دنياي خودرو/ اين مدل استثنايي که به مناسبت صد و دهمين سال تاسيس اين شرکت معرفيشده بو، ۱۱ميليون يورو قيمت داشت اما بهاي تمامشده اين محصول با احتساب ماليات به ۱۶.۷ميليون دلار ميرسيد.
بوگاتي در طول تاريخ خود همواره بهعنوان شرکتي جريانساز شناختهشده است. خودروهاي اين کمپاني در دهه اخير همواره رکورددار سرعت و اشرافيت بودهاند و استانداردهاي جديدي را وارد خودروسازي کردهاند. از ويرون گرفته تا سوپراسپرت و پس از آنها شيرون و البته نسخههاي اختصاصي و ويژه هر يک از آنها، به پوستر اختصاصي نشريهها تبديلشدهاند و تحسين منتقدين و علاقهمندان را برانگيختهاند.
از بين همه ماشينهاي بوگاتي يک مدل کلاسيک است که هميشه در ذهن دوستداران خودروسازي جهان باقيمانده است: خودرو Type ۵۷ Atlantic متعلقبه سال ۱۹۳۶ ميلادي. اين شرکت در سال ۲۰۲۰ ميلادي نگاهي به آلبوم خاطرات خود انداخته و تلاش کرده است Type ۵۷ Atlantic را با تمام دانش روز جهان ترکيب و بازسازي کند.
نتيجه اين تلاش جاهطلبانه، اتومبيلي است در استانداردي کاملا متفاوت از هر آنچه تاکنون ديدهايم. بنابراين شرکت خودروسازي فرانسوي بوگاتي روز پنجشنبه ۷مارس در جريان افتتاح نمايشگاه ماشين خود در ژنو سوئيس از تازهترين محصول خود بهنام «خودرو مشکي» رونمايي کرد.
اين مدل استثنايي که به مناسبت صد و دهمين سال تاسيس اين شرکت معرفيشده بو، ۱۱ميليون يورو قيمت داشت اما بهاي تمامشده اين محصول با احتساب ماليات به ۱۶.۷ميليون دلار ميرسيد.
باوجوداين هيچکس نميتوانست اين خودرو را بخرد، چراکه پيش از آغاز نمايشگاه ژنو فروختهشده بود. بوگاتي در بيانيه معرفي اين محصول آورده است که مدل لا واچو نوار (La Voiture Noire) بهمعني ماشين سياه، در گراميداشت مدل تايپ ۵۷ است که بين سالهاي ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ به تعداد ۷۱۰ دستگاه توليد شد. تايپ ۵۷، طراحي و مهندسي ژان بوگاتي فقيد، فرزند اوتوره بوگاتي را به همراه داشت و در نسخه ويژه با نام آتلانتيک، تنها در ۴دستگاه توليد شد.
پاييز ۱۹۳۹، ژان بوگاتي ۳۰ساله، در حال رانندگي با نمونه مسابقهاي Type ۵۷ که اتفاقا به مقام قهرماني لمانز همان سال رسيده بود، تصادف سختي کرد و جان باخت. با اين اوصاف، تعجبي ندارد که بوگاتي لا واچو نوار، يادآور خاطره ژان بوگاتي نيز باشد.
ابرخودرو جديد بوگاتي، باقيمت ۱۱ميليونيورو (معادل ۱۲.۴۵ ميليون دلار) رسما گرانترين مدل صفرکيلومتر تاريخ خودروسازي جهان است. استفان وينکلمن، مدير بوگاتي در مراسم رونمايي اعلام کرد که تنها نمونه از لا واچو نوار با احتساب ماليات در کشور ميزبان، به قيمت ۱۶.۵ميليون يورو (معادل ۱۸.۶۸ ميليون دلار)، فروختهشده است.
نام و مشخصات خريدار اين خودرو اعلام نشد. نماي بيروني لا واچو نوار، الهامگرفته از زبان طراحي جديد بوگاتي به نظر ميرسد که چند ماه قبل در بوگاتي ديوو ديده شد. البته بهينهسازيهاي چشمگيري در سپر و جلوپنجره وجود دارند تا محصول جديد بوگاتي، متفاوت از ديگر خودروهاي اين برند باشد. سپرهاي اين خودرو با بدنه آن ادغامشده و همچنين پنجرههاي آن با الهام از کلاه کاسکت طراحيشده است.
آيروديناميک اين خودرو در نوع خود مثالزدني است. در نماي پشت، خلاقيت بيشتري ديده ميشود و نواري باريک از LED يکپارچه، سرتاسر بدنه را پوشش ميدهد. علاوهبر سپر و هدايتکنندههاي هوا که فراتر از تصور و بسيار چشمگير هستند، ۶خروجي اگزوز وجود دارد تا وجه تمايز ابرخودرو بوگاتي با ديگر مدلهاي کلکسيوني دنيا باشد.
علاوه بر لوگوي برند سازنده روي کاپوت عقب، عبارت bugatti نيز در پشت خودرو با LED درخشان وجود دارد. پيشرانه مورداستفاده در لاواچو، مشابه شيرون، شيرون اسپرت و ديوو است.
نمونه ۱۶سيلندر ۴توربو، با آرايش W و حجم ۸ليتر، زير کاپوت اين ابرخودرو وجود دارد تا قدرت ۱۵۰۰اسببخار و گشتاور ۱۶۰۰نيوتونمتر توليد کند. با اين حساب، ميتوان مطمئن بود که لاواچو نيز درزماني کمتراز ۳ثانيه بهسرعت ۱۰۰کيلومتر بر ساعت برسد و سرعت ۳۸۰کيلومتر بر ساعت را بهراحتي ثبت کند. امروزه، تنها ۳نمونه از ۴دستگاه بوگاتي آتلانتيک کلاسيک در اختيار مجموعهداران است.
نسخه چهارم به رنگ سياه که اتفاقا تفاوتهايي با ۳ نمونه ديگر داشت، سال ۱۹۴۰ درراه انتقال به بوردو فرانسه و پس از بارگيري در قطار، دزديده شد و امروزه مشخص نيست که گمشده يا نابودشده است.
شايد به همين دليل، تنها يک دستگاه از بوگاتي La Voiture Noire توليد ميشود تا جاي خالي تکنمونه ناپديدشده قرار بگيرد. درصورتيکه گزارشهاي گذشته صحت داشته باشند، مديرعامل سابق گروه فولکسواگن، فرديناند پيچ خريدار اين خودرو بينظير است.
بازار