زوميت/ فيات يکي از خودروسازان قديمي و بنام صنعت خودرو در جهان محسوب ميشود که مدلهاي بهيادماندني و پرفروش فراواني به بازار عرضه کرده است.
فيات يکي از خودروسازاني است که پيشينهي پرافتخاري دارد. فيات در تاريخ خود مدلهاي مشهور و موفقي توليد کرده است. اين شرکت خودروساز ايتاليايي تاريخ پرفرازونشيبي دارد و که با بررسي آن، به نکات جالبي برميخوريم. درادامه، به ۲۰ نکتهي جالب دربارهي فيات اشاره ميکنيم.
۱. فيات در سال ۱۸۹۹ با سرمايهگذاري تعدادي از سرمايهداران به سردمداري جيوواني آنيلي در شهر تورين ايتاليا اين شرکت را تأسيس کردند. نام فيات درحقيقت مخفف Fabbrica Italiana Automobili Torino است.
۲. اولين خودرو فيات 4HP نام داشت. اين خودرو به موتور ۲ سيلندر ۳.۵ اسببخاري مجهز بود.
۳. اولين خطِتوليد فيات در سال ۱۹۰۰ در خيابان کورسا در تورين افتتاح شد. در آن زمان، فيات با استخدام ۱۵۰ کارگر سالانه ۲۴ دستگاه خودرو توليد ميکرد که از موتورهاي ۳ و ۱۲ اسببخاري استفاده ميکردند. خودروهاي اوليهي فيات هيچ شباهتي به نمونههاي مدرن امروزي نداشتند و بيشتر گاريهاي موتوردار بودند.
۴. سال ۱۹۰۴، سال موفقيت فيات بود؛ چون انريکو، يکي از مهندسان اين شرکت، خودرويي ۴ سيلندر با حجم ۴.۲ ليتر طراحي کرد که در زمان خود طرح بسيار پيشرفتهاي بود. در همان سال، جيواني آنجلو نيز در مسابقات اتومبيلراني Giro dItalia Automobilistico توانست برنده شود تا بدينترتيب، آغازگر موفقيتهاي آتي فيات در موتور اسپرت باشد.
۵. در سال ۱۹۰۶، تغييراتي در فيات اعمال شد تا بيشتر شبيه به شرکتي مدرن باشد. مهمترين اين تغييرات حذف نقطه از نام شرکت بود؛ يعني نام شرکت از F.I.A.T به FIAT تغيير پيدا کرد. همچنين، فيات توليد خودروهاي چهارنفره را شروع کرد که ميتوانستند تا ۱۰۰ کيلوگرم بار را حمل کنند.
۶. در سال ۱۹۱۰، فيات فروش خودرو در خارج از مرزهاي ايتاليا را شروع کرد. در سال ۱۹۰۸، فيات اولين شعبهي خود در آمريکا را نيز راهاندازي کرده بود و در سال ۱۹۰۹، اولين تأسيسات توليد فيات در خاک آمريکا در نيويورک تأسيس شد. اين کارخانه اولين خطِتوليد فيات در آمريکايشمالي بود. فيات در همان سال، صادرات خودرو به فرانسه، اتريش، بريتانيا، روسيه و استراليا را نيز آغاز کرد.
۷. در سال ۱۹۳۶، فيات يکي از خودروهاي محبوبش، يعني مدل توپولينو (Topolino) را رونمايي کرد. اين خودرو کوچک با قدرت ۳ اسببخار، حداکثر سرعتي معادل ۸۵ کيلومتربرساعت داشت. فيات توپولينو اولين خودرو توليد انبوه در ايتاليا بود و بسياري از ايتالياييها اولين تجربهي مالکيت خودرو را با اين مدل شروع کردند.
۸. در سال ۱۹۳۸، فيات اولين خودرو لوکس خود با نام فيات ۲۸۰۰ را توليد کرد. اين خودرو بهدليل وضعيت اقتصادي آن زمان که تحتتأثير جنگ جهاني دوم بود، نتوانست فروش درخورتوجهي تجربه کند.
۹. سالهاي جنگ جهاني دوم براي فيات سالهاي موفقي نبودند. تأسيسات توليدي فيات در طول جنگ آسيب زيادي ديدند. در سال ۱۹۴۵ نيز، مؤسس و رئيس فيات درگذشت. در آن زمان، آنيلي به لقب سناتوري رسيده بود. پس از آنيلي، ويتوريو والتا مدير فيات شد. ازآنجاکه فيات تجربهي ساخت خودروهاي ارزانقيمت را داشت، مدير جديد تصميم گرفت نسخهاي جديد از توپولينو با نام توپولينو ۵۰۰ را توليد کند. باتوجهبه اينکه بازار خودرو اروپاي پس از جنگ نيازمند خودرويي ارزانقيمت بود، اين مدل توانست به فروش درخورتوجهي دست پيدا کند. درضمن، توپولينو ۵۰۰ اولين محصول فيات بود که از بخاري و سيستم تهويه در آن استفاده شده بود.
۱۰. فيات در زمانهاي قديم، از پيشگامان فناوري در صنعت خودرو بود. در سال ۱۹۵۶، اين شرکت مدل ۶۰۰ مالتي پلا را بهعنوان اولين خودرو مينيون عرضه کرد. در سال ۱۹۵۱ نيز، فيات مدل Compagnola را معرفي کرده بود که اولين شاسيبلند داراي بدنه و شاسي يکپارچه محسوب ميشود.
۱۱. در سال ۱۹۶۶، فيات توافقنامهي همکاري با شوروي امضا کرد و قرار شد چند کارخانه در اتحاد جماهير شوروي برپا و فيات ۱۲۴ را با نام VAZ-2101 در آنجا توليد کند.
۱۲. در سال ۱۹۶۹، فيات شرکت خودروسازي ايتاليايي لانچيا را خريد. در سال ۱۹۰۶، وينچنزو لانچيا شرکت لانچيا را تأسيس کرده بود. در سال ۱۹۷۰، فيات کنترل فراري را نيز در دست گرفت و پسازآن، خودروسازان ديگري چون آلفارومئو، مازراتي، پياجو و حتي وسپا نيز زير پرچم فيات رفتند.
۱۳. خودروسازان ديگر بهطور گستردهاي از پيشرانههاي ديزل فيات استفاده کردهاند که در بين آنها، نامهايي چون آلفارومئو، کاديلاک، شورولت، سيتروئن، ايوکو، لانچيا، اوپل، پژو، ساب و سوزوکي ديده ميشوند.
۱۴. فيات در کشورهاي مختلفي خطِتوليد خودرو دارد و بزرگترين آنها در کشور برزيل است. فيات خطِتوليدهاي ديگري نيز در آرژانتين و لهستان دارد. همچنين، شرکتهايي تحت ليسانس در کشورهاي ترکيه، مصر، چين و آفريقايجنوبي نيز محصولات فيات را توليد ميکنند.
۱۵. مدل جديد فيات ۵۰۰ دقيقا ۵۰ سال پس از معرفي فيات Cinquecento به بازار معرفي شد.
۱۶. فيات در بازهي زماني ۳۱ ماهه، ۵۰۰,۰۰۰ دستگاه مدل ۵۰۰ توليد کرد. همچنين، براي پاسداشت اين خودرو کوچک، نسخههاي خاصي از آن را نيز توليد کرد.
۱۷. مدلهاي فيات در بين تمامي خودروهاي جهان رکورددار بيشترين تعداد برندهشدن جايزهي خودرو سال اروپا است.
۱۸. مهندسان فيات پيشرانهي ديزل ۱.۳ ليتري بهنام V16 Multijet را طراحي و توليد کردهاند که يکي از موتورهاي موفق بازار است. همچنين، اين پيشرانه برترين موتور سال نيز انتخاب شده است.
۱۹. در آستانهي ورشکستگي کرايسلر آمريکا در سال ۲۰۰۹، فيات بخش اعظم سهام کرايسلر را خريد و تا سال ۲۰۱۴، توانست تمامي کرايسلر را ازآنِ خود کند. رقم اين معاملهي بزرگ ۳.۶۵ ميليارد دلار اعلام شده است.
۲۰. فيات رسم جالبي براي نامگذاري خودروهاي ون تجاري خود دارد. اين خودروها بنابر رسمي که در اين شرکت وجود دارند، بهنام سکههاي معروف ايتاليا نامگذاري ميشوند؛ مانند دوبلو و فيورينو و دوکاتو. در سال ۲۰۱۱ نيز، فيات دوبلو فيورينو توانست عنوان ون سال را دريافت کند.
بازار