خودرو بانک/ پس از آنکه نيسان موتور از سال 1933 وارد بازار خودروسازي جهان شد و به عنوان يک خودروساز ژاپني در سطح جهان مطرح شد، براي رفع نيازهاي ارتش ژاپن شروع به توليد اولين خودروي دو ديفرانسيل خود در سال 1951 کرد، خودرويي با قابليتهاي فراوان براي عبور از موانع و جادههاي ناهموار که در نهايت اين خودرو پاترول نامگذاري شد. پاترول به سرعت توانست نظر ژاپنيها را به خود جلب کند، نمونه اوليه پاترول از نظر ظاهري شباهت زيادي با جيپ امريکايي داشت، اين ظاهر تا سال 1980 تغيير خاصي نداشت اما بعد ظاهر پاترول دستخوش تغييراتي بنيادي شد از جمله تغيير شاسي، اتاق، موتور، تجهيزات داخلي و ... که آن سال را ميتوان نقطه عطفي در تاريخ توليد نيسان پاترول دانست. تجهيزات داخلي پاترول پس از آن به شدت تغيير کرد تا حدي که ديگر پاترول تنها خودرويي براي عبور از جادههاي ناهموار نبود، بلکه به خودرويي لوکس با قابليتهايي فراوان براي تمام سليقهها بدل شده بود.
بعد از ورود پاترول به عرصه خودروهاي قابل عرضه در بازار، اين خودرو در دو نمونه 3 درب و 5 درب معرفي شد که اين تغييرات همگام با پيشرفت تکنولوژي بود و باعث شد تا به سرعت به شهرت دست پيدا کند تا جايي که نيسان در کشورهايي هم چون انگلستان، آلمان، اسپانيا و بلژيک اقدام به برپايي خط توليد پاترول کرد. نيسان پاترول تاکنون در شش نسل مختلف توليد شده و در سال 2010 آخرين نسل آن يعني نسل ششم نيسان پاترول توسط شرکت نيسان معرفي گرديد. سابقه حضور پاترول در ايران به نسل سوم اين خودرو بر ميگردد (سري 160 و 260). مونتاژ پاترول از سال 1364 هجري شمسي در ايران آغاز شد و در سال 1372 خورشيدي تجهيزات بيشتري از طرف شرکت مونتاژکننده خود يعني پارس خودرو به اين خودرو افزوده شد مانند فرمان هيدروليک، کولر، رينگ پهنتر و گارد محافظ سپر جلو و همين طور زاپاس بند عقب، که همه اين تجهيزات اضافه در افزايش راحتي و زيبايي ظاهري بيشتر اين خودرو کمک ميکرد تا حدي که ديگر بعد از آن در ايران يافتن نيسان پاترولي بدون اين تغييرات ظاهري کار مشکلي بود. جالب است بدانيد در مجموع 61552 دستگاه نيسان پاترول در ايران توليد شده است.
>پاترولي که امروز براي تست و برسي آماده کردهايم، نسل چهارم اين خودرو است که توليد آن از سال 1988 شروع شد و سالها ادامه داشت. اين نسل از پاترول در استراليا با نام فورد ماوريک عرضه شده و در برخي کشورهاي اروپا با نام آبرو پاترول هم عرضه شد، اما در ژاپن به پاترول سافاري معروف بود و ما در ايران نيز به همين نام اين نسل را ميشناسيم. در اين مقاله از خودروبانک با ما همراه باشيد تا کمي با اين پاترول خوشنام وقت بگذرانيم.
نماي بيروني
در ظاهر پاترول نسل چهارم تفاوت بنيادي با نسل سوم ندارد و تشابهات بسياري با يکديگر دارند. از نماي پشت چراغها ابعاد بزرگتري نسبت به نسل سوم دارند و سپر به مهشکن و راهنماهاي اضافه مزين شده است. در نماي کنار گلگيرها، مخصوصاً گلگير عقب حجيمتر شده تا به ابهت اين دو ديفرانسيل شرقي بيافزايد.
از روبرو، جلو پنجره ابعادي بزرگتري نسبت به نسل سوم پاترول دارد ولي سپر به همان ميزان ساده و شکيل است. در کل ظاهر نسل چهارم پاترول نسبت به نسل سوم خود (پاترول رايج در بازار ايران) چهرهاي درشتتر و عضلانيتر دارد و طراحي آن پختهتر و جذابتر است.
نماي داخل
به محض ورود به داخل خودرو شاهد تفاوتهاي بسياري بين اين نسل و نسل قبلي هستيم، داشبوردي متفاوت بروزتر و با تجهيزاتي بسيار بيشتر، داشبورد فرمان و رودربيها کاملاً دچار تحول شدهاند و زيباتر و شکيلتر از قبل شدهاند (البته در زمان خود). در رديف عقب چند دريچه تهويه مطبوع وجود دارد تا در هر شرايطي تمام سرنشينان از سواري خشن اين شاسيبلند ژاپني در سرزمينهاي ناهموار لذت ببرند. نيسان در اين نسل از پاترول رديف سوم صندلي را نيز در نظر گرفته و اين دو ديفرانسيل پرتوان را به شاسيبلندهاي لوکس آمريکايي نزديکتر کرده است. از جمله امکاناتي که براي رديف سوم اضافه شده ميتوان به کولرجداگانه براي سرنشينان عقب اشاره کرد که يکي از امکانات بسيار کاربردي و جالب در آن زمان براي اين خودرو به شمار ميآيد. در کل پاترول نسل چهارم قابليتهايي همچون سيستم تهويه اتوماتيک، هر چهار شيشه برقي، سيستم تعليق هر چهار چرخ فنر لول و ... را دارد که براي خودرويي در آن سالها بسيار مناسب بوده است.
سواري با سافاري
پاترول نسل چهارم که با کد اتاق Y60 شناخته ميشود در زمان توليد با 4 موتور 6 سيلندر خطي قابل سفارش بود که دوتاي آنها ديزلي و دوتاي ديگر بنزيني بودند. موتور اول 2.8 ليتري ديزلي بود، موتور دوم 3 ليتري بنزيني، موتور سوم 4.2 ليتري بنزيني و موتور آخر نيز 4.2 ليتري ديزلي بودند.
موتور 4.2 ليتري شش سيلندر خطي خودروي مورد بررسي ما با کد TB42 شناخته ميشود. اين موتور در ابتدا در نسخه کاربراتوي به بازار عرضه شد که اکثر مدلهاي وارد شده به ايران نيز از همين مدل هستند ولي از سال 1992 سيستم سوخت رساني آن به انژکتوري تغيير پيدا کرد. اين موتور ميتواند 167 اسب بخار قدرت در 4200 دور بر دقيقه و 325 نيوتنمتر گشتاور را در 2800 دور بر دقيقه توليد کند. نسخه انژکتوري شده همين موتور 181 اسب بخار قدرت در 4400 دور بر دقيقه و 320 نيوتنمتر گشتاور در 3200 دور بر دقيقه را ميتواند توليد کند. مدلهاي ديزلي پاترول داراي سرسيلندرهايي کاملاً متفاوت با مدلهاي بنزيني هستند چون مدلهاي بنزيني از نوع OHV بوده و ميل سوپاپ آنها درون بلوک موتور است ولي مدلهاي ديزلي SOHC هستند و ميل سوپاپ تکي آنها درون سرسيلندر قرار دارد.
موتور پاترول سافاري شايد روي کاغذ مشخصات معمولي داشته باشد اما موتوري به شدت قابل اطمينان و توانمند است و به خوبي از پس وظايف خود بر ميآيد. گيربکس نصب شده روي اين مدل 5 دنده دستي بود ولي مدل 4 دنده اتوماتيک نيز توليد شده است که اطلاع نداريم آيا در ايران نسخه اتوماتيک هم وجود دارد يا نه. يکي از آپشنهاي خوب پاترول سافاري ديفرانسيل لغزش محدود در عقب است که به صورت استاندارد روي اين خودرو موجود نبود ولي در صورت سفارش نصب ميشد اگر يکي از اين مدل هاي داراي ديفرانسيل لغزش محدود را گير بياوريد قابليتهايي فراتر از انتظار را در آفرود مشاهده خواهيد کرد.
يکي از مزاياي موتور کاربراتوري براي خودروهاي دو ديفرانسيل اين است که در هر شرايطي و هر موقعيتي به راحتي قابل تعمير است و اگر راننده سر رشتهاي در تعمير خودرو داشته باشد، بدون نگراني و همراه داشتن ابزاري خاص ميتواند خودروي خود را تعمير و به مسير ادامه دهد. با وارد شدن به خودرو کيفيت بالاي قطعات نسبت به پاترول نسل قبل کاملاً حس ميشود. با استارتي کوتاه اين موتور کاربراتوري بدون هيچ لرزش اضافهاي شروع به کار ميکند. نکته قابل توجه در اين خودرو ورود بسيار کم صداها و ارتعاشات موتور به کابين است که بسيار لذت سواري را براي اين خودرو بيشتر ميکند.
دندهها با فاصلهاي زياد از يکديگر قرار دارند اما دندهها به راحتي و نرمي تعويض ميشوند. با فشردن پدال گاز سيلي از بنزين روانه کاربراتور ميگردد و دور موتور اين پيشرانه حجيم را به راحتي و باز هم بدونه هيچ لرزش اضافهاي بالا ميبرد تا شتابگيري بسيار خوبي را به رخ بکشد. سواري خودرو به لطف موتور پرقدرت و سيستم تعليق چهار چرخ فنر لول بسيار نرمتر از نسل قبلي خود است اما باز هم به دليل ماهيت شاسيبلندي که دارد، سواري آن از سدانها خشنتر است.
سيستم تعليق اين خودرو يکي از برگهاي برنده خود در بين رقباي خود است. اين نوع سيستم تعليق در کنار موتور و جعبه دنده قدرتمندي که در اين خودرو است به خوبي با يکديگر همکاري ميکنند تا اجازه عبور از اکثر موانع مسير را به راننده بدهند. در مدلهاي 3 درب اين خودرو به دليل فاصله کم بين محورها توانايي اين غول جادههاي ناهموار را براي عبور و گذشتن از هر مانع و شيبي را بيش از پيش ميکند.
جمع بندي
نيسان پاترول نسل چهارم ملقب به نيسان سافاري که از قدرتمندترين و توانمندترين خودروهاي شاسيبلند تاريخ است و در خيلي از جمعهاي ماشينباز گاهاً با پسوند اسطوره از اين ماشين ياد ميشود. اما يکي از مشکلات اين خودرو در بازار ايران پيشزمينه ذهني عموم مردم درباره پاترول است چون عموماً پاترول نسل سوم در دسترس مردم بوده و به دليل مشکلات اين خودرو که عواملي همچون قديمي بودن تکنولوژي ساخت، مونتاژ و توليد ضعيف آن خودرو در ايران باعث شده تا مردم از تواناييها و راحتي اين خودرو بيخبر بمانند، مخصوصاً که از نظر ظاهري بسيار شبيه به يکديگر هستند. همچنين سافاري از ديد عموم، در بازار قيمتي غيرمنطقي دارد که دليلش کميابي و ارزشمند بودن اين خودرو در بين خودروهاي آفرودر است. پاترول معمولا هميشه در سايه ي لندکروز بوده اما اين هيچ چيزي از ارزش و توانايي هاي اين خودرو کم نمي کند کما اينکه در نسل هاي جديدتر نيز اين دو خودرو رقابتي بسيار نزديک با هم دارند.
در آخر پاترول نسل چهارم يک خودروي تمام عيار براي جادههاي خارج جاده است. پيشرانه و جعبه دنده قدرتمند، اتاقي راحت و کمصدا به کمک سيستم تعليق چهار چرخ فنر لول، خودرويي راحت در عين حال توانمند را براي عبور از هر مانعي به راننده عرضه ميکند.
بازار