پرشين خودرو/ پس از وقفه اي 17 ساله، تويوتا بار ديگر تصميم به زنده کردن مدل افسانه اي سوپرا کرد تا طرفداران اين خودروي اسپرت 2 درب را خوشحال کند.
طرفداران خودروهاي ژاپني در سبد علايق خود يک سوپرا دارند چرا که اين خودروي ساده و دلنشين، قابليت هاي جذابي را در اختيار صاحبانش قرار ميدهد. اما در سال هاي اخير بر خلاف هوندا و نيسان که از مدل هاي افسانه اي خود يعني NSX و GTR دست برنداشته و آنان را در نسل هاي جديد توليد کرده اند، تويوتا ميدان را به مدت 17 سال به رقباي خود واگذار کرده بود که در چند ماه گذشته افراد مختلفي عکس هاي مشابهي از يک خودروي پوشيده شده در صفحات مجازي منتشر کرده و ادعا کردند که اين خودرو همان سوپراي افسانهايست که قرار است به خط توليد بازگردد.
تويوتا پس از مدت کوتاهي به تمامي شايعات پايان داد و با انتشارعکسي به طور رسمي اعلام کرد که مدل سوپرا در سال 2018 رونمايي و در سال 2019 به طور رسمي وارد جاده ها خواهد شد، از طرفي اما سوالي که پيش مي آمد، مشخصات فني اين خودرو بود زيرا تويوتا هيچ گونه اطلاعاتي از مشخصات فني اين خودرو ارائه نداده بود تا اينکه يکي از خبرگزاري هاي نزديک به تويوتا اعلام کرد اين خودرو روحي غير از سامورايي خواهد داشت، خبري بسيار ناگوار براي طرفداران سوپرا.
با توجه به اطلاعاتي که دپارتمان فني تويوتا در اختيار طرفداران و جامعه خودرو سواران قرار داد، مشخص کرد که زير پوست ژاپني اين خودرو، بوي نفس هاي آلماني از جنس بي.ام.و Z4 به مشام ميرسد، چرا که دو خودروي تويوتا سوپراي جديد و بي.ام.و Z4 هر دو از يک پلتفرم مشابه استفاده ميکنند و با اينکه اين دو خودرو از يک پلتفرم يکسان استفاده ميکنند، ولي در ظاهر چيزي به اسم تشابه به چشم نميخورد. به گفته تويوتا، طراحي سوپراي نسل پنجم يک "طراحي متراکم" با زبان خاص دارد که شامل کاپوت کشيده، سقف حبابي و صندوق کوچک است.
منظور از واژه "طراحي متراکم"، فاصله محوري کوتاه با ارتفاعي کم و عريض است که در زير گلگيرهايش رينگ هاي عظيم الجثه اي قرار گرفته است تا فضاي خالي بين گلگير را پر کند، اروپايي ها قرار است اين خودرو را با رينگ هاي مشکي/استيل 19 اينچي به صورت استاندارد تحويل بگيرند.
چراغ هاي جلوي سوپراي جديد به شکل بسيار خوبي طراحي و استايل داده شده است، برخلاف قسمت سپر خودرو که داراي گريل ها و طراحي ساده تري هستند تا موتور را تغذيه و ترمز ها را خنک کنند.
چيزي که تويوتا بر آن اصرار ميورزد، ردپاي اين خودرو ميباشد که به "نسبت طلايي" تويوتا مشهور است.
منظور از نسبت طلايي يا " Golden Ratio "، نسبت فاصله محوري خودرو با پهناي تايرهاي اتومبيل خواهد بود که اندازه قابل قبول آن 1.50 تا 1.60 بوده و در سوپراي نسل 5 اين عدد 1.55 در نظر گرفته شده است!ف يعني دقيقا ميانگين و اين به معناي بهترين نسبت فاصله ي محور با پهناي تاير است.
مهندس ارشد تويوتا ، اقاي تتسويا تادا در اين باره ميگويد: ما تمام تلاشمان اين بود که خودرويي را طراحي کنيم که در نگاه اول قابل شناسايي باشد و در اين باره مذاکرات بسياري با طراح اين خودرو داشتيم و نتيجه اي که بدست آمد چيزي است که شاهد آن هستيد.
ايشان خاطر نشان کرد که "در طراحي اين خودرو از سوپراي نسل قبل نيز استفاده شده است که طرفداران سوپرا به راحتي اين نشانهها را ميتوانند در جاي جاي اين خودرو مشاهده کنند. براي مثال گلگيرهاي عقب که از نظر ما جذابترين قسمت از بدنه ميباشد، از سوپراي نسل قبلي قرض گرفته شده است.
از ظاهر خودرو که بگذريم، نوبت به مشخصات فني اين خودرو ميرسد. بر اساس اطلاعاتي که تويوتا در اختيارمان گذاشته، موتور اصلي سوپراي نسل پنج يک موتور 6 سيلندر خطي با حجم 3 ليتر توربو خواهد بود که توان 335 اسب بخار و 500 نيوتنمتر گشتاور دارد. اين اعداد براي شما آشناست؟ اگر آشنا نيست بايد بگويم که اين موتور همان موتور سري 1 و سري 2 بي.ام.و و البته پيشرانه اي خواهد بود که بر روي برادر ناتني تويوتا سوپرا يعني "بي ام و Z4" مورد استفاده قرار گرفته است. حال در اين خودرو تمام قدرت آن توسط جعبه دنده 8 سرعته اتوماتيک به چرخ هاي عقب منتقل ميشود و تا به الان خبري از جعبه دنده دستي براي اين خودرو نيست و احتمال اينکه عرضه شود نيز درحد ناچيز خواهد بود.
شتاب اعلام شده اين خودرو براي 0 تا 100 کيلومتر 4.3 ثانيه است و همانند تويوتا GT86، داراي سيستم کنترل کشش و تنظيمات پيست خواهد بود.
سوپرايي که براي اروپا عرضه خواهد شد داراي سيستم ديفرانسيل فعال نيز هست تا لغزش به حداقل برسد و با توجه به سابقه تويوتا، اين خودرو نيز بيش از يک موتور خواهد داشت همانطور که در نمايشگاه ديترويت، تويوتا به موتور 4 سيلندر خطي توربوشارژ نيز اشاره کرد که قرار است بر روي اين خودرو قابل سفارش باشد، هرچند فعلا اين آپشن در ژاپن قابل سفارش است.
تويوتا مدل سوپرا را در مدل هاي مختلفي مِن جمله مدل GR(داراي موتور 6 سيلندر توربو که براي اروپا طراحي شده) ، RZ(مختص بازار ژاپن است و داراي موتور 6 سيلندر خطي توربو مانند GR است) ، مدل SZ-R (موتور 4 سيلندر با توان 255 اسب بخار دارد) و مدل SZ (مدل پايه بوده و توان 194 اسب بخار دارد) عرضه خواهد شد که از نظر پرفورمنس مدل پايه شتابي6.5 ثانيه و مدل قويتر آن 5.2 ثانيه است و در قويترين نسخه، شتاب اين خودرو به مرز 4.3 ثانيه خواهد رسيد.مشخصات تويوتا حاکي بر آن است که مدل SZ-R 70 کيلوگرم و مدل SZ حدود110 کيلوگرم از بالاترين مدل سوپرا يعني RZ سبکتر هستند که باعث ميشوند اين خودرو هم وزن تويوتا GT86 باشد.
همانطور که در بالا اشاره شد اين خودرو فقط با جعبه دنده اتوماتيک عرضه خواهد شد اما با اين حال در بعضي خبرهاي ژاپني ادعا شده که يک جعبه دنده 6 سرعته دستي نيز براي سوپرا ساخته شده ولي فعلا اين آپشن به نوعي در هوا معلق است و تصميمي بري نصب آن گرفته نشده است، ولي خبرها نشان از آن ميدهند که در صورت موافقت تويوتا با نصب اين جعبه دنده، شاهد حضور آن فقط در اتاق هاي فرمان راست خواهيم بود. اين ميتواند خبر خوبي براي ژاپني ها و انگليسي ها باشد و به نوعي خبر بد براي باقي جهان!
نوبت به داخل خودرو ميرسد!
وقتي وارد کابين اين خودروي ژاپني با روح آلماني ميشويم، با ظاهري مربوط به محصولات تويوتا مواجه هستيم که اصلا هواي بي.ام.و را ندارد و شما را کاملا متقاعد ميکند که اين خودرو يک مهندسي کاملا ژاپنيست. تفاوت اصلي خودروي پايه با مدل GR در مقدار چرم استفاده شده در آن است.
از امکانات خودرو ميتوان به تنظيم جداگانه کولر ، مانيتور 8.8 اينچي، ورود و استارت بدون کليد و صندلي هاي آلکانترا که به صورت استاندارد بر روي اين خودرو نصب است، اشاره داشت. اما در بالاترين مدل آن ميتوانيد صندلي هاي تمام چرمي، سيستم صوتي آپديت شده JBL، شارژر بي سيم گوشي و نمايش دهنده روي شيشه جلو براي راننده را داشته باشيد.
به گفته شرکت خودروسازي تويوتا از 900 سفارشي که از تويوتا سوپرا شده، حدود 300 دستگاه به انگلستان خواهد رفت . قيمت اعلامي تويوتا براي سوپرا نسل حديد 52 هزار و 695 پوند در مدل پايه و حدود 59 هزار و 945 پوند براي مدل اختصاصي آن خواهد بود که از پاييز امسال تحويل آنان به مشتريان اغاز مي شود.
بازار