باشگاه خبرنگاران/ خودروهاي خودران در جهان امروز به سرعت پيشرفت ميکنند و شرکتها نيز با برنامهريزي دقيق تمرکز خود را روي طراحي اين نوع از اتومبيلها قرار دادهاند.
اگرچه اتومبيلهاي هوشمند يا خودران هنوز به صورت گسترده در کشورهاي مختلف جهان مورد استفاده قرار نميگيرند، ولي بسياري از شرکت خودروساز مطرح جهان با سرمايهگذاري گسترده به سمت طراحي و توليد اين نوع از وسايل نقليه رفتهاند و يا قصد ورود به آن را دارند. بدون شک چنين تلاشهايي براي توليد خودروهاي خودران حاکي از جايگاه پراهميت و غيرقابل انکار اين اتومبيلهاي در آينده است.
تمامي جنبههاي زندگي انسان درجهان امروز به سرعت در حال تغيير است و صنعت خودروسازي و نحوه رانندگي نيز از اين موضوع مستثني نيست. امروزه مردم شهرهاي مختلف دنيا علاوه بر رانندگي در حالت معمولي به رانندگي و کنترل خودرو بدون نياز به کنترل فرمان و گاز و ترمز فکر ميکنند. البته با پيشرفتهاي به وجود آمده در زمينه خودروهاي هوشمند، موضوع چنين کنترلي ديگر در حد رويا نيست و هرچند نه به صورت کامل، ولي تا ميزان بسيار کمي رانندگان ميتوانند اتومبيل خود را از طريق تلفنهاي همراه، ساعتهاي هوشمند، تبلت و رايانه کنترل کنند. يعني کاربر با ادامه اين روند در آينده کاربر تنها با تعيين مقصد در خودرو با آسايش در انتظار رسيدن مينشيند.
صاحبان خودروهاي هوشمند در آينده به راحتي قادر هستند عملياتهاي گوناگوني نظير قفل کردن دربهاي اتومبيل، پيدا کردن خودرو در مکانهاي شلوع و پرازدحام و بسياري از کارهاي ديگر را از راه دور انجام دهند و تا ميزان زيادي در وقت و انرژي خود صرفه جويي کنند. اين ويژگيها و بسيار فراتر از آنها از طريق برقراري ارتباط خودرو با اينترنت فراهم ميشود.
به تازگي فناوري اختراع شده است که با قرار گيري در زير کاپوت امکان اتصال خودرو به شبکه جهاني اينترنت را برقرار ميکند. سازندگان اين فناوري آن گامي بسيار مهم و پراهميت در جهت هوشمند سازي خودروها دانستهاند و نويد آيندهاي فرارتر از تصور رانندگان را دادهاند. در ادامه اين گزارش ميخواهيم اطلاعات بيشتري از اين فناوري و نحوه عملکرد و کارايي آن در اتومبيلهاي مختلف را بيان کنيم:
بررسي ويژگيهاي خودروهاي هوشمند و ميزان اختيارات راننده در اين خودروها
خودروهاي مدرن و پيشرفته آينده از الگوريتمهاي بسيار پيچيدهاي براي ارائه بهترين کيفيت به راننده و ساير سرنشينان استفاده ميکنند. اتومبيلهاي متصل بهد اينترنت به وسايل نقليهاي که قابليت اتصال و هماهنگي با تلفن همراه کاربر را دارند اتلاق نميگردد بلکه اين خودروها به تحليل و بررسي شرايط داخل کابين، شرايط فني موتور و محيط اطراف خودرو ميپردازند. در واقع خودرو هوشمند همچون يک انسان محيط اطراف خود را در نظر گرفته و قادر به برقراري ارتباط با اتومبيلهاي ديگر است.
خودروهاي متصل به اينترنت با استفاده از دهها سنسور و دوربين در تمامي قسمتهاي بدنه اطلاعاتي نظير وضعيت راه، ويژگيهاي وسايل نقليه در حال تردد و حتي عابران پياده را جمعآوري و تحليل ميکند. راننده و يا يکي از سرنشينان خودرو ميتوانند اين اطلاعات را علاوه بر مشاهده در اختيار رانندگان ساير خودروها نيز قرار دهند. اطلاعات دريافت شده به صورت داده از طريق اينترنت براي کاربران ديگر ارسال ميگردد. با اين ويژگي همه اتومبيلهاي در حال حرکت در جاده احساس امنيت و راحتي بيشتر ميکنند.
فناوري Edge به ويژگي اطلاق ميگردد که با اضافه شدن به خودرو، توانايي آن براي بررسي وقايع پيرامون را دو چندان ميکند. قرار است تا سال ۲۰۲۰ ميلادي فناوري Edge روي تعدادي از خودرو نصب و ويژگيهاي آن مورد آزمايش قرار گيرد. هنوز جزييات زيادي از اين ويژگي و چگونگي آن منتشر نشده است و به نظر ميرسد تا زمان معرفي رسمي اين وضعيت ادامه پيدا کند. گفتني است برخي از رسانهها بدون ذکر منابع خود ،اعلام کردند فناوري Edge تاثير زيادي روي کسب و کارهاي مرتبط با صنعت خودرو دارد.
توانايي و اختيارات رانندگان در خودروهاي هوشمند چگونه است؟
فناوري سخت افزاري Edge در خودروهاي مختلف، داراي تفاوتهايي است و به عنوان مثال نميتوان از تجهيزات استفاده شده در خودرو سواري در يک کاميون استفاده کرد. Edge تواناييهاي محاسباتي بسيار گستردهاي دارد و راننده را از ويژگيهاي زيادي بهرهمند ميسازد. در اصل ويژگي Edge حدود ۲۵ سال پيش از سوي شرکت content delivery network (CDN) معرفي شد.
فناوري Edge دامنههاي عملکردي گستردهاي دارد و تا پيش از مطرح شدن صحبتهاي حضور آن در صنعت خودرو سازي در تجهيزات پزشکي نيز مورد استفاده قرار ميگرفت. اما ارزش واقعي اين فناوري زماني خود را نشان ميدهد که با نسل پنجم اينترنت همراه يا همان 5G هماهنگ گردد. نسل پنجم اينترنت همراه با نام اينترنت اشياء-IoT شناخته ميشود. خودرو با مجهز شدن به اين ويژگي تقريبا ديگر نيازي به ارتباط با راننده و سرنشينان خودرو در مورد راننده يا تعيين ويژگيهاي موتور ندارد، زيرا تمامي اطلاعات مورد نياز خود را از محيط اطراف و وسايل نقليه مجاور دريافت ميکند و خود را با آنها سازگار ميسازد.
مطمئنا تا کنون متوجه اهميت و نقش تعيين کننده فناوري Edge در خودروهاي آينده شدهايد. شايد در آيندهاي نه چندان دور صنعت خودرو سازي به جايگاهي برسد که حتي نياز به گفتن کلمهاي براي توقف يا حرکت خودرو نباشد و اتصال ذهني بين راننده با اتومبيل چنان قوي باشد که تنها با فکر کردن بتوان خودرو را کنترل کرد.
خودورهاي هوشمند دوست انسانها يا دشمن جان آنها
بعد از ذکر تعداد زيادي از مزاياي خودروهاي هوشمند بد نيست برخي از معايب آن را نيز بيان و درک کنيم. بر اساس تحقيقات انجام شده از سوي مراکز معتبر تحقيقاتي در کشورهاي مختلف، خودروهاي هوشمند يا خودران علاوه بر ويژگيهاي مثبت داراي آسيبها و نکات منفي نيز هست. کاهش تسلط و اختيار انسان در رانندگي ميتواند در مواردي منجر به حوادث غيرقابل جبران شود. يعني ممکن است در اثر نقص عملکرد يکي از سيستمهاي خودرو عابري پياده با خودرو تصادف کرده و جان خود را از دست بدهد و يا دچار جراحات شديد شود.
در نگاهي ديگر اضافه شدن بيش از حد قدرت کنترلي اينترنت بر روي خودرو ميتواند خطر نفوذ کاربران غير مجاز را به شدت افزايش دهد. يعني کاربران غيرمجاز يا همان هکرها در صورت يافتن کوچکترين باگ امنيتي ميتوانند به سيستم خودرو نفوذ کرده و آن را تحت اختيار کامل خود دربياوند؛ لذا خودروسازان و توليد کنندگان فعال در اين حوزه بايد پيش از هر گونه اقدام براي توليد خودروهاي هوشمند از ايمني کامل و امنيت بالاي سايبري در هنگام اتصال به اينترنت اطمينان حاصل کرده و از هرگونه آسيب مالي و جاني جلوگيري کنند.
گزارش از عليرضا باجلان
بازار