۹، آپشن‌هاي مختلفي براي کامارو در نظر گرفته است؛ از موتور دوليتري توربو با ۲۷۵ اسب‌بخار قدرت گرفته تا موتور ۶.۲ ليتري سوپرشارژ با ۶۵۰ اسب‌بخار قدرت. بسته‌ي قدرتي 1LE در تمامي مدل‌هاي SS و V6 و ZL1 آماده‌ي سفارش خواهد بود. همچنين قيمت پايه‌ي ۲۵,۰۰۰ دلاري، کامارو جديد را به خودرويي دردسترس براي تمامي اقشار جامعه تبديل مي‌کند. ۱۴. کامارو SS مدل ۱۹۹۸ نسل چهارم کامارو بين سال‌هاي ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ توليد شد. اين نسل که به چهره‌ي کوسه‌اي خود معروف است، به‌اندازه‌ي نسل‌هاي قبلي قدرتمند نبود؛ اما نمونه‌ي SS با ساير خودروها متفاوت بود. نسخه‌هاي SS از نسل چهارم کامارو بين سال‌هاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ توليد شد. اين خودرو از موتور قدرتمند و جديد LS1 بهره مي‌برد که با بهره‌مندي از بلوک سبک‌وزن آلومينيومي، بسته به آپشن بين ۳۰۵ تا ۳۲۵ اسب‌بخار قدرت توليد مي‌کرد. امروزه، نسخه‌هاي سالم اين خودرو با قيمت‌هاي مناسبي بين ۱۰,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دلار فروخته مي‌شوند. ۱۳. کامارو SS مدل ۱۹۷۰ اگر از علاقه‌مندان کامارو بپرسيد: «بهترين نسل‌هاي اين خودرو کدام بوده‌اند؟ احتمالا در جواب خواهند گفت: يک و دو و شش. نسل دوم شورولت کامارو بين سال‌هاي ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ توليد شد. طراحي و پيشرانه‌هاي درنظر گرفته‌شده براي نسل دوم درمقايسه‌با نسل اول با تحولي شگرف مواجه شدند. نسل دوم اين خودرو برپايه‌ي پلتفرم F-Body جنرال‌موتورز ساخته شد که شباهت زيادي به برادر خود، يعني پونتياک فايربرد داشت. در سال ۱۹۷۰، نسخه‌ي SS کامارو با بهره‌مندي از موتور ۶.۵ ليتري، ۳۵۰ اسب‌بخار قدرت توليد مي‌کرد. ۱۲. کامارو SS مدل ۲۰۱۰ پس از هشت سال دوري از بازار آمريکا، مسئولان شورولت تصميم گرفتند نسل جديد کامارو را در سال ۲۰۱۲ معرفي کنند. نسل پنجم شورولت با بدنه‌ي پهن و کشيده توليد شده بود و کاملا معرف خودروِ عضلاني واقعي بود. مدل SS ۲۰۱۰ با بهره‌گيري از موتور LS3 با حجم ۶.۲ ليتر، ۴۲۶ اسب‌بخار قدرت توليد مي‌کرد که در آن زمان، قدرتمند‌ترين نمونه‌ي کامارو محسوب مي‌شد. همچنين، معرفي نسل پنجم کامارو جايزه‌ي بهترين طراحي سال ۲۰۱۰ را براي شورولت به‌‌همراه داشت. ۱۱. کامارو Z28 مدل ۱۹۹۳ بسياري از طرفداران هنگام معرفي نسل چهارم کامارو خوشحال نشدند. نسل چهارم هيچ‌کدام از مؤلفه‌هاي طراحي کاماروِ اصيل را نداشت و با چهره‌اي مدرن معرفي شد. علاوه‌براين، نسل چهارم اولين نسلي بود که در خارج از آمريکا و در خط‌توليد جنرال‌موتورز در کبک کانادا توليد شد. با تمامي اين مشکل‌ها، معرفي نمونه‌ي Z/28 کور سوي اميدي براي طرفداران به‌وجود آورد. موتور ۸ سيلندر LT1 اين خودرو ۲۷۵ اسب‌بخار قدرت توليد مي‌کرد. سقف T-Top هم به جذابيت ظاهري اين خودرو مي‌افزود. کامارو Z28 نسل چهارم فوق‌العاده نبود؛ اما هيجان‌انگيز بود. ۱۰. کامارو مدل ۱۹۶۷ جد بزرگ شش نسل از کامارو پس از معرفي فورد ماستنگ، در سال ۱۹۶۴ ناگهان تب داغ اين خودرو همه‌جا را فراگرفت. فورد در سال اول فروشش، آمار بي‌سابقه‌اي ثبت کرد و همين امر شرکت‌هاي ديگر، ازجمله شورولت را به تکاپو انداخت. شورولت در سال ۱۹۶۷ با معرفي خودرو اسپرت جديدش به‌نام کامارو، وارد نبرد تن‌به‌تن با شرکت فورد شد. ۹. کامارو ZL1 مدل ۲۰۱۲ شورولت که طعم موفقيت کامارو SS مدل ۲۰۱۰ زير زبانش مزه کرده بود، به‌مناسبت چهل‌وپنجمين سالگرد توليد کامارو، فکرهاي ويژه‌اي در سر مي‌پروراند. نتيجه‌ي تلاش مهندسان شورولت، معرفي قوي‌ترين مدل کامارو تا آن سال بود که ZL1 نام گرفت. اين خودرو به موتور ۸ سيلندر سوپرشارژ ۵۸۰ اسب‌بخاري و کيت بدنه‌ي جديد به‌منظور بهبود آيروديناميک مجهز بود. هنوزهم اين نسخه از کامارو يکي از خودروهاي پرقدرت‌ تاريخ شورولت شناخته مي‌شود. ۸. کامارو RS مدل ۲۰۱۶ معرفي نسل ششم شورولت کامارو با تغيير بزرگي همراه بود: پلتفرم جديد. در‌حالي‌که راندن نسل پنجم کامارو، تنها به‌لطف موتور ۸ سيلندرش جذاب بود، نسل ششم حتي در نسخه‌هاي پايه، حسي بين خودرويي عضلاني و خودرويي اسپرت را القا مي‌کرد. جنجالي‌ترين آپشن نسل ششم نيز موتور ۴ سيلندر ۲ ليتري بود که براي بسياري از طرفدارهاي پروپاقرص موتورهاي ۸ سيلندر ناخوشايند بود. ۷. کامارو Z/28 مدل ۱۹۷۰ با بهره‌مندي از ۳۶۰ اسب‌بخار قدرت، کامارو Z28، تنها نمونه‌ي قدرتمند‌تر از نسخه‌ي SS بود. اين قدرت خارق‌العاده به‌وسيله يکي از موتورهاي ساخته‌شده‌‌ي برتر در تاريخ شورولت با نام LT1 توليد مي‌شد. اين موتور ۸ سيلندر کمي قبل‌تر، درون سينه‌ي شورولت کوروت قرار گرفته بود؛ اما راه خود را به قلب کامارو هم بازکرد. بسته‌ي قدرتي Z/28 با موتور LT-1، مبلغ ۵۷۲,۹۵ دلار به قيمت خودرو مي‌افزود و يکي از آپشن‌هاي خواستني‌ موجود در سال ۱۹۷۰ بود. علاوه‌بر موتور قدرتمند LT-1، ميل‌موج‌گير عقب و ترمزهاي ديسکي هم در بسته‌ي Z/28 موجود بود. ۶. کامارو ZL1 مدل ۲۰۱۸ ZL1 مدل ۲۰۱۸ يکي از مدل‌هاي برتر کامارو است که بي‌‌شک نامش در تاريخ جاودانه خواهد بود. موتور ۶.۲ ليتري سوپرشارژ LT-4 در اين خودرو ۶۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۸۷۷ نيوتن‌متر گشتاور توليد مي‌کند که اين خودرو را به قدرتمندترين کامارو شهري در تاريخ شورولت تبديل مي‌کند. با سفارش بسته‌ي پيست 1LE، صاحب اسلحه‌اي خطرناک خواهيد شد. ازجمله آپشن‌هاي جذاب اين خودرو سيستم تطبيق دور موتور فعال، ديفرانسيل لغزش محدود الکترونيکي، سيستم تعليق مغناطيسي و بسته‌ي آيروديناميکي 1LE اشاره کرد. بسته‌ي 1LE بال عقب بزرگ در قسمت عقب و جزئيات آيروديناميکي ديگر را شامل مي‌شود. ۵. کامارو IROC-Z مدل ۱۹۸۵ در سال ۱۹۸۵، شورولت مدل IROC-Z را برپايه‌ي کامارو نسل سوم معرفي کرد. تنها با پرداخت مبلغ ۶۵۹ دلار، اين بسته‌ي قدرتمند به نسخه‌ي Z28 اضافه مي‌شد. نام IROC-Z مخفف International Race of Champions است. سيستم تعليق اين نسخه از کامارو کاملا به‌روزرساني شده بود. ازجمله تغييرات اين نسخه ارتفاع کمتر، سيستم تعليق بهتر، شاسي تقويت‌شده و سيستم پاشش سوخت شورولت کوروت بود. لاستيک‌هاي ۲۴۵ ميلي‌متري هم با هدف فرمان‌پذيري بهتر در زير خودرو قرار گرفته بودند. با انتخاب جعبه‌دنده‌ي دستي ۵ سرعته، قدرتمند‌ترين موتور قابل‌سفارش نسخه‌ي L69 با ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت بود. تعداد ۱۸,۴۱۸ کامارو IROC در سال اول فروخته شد که به‌عقيده‌ي مجله‌ي کار اند درايور (Car and Driver)، از ميزان درآمد فراري هم بيشتر بود. طرح و رنگ‌آميزي خاص بدنه IROC-Z را به يکي از کاماروهاي معروف‌ تاريخ تبديل کرده است. ۴. کامارو Z28 مدل ۱۹۶۸ در سال اول توليد، يعني ۱۹۶۷، کامارو فقط در ۳ نسخه‌ي سوپراسپرت (SS) و رالي اسپرت (RS) و اسپرت کوپه فروخته شد؛ اما طولي نکشيد شورولت دريافت کامارو به جسارت بيشتري نياز دارد. بنابراين، نسخه‌ي شهري Z28 را به‌عنوان نسخه‌اي شهري از خودرويي مسابقه‌اي معرفي کرد. اين خودرو از موتور ۵ ليتري به‌همراه منيفولد ورودي آلومينيمي و کاربراتور Holly بهره مي‌برد. سيستم تعليق بهبوديافته و خط‌کشي‌هاي مسابقه‌اي و رينگ‌هاي ۱۵ اينچي رالي از ديگر نکات مهم اين خودرو بود. سال اول، از قدرت ۲۹۰ اسب‌بخاري اين خودرو چندان استقبال نشد. همچنين، خودرو مسابقه‌اي معروف مارک دانوهيو هم برپايه‌ي کامارو Z28 ساخته شد. ۳. کامارو SS 1LE با وجود اينکه نمونه ZL1، قدرتمند‌ترين کامارو نسل ششم به‌حساب مي‌آيد، نمي‌توان جذابيت نسخه‌ي SS 1LE را ناديده گرفت. موتور ۶.۲ ليتري سوپرشارژ مشترک با ZL1 در اين خودرو هم نصب شد، با اين تفاوت که بدون سوپرشارژ بود و ۴۵۵ اسب‌بخار قدرت توليد مي‌کرد. گفتني است ويژگي‌هاي داخلي و سيستم تعليق ZL1 در اين نمونه هم به‌کار رفت. ۲. کامارو Z/28 مدل ۲۰۱۴ نام کامارو Z/28 بارديگر در سال ۲۰۱۴ زنده شد. شايد سخت باشد که بتوانيم اعتبار خودرويي را بسنجيم که اولين‌بار ۵۰ سال پيش توليد شده است؛ اما مي‌توان گفت Z/28 جديد کامارو اصيلي به‌شمار مي‌رود. خريداران فقط با پرداخت ۷۵,۰۰۰ دلار مي‌توانستند اين خودرو قدرتمند را بخرند. درون کاپوت، موتور ۷ ليتري LS7 با بهره‌گيري از سيستم روغن کارتل خشک و ۵۰۵ اسب‌بخار قدرت قرار گرفته است. گشتاور ۶۵۰ نيوتن‌متري اين خودرو هم براي جولان‌دادن در پيست يا خيابان کفايت مي‌کند. وزن خودرو با حذف تجهيزاتي همچون سيستم تهويه و راديو، ۱۲۰ کيلوگرم درمقايسه‌با ZL1 کاهش يافته بود. ديفرانسيل لغزش محدود و شاسي بهبود‌يافته و ترمزهاي کربن سراميکي برمبو از ديگر نکات جذاب کامارو Z/28 بود. با وجود اينکه اين محصول بازگشتي به تاريخچه‌ي طلايي Z/28 بود؛ ولي بعد‌ها، از اين خودرو هم به نيکي ياد خواهد شد. ۱. کامارو ۱۹۶۹ Z/28 ،ZL1 ،Yenko ،Baldwin Motion و Big Red تنها تعدادي از برترين کاماروهاي ساخته‌شده در سال ۱۹۶۹ بودند. به‌عقيده‌ي بسياري از کارشناسان، کامارو مدل ۱۹۶۹ جذاب‌ترين مدل کلاسيک توليدشده از اين خودرو است. به‌روز‌رساني‌هاي سال‌هاي ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ در سال ۱۹۶۹ به نهايت زيبايي رسيد. طراحي قسمت جلويي با اندکي تغيير، در دو آپشن چراغ مخفي و چراغ ثابت به بازار عرضه شد. قسمت پشتي خودرو هم عريض‌تر و چراغ‌ها پهن‌تر شدند. تمامي مؤلفه‌هاي به‌کاررفته در طراحي مدل ۱۹۶۹، کامارو را از خودرويي اسپرت به خودرو عضلاني تمام‌عيار تبديل کرد. علاوه‌بر تغييرات ظاهري، آپشن‌هاي جديدي همچون ديسک‌هاي ترمز با کاليپرهاي ۴ پيستون هم اضافه شدند. امروزه، مدل‌هاي قدرتمند و کمياب کامارو، همچون Copo، قيمتي بيش از ۱۳۵,۰۰۰ دلار دارند. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره