نماد آخرین خبر

عملکرد ضعیف جیپ رانگلر ۲۰۱۹ در آزمایش تصادف ANCAP

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ مدل جديد جيپ رانگلر در آزمايش‌هاي ايمني مؤسسه‌ي ANCAP، تنها موفق شد يک ستاره‌ي ايمني دريافت کند و نتايجي بسيار نااميدکننده‌ از خود برجاي گذاشت. جيپ رانگلر جديد سال گذشته در آزمايش‌هاي ايمني يورو NCAP، نتوانست بيش از يک ستاره دريافت کند و باعث نااميدي طرفداران اين برند شد. در جديدترين آزمايش مؤسسه‌ي ANCAP نيز اين خودرو با وجود به‌روزرساني‌هاي جيپ در بخش ايمني، همچنان عملکرد فاجعه‌باري از خود نشان داد. اين شاسي‌بلند آمريکايي در آزمايش تصادف در بخش محافظت از سرنشينان بزرگ‌سال نمره‌ي ۵۰ درصد و محافظت از عابران پياده و دوچرخه‌سواران نمره‌ي ۴۹ درصد و در بخش عملکرد سيستم‌هاي ايمني نيز نمره‌ي ۳۲ درصد را دريافت کرد که همگي نمره‌هايي بسيار نااميدکننده محسوب مي‌شوند. تنها بخشي که جيپ مي‌تواند به آن اميدوار باشد، نمره‌ي اين خودرو در حفاظت از سرنشينان کودک بود که رانگلر موفق شد نمره‌ي ۸۰ درصد را دريافت کند. بدين‌ترتيب، مؤسسه‌ي ANCAP به جيپ رانگلر تنها يک ستاره‌ي ايمني داد. جيپ رانگلر با چنين نمره‌اي درکنار ون ميتسوبيشي اکسپرس و پروتون جامبک به‌عنوان ناامن‌ترين خودروهاي بازار استراليا شناخته شدند. يک درجه بالاتر از اين مدل‌ها، گريت‌وال Steed قرار دارد که در سال ۲۰۱۶، موفق شد دو ستاره‌ي ايمني دريافت کند. درباره‌ي جيپ رانگلر نکته‌ي جالب اين است که نمره‌ي اين خودرو در حالي به‌دست آمده که در بازار استراليا به‌همراه دو کيسه‌‌هواي جلو و کيسه‌‌هواي جانبي عرضه مي‌شود. مدلي که ANCAP براي آزمايش انتخاب کرد، نسخه‌ي چهاردر ديزلي اين خودرو بود. براساس اعلام ANCAP، نتيجه‌ي اين آزمايش براي مدل‌هاي بنزيني و مدل‌هاي دودر نيز نمي‌تواند خيلي تفاوت داشته باشد و اين نتايج درباره‌ي تمامي مدل‌هاي رانگلر صدق مي‌کنند. جيپ رانگلر ۲۰۱۹ در حالي اين نتايج را کسب کرد که مدل قبلي اين خودرو در سال ۲۰۱۲، چهار ستاره‌ي ايمني از ANCAP دريافت کرده بود. درحقيقت دليل اصلي دريافت نتايج بد مدل جديد رانگلر را بايد در سخت‌ترشدن آزمون‌هاي تصادف دانست؛ چون ANCAP هرسال بر سخت‌گيري خود در آزمايش‌هاي تصادف اضافه مي‌کند و آزمايش‌ها نيز همه‌ساله تکامل پيدا مي‌کنند و با قديم يکسان نيستند. با وجود اين صحبت‌ها نبايد فکر کرد که رانگلر خودرو ايمني است؛ چون به‌گفته‌ي جيمز گودوين، مدير اجرايي ANCAP، رانگلر توانايي بسيار محدودي در حفظ جان سرنشينان دارد و از چهار عامل مهم آزمايش‌هاي تصادف، در سه عامل نمره‌اي بسيار بد دريافت کرده است. در آزمايش تصادف اين خودرو، آدمک با ستون A و داشبورد برخورد کرد. همچنين در آزمايش تصادف جديد، شکسته‌شدن کف خودرو را شاهد بوديم که چنين چيزي در مدل قبلي مشاهده نشده بود. به‌گفته‌ي گودوين، اين واقعا تأسف‌بار است که جيپ هيچ پيشرفتي در بخش ايمني نداشته است. اين خودروساز به خريداران استراليايي خود اعلام کرده بود نسل جديد رانگلر ايمني بهتري در‌مقايسه‌با مدل اروپايي اين خودرو دارد که سال پيش آزمايش شده بود؛ ولي نتايج و شواهد موجود خلاف اين ادعا را ثابت مي‌کنند. مؤسسه‌ي ANCAP از پروتکل‌هاي مشابهي با Euro NCAP در آزمايش‌هاي تصادف خود استفاده مي‌کند؛ اما به‌گفته‌ي گودوين آن‌ها هرگز به‌دنبال اين نيستند که کارهاي Euro NCAP را تقليد کنند و ANCAP به‌طورمستقل نيز آزمايش‌هاي مدنظر خود را انجام مي‌دهد. به‌دليل مشابه‌بودن پروتکل‌هاي آزمايش تصادف بين اين دو مؤسسه، نتايج آزمايش‌ها معمولا يکسان هستند؛ ولي ANCAP درصورت نياز و بسته به تشخيص خود، مي‌تواند آزمايش‌هاي ديگري را هم طراحي کند. در آزمايش‌هاي تصادف، معمولا مهم‌ترين بخشي که خريداران به آن توجه مي‌کنند، نمره‌ي خودرو در حفاظت از سرنشينان بزرگ‌سال است. در اين آزمايش، خودرو با سرعت ۶۴ کيلومتربرساعت از جلو به مانع کوبيده و آزمايش تصادف جانبي نيز با سرعت ۵۰ کيلومتربرساعت انجام مي‌شود. در گزارش اين آزمايش‌ها، براي جيپ رانگلر آمده است ساختار خودرو در تصادف نتوانسته حالت خود را حفظ کند و ستون A از استحکام کافي برخوردار نيست. افزون‌براين، کف خودرو نيز استحکام ندارد و حفاظت اين خودرو از سينه‌ي راننده بسيار ضعيف است و ساختار داشبورد نيز به‌گونه‌اي است که خود مي‌تواند مشکل‌ساز و باعث جراحت به سرنشين جلو و راننده شود. نمره‌ي جيپ رانگلر در حفاظت از سرنشينان عقب نيز بسيار نااميدکننده بود. همچنين، اطلاعات دريافتي از آدمک‌ها نشان مي‌دهند کمربندهاي ايمني در اين خودرو فشار زيادي به بدن وارد مي‌کنند و اين نيز در نمره‌ي اين خودرو بي‌تأثير نبوده است. حفاظت اين خودرو از پاي سرنشينان در برخي نقاط نمره‌ي پذيرفتني و در برخي نقاط نيز نمره‌ي ضعيف دريافت کرده است. سيستم ترمز اضطراري خودکار به‌صورت استاندارد در همه‌ي مدل‌هاي رانگلر وجود ندارد. درضمن، سيستم ترمز اضطراري خودکار اين خودرو توانايي شناسايي عابران پياده و دوچرخه‌سواران را ندارد؛ به‌همين‌دليل، در اين آزمايش لحاظ نشده است. گروه فيات‌کرايسلر در واکنش به اين نتايج اعلام کرده ايمني يکي از مهم‌ترين اولويت‌هاي اين خودروساز است و بيشتر مدل‌هاي جيپ تابه‌امروز، موفق شده‌اند پنج ستاره از ANCAP و Euro NCAP دريافت کنند. جيپ رانگلر جديد نيز به‌عنوان خودرو آفرودي توانمند ۷۰ آپشن استاندارد ايمني دارد. اين امکانات شامل کيسه‌‌هواي جلو و جانبي، سيستم هشدار نقطه‌ي کور، سيستم هشدار خودرو پشت‌سري، حسگرهاي پارک جلو و عقب، دوربين ديد عقب و ترمز اضطراري خودکار هستند. در ساخت شاسي رانگلر نيز از فولاد بسيار مستحکم استفاده شده تا هنگام تصادف، از کابين خودرو به‌خوبي محافظت شود. جيپ رانگلر همچنين براساس استانداردهاي ايمني و طراحي فدرال استراليا طراحي شده و استانداردهاي لازم درزمينه‌ي تجهيزات ايمني و آلايندگي و سامانه‌هاي ضدسرقت را در اين کشور دريافت کرده است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره