چرخان/ با افزايش قيمت خودروهاي صفر کيلومتر، نگاهها به خودروهاي دست دوم تغيير کرده است و برخي بهسراغ محصولات قديميتر رفتهاند، ولي آيا خريد اين خودروها، هنوز يک برد محسوب ميشود؟ در بسياري از بازارهاي کشورهاي آفريقايي و آسيايي ميتوان خودروهاي دهه 90 ميلادي را همچنان ديد که با قدرت بهکار گرفته ميشوند. در ايران هم خودروهاي قديمي زيادي حضور دارند که مالکان آنها همچنان، از خودروي خود راضي هستند، اما براي کساني که تازه قصد خريد خودرو را دارند، محصول صفرکيلومتر بهتر است و يا يک خودروي دست دوم قديمي. با پول خريد يک پرايد مدل 90 الي 98، در بازار کشور ميتوان دوو اسپرو مدل 1994 را يافت که شايد از لحاظ فني هنوز سرحال باشد، ولي خريد آن چندان منطقي بنظر نميرسد.
در دهه هفتاد شمسي، واردات خودرو به کشورمان آزاد شد و همين باعث ورود انبوهي از خودروها به کشور گرديد که اسپرو مدل 1992 را يکي از اين محصولات بود. دوو اسپرو از يک موتور 1998 سيسي با خروجي 115 اسب بخار بهره ميبرد که اين پيشرانه نتيجه تلاش مهندسان کمپاني جي. ام آمريکا است. اسپرو مصرف سوخت واقعا زيادي دارد و بنابر اعلام کمپاني سازنده نيز اين خودرو مصرف ترکيبي 9.8 ليتر در 100 کيلومتر دارد اما با سوار شدن اين خودرو متوجه خواهيد شد که اسپرو بيش از 14 ليتر در هر 100 کيلومتر ميسوزاند.
کيفيت متريال دوو اسپرو بسيار خوب است بطوريکه بعد از حدود 3 دهه از طول عمر آن، همچنان کيفيت خود را حفظ کردهاند. در حال حاضر همين متريال با کيفيت اگر در با مشکل روبرو شوند، تامين قطعات با سختي مواجه خواهد بود و شما را بسيار آزار خواهند داد. کابين جادار يکي ديگر از نقاط قوت اسپرو است و براحتي 5 نفر ميتوانند در اين خودرو مستقر شوند. ارتفاع و طراحي صندليها بهنوعي بوده که شما تصور خواهيد کرد بر روي آسفالت نشستهايد و اين براي برخي آزار دهنده خواهد بود. اسپرو در 2 مدل اتوماتيک و دندهاي وارد بازار شد که در حال حاضر مدل دنده دسته بيشتر بهچشم ميخورد.
اسپرو از لحاظ فني اگر چه پا به سن گذاشته است ولي براحتي ميتواند با پژوهاي 405 و حتي پارس موجود در بازار از لحاظ شتاب، رقابت کند. کيفيت فرمانپذيري اسپرو تا حد زيادي شما را متحير خواهد کرد و ضريب اطمينان اين خودرو نسبت به خودروهاي صفري مانند پرايد بيشتر است. طراحي ظاهري اسپرو شباهت زيادي به زانتياي دوستداشتني ايرانيها دارد و برخي اين ظاهر کشيده و موشک مانند را به محصولات صفر موجود در بازار ترجيح ميدهند.
سخن پاياني
دوو سالهاست که ديگر دوو نيست و اسپرو سالهاست که از لحاظ لوازم يدکي با مشکل روبرو است. شايد ويژگيهاي جذاب اين خودرو مانند شتاب و قدرت، نسبت به پرايد و ساير خودروهاي صفر، جذابتر باشد اما شما براي تامين قطعات يدکي اين خودرو با چالش جدي مواجه خواهيد شد و ممکن است بهطور کلي قيد اين خودرو را بزنيد. توجه داشته باشيد که افراد کمي را ميتوانيد بيابيد که احتمالا تمايل به خريد اسپرو معيوب باشند يا بتوانند قطعات اين خودرو را تامين کنند. بايد قبول کرد که عمر اين خودروها براي افراد عادي تمام شده مگر آنکه شما يک تيونر و مکانيک خبره باشيد تا بتوانيد قطعات مختلف را جايگزين قطعات قديمي کنيد.
بازار