نماد آخرین خبر

تست و بررسی پژو 205 وارداتی؛ پیرمرد محبوب فرانسوی

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ سرنوشت صنعت خودرو ايران به نوعي با فرانسوي‌ها عجين شده و از سال‌هاي دور شاهد مراودات فراواني ميان خودروسازان دولتي و خودروسازان فرانسوي بوده‌ايم. از همين‌رو طي دهه‌هاي گذشته محصولات باکيفيت و مجبوب فرانسوي به‌صورت گسترده‌اي وارد کشور شد که به دليل عدم تنوع محصول در بازار، با استقبال بسيار خوبي از سوي مصرف‌کنندگان همراه شد. پژو 205 را مي‌توان يکي از همين فرانسوي‌ها دانست که متاسفانه به دليل عدم برنامه‌ريزي مناسب نتوانست سهم قابل توجهي از بازار خودروهاي شهري را به خود اختصاص دهد. اما با اين حال باز هم نسبت به تيراژ نسبتا محدود عرضه، خودرويي موفق در بازار شناخته مي‌شود. با وجود اين‌که حدودا 20 سال از عرضه اين خودرو در بازار کشور مي‌گذرد، اين روزها پژو 205 به خودرويي محبوب در ميان علاقه‌مندان به خودرو تبديل شده است. جالب است بدانيد که علاقه‌مندان به اين خودرو به دو دسته تقسيم مي‌شوند. نخست جواناني که قصد خريد خودرويي ارزان قيمت را به منظور تقويت و تيونينگ دارند و دوم کساني که اين خودرو را به منظور نگهداري در کلکسيون شخصي به‌عنوان خودرويي مدرن کلاسيک انتخاب مي‌کنند. از همين‌رو قصد داريم در اين مقاله از خودروبانک به سراغ يکي از بکرترين نمونه‌هاي موجود در کشور برويم که به دليل سلامت فني و ظاهري، از ارزش قابل توجهي برخوردار است. تاريخچه پژو 205 در سال 1983 خودرويي هاچ‌بک و جوان‌پسند در خط توليد پژو در فرانسه متولد شد و نويد عصري جديد را به صنعت خودروي اين کشور داد. گفتني است توليد و عرضه اين خودرو تا سال 1998 با تيپ‌بندي‌هاي گوناگون ادامه يافت. در آن زمان صنعت خودروي فرانسه محصولات توانمندي نظير پژو 405 و سيتروئن زانتيا را نيز به بازار جهاني معرفي کرد که تاکنون نيز شاهد توليد و تردد اين محصولات در کشورمان هستيم. پژو 205 به دليل بهره‌گيري از طيف متنوعي از پيشرانه‌ها توانست توجه بسياري از مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند و به عنوان خودرويي موفق در همان ابتداي راه شناخته شود. اين روند تا جايي ادامه داشت که در سال 1990 نشريات معتبر اروپايي عنوان "خودروي دهه" را به اين هاچ‌بک جذاب اختصاص دادند. پژو 205 نه تنها خودرويي موفق در بازار بود، بلکه توانست عناوين متعددي را در مسابقات رالي نيز از آن خود کند. حضور اين خودرو در بازار ايران نيز باز مي‌گردد به سال 1374، در آن زمان ايران‌خودرو تصميم گرفت که با توليد و مونتاژ اين خودرو، سهم عمده‌اي از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص دهد. اما اين روند تا سال 1377 ادامه يافت و اين امر در نهايت محقق نشد. اما جالب است بدانيد که طي همان سال‌ها نمونه‌هاي وارداتي اين خودرو به‌صورت محدودي وارد کشور شد که خودروي موردنظر ما نيز جزو آن دسته محسوب مي‌شود. در واقع اين خودرو مدل 1983 بوده که جزو اولين سري از توليدات 205 به‌شمار مي‌رود و در برخي از قسمت‌ها از جمله طراحي داخل کابين و نوع پيشرانه، تفاوت‌هايي با ساير 205هاي موجود در بازار دارد. نگاهي به طراحي ظاهري پژو 205 را بايد به نوعي پدر پژو 206 دانست که پس از پايان توليد در سال 1998، جاي خود را به نمونه مدرن و به‌روزتر 206 داد. از همين رو طراحي ظاهري اين خودرو را بايد اساس و بنيان طراحي پژو 206 دانست. در واقع در آن زمان پژو 205 داراي طراحي نسبتا مدرني بود که بسيار مورد توجه قرار گرفت. نماي جلو اين خودرو به دليل حفظ اصالت، شباهت زيادي با ساير توليدات پژو دارد. تنها با بزرگ‌تر شدن ابعاد چراغ‌ها و نشان تجاري پژو با ابعاد بزرگ‌تر، ظاهري متفاوت و جذاب براي اين خودروي کوچک رقم خورد. اما همچنان طبق روال معمول در آن زمان، شاهد بکارگيري سپرهاي پلاستيکي بدون پوشش رنگي هم رنگ بدنه در اين خودرو هستيم. در نماي جانبي نيز با طرحي ساده رو‌به‌رو هستيم که به دور از هرگونه اغراق و مبالغه شکل گرفته است. اما فرم کلي تخم‌مرغي شکل اين خودرو باعث شد تا در همان ابتدا نظر بسياري از مصرف‌کنندگان را به خود جلب کند. پنجره‌هاي جانبي بزرگ نيز از ديگر ويژگي‌هاي بارز در طراحي ظاهري اين خودرو است که ميدان ديد مناسبي را براي راننده و سرنشينان فراهم کرده است. نماي عقب 205 نيز به تبعيت از ساير محصولات پژو در آن زمان، داراي يک پوشش پلاستيکي مشکي رنگ روي در صندوق بوده که مشابه آن را در پژو 405 جي‌ال نيز مشاهده کرده‌ايم. چراغ‌هاي خطر کوچک به شکل مربع در طرفين بدنه نقش بسته‌اند، هماهنگي قابل قبولي با پوشش پلاستيکي داشته و در کل ظاهري قابل قبول را پديد آورده‌اند. در کل اگر بخواهيم درمورد طراحي ظاهري اين خودرو اظهار نظر کنيم، بايد بگوييم که 205 در مقايسه با خودروهاي هم‌رده خود در آن زمان چندان ويژگي قابل توجهي نداشت، اما همين طراحي ساده باعث شد که از ديد مخاطبان به‌عنوان خودرويي قابل قبول مطرح شود. کابين ساده و اقتصادي با ورود به کابين پژو 205 با فضايي نسبتاً بزرگ مواجه خواهيد شد که شايد کمي دور از انتظار باشد. اما اين جادار بودن تنها به بخش جلوي کابين ختم مي‌شود و فضاي پا براي سرنشينان عقب چندان زياد نيست. گويا اين مشکل کمبود فضاي پا براي سرنشينان عقب از همان گذشته در محصولات فرانسوي رايج بوده است. زيرا در پژو 206 نيز که پس از 205 به بازار معرفي شد هم اين مشکل وجود دارد. همان‌طور که گفته شد اين خودرو از نخستين سري توليدات پژو 205 بوده که از داشبورد قديمي و طراحي فضاي کابين کلاسيک‌تري برخوردار است. تريم داخلي اين خودرو که با رنگ آبي کمرنگ ديزاين شده است، در کنار تودوزي پارچه‌اي که روي رودري‌ها هم نقش بسته است، هماهنگي چشم‌نوازي را بوجود آورده است. طراحي کنسول مرکزي به‌گونه‌اي است که کليد‌هاي مربوط به فلاشر، گرمکن شيشه عقب، مه‌شکن و فندک، کمي پايين‌تر از دريچه‌هاي ورودي هوا تعبيه شده‌اند. در قسمت مياني داشبورد نيز سيستم تهويه قرار گرفته است. اما از ويژگي‌هاي بارز درون کابين پژو 205 نسل اول، مي‌توان به صفحه پشت آمپر اشاره کرد که در مرکز آن نشان‌گر سرعت‌سنج ديده مي‌شود و در کنار آن يک ساعت آنالوگ توجه را به خود جلب مي‌کند. که اين موضوع به عنوان يک آپشن مهم در آن زمان شناخته مي‌شد. مشخصات فني پيشرانه کمپاني پژو براي سهم‌خواهي بيشتر مدل 205 از بازار در مقايسه با رقبا، طيف وسيعي از انواع پيشرانه را طي سال‌هاي عرضه براي اين خودرو درنظر گرفته بود. از همين‌رو پژو 205 بسته نوع تيپ‌بندي و کلاس اتاق داراي پيشرانه‌هاي متفاوتي بود. همچنين به دليل وجود رقبايي سرسخت در بازار جهاني از جمله فولکس‌واگن گلف و اپل کورسا، مي‌بايت پيشرانه‌هاي قدرتمندتري را براي اين خودرو در نظر بگيرد. به همين خاطر نمونه‌هاي قدرتمندي از جمله GTI براي کاربري‌هاي شهري روانه بازار شد. از جمله نسخه‌هاي ويژه جهت شرکت در مسابقات جهاني رالي نيز مي‌توان به تيپ T16 اشاره کرد که در آينده با اضافه شدن برخي آپشن‌ها از جمله سيستم ديسک ترمز چهار چرخ، پسوند S در انتهاي نام اين خودرو قرار داده شد. همچنين يک نمونه بسيار قدرتمند هم که از اين خودرو توليد شد که با نام 205 T16 Evo 2 شناخته مي‌شود. اين خودرو داراي پيشرانه‌اي با قدرت 450 اسب‌بخار بود که براي شتاب صفر تا صد تنها به 3.3 ثانيه زمان نياز داشت. گفتني است در اين سال‌ها نمونه‌هاي کروکي اين خودرو نيز به کمک پينين‌فارينا طراحي و توليد شد. اما خودروي مورد نظر ما در اين مقاله داراي پيشرانه چهار سيلندر بنزيني 8 سوپاپ SOHC با حجم دقيق 1124 سي‌سي است که توانايي توليد نيرويي معادل 60 اسب‌بخار در 6200 دور در دقيقه و حداکثر گشتاور 87.5 نيوتون‌متر در 3800 دور در دقيقه را دارد. نيروي توليد شده موتور در اين خودرو به کمک جعبه‌دنده 5 سرعته دستي به چرخ‌هاي جلو منتقل مي‌شود. گفتني است شتاب صفر تا صد براي اين نسخه 14.6 ثانيه و حداکثر سرعت 164 کيلومتر بر ساعت اعلام شده است. تجربه رانندگي هنگامي که پشت فرمان خودرويي کلاسيک مي‌نشينيم، بايد کمي سطح توقعات خود را پايين بياوريم، گرچه در آن زمان صنعت خودرو آن‌قدر خلاق و نوآور بوده که محصولاتي شگفت‌انگيز را روانه بازار کرده است. اما با توجه به تکنولوژي موجود در آن زمان، نمي‌توان انتظار يک‌سري از موارد را از اين دسته از خودروها داشت. پژو 205 هم نيز به دليل گذشت سال‌هاي متمادي از عرضه‌اش، ديگر به يک خودروي نسبتاً کلاسيک تبديل شده که نمي‌توان انتظارات چنداني از آن داشت. با اين حال با استارت زدن پيشرانه اقدام به رانندگي با اين خودروي کوچک و دوست‌داشتني مي‌کنيم. نکته قابل توجه روشن شدن پيشرانه با تک استارت است که نشان مي‌دهد خودرو از لحاظ فني در سلامت کامل است. پدال کلاچ نه آن‌قدر سفت است که شما را اذيت کند و نه آن‌قدر نرم که از آن شگفت‌زده شويد. با اين حال دنده را در حالت يک قرار داده و شروع به حرکت مي‌کنيم. قدرت موتور نسبت به ابعاد و وزن خودرو جوابگو بوده و شتاب قابل قبولي را به شما ارائه مي‌کند. از طرفي ستون‌هاي نازک و پنجره‌هاي بزرگ ميدان ديد کافي را در اختيار شما قرار مي‌دهد که اين موضوع تسلط راننده را هنگام مانورهاي ناگهاني بالا مي‌برد. لازم به ذکر است که چسبندگي پژو 205 به سطح جاده بسيار قابل توجه است و اين موضوع شما را ترغيب مي‌کند که با اطمينان خاطر با سرعت بيشتر اقدام به پيچيدن کنيد. اما از آن‌جايي که اين خودرو يکي از نمونه‌هاي ارزشمند موجود در کشور است، اجراي اين حرکات کمي ريسک بوده و از آن صرف نظر مي‌کنيم. اما از نکات منفي قابل توجه در کابين، کيفيت نسبتاً پايين متريال مصرفي است. در واقع جنس نسبتاً نامرغوب داشبورد در اين خودرو يکي از نکات منفي است که ممکن است در درازمدت به دليل عدم رسيدگي مالک دچار ترک خوردگي و شکستگي شود که بايد گفت در اين خودرو به دليل مراقبت‌هاي دائمي مالک اين اتفاق رخ نداده است. همچنين عايق‌بندي ضعيف کابين و نازک بودن درهاي جانبي باعث مي‌شود که صداي موتور و صداي باد در سرعت‌هاي بالاتر درون کابين نفوذ کند که اين موضوع مي‌تواند در رانندگي‌هاي طولاني مدت کمي آزاردهنده باشد. اما در مجموع بايد گفت که تجربه رانندگي با اين خودرو لذت‌بخش بوده و مي‌تواند حداقل نيازهاي شما را از يک خودروي قديمي اما دوست‌داشتني را برطرف کند. نتيجه‌گيري کلي در پايان اگر بخواهيم يک جمع‌بندي کلي از اين خودرو داشته باشيم، بايد بگوييم که اگر قصد خريد يک خودروي مدرن کلاسيک را داريد و نمي‌خواهيد هزينه نه چندان زيادي را بابت آن پرداخت کنيد، پژو 205 گزينه‌اي مناسب بوده که مي‌تواند پاسخگوي نيازهاي شما باشد. اما نکته قابل توجه در خصوص اين خودرو، کمبود قطعات يدکي و تزئيني آن در بازار بوده که همين موضوع باعث مي‌شود قيمت قطعات آن درصورت موجود بودن بسيار بالا باشد. همچنين همانطور که گفته شد اين خودرو از نمونه‌هاي وارداتي است که تنها به تعداد بسيار محدودي وارد کشور شده است، از همين رو قطعات موتوري و تزئيناتي داخل کابين نيز با نمونه‌هاي مونتاژ شده توسط ايران‌خودرو متفاوت هست که همين موضوع نگهداري آن را دشوارتر خواهد کرد. همچنين اين روزها پيدا کردن يک مدل تميز از پژو 205 کار ساده اي نيست و معمولاً اکثر نمونه هايي که در ايران پيدا مي کنيد، بسيار کار کرده و با شرايط نامناسبي نگهداري شده اند لذا احتمالاً با رنج بسيار متفاوتي از قيمت براي اين خودرو مواجه خواهيد شد. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره