نماد آخرین خبر

آیرودینامیک چه تغییراتی در خودرو ایجاد کرد؟

منبع
دنياي خودرو
بروزرسانی
دنياي خودرو/ آيروديناميک در دو دهه گذشته اهميت ويژه‌اي در خودروها پيدا کرد و تغييرات فراواني در طراحي آن‌ها به‌وجود آورد. بارزترين تغيير آيروديناميک را مي‌توان در بدنه خودروها مشاهده کرد از زمان طراحي و توليد اولين خودرو تاکنون، مهندسان به‌دنبال راهي براي مقابله با ديوار هوا در سرعت‌هاي بالا بودند. مغلوب‌کردن نيروي هوا سبب کاهش مصرف سوخت، افزايش توان و سرعت خودرو مي‌شود. مهندسان براي جنگ با ديوار هوا، بدنه خودرو را هواسر يا آيروديناميک طراحي کردند. آيروديناميک در دو دهه گذشته اهميت ويژه‌اي در خودروها پيدا کرد و تغييرات فراواني در طراحي آن‌ها به‌وجود آورد. بارزترين تغيير آيروديناميک را مي‌توان در بدنه خودروها مشاهده کرد. اما تغييرات تنها به بدنه خودرو معطوف نبود و 11تغيير کلي براي بهبود و ورود علم آيروديناميک در خودرو ايجاد شد. مهم‌ترين اين تغييرات عبارتند ‌از بهبود عملکرد پيشرانه، بهبود پايداري، کاهش مصرف‌ سوخت، تاثير در فرمان‌پذيري و تاثير محدوده ديد راننده. در دو دهه گذشته عمدتا طراحان و مهندسان براي بهبود عملکرد خودرو و کاهش مصرف سوخت و آلايندگي در زمان طراحي چهار نکته مهم ‌را مدنظر قرار دادند. نخست اينکه طرح کلي بدنه خودرو، ايرفول است. اما به‌دليل محدوديت‌هايي در جانمايي قطعات، ارگونومي، محدوده ديد، زيبايي و... مهم هستند، اما طرح کلي بدنه خودرو تا حدودي متفاوت است. بنابراين سعي شده در زمان طراحي قطعات بدنه خودرو تا حدامکان از لحاظ آيروديناميکي بهبود يابد. ‌دوم اينکه در خودروهاي امروزي سعي شده است طراحي شکل جلوي بدنه خودرو تا حد ممکن در مقابل عبور جريان هوا از خود مقاومت نشان ندهد. جهت افزايش ميزان پايداري و چسبندگي توام با زيبايي براي خودروها، طراحان باله‌هايي را در خودرو نصب کردند. معمولا اين باله‌ها در انتهاي سقف يا عقب خودرو نصب مي‌شود. سوم اين‌که، سطح زير خودرو بايد به‌گونه‌اي باشد که کمترين نيروي مقاوم را ايجاد کند. براي اين هدف لازم است جريان هوا به‌گونه‌اي هدايت شود که کمترين مقدار اغتشاش عبور هوا در زير خودرو به‌وجود آيد. به همين دليل در زير خودروها از ورق‌هاي پوششي استفاده شده است که در زمان عبور هوا کمترين ميزان برخورد با قطعاتي مانند اگزوزها، ديفرانسيل، موتور و... ايجاد شود. نکته آخر اينکه جهت افزايش ايمني خودرو و بهبود حالت آيروديناميک از طراحي نقاط نوک‌تيز، پرهيز شده و شيب شيشه جلو استفاده شده است. تمام اين اصلاحات صرفا جهت دست‌يابي خودرو به سرعت‌هاي بالا وکاهش آلايندگي در آن استفاده شده است. هرچند روند اصلاح آيروديناميکي در خودروها هر روز بيشتر مي‌شود. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره